Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          clivia
          Inlägg 18-10-2008, 16:11
          Länk hit: #321

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Sussie F-Flower @ 17-10-2008, 21:37) *
          Hej igen Clivia! (sååå glad att se dig här igen!!!)
          Oj! Har du såna som blommar NU??????????? w00t.gif wub.gif Vad fantastiskt! Vilka härliga färger!
          GRATTIS!!!!!
          I flera herrans veckor (två månader snart) har mina legat i ett glas med ca 2 mm vatten.
          Jag har öppnat påsen, luftat och andats i den nästan varje dag.
          I glaset finns några (vad heter dom?) fröer? som härstammar ifrån 3 frökapslar från ljusgul/ljusaprikos Clivia. (Dessa tre stulna från golvet, (nedrivna av kunder kanske...?) från en rikskänd blomsterhandlare...) Det var 2+2+1 frön i kapslarna. Alltså fem. Den ena, största, har gått sönder och blivit delad. Därför ser det ut som sex....

Började ledsna förra veckan då inget hände. Tänkte att jag ger upp. Nu har glaset stått bortglömt i över en vecka.
          MEN, så ser jag att du clivia, är "på gång" igen i tråden, och jag kom på, att mina cliviakapslar är bortglömda!!
          Hur är det med dom??? Jag tog fram dom och tittade. -Och se! -Nu har det blivit en liten grodd....!!!!

Jippie!!!! Äntligen!!! yahoo.gif
          Dom får väl vara ett tag till så att det börjar att bli lite grönt på dom, eller hur? Har ställt dom lite ljusare nu. Stod faktiskt väldigt mörkt men det var bara för att de skulle få lite värme ifrån kaminen. Det var väl det som var det avgörande kanske...?

Ibland är det så svårt att veta vad man ska prioritera. Ljus eller värme.
          Bifogar en bild, bara för att få delge min glädje lite. Jag vet att kvalitén är usel, men det bjuder jag på!!!

Jag är så glad ändå!!! Så glad över att något har hänt!

Hur var det du sa....? Tar det ca tre år innan de kan börja blomma????

kompiskram.gif
          Sussie.

Tack, Sussie...

Grattis till den första clivia bebisen! bravo.gif Du måste räkna med att det inte är optimala förhållandena nu och det förlänger groningstiden....Bättre att så dem i januari, februari... (men jag gjorde det också i september, oktober många gånger, då är du inte ensam om det flirting.gif ) I början behöver de inte så mycket ljus, värme är viktigare, det är när de börjar visa gröna delar som ljuset bör komma till dem...

Ja, det tar minst tre år att vänta på blomningen... Men när den kommer är det en helt annan känsla än när du köper en cliviaplanta i butiken, det kan jag försäkra dig....Tålamod och omsorg men frihet att växa och utveckla sig på samma tid utan störning...ja, lämna den i fred men komm ihåg bevattningen och lite duschning då och då....Det spelar inte så stor roll om du omplacerar de ibland men ofta... det är skadligt, de gillar absolut inte det...

kram2.gif

MVH/clivia

clivialivet börjar alltid med en liten grodd... yes.gif

Bifogad fil  livet_börjar.....jpg ( 54.53k ) Antal nedladdningar: 22

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-10-2008, 16:23
          Länk hit: #322

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hej Clivia!
          För två veckor sen lät det som du var på väg att lämna Odla.
          Jag är glad att du tydligen klarat av att svälja din besvikelse och kan fortsätta att delge oss dina expertkunskaper.
          Mvh
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 18-10-2008, 16:46
          Länk hit: #323

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Clivia kanske missade du mitt långa inlägg blev bara lite orolig *fniss*.
          Kom på en fråga till det står att jordblandningen bör innehålla river sand.Är det akvariesand?

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 18-10-2008, 17:03
          Länk hit: #324

Medlem

CITAT (lissa @ 17-10-2008, 23:21) *
          CLIVIA....Heej, oh vad glad jag blev av att se dig igen, och i vanlig ordning grattar jag dig för bilderna på dina underbart vackra Clivior.. Dom 2 sista C.miniata är väl lite ovanliga i sitt blomningssätt som gör dom extra "läckra", enligt mitt tyckande iaf.. Hur stora , på ett ungefär, är dom i verkligheten ? Till och med bladrosetten ser perfekt ut..inga ojämnheter alls.. bravo.gif

Passar på att gratta SuzzieF till groningen också, vad glad man kan bli av att se en liten grön pigg...Och än en gång verkar det bli "bevisat" att dom verkar bli enbart glada över att vi glömmer bort dom tongue.gif

Tack, Lissa...

Det är Tradera clivior (med några år på nacken, förstås), inte alls dyra och ingen utom mig ville ha dem på den tiden, de var inte så fina men jag trodde på deras gömda skatter... wink.gif smile.gif .... "Cliviadamer" är cca 50 cm stora utan kruka, blommorna är cca 8-9 cm stora...Men det viktigaste är att de blommar på hösten, inte alla gör det.... shy.gif

kram2.gif

MVH/clivia

clivia...

Bifogad fil  clivia__närbild__okt.2008.jpg ( 65.27k ) Antal nedladdningar: 21

Citera
          clivia
          Inlägg 18-10-2008, 17:12
          Länk hit: #325

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 18-10-2008, 17:46) *
          Clivia kanske missade du mitt långa inlägg blev bara lite orolig *fniss*.
          Kom på en fråga till det står att jordblandningen bör innehålla river sand.Är det akvariesand?

Bara lugn, det kommer trostar.gif ...jag har absolut inte glömt dig... när du måste göra några saker på samma tid är det lite svårare...jag hoppas att hinna svara idag... smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 18-10-2008, 17:22
          Länk hit: #326

Medlem

CITAT (clivia @ 18-10-2008, 18:12) *
          Bara lugn, det kommer trostar.gif ...jag har absolut inte glömt dig... när du måste göra några saker på samma tid är det lite svårare...jag hoppas att hinna svara idag... smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

blush.gif

förlåt clivia inte meningen att stressa dig jag väntar snällt! kram2.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 18-10-2008, 19:56
          Länk hit: #327

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 18-10-2008, 11:09) *
          Vad kul att jag uppskattas här i clivia tråden! smiley_small_hug.gif
          nu när hösten är här så har man mer tid över för sina clivia älsklingar! tummenupp.gif.
          Jag har redan fått boken och den var i pocket form.SUPERFIN jag har nog läst den 4 ggr redan *skrattar*. Mina kinesiska skönheter har varit på grönbete ute hela sommaren.De mår ypperligt bra och har fått många nya blad! Rötterna fullkomligt sprutar ut från den variegerade! naughty.gif Mina andra bebisar växer SAKTA men bra....undrar efter att ha läst boken om jag skulle byta jorden till en bättre blandning hmmmm. Flera frön från multipetal x multipetal daruma har grott! SKOJ! Riktigt knubbiga och fina! Har förlorat nått frö som möglet tog av några sorter tyvärr.....
          Jag provade att så frön i vitmossa efter att ha läst på ett clivia forum om detta.De gror och växer som ogräs i det! Tänk att de vill ha det i ph ungefär som
          orkideer.Så nu har jag börjat vattna med regnvatten med *ler*.
          Cryptostephanus vansonii har jag ingen erfarenhet av direkt.Har du en? Jag läste på lite om den och den vill ha lite mindre skugga än vanliga clivia.Och så lite mindre vatten.För de som undrar hur den ser ut kolla här:
          http://www.bulbsociety.org/GALLERY_OF_THE_...ostephanus.html
          Tusen tack clivia för alla fina bilder och info du ger oss toppen!
          Jag har nu köpt en light of buddha!!! Ska bli spännande att få den!
          På tradera finns nu flera sorter ute av hon som annonserade här på odla.Så ni vet *ler*.
          Var det inte den där jaffa sorten du var ute efter clivia?
          Sussie: grattis till att de grott visst är det alltid lika spännande med fröer!!

Nu är jag äntligen här...

Du har läst boken 4 gånger... g.gif Då har du fått den alldeles nyligen, eller? shy.gif naughty.gif
          Har du några bilder på dina skönheter? Jag tror att den variegerade behöver en ny kruka om rötterna fullkomligt sprutar ut...Jag försöker undvika sådan situation för att de nya rötterna är ömtåliga och går snabbt av, det gör inget om det är bara några men efter ett tag kommer clivian att sluta växa, de nya rötterna som är ute rottnar lätt och clivian kan inte utnyttja dem för att tillföra vatten och viktiga ämnen till själva växtkroppen...

Ja, bebisar växer sakta det första året men redan det andra ser det bättre ut...Jag tar några bilder imorgon, nu är det mörkt...
          Det här med jordblandningen... g.gif Jag tror inte att den är så himla viktig, har försökt att odla klivior i olika jordar med pH till den surare hållet, ja men inte för sura förstås... nej, jag kan inte säga att de är så känsliga som orkidéer, jag vattnar hela tiden med vanligt vatten...men det där med vitmössa är ingen dålig idé... smile.gif

Cryptostephanus vansonii är en mycket fin växt och den närmaste släkten till clivia... Den här endemiten kommer från Zimbabwe enligt några informationskällor. Nu har några av dem grott hos mig... yahoo.gif Fröna är mindre, bruna men grotiden är nästan densamma som hos clivior, har jag upplevt...

Bifogad fil  Cryptostephanus_vansonii__okt.2008.jpg ( 58.1k ) Antal nedladdningar: 20

Grattis till din nya clivian, Light of Buddha är verkligen fint... 000.gif

Nej, jag var inte ute efter "Jaffa" clivian, jag skulle bara vilja veta hur den ser ut..., det vill jag fortfarande...

Jag ser fram emot dina bilder, Therese.... shy.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 18-10-2008, 22:13
          Länk hit: #328

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

CITAT (clivia @ 18-10-2008, 18:03) *
          Tack, Lissa...

Det är Tradera clivior (med några år på nacken, förstås), inte alls dyra och ingen utom mig ville ha dem på den tiden, de var inte så fina men jag trodde på deras gömda skatter... wink.gif smile.gif .... "Cliviadamer" är cca 50 cm stora utan kruka, blommorna är cca 8-9 cm stora...Men det viktigaste är att de blommar på hösten, inte alla gör det.... shy.gif

kram2.gif

MVH/clivia

clivia...

Bifogad fil  clivia__närbild__okt.2008.jpg ( 65.27k ) Antal nedladdningar: 21

Oj då, då är dom ju riktigt stora, vet inte varför jag fick uppfattningen att dom var rätt små.. Det där sista lilla grodden har verkligen en stor och stark rot som verkar båda gott tummenupp.gif
          Passar på att fråga om vattning, för jag har tappat bort mig med när den ska vara torr. Visst är det väl nu som den ska vara utan vatten ? Den har inte fått något på över 1 månad, men igår spöregnade det, och då fick den sig en stor slurk. Den står ju som du kanske kommer ihåg, ute hela året...tappar inga blad, och inga vissnar någonsin ner, och nu i vår/sommar blir det 2 år sedan den blommade, är det verkligen normalt ? (Agapanthusens vissnar heller aldrig, och har inte blommat på 4 år , så jag tror att jag ska klippa ner den!!)
          Kul att ha dig här igen, det känns tryggt.. blomma.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 19-10-2008, 10:07
          Länk hit: #329

Medlem

CITAT (lissa @ 18-10-2008, 23:13) *
          Oj då, då är dom ju riktigt stora, vet inte varför jag fick uppfattningen att dom var rätt små.. Det där sista lilla grodden har verkligen en stor och stark rot som verkar båda gott tummenupp.gif
          Passar på att fråga om vattning, för jag har tappat bort mig med när den ska vara torr. Visst är det väl nu som den ska vara utan vatten ? Den har inte fått något på över 1 månad, men igår spöregnade det, och då fick den sig en stor slurk. Den står ju som du kanske kommer ihåg, ute hela året...tappar inga blad, och inga vissnar någonsin ner, och nu i vår/sommar blir det 2 år sedan den blommade, är det verkligen normalt ? (Agapanthusens vissnar heller aldrig, och har inte blommat på 4 år , så jag tror att jag ska klippa ner den!!)
          Kul att ha dig här igen, det känns tryggt.. blomma.gif

Ja, Lissa, de är lite större än Daruma (mini) klivior... smile.gif

Daruma clivia (en treåring) i jämförelse med den vanliga klivian:

Bifogad fil  Daruma_clivia_i_jämförelse_med_den_vanliga_clivian__okt.2008_2.jpg ( 101.63k ) Antal nedladdningar: 28

Det här med vattningen beror på hur det ser ut med temperaturen och vädret ute...Jag tror att det är för tidigt att sluta vattna nu, väder och temperatur är fortfarande behagliga även för clivior...som du ser de kan blomma nu i Sverige, då har de fortfarande sin tillväxtperiod...Man måste bara se till att den är ordentligt dränerad...
          Vilken agapanthus har du? unsure.gif Två av alla Agapanthusar tappar inte blad på vintern (bara några), Agapanthus praecox och Agapanthus africanus, du måste först ta reda på vilken du har, Lissa... slap.gif Det finns många sorter och det är viktigt att veta vilka föräldrar står i bakgrunden för att klara vintern på ett lämpligt sätt...

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 19-10-2008, 10:18
          Länk hit: #330

Medlem

CITAT (clivia @ 18-10-2008, 20:56) *
          Nu är jag äntligen här...

Du har läst boken 4 gånger... g.gif Då har du fått den alldeles nyligen, eller? shy.gif naughty.gif
          Har du några bilder på dina skönheter? Jag tror att den variegerade behöver en ny kruka om rötterna fullkomligt sprutar ut...Jag försöker undvika sådan situation för att de nya rötterna är ömtåliga och går snabbt av, det gör inget om det är bara några men efter ett tag kommer clivian att sluta växa, de nya rötterna som är ute rottnar lätt och clivian kan inte utnyttja dem för att tillföra vatten och viktiga ämnen till själva växtkroppen...

Ja, bebisar växer sakta det första året men redan det andra ser det bättre ut...Jag tar några bilder imorgon, nu är det mörkt...
          Det här med jordblandningen... g.gif Jag tror inte att den är så himla viktig, har försökt att odla klivior i olika jordar med pH till den surare hållet, ja men inte för sura förstås... nej, jag kan inte säga att de är så känsliga som orkidéer, jag vattnar hela tiden med vanligt vatten...men det där med vitmössa är ingen dålig idé... smile.gif

Cryptostephanus vansonii är en mycket fin växt och den närmaste släkten till clivia... Den här endemiten kommer från Zimbabwe enligt några informationskällor. Nu har några av dem grott hos mig... yahoo.gif Fröna är mindre, bruna men grotiden är nästan densamma som hos clivior, har jag upplevt...

Bifogad fil  Cryptostephanus_vansonii__okt.2008.jpg ( 58.1k ) Antal nedladdningar: 20

Grattis till din nya clivian, Light of Buddha är verkligen fint... 000.gif

Nej, jag var inte ute efter "Jaffa" clivian, jag skulle bara vilja veta hur den ser ut..., det vill jag fortfarande...

Jag ser fram emot dina bilder, Therese.... shy.gif

kram2.gif

MVH/clivia

de lovade bilderna på cliviafröplantor:

fröplantor jan. 2006, 2007, 2008...

Bifogad fil  jan.2006__2007__2008_fröplantor__okt.2008.jpg ( 92.23k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  jan.2006__2007__2008_fröplantor__okt.2008_2.jpg ( 85.37k ) Antal nedladdningar: 18

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 19-10-2008, 13:34
          Länk hit: #331

Medlem

ahhhhh vilka fina bilder clivia! tummenupp.gif och välmående plantor! flirting.gif Jag har nyss fått boken hehe och fler gånger lär jag nog läsa den!
          Angående variegerade clivian...hmmm jag platerade om den ganska nyligen och rötterna är i alla fall i jorden så att säga....men ser de ut att ruttna så ska jag genast följa ditt råd kram2.gif
          Här kommer bilder!
          mini dvärg clivian från Kina!
          Bifogad fil  clivia_dvärg.jpg ( 143.75k ) Antal nedladdningar: 23

Varigerade clivian från Kina
          Bifogad fil  variegerad_clivia.jpg ( 163.81k ) Antal nedladdningar: 22

multipetal daruma frön sådda nu i sommar -08
          Bifogad fil  multipetal.jpg ( 199.59k ) Antal nedladdningar: 20

ytterligare frösådd nu i sommar creme färgade blommor 'Blanca' ska vara variegerad?
          Bifogad fil  frösådd.jpg ( 231.71k ) Antal nedladdningar: 18

Mina första frösådder sådda i februari 2008 växer bra!
          Bifogad fil  frösådd_tidig_vår.jpg ( 183.29k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 19-10-2008, 16:21
          Länk hit: #332

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 19-10-2008, 14:34) *
          ahhhhh vilka fina bilder clivia! tummenupp.gif och välmående plantor! flirting.gif Jag har nyss fått boken hehe och fler gånger lär jag nog läsa den!
          Angående variegerade clivian...hmmm jag platerade om den ganska nyligen och rötterna är i alla fall i jorden så att säga....men ser de ut att ruttna så ska jag genast följa ditt råd kram2.gif
          Här kommer bilder!
          mini dvärg clivian från Kina!
          Bifogad fil  clivia_dvärg.jpg ( 143.75k ) Antal nedladdningar: 23

Varigerade clivian från Kina
          Bifogad fil  variegerad_clivia.jpg ( 163.81k ) Antal nedladdningar: 22

multipetal daruma frön sådda nu i sommar -08
          Bifogad fil  multipetal.jpg ( 199.59k ) Antal nedladdningar: 20

ytterligare frösådd nu i sommar creme färgade blommor 'Blanca' ska vara variegerad?
          Bifogad fil  frösådd.jpg ( 231.71k ) Antal nedladdningar: 18

Mina första frösådder sådda i februari 2008 växer bra!
          Bifogad fil  frösådd_tidig_vår.jpg ( 183.29k ) Antal nedladdningar: 27

Fina klivior har du också... bravo.gif ... nu gäller det bara att vänta på blommorna hos våra fröplantor yes.gif ...de som vi sådde nästan tillsammans blir ju ett år gamla februari hbd.gif ... minst två år väntetid på blommor till... shy.gif naughty.gif ...

Vad gäller din variegerade clivia...om den har rötter i jorden då är det ingen fara för den...
          Den vita massan i dina krukor...vad är det?

Nu kommer jag ihåg...Du frågade någonting om sanden om den var bra, minns jag rätt ? unsure.gif .... Mina har den sista gången fått fågelsand... tongue.gif Ja, inte direkt köpt för klivior men det var för mycket för undulater...Sanden innehåller många mineraler, den kan inte skada växten, man gör aldrig fel med lite sand i substratet...

lite oktoberbilder till smile.gif :

Clivia ´Striata`:

Bifogad fil  clivia_Striata.jpg ( 94.12k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  clivia_Striata_2__okt.2008.jpg ( 96.32k ) Antal nedladdningar: 19

Clivia Nakamura variegated:

Bifogad fil  clivia_Nakamura_variegated__okt.2008.jpg ( 78.2k ) Antal nedladdningar: 28

Clivia som inte har bestämmt sig hur den ska växa i framtiden...

Bifogad fil  clivia_frösådd_2004__okt.2008.jpg ( 65.07k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  clivia_frösådd_2004__okt.2008_2.jpg ( 125.18k ) Antal nedladdningar: 24

Tack för dina sköna bilder, Therese...blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 19-10-2008, 16:43
          Länk hit: #333

Medlem

Tack clivia!
          WOW ännu flera snygga bilder striata var ju verkligen snygg! Jag är lite svag för variegerade sorter happy.gif
          Ja, guuud så spännande det ska bli att vänta på blommor.Jag blev så exhalterad idag när jag planterade om cliva bebbarna från februari! Tänk vad fantastiskt att de kommer från ett litet frö! wub.gif .Jag tycker det verkligen är nått speciellt med att driva upp egna plantor!
          Den vita "massan" är perlite.Jag använder det i mina hoyors jord.De luckrar upp och hindrar jorden från att bli sur.Jag rotar hibiskus i detta och så kan man strö det runt nygrodda frön för att undvika mögel.
          Angående fågelsanden så stod jag och tittade på en påse i mitt förråd som jag använt till mina lökväxter *fniss*.Tankeöverföring! Jag var inte säker på om det gick att använda det så jag tog lite röd lavasten i botten istället *ler*.Men nu vet jag vad jag kan nyttja den till hädan efter! yes.gif
          Jag pollinerade min gula i februari nån gång eller var det senare g.gif hihi.Den har så stora frökapslar nu! Verkar vara massa fröer i dem!! KUL!

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 19-10-2008, 23:56
          Länk hit: #334

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Oj oj oj, vilka härliga bilder ni har båda två. Helt klart vill man ha blommor, men dom här har ju underbart vackra blad och bladställningar.
          Jag kommer ihåg när ni väntade på chineserna, det måste ha varit i början när jag kom hit, och jag var verkligen imponerad av ert kunnande, och är det fortfarande naturligtvis.. tongue.gif .
          Jag ska ta kort på mina nu, den har fått bebisar som har blivit stora och jag borde nog dela på dom, men vill gärna ha råd.
          Mitt klimat nu är ovanligt milt i år, vi fick kallt i fredags, ca 17 grader från 24..men nu har det blivit lite mildare igen, runt 20 skulle jag tippa, på dagen naturligtvis. Det är kanske bäst att låta den följa med klimatet, och när vi får runt 10 sluta med vattning ?
          Agapanthusen är africanus tror jag, visste inte då att det fanns flera sorter, men jag tror att försäljaren sa det. Den har bara blommat 1 gång efter inköpsblommningen, och då satt blommorna så långt nere att man nästan inte såg dom. Dom har fått torka lite då och då, men egentligen har dom fått följa med naturen, men nu tycker jag att det är dags att den får blommor..... angry.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 20-10-2008, 13:13
          Länk hit: #335

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 19-10-2008, 17:43) *
          Tack clivia!
          WOW ännu flera snygga bilder striata var ju verkligen snygg! Jag är lite svag för variegerade sorter happy.gif
          Ja, guuud så spännande det ska bli att vänta på blommor.Jag blev så exhalterad idag när jag planterade om cliva bebbarna från februari! Tänk vad fantastiskt att de kommer från ett litet frö! wub.gif .Jag tycker det verkligen är nått speciellt med att driva upp egna plantor!
          Den vita "massan" är perlite.Jag använder det i mina hoyors jord.De luckrar upp och hindrar jorden från att bli sur.Jag rotar hibiskus i detta och så kan man strö det runt nygrodda frön för att undvika mögel.
          Angående fågelsanden så stod jag och tittade på en påse i mitt förråd som jag använt till mina lökväxter *fniss*.Tankeöverföring! Jag var inte säker på om det gick att använda det så jag tog lite röd lavasten i botten istället *ler*.Men nu vet jag vad jag kan nyttja den till hädan efter! yes.gif
          Jag pollinerade min gula i februari nån gång eller var det senare g.gif hihi.Den har så stora frökapslar nu! Verkar vara massa fröer i dem!! KUL!

Ja, ja, du är lite svag för variegerade sorter... g.gif , det är jag också bara liiite svag för dem... naughty.gif flirting.gif tänk på hur fantastiska kommer de att bli med blommorna på... happy.gif Ja, och allt började från en liten frö...Naturen är den verkliga trollkarln...
          Jag har aldrig använt perlit i jorden till mina clivior och kan faktiskt inte förklara varför...Kanske ska jag försöka att blanda den där i framtiden...
          Den gula clivian... det är den du köpte i början av det här året? Hur många frökapslar har den nu? Jag har lämnat bara några för att nästa årets blomningen påverkas av det...Min gula clivia blommade inte med så många blommor som förra året no.gif ...det var nog för många frökapslar på den...Man lär sig hela tiden. Clivia gardenii har också för många kapslar och kanske ingen blomningen i sikte...Jag har funderat lite om de två Clivia gardenii och Clivia caulescens och kommit fram att den som blommar nu inte är C. gardenii men C. caulescens (Lena alias Bippo har rätt). Båda blommar på hösten hos mig...Tyvärr det här året kommer jag bara att njuta av C. gardenii frökapslar, hoppas att de blir röda så småningom... slap.gif

Clivia caulescens blommor

Bifogad fil  Clivia_caulescens__okt.2008.jpg ( 64.54k ) Antal nedladdningar: 43

Den största variegerade clivian hos mig:

Bifogad fil  barn_till_en_lite_variegerad_planta__okt.2008.jpg ( 91.95k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  ett_blad__okt.2008.jpg ( 66.62k ) Antal nedladdningar: 26

Clivia gardenii blommor november förra året och frökapslar det här året:

Bifogad fil  Clivia_gardenii....jpg ( 78.22k ) Antal nedladdningar: 15
          Bifogad fil  frökapslar__Clivia_gardenii__okt.2008.jpg ( 65.05k ) Antal nedladdningar: 24

MVH/clivia

Citera
          blomkronan
          Inlägg 20-10-2008, 13:55
          Länk hit: #336

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (nilssontherese @ 19-10-2008, 17:43) *
          Den vita "massan" är perlite. Jag rotar hibiskus i detta och så kan man strö det runt nygrodda frön för att undvika mögel.

Nu måste jag få slänga in en fråga? Har du bara perlite i ett glas med vatten och sticker ner sticklingarna i den? eller hur gör du?

Strö runt nygrodda... tack för tipset.

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 20-10-2008, 14:02
          Länk hit: #337

Medlem

CITAT (blomkronan @ 20-10-2008, 14:55) *
          Nu måste jag få slänga in en fråga? Har du bara perlite i ett glas med vatten och sticker ner sticklingarna i den? eller hur gör du?

Strö runt nygrodda... tack för tipset.

Jag har pelite i plastmuggar för snaps giggle.gif eller kan man använda glas som du sa.Har undervärme och så har jag använt clonex att doppa sticklingen i innan, sedan häller jag på perlite flirting.gif .
          Vassego´ coolgleam.gif

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 20-10-2008, 14:24
          Länk hit: #338

Medlem

CITAT (clivia @ 20-10-2008, 14:13) *
          Ja, ja, du är lite svag för variegerade sorter... g.gif , det är jag också bara liiite svag för dem... naughty.gif flirting.gif tänk på hur fantastiska kommer de att bli med blommorna på... happy.gif Ja, och allt började från en liten frö...Naturen är den verkliga trollkarln...
          Jag har aldrig använt perlit i jorden till mina clivior och kan faktiskt inte förklara varför...Kanske ska jag försöka att blanda den där i framtiden...
          Den gula clivian... det är den du köpte i början av det här året? Hur många frökapslar har den nu? Jag har lämnat bara några för att nästa årets blomningen påverkas av det...Min gula clivia blommade inte med så många blommor som förra året no.gif ...det var nog för många frökapslar på den...Man lär sig hela tiden. Clivia gardenii har också för många kapslar och kanske ingen blomningen i sikte...Jag har funderat lite om de två Clivia gardenii och Clivia caulescens och kommit fram att den som blommar nu inte är C. gardenii men C. caulescens (Lena alias Bippo har rätt). Båda blommar på hösten hos mig...Tyvärr det här året kommer jag bara att njuta av C. gardenii frökapslar, hoppas att de blir röda så småningom... slap.gif

Ja, tanken på blommor på en variegerad får mig att dreggla haha!
          Japp den gula köpte jag i början av året här kommer en bild:
          Bifogad fil  clivia_citrina.gif ( 109.8k ) Antal nedladdningar: 23

såhär ser kapslarna ut nu:
          Bifogad fil  kapsalr.gif ( 104.89k ) Antal nedladdningar: 19

Jag antar att min med kommer ta stryk av många kapslar men jag ville prova för första gången *ler*.
          Så himla snygga gardenii kapslarna är mmmmm har du korstat den med nån annan sort?

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 20-10-2008, 16:33
          Länk hit: #339

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 20-10-2008, 15:24) *
          Ja, tanken på blommor på en variegerad får mig att dreggla haha!
          Japp den gula köpte jag i början av året här kommer en bild:
          Bifogad fil  clivia_citrina.gif ( 109.8k ) Antal nedladdningar: 23

såhär ser kapslarna ut nu:
          Bifogad fil  kapsalr.gif ( 104.89k ) Antal nedladdningar: 19

Jag antar att min med kommer ta stryk av många kapslar men jag ville prova för första gången *ler*.
          Så himla snygga gardenii kapslarna är mmmmm har du korstat den med nån annan sort?

Jag har korsat bara de två, caulescens och gardenii, vet jag nu... yes.gif och har faktiskt en frökapsel på min andra caulescens också...och den första har en till blomstjälk på väg, de glädjer mig verkligen... smile.gif Det är svårt att ha alla clivior som du vill korsa till hands precis när du behöver dem...att experimentera med pollen har jag inte börjat ännu...

Bifogad fil  Clivia_caulescens__frökapslar__okt.2008.jpg ( 71.61k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  Clivia_caulescens__en_till_stjälk_på_väg__okt.2008.JPG ( 97.67k ) Antal nedladdningar: 22

Som jag ser det är du ett duktigt bi... whist.gif Jag har inte lyckats att pollinera nästan alla i början... cool.gif Har du korsat dem med några andra? Plantan är fin, den kanske kommer med några blommor nästa år också... slap.gif

två sorters gul clivia kapslar: (jag är inte sämre än dig... flirting.gif tongue.gif ), vi får väl se hur det kommer att bli med blomningen nästa år:

Bifogad fil  gul_clivia__frökapslar__okt.2008.jpg ( 64.93k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  gul_clivia_2__frökapslar__okt.2008.jpg ( 21.54k ) Antal nedladdningar: 22

Oktoberblommor....

Bifogad fil  oktoberblommor....jpg ( 84.86k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  oktoberblommor_2.....jpg ( 70.38k ) Antal nedladdningar: 23

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 20-10-2008, 19:55
          Länk hit: #340

Medlem

CITAT (lissa @ 20-10-2008, 00:56) *
          Oj oj oj, vilka härliga bilder ni har båda två. Helt klart vill man ha blommor, men dom här har ju underbart vackra blad och bladställningar.
          Jag kommer ihåg när ni väntade på chineserna, det måste ha varit i början när jag kom hit, och jag var verkligen imponerad av ert kunnande, och är det fortfarande naturligtvis.. tongue.gif .
          Jag ska ta kort på mina nu, den har fått bebisar som har blivit stora och jag borde nog dela på dom, men vill gärna ha råd.
          Mitt klimat nu är ovanligt milt i år, vi fick kallt i fredags, ca 17 grader från 24..men nu har det blivit lite mildare igen, runt 20 skulle jag tippa, på dagen naturligtvis. Det är kanske bäst att låta den följa med klimatet, och när vi får runt 10 sluta med vattning ?
          Agapanthusen är africanus tror jag, visste inte då att det fanns flera sorter, men jag tror att försäljaren sa det. Den har bara blommat 1 gång efter inköpsblommningen, och då satt blommorna så långt nere att man nästan inte såg dom. Dom har fått torka lite då och då, men egentligen har dom fått följa med naturen, men nu tycker jag att det är dags att den får blommor..... angry.gif

Tack, Lissa... det är fortfarande bara en droppe i havet av clivias fascinerande värld, ju mer du kan desto mindre tror du att du kan något om dem...
          Hur stora är dina clivior? Om de har tillräckligt med plats alla, då behöver du inte plantera om dem...åtminstone inte nu på hösten...
          Precis...Enligt mig är det bättre att följa vädret och sin känsla vad gäller vattningen, det låter naturligt, bara att tänka på att de gillar att ha torrare förhållnanden, om du är osäkert vattna inte...sedan vattna rikligt och vänta tills allt överflödigt vatten rinner utt från krukan...
          Jag kan nästan ingenting om agapanthusar, men de kommer från Sydafrika som clivior... shy.gif och det betyder att det finns åtminstone en bok om dessa växter i min bibliotek... tongue.gif
          Hanneke van Dijk skriver i sin bok Agapanthus for gardeners så här på 27-e sidan:
          Evergreen plants in containers need light watering once every six weeks. Det betyder att de sover på vintern och gillar det torrt runt fötterna. De gillar inte frost enligt boken men den absolut största faran för dem är regniga och kalla vintrar... Jag tror att det viktigaste är att se till att jorden i kruka är lagom torr yes.gif

blomma.gif

MVH/clivia

Citera

60 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 14:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon