| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
21-10-2008, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
CITAT (clivia @ 20-10-2008, 17:33)  Jag har korsat bara de två, caulescens och gardenii, vet jag nu...  och har faktiskt en frökapsel på min andra caulescens också...och den första har en till blomstjälk på väg, de glädjer mig verkligen...  Det är svårt att ha alla clivior som du vill korsa till hands precis när du behöver dem...att experimentera med pollen har jag inte börjat ännu... [attachment=26188:Clivia_c...okt.2008.jpg][attachment=26189:Clivia_c...okt.2008. JPG] Som jag ser det är du ett duktigt bi...  Jag har inte lyckats att pollinera nästan alla i början...  Har du korsat dem med några andra? Plantan är fin, den kanske kommer med några blommor nästa år också... två sorters gul clivia kapslar: (jag är inte sämre än dig...  ), vi får väl se hur det kommer att bli med blomningen nästa år: [attachment=26190:gul_cliv...okt.2008.jpg][attachment=26191:gul_cliv...okt.2008. jpg] Oktoberblommor.... [attachment=26192:oktoberblommor....jpg][attachment=26193:oktoberb...or_2.....jp g] MVH/clivia Hihi tack! Tja, pollinering gick väldigt bra *ler*.Jag hade bara den vanliga orangea till hands så kanske blir det inga gula hmmmm. Jag hoppas att den kommer blomma nästa år trots kapslar *fniss*
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2008, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (nilssontherese @ 21-10-2008, 13:09)  Hihi tack! Tja, pollinering gick väldigt bra *ler*.Jag hade bara den vanliga orangea till hands så kanske blir det inga gula hmmmm. Jag hoppas att den kommer blomma nästa år trots kapslar *fniss* Det gäller bara att försöka, man vet aldrig på förhand vad som händer inuti frön ... Jag tror också att blommorna kommer även nästa år, har alltid haft åtminstone några trots kapslar...men har upplevt att mängden av kapslar ena året påverkar mängden av blommor nästa år... lite bilder till... Clivia caulescens, Clivia cyrtanthiflora och Clivia miniata tillsammans...
oktoberblomningen__okt.2008.jpg ( 87.94k )
Antal nedladdningar: 17lite färger..., stjälken hos den här clivian ser mycket konstig ut, har aldrig sett något sådant...
oktoberfärger_....jpg ( 112.4k )
Antal nedladdningar: 17
oktoberfärger_2_......jpg ( 68.04k )
Antal nedladdningar: 12Clivia cyrtanthiflora efter blomningen (pollinerat med Clivia caulescens)
Clivia_cyrtanthiflora_efter_blomningen__okt.2008.jpg ( 58.53k )
Antal nedladdningar: 16blommorna hos en annan miniata har vuxit lite till...
en_ny_miniata_på_väg_att_blomma...__okt.2008.jpg ( 57.89k )
Antal nedladdningar: 18Håller tummarna, Therese, att du lyckas med dina clivior som du har lyckats med dina hoyor, du har både tålamod och gröna fingrar, det känns...  Mycket fina växter och fantastiska bilder på din sida... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2008, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
CITAT (clivia @ 20-10-2008, 20:55)  Tack, Lissa... det är fortfarande bara en droppe i havet av clivias fascinerande värld, ju mer du kan desto mindre tror du att du kan något om dem... Hur stora är dina clivior? Om de har tillräckligt med plats alla, då behöver du inte plantera om dem...åtminstone inte nu på hösten... Precis...Enligt mig är det bättre att följa vädret och sin känsla vad gäller vattningen, det låter naturligt, bara att tänka på att de gillar att ha torrare förhållnanden, om du är osäkert vattna inte...sedan vattna rikligt och vänta tills allt överflödigt vatten rinner utt från krukan... Jag kan nästan ingenting om agapanthusar, men de kommer från Sydafrika som clivior...  och det betyder att det finns åtminstone en bok om dessa växter i min bibliotek... Hanneke van Dijk skriver i sin bok Agapanthus for gardeners så här på 27-e sidan: Evergreen plants in containers need light watering once every six weeks. Det betyder att de sover på vintern och gillar det torrt runt fötterna. De gillar inte frost enligt boken men den absolut största faran för dem är regniga och kalla vintrar... Jag tror att det viktigaste är att se till att jorden i kruka är lagom torr MVH/clivia Clivia, Som vanligt grattar jag till alla växter med sina underbart vackra blommor. Dom gula bollarna i en av krukorna , är det kapslar eller något du har satt dit för att dekorera, det sistnämnda tror jag inte riktigt, eller hur?? Jag har inte fått anvisning om svar , och fick se det när jag var inne och tittade mig lite omkring, och det är anledningen till att jag inte svarade på en gång.. Jag tror att mina Clivior har tilräckligt med plats för sina rötter över vintern, så i vår delar jag på dom och byter jord, tack för det rådet. Jag blev lite full i skratt när du vid ett kort skrev att dom inte hade bestämt sig för växtsätt, för precic så ser mina ut,  På sista bilden ser man bebisen som inte är så mycket till bebis längre, men dom ser ju friska ut trots att deras växtsätt är lite okontrollerat.
DSCN7435.JPG ( 61.24k )
Antal nedladdningar: 16
DSCN7525.JPG ( 51.13k )
Antal nedladdningar: 18Agapantusen har alltid haft mer torrt än vått, men när dom har haft vått är det för att det har spöregnat, och eftersom krukan är så stor tar det lång tid innan jorden torkar upp. Jag tror att den bara har tappat högst 5 blad under alla dessa år, och det var därför jag funderade på att skära av bladen totalt, för det kan ju vara så att den är så upptagen med bladen att den inte orkar komma med blommor. Det tar mig emot att göra något så drastiskt, för mina erfarenheter av att klippa bort alla blad och låta dom vila , är att det brukar sluta med att lökarna torkar in och att rötterna försvinner totalt ( vilket just har hänt med ett par små amaryllisar, helt blanka där det borde finnas rötter eller början till rötter) Tack för upplysningarna från sidan 27,  Det blir till stor hjälp att ha fått veta lite mer om dom och deras behov. Kortet är inte så bra, men det syns ju hur stor krukan är trots en blomställning framför den..., jag planterade om dom för ca 3 år sedan då krukan var sprängfylld av rötter.
DSCN7488.JPG ( 42.61k )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2008, 09:37
|

Medlem

|
CITAT Håller tummarna, Therese, att du lyckas med dina clivior som du har lyckats med dina hoyor, du har både tålamod och gröna fingrar, det känns...  Mycket fina växter och fantastiska bilder på din sida... MVH/clivia Tack clivia! ska bli spännande att se när de mognar om jag lyckats! Jag hoppas med att jag ska lyckas med mina clivior som med mina hoyor ! Tack vad snällt att du tyckte bilderna var fina  ÅHHH vilka underbar bilder du delar med dig av!! Jag undrar med de gula är det citroner?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2008, 15:28
|
Medlem

|
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 23:22)  Skall man låta blomstjälken vissna eller ska man klippa ner den? Det spelar ingen roll, DragonLady, om du tar bort den eller inte..., om det inte finns frökapslar där kommer blomstjälken att vissna ner så småningom... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2008, 16:43
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 27-10-2008, 00:29)  Clivia, Som vanligt grattar jag till alla växter med sina underbart vackra blommor. Dom gula bollarna i en av krukorna , är det kapslar eller något du har satt dit för att dekorera, det sistnämnda tror jag inte riktigt, eller hur?? Jag har inte fått anvisning om svar , och fick se det när jag var inne och tittade mig lite omkring, och det är anledningen till att jag inte svarade på en gång.. Jag tror att mina Clivior har tilräckligt med plats för sina rötter över vintern, så i vår delar jag på dom och byter jord, tack för det rådet. Jag blev lite full i skratt när du vid ett kort skrev att dom inte hade bestämt sig för växtsätt, för precic så ser mina ut,  På sista bilden ser man bebisen som inte är så mycket till bebis längre, men dom ser ju friska ut trots att deras växtsätt är lite okontrollerat.
DSCN7435.JPG ( 61.24k )
DSCN7525.JPG ( 51.13k )
Antal nedladdningar: 18Agapantusen har alltid haft mer torrt än vått, men när dom har haft vått är det för att det har spöregnat, och eftersom krukan är så stor tar det lång tid innan jorden torkar upp. Jag tror att den bara har tappat högst 5 blad under alla dessa år, och det var därför jag funderade på att skära av bladen totalt, för det kan ju vara så att den är så upptagen med bladen att den inte orkar komma med blommor. Det tar mig emot att göra något så drastiskt, för mina erfarenheter av att klippa bort alla blad och låta dom vila , är att det brukar sluta med att lökarna torkar in och att rötterna försvinner totalt ( vilket just har hänt med ett par små amaryllisar, helt blanka där det borde finnas rötter eller början till rötter) Tack för upplysningarna från sidan 27,  Det blir till stor hjälp att ha fått veta lite mer om dom och deras behov. Kortet är inte så bra, men det syns ju hur stor krukan är trots en blomställning framför den..., jag planterade om dom för ca 3 år sedan då krukan var sprängfylld av rötter.
DSCN7488.JPG ( 42.61k )
Antal nedladdningar: 16Tack Lissa,... De "gula bollarna" i krukan är frukter av Citrus meyeri, de är mindre än vanliga citroner, sura med lite mandarin smak...  De har cca 5cm i diameter, sådana stora frökapslar  har jag aldrig haft... Du behöver inte plantera om dina clivior nu, de har verkligen tillräckligt med plats åtminstone till våren... Ja, att ta bort friska blad kan vara riskabelt, att skära blad hos städsegröna plantor totalt det kan vara dödligt... Växten räknar med dem och om de är gröna och friska är de i bruk, det är torrperioden som startar processen med att lagra livsviktiga ämnen i löken eller stammen och den pågår gradvis inte shockartad...Hos amaryllisar måste du först sluta vattna och sedan vänta tills bladen vissnar ner... Varsågod...  Om det finns behov ska jag leta efter information på andra sidor också... Lycka till med "sydafrikanerna"!!!
lite_färger_till__okt.2008.jpg ( 99.55k )
Antal nedladdningar: 19Stor och Liten, okt. 2008
Stor_och_Liten__okt.2008.jpg ( 103.62k )
Antal nedladdningar: 18MVH/clivia MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2008, 20:18
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 27-10-2008, 09:37)  Tack clivia! ska bli spännande att se när de mognar om jag lyckats! Jag hoppas med att jag ska lyckas med mina clivior som med mina hoyor ! Tack vad snällt att du tyckte bilderna var fina  ÅHHH vilka underbar bilder du delar med dig av!! Jag undrar med de gula är det citroner? Ja, det är meyeri citroner, Therese...
Citrus_meyeri.jpg ( 57.16k )
Antal nedladdningar: 12...och clivian med den konstiga stjälken...., två andra bilder här är vårblomningen i mars hos den, blommorna var tulpanformade, nu är de större och absolut inte tulpanformade...
Den_här_blommar_nu__okt.2008.jpg ( 66.94k )
Antal nedladdningar: 14
vårblomningen__mars_2008.jpg ( 81.13k )
Antal nedladdningar: 18
klivia_med_två_stjälkar_fortfarande_blommar_2....PG.jpg ( 80.19k )
Antal nedladdningar: 14...och "denna" kommer att blomma lite senare... (båda ser ut som "siamesiska tvillingar" hos cliviaplantan)
siamesiska_tvillingar_hos_clivia__okt.2008.jpg ( 53.6k )
Antal nedladdningar: 17Det var bara en liten förklaring till bilden... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2008, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Tack för svaren Clivia, nu kommer jag att få lite mer plats där ute, för 6 små amayllisar blev chockartat av med sina blad  Jag ska nog aldrig mer göra någonting utan att höra mig för med er först.. Bilden med citrus, passiflora och Clivia är verkligen dekorativ..perfekt stilleben.. Om någon skulle kunna ha cironstora frökapslar, då är den personen du.. Tack för att du låter oss ta del av dina höstblommningar
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2008, 16:14
|

Medlem

|
wow jag blir lika imponerad varje gång av dina bilder clivia! Tack för att du delar med dig! Citronerna är ju urläckra! Har du sått den från frö? Den sista clivia bilden på siamesiska tvillingarna ska den vara creme färgad?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2008, 20:12
|
Medlem

|
Varsågod, mina damer, spektaklet (om ni gillar det) förtsätter lite till... I Botaniska trädgården har jag sett en blommande Cryptostephanus vansonii idag  ...Det finns inte många bilder eller information om den här närmaste cliviasläktingen på Internet då är jag glad i alla fall att se denne i blom i verkligheten.  Hoppas att det är intressant för er (som läser den här tråden) också...
Cryptostephanus_vansonii__okt.2008__BTL.jpg ( 44.93k )
Cryptostephanus_vansonii__okt.2008_2.jpg ( 61.35k )
Antal nedladdningar: 16Lissa, hmm,  citronstora frökapslar...  , jag tycker det räcker med Passiflora macrophylla för närvarande... Therese, nej, jag har inte sått den själv, mitt tålamod är stort men begränsat i alla fall... Det skulle vara mycket intressant om den vore cremefärgad...  (tror inte så mycket på det, tyvärr  )...Jag har sett en sådan chimera på clivia forum...Halvan av blommorna var cremefärgad och halvan orange...mycket snyggt måste jag säga... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 10:15
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 28-10-2008, 21:12)  Varsågod, mina damer, spektaklet (om ni gillar det) förtsätter lite till... I Botaniska trädgården har jag sett en blommande Cryptostephanus vansonii idag  ...Det finns inte många bilder eller information om den här närmaste cliviasläktingen på Internet då är jag glad i alla fall att se denne i blom i verkligheten.  Hoppas att det är intressant för er (som läser den här tråden) också...
Cryptostephanus_vansonii__okt.2008__BTL.jpg ( 44.93k )
Cryptostephanus_vansonii__okt.2008_2.jpg ( 61.35k )
Antal nedladdningar: 16Lissa, hmm,  citronstora frökapslar...  , jag tycker det räcker med Passiflora macrophylla för närvarande... Therese, nej, jag har inte sått den själv, mitt tålamod är stort men begränsat i alla fall... Det skulle vara mycket intressant om den vore cremefärgad...  (tror inte så mycket på det, tyvärr  )...Jag har sett en sådan chimera på clivia forum...Halvan av blommorna var cremefärgad och halvan orange...mycket snyggt måste jag säga... MVH/clivia Wow den där chimera lät onekligen läcker! Jag har några creme på g fröer alltså ska bli spännande att se OM de nånsinn blir creme  .
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 10:29
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 29-10-2008, 10:15)  Wow den där chimera lät onekligen läcker! Jag har några creme på g fröer alltså ska bli spännande att se OM de nånsinn blir creme  . Har du sett den chimeran, Therese? Jag blir överväldigad... http://www.cliviaforum.co.za/forum/index.php?topic=5145.0Det kan bli lite problem med färgerna. Även om du köper frön till cremefärgade klivior kan naturen skapa andra varianter. Man måste vara beredd på överraskningar, tyvärr, också till det negativa hållet. Men hoppet dör sist... (hos mig i alla fall  ) MVH/clivia
Redigerat av clivia: 29-10-2008, 16:08
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 11:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (clivia @ 18-02-2008, 09:35)  En liten uppdatering.... clivia frön 18.2.2008 [attachment=13587:mina_frö...8.2.2008.jpg] den största clivia bebisen fick röda nyanser... [attachment=13586:det_förs....18.2.08.jpg] och kruka med jord [attachment=13588:Nu_är_de....18.2.08.jpg] Det är svårt att se de röda nyanserna när jag fotar med blixt, tyvärr  , jag ska ta en bild till senare när fröet växer lite till... och här finns två bilder av mina två vinterblommande Clivia gardenii... [attachment=13589:clivia_gardenii.jpg] [attachment=13590:clivia_g...ov._2007.jpg] MVH/clivia Hej igen! Nu är jag här igen! Otroligt vackra clivior som jag sett ni har lagt ut bilder på. Mitt ena frö har groddat sig sedan några veckor. Men bara ett! Var tvungen att gå tillbaka hit för att se hur jag ska plantera fröet, och det var nog tur för annars hade jag nog satt det uppochner... Jag trodde att du bara "lagt" fröet på jorden Clivia! Den vita grodden är alltså roten...? Min rot har vänt sig och är på väg uppåt, som ett "C". Ska man ha plastpåse över krukan sedan, eller...? Varmt? Ljust/soligt? En stor och varm höstkram till dig Clivia samt ni andra för all inspiration som ni ger! edit: Ursäkta, det heter väl inte "groddat", det heter ju grott. Det vet jag ju! Lät dumt i texten...
Redigerat av Sussie F-Flower: 29-10-2008, 11:07
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 15:46
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 28-10-2008, 22:07)  Jag är inte så insatt i Clivior och vilka som är ovanliga och vilka som inte är det.. Bilderna på den här vita är ju väldigt fina, och framför allt lite unika, men jag föredrar nog dina med den konstiga stammen..Färgerna är perfekta enligt min smak, och formen på blommorna också...  Varsågod, Lissa....  några bilder på den tagna idag...
C.miniata__29.10.2008_2.jpg ( 84.67k )
C._miniata__29.10.2008_5.jpg ( 86.89k )
C.miniata__29.10.2008__5.jpg ( 78.31k )
C.miniata__28.10.2008_4.jpg ( 70.45k )
Antal nedladdningar: 14 MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 17:12
|
Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-10-2008, 11:05)  Hej igen! Nu är jag här igen! Otroligt vackra clivior som jag sett ni har lagt ut bilder på. Mitt ena frö har groddat sig sedan några veckor. Men bara ett! Var tvungen att gå tillbaka hit för att se hur jag ska plantera fröet, och det var nog tur för annars hade jag nog satt det uppochner... Jag trodde att du bara "lagt" fröet på jorden Clivia! Den vita grodden är alltså roten...? Min rot har vänt sig och är på väg uppåt, som ett "C". Ska man ha plastpåse över krukan sedan, eller...? Varmt? Ljust/soligt? En stor och varm höstkram till dig Clivia samt ni andra för all inspiration som ni ger! edit: Ursäkta, det heter väl inte "groddat", det heter ju grott. Det vet jag ju! Lät dumt i texten... Vällkommen tillbaka, Sussie... roten till din klivia hittar säkert jord att växa i .... den är "programmerad" till det, även om du sätter den uppochner, roten kommer att "kräla" på jorden tills den hittar lämpligaste position att växa, "suga" de viktigaste ämnena och förmår plantan på det här sättet att spara lite reserver i fröet för sämre tider...
clivia_fr_n_i_kruka.....jpg ( 161.97k )
klivia_fr_n_.......jpg ( 127.25k )
Antal nedladdningar: 14Som du ser på bilderna, har jag alltid plastpåsar över (ja bättre sagt hela krukan finns i plastpåse)...Ja, de bör stå varmt och ljust... (Mig behöver du inte be om ursäkt, jag gör ju många fel själv...  , det viktiga är att jag förstår vad du vill säga...  , det är väl inte en gramatisk övning...  ) MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 17:44
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 29-10-2008, 11:29)  Har du sett den chimeran, Therese? Jag blir överväldigad... http://www.cliviaforum.co.za/forum/index.php?topic=5145.0Det kan bli lite problem med färgerna. Även om du köper frön till cremefärgade klivior kan naturen skapa andra varianter. Man måste vara beredd på överraskningar, tyvärr, också till det negativa hållet. Men hoppet dör sist... (hos mig i alla fall  ) MVH/clivia Fick lov att regga mig först! och himmel så snygg den är!!! Hur har de lyckats med en sådan?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2008, 21:36
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 29-10-2008, 17:44)  Fick lov att regga mig först! och himmel så snygg den är!!! Hur har de lyckats med en sådan? Ojdå, förlåt, har inte tänkt på det...  ...men den clivian är så unik  , att jag bara måste länka till den... Hur har de lyckats med en sådan? De säger det har bara hänt nu...en lycklig slump. Tänk på att du lyckas att ha något sådant av dina frön...Ja är övertygad om att clivior gömmer många hemligheter, de har inte sett sina bästa dagar... det gäller bara att förtsätta leta efter... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|