| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
30-10-2008, 09:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (clivia @ 29-10-2008, 17:12)  Vällkommen tillbaka, Sussie... roten till din klivia hittar säkert jord att växa i .... den är "programmerad" till det, även om du sätter den uppochner, roten kommer att "kräla" på jorden tills den hittar lämpligaste position att växa, "suga" de viktigaste ämnena och förmår plantan på det här sättet att spara lite reserver i fröet för sämre tider... [attachment=26604:clivia_f...ruka.....jpg][attachment=26605:klivia_fr_n_.......j pg] Som du ser på bilderna, har jag alltid plastpåsar över (ja bättre sagt hela krukan finns i plastpåse)...Ja, de bör stå varmt och ljust... (Mig behöver du inte be om ursäkt, jag gör ju många fel själv...  , det viktiga är att jag förstår vad du vill säga...  , det är väl inte en gramatisk övning...  ) MVH/clivia Ok!  Clivia för den infon! Har planterat den nu på morgonen och håller båda mina tummar för att jag ska lyckas då det är första gången jag provar. Kram! Sussie.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2008, 20:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-10-2008, 09:08)  Ok!  Clivia för den infon! Har planterat den nu på morgonen och håller båda mina tummar för att jag ska lyckas då det är första gången jag provar. Kram! Sussie. Jag önskar dig lycka till, Sussie... Det är en lång väg du har valt, clivior mognar långsamt och lever länge... Min caulescens har börjat att tappa blommor...(tiden går så snabbt) förhoppningsvis är några nya frön redan på väg men de har hela året att mogna framför sig... :
blommorna_faller...__30.10.2008.jpg ( 86.57k )
Antal nedladdningar: 20
blommorna_faller..._2__30.10.2008.jpg ( 82.34k )
Antal nedladdningar: 14 MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2008, 23:56
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 30-10-2008, 20:29)  Jag önskar dig lycka till, Sussie...
Det är en lång väg du har valt, clivior mognar långsamt och lever länge...
MVH/clivia Haha, ja det vet jag nog.... Den enda clivia som jag haft (som iofs har blivit 8 st.) har jag haft sedan jag var i 18-20 års-åldern.... (46 nu) Härstammar från min mormor som dog 1964. Den har endast blommat 2 ggr i min ägo...och det var 2006 och 2007. Då var den ny-omplanterad... (nu är den delad så att mina syskon fått var sin, + att jag har flera... fick såga isär då det inte var lönt att dela pga att muskelkraften tröt...)
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 00:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-10-2008, 23:56)  (nu är den delad så att mina syskon fått var sin, + att jag har flera... fick såga isär då det inte var lönt att dela pga att muskelkraften tröt...)  Vad gjorde du med delarna när duväl hade sågat isär den, pudrade du på kanel eller .... ????
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 00:20
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 31-10-2008, 00:16)   Vad gjorde du med delarna när duväl hade sågat isär den, pudrade du på kanel eller .... ????  God kväll i stugan Lissa! Ingenting.... Inte ett skvatt... Bara planterade som vilka växter som helst.... Alla lever fortfarande. Det bruna brända på bladen avtar mer och mer...
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 16:00
|
Medlem

|
Många gånger är det svårt att dela stora plantor...Sussie har lyckats att dela dem så att alla har åtminstone några rötter kvar och det räcker enligt mina erfarenheter. Jag delade mitt "monster" på sommaren och några av clivior blev helt utan rötter men visst åtminstone en liten del av underjordisk stam...De är verkligen uthålliga och efter några veckor har de bildat nya rötter i vatten...
clivia_Belgian_hybrid...__okt.2008.jpg ( 91.14k )
Antal nedladdningar: 19
clivia_Belgian_hybrid__nya_r_tter__okt.2008.jpg ( 52.63k )
Antal nedladdningar: 26Cliviorna tåll mycket men inte allt  ...Om det finns mer rötter än jorden i krukan toppen är nådd...Kliviorna börjar tappa glans och bladen gulnar...
f_r_m_nga_r_tter_i_krukan__okt.2008_3.jpg ( 118.34k )
Antal nedladdningar: 18
f_r_m_nga_r_tter_i_krukan__okt.2008_4.jpg ( 110.49k )
Antal nedladdningar: 18Om de i den här tillståndet inte får vår hjälp då förblir det bara en väg kvar för dem... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 16:21
|
Medlem
Antal inlägg: 140
Medlem nr: 14 397

|
Jo jag håller med om att clivior är tåliga.
I våras när jag skulle dela med mig en bäbis till en kompis, så tog jag tag i den för att dela. Det brukar gå bra om jag drar och lirkar lite. Men inte den här gången. Den gick av precis där de gröna bladen börjar. Så den som var den finaste, kunde jag ju inte ge bort. Det fick bli en annan. Eftersom jag inte kan slänga blommor, tänkte jag testa om det skulle gå att hålla liv i min tvådelade stickling. Jag satte bladdelen i vatten och rotdelen planterade jag. Efter ett tag kom det rötter på bladdelen och blad tittade upp på rotdelen. Inget jag hade förväntat mig, men tänkte att går det så går det.
Sedan en fråga. Köpte mig en pytteliten frösådd planta i våras med bara ett ynka blad och en kort rot. Den fick ganska omgående ett nytt blad och jag kan se flera rötter. Men den har inte fått några fler blad förrän nu! Det börjar växa till ett nytt blad. Jag trodde clivior tog det lugnt under vinterhalvåret? Eller gör fröplantor lite som de vill? Den har hela tiden stått i samma fönster. Det enda som har hänt, är att jag har satt på svag värme på elementet under.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 17:49
|
Medlem

|
CITAT (Chivvie @ 31-10-2008, 16:21)  Jo jag håller med om att clivior är tåliga.
I våras när jag skulle dela med mig en bäbis till en kompis, så tog jag tag i den för att dela. Det brukar gå bra om jag drar och lirkar lite. Men inte den här gången. Den gick av precis där de gröna bladen börjar. Så den som var den finaste, kunde jag ju inte ge bort. Det fick bli en annan. Eftersom jag inte kan slänga blommor, tänkte jag testa om det skulle gå att hålla liv i min tvådelade stickling. Jag satte bladdelen i vatten och rotdelen planterade jag. Efter ett tag kom det rötter på bladdelen och blad tittade upp på rotdelen. Inget jag hade förväntat mig, men tänkte att går det så går det.
Sedan en fråga. Köpte mig en pytteliten frösådd planta i våras med bara ett ynka blad och en kort rot. Den fick ganska omgående ett nytt blad och jag kan se flera rötter. Men den har inte fått några fler blad förrän nu! Det börjar växa till ett nytt blad. Jag trodde clivior tog det lugnt under vinterhalvåret? Eller gör fröplantor lite som de vill? Den har hela tiden stått i samma fönster. Det enda som har hänt, är att jag har satt på svag värme på elementet under. Vällkommen hit, Chivvie... Vad jag har upplevt är att klivior växer som mest på våren och på hösten...Då sker också blomningen hos en del...Visserligen finns plantor som trotsar dessa perioder och växer lite som de vill men merparten av dem gör så. Efter varje tillväxtperioden följer två, tre månader "lugn i huset" då händer inte så mycket, åtminstone inte något vi kan beskåda. Din fröplanta befinner sig enligt mig i sin hösttillväxtperiod. Hos bebisplantor kommer det en eller två nya blad ut, sedan vilar de igen...Ja, det kan vara svag värme på elementet under som initierade detta...  Jag har en känsla att de gillar kortare dagar med lagom (inte för varmt men inte för kallt heller) temperatur i sina tillväxtperioder... Hoppas det hjälper lite... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 23:48
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 31-10-2008, 16:00)  Många gånger är det svårt att dela stora plantor...Sussie har lyckats att dela dem så att alla har åtminstone några rötter kvar och det räcker enligt mina erfarenheter. Jag delade mitt "monster" på sommaren och några av clivior blev helt utan rötter men visst åtminstone en liten del av underjordisk stam...De är verkligen uthålliga och efter några veckor har de bildat nya rötter i vatten...
clivia_Belgian_hybrid...__okt.2008.jpg ( 91.14k )
Antal nedladdningar: 19
clivia_Belgian_hybrid__nya_r_tter__okt.2008.jpg ( 52.63k )
Antal nedladdningar: 26Cliviorna tåll mycket men inte allt  ...Om det finns mer rötter än jorden i krukan toppen är nådd...Kliviorna börjar tappa glans och bladen gulnar...
f_r_m_nga_r_tter_i_krukan__okt.2008_3.jpg ( 118.34k )
f_r_m_nga_r_tter_i_krukan__okt.2008_4.jpg ( 110.49k )
Antal nedladdningar: 18Om de i den här tillståndet inte får vår hjälp då förblir det bara en väg kvar för dem... MVH/clivia Clivia..Om det finns mer rötter än jord....Hm..trots att det inte syns på fotot så är det nog lite väl trångt om rötterna..men eftersom den står ute, så borde dom väl hålla ut tills tidig vår för omplanteringen, eller hur ? Jag menar att det antagligen kan vara tillräckligt varmt för att göra det i mars någon gång. Behöver man verkligen inte behandla dom delade bitarna med något ? Jag har ju i tankarna att dom kan ruttna eller få någon sjukdom när man låter så pass stora delar komma i direkt kontakt med jord ? Dom verkar vara mycket tåligare än vad jag trodde, och då finns det ju hopp om att min kommer att klara sig fint när jag tar bort telning och syskonet, för det finns ju ingen anledning att ha 3 i samma kruka....men egentligen skulle det ju bli bättre om plats på balkongen om dom fortsätter att vara tillsammans, men i en mycket större kruka förstås..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2008, 16:16
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 31-10-2008, 23:48)  Clivia..Om det finns mer rötter än jord....Hm..trots att det inte syns på fotot så är det nog lite väl trångt om rötterna..men eftersom den står ute, så borde dom väl hålla ut tills tidig vår för omplanteringen, eller hur ? Jag menar att det antagligen kan vara tillräckligt varmt för att göra det i mars någon gång. Behöver man verkligen inte behandla dom delade bitarna med något ? Jag har ju i tankarna att dom kan ruttna eller få någon sjukdom när man låter så pass stora delar komma i direkt kontakt med jord ? Dom verkar vara mycket tåligare än vad jag trodde, och då finns det ju hopp om att min kommer att klara sig fint när jag tar bort telning och syskonet, för det finns ju ingen anledning att ha 3 i samma kruka....men egentligen skulle det ju bli bättre om plats på balkongen om dom fortsätter att vara tillsammans, men i en mycket större kruka förstås..  Ja, Lissa, man kanske inte ser det på fotot (att det finns mer rötter än jord i krukan, jag vet faktiskt inte om det överhuvudtaget finns någon jord i krukan) men titta på växten, hur den mår och bedöm själv...Den står inte ute, den står i växthuset och enligt mig är den i skriande behov av omplantering... När bladen börjar tappa glans då är det någonting på gång...här har det kommit lite längre fram och du kan se att bladen inte längre orkar stå emot sjukdomar och insektsangrepp...På den andra bilden kan du se hur nya blad äldrar mycket fortare än i vanliga fall, man kan ju undra varför...det är inte plötsligt död som dessa växter är utsatta för det är en långsam väg utför...Dessa växter kämpar för att överleva till sista stund,...
klivia_BT__sept.2008_3.jpg ( 91.98k )
Antal nedladdningar: 16
klivia_BT__sept.2008.jpg ( 109.53k )
Antal nedladdningar: 19Det skriver jag inte för att klaga, Lissa,...Men jag är lite besviken och ledsen när jag ser hur tex. orkideér är ompysslade som små princessor i jämförelse med en enda till synes gammal clivia som finns i hela arealen tillgängligt för allmänheten... Vad gäller dina clivior behöver du inte dela dem, du kan mycket väl plantera dem alla i en större kruka på våren...Det skulle vara en magnifik syn när alla blommar tillsammans...Det är inte alls omöjligt....(Nej, de delade bitarna behöver man inte behandla med någonting, åtminstone jag har aldrig gjort det...) MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2009, 17:45
|
Medlem

|
Hej, Det var längesedan jag skrev någonting här..., i alla fall verkar det att det finns några här i Sverige som har lite djupare intresse för clivior. Säsongen har redan börjat hos mig, lite tidigare än förra året, och första cliviorna skjuter sina blomstjälkar... Jag har skördat lite frön också... Bild på tre "cliviadamerna" som är så lika och ändå olika...
tre_clivior__jan.2009.jpg ( 73.62k )
Antal nedladdningar: 18En av de gula clivior (dotter (treårig skott) och mor (8 år, 15 knoppar)
den_gula_clivian__jan.2009.jpg ( 53.86k )
Antal nedladdningar: 14
den_gula_clivian__mor__jan.2009.jpg ( 73.91k )
Antal nedladdningar: 16Frön från min variegerade clivia korsat med en av mina gula clivior (spännande att vänta hur många av dem kommer att bli variegerade plantor)...
clivia_fr_n__jan_2009.jpg ( 67.16k )
sk_rden__jan.2009.jpg ( 90.73k )
Antal nedladdningar: 19Lycka till med era clivior...jag önskar många blommor till alla som äger dessa "damer"... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2009, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
Kan Clivian ärva färgteckningen? Jag menar, såsom jag fått lära mig kan inte en ampellilja göra det, därav min fråga.
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2009, 08:36
|
Medlem

|
CITAT (Kee @ 28-01-2009, 22:12)  Kan Clivian ärva färgteckningen? Jag menar, såsom jag fått lära mig kan inte en ampellilja göra det, därav min fråga. Har du provat, Kee? Hos clivior är det alltid något antal av frön som ärver färgteckningen. Problemet bara är att det måste vara moderväxt som är variegerad. Enligt mina erfarenheter kan pollen inte överföra det här anlaget till sina "barn" men jag har kanske inte gjort tillräckligt många försök. Den andra regeln är att moderplantan måste vara bara lite variegerad annars kan du få för många albiner och för lite fint variegerade plantor. Idag har jag planterat om ett av "barnen" till min lite variegerad "cliviamamma". Frön du har sett uppe är från denna clivian. På den första bilden kan du se moderplantan med dotterskott (mer varieg.), på den andra bilden är en fröplanta från febr. 2007.
variegerade_clivior__jan.2009.jpg ( 105.17k )
Antal nedladdningar: 13
fr_plantan__febr.2007.jpg ( 87.81k )
Antal nedladdningar: 14MVH/clivia
Redigerat av clivia: 30-01-2009, 12:48
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2009, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
CITAT (clivia @ 28-01-2009, 17:45)  Lycka till med era clivior...jag önskar många blommor till alla som äger dessa "damer"...  Takk ! Nå kommer det 2 blomsterstilker på min gule Clivia. Den ble kjøpt i blomst våren 2005 , men den har ikke blomstret siden den tid. Den insikt og inspirasjon jeg har fått her i denne tråden , har fått meg til å "do the right thing" for mine 3 Cliviaer. Kanskje får jeg blomster også på de andre 2 nå i vår ...  .
Redigerat av Sunny: 30-01-2009, 15:26
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2009, 19:08
|
Medlem

|
Grattis, Sunny... Jag blev så glad för din skull...och två stjälkar dessutom...du är en lycklig människa Visst är det en fantastisk känsla när man lyckas att "övertala" dem...Jag önskar dig att hon fortsätter i dessa spår många, många år framöver... det kan hon göra minst 70 år till... I dessa mörka dagar väntar jag också på att min första "solstråle" öppnar sina knoppar men det tar lite tid tills detta alltid upprepade miraklet sker... "mor och dotter"...
den_gula_clivian_p__v_g_att_blomma__30.jan.2009.jpg ( 45.63k )
Antal nedladdningar: 17
tre_rig_skott_p__den_gula_clivian__30.jan.2009.jpg ( 60.89k )
Antal nedladdningar: 14En gång till, lycka till i fortsättningen, Sunny... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2009, 22:44
|

Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 20 876

|
[size="2"][/size]Hej Allesammans! Är helt ny här i forumet (förstår inte varför jag aldrig kommit på att rega mig innan). Är en total blomsteridiot, både inne och ute. Nu när jag läst denna tråd förstår jag att jag måste haft "nybörjartur" med Clivia frön. Fick en sprängfull kapsel förra vintern, klippte av den och glömde bort den på ett bord. Hittade den några månader senare, delade den i frön, satte ner dom i såjord, i miniväxthus, höll koll på fuktigheten, och vips så hade alla grott! Har nu 8 småplantor som är omplanterade en gång. Så kan det gå när man inte vet vad man gör Har inget foto på blomman just nu, men åtekommer med det. (Den brukar blomma i början på Mars). Om någon är sugen på en liten Clivia och har något kul att byta med vore det spännande.
--------------------
Vi slutar inte leka för att vi blir äldre. Vi blir äldre för att vi slutar att leka.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-01-2009, 02:09
|

Medlem

|
Hej igen clivia och alla andra i den här tråden, oh vad roligt att de börjar röra på sig här igen.. Min/mina har inte rör på sig alls, med undantag av ett gult blad efter spöregnen vi hade..men jag tror nog att den minsta som jag har i krukan har blivit lite större. Jag säger tror, eftersom man blir lite "hembilind" och så växer dom ju så sakta dessutom, men nu kommer ju solen tillbaka under längre tid, så nu hoppas jag på en blomma igen, men tills dess njuter jag av era blommor....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-01-2009, 14:12
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
hej hej! allesammans! Nu ska jag äntligen skriva några rader...har tjuvläst lite innan  . Vilka underbara knoppar du har clivia! Mina kapslar på min gula börjar bli färdiga  Men inga blommor i sikte på nån av mina än..  . Mina bebisar har växt ytterst lite undrar om jag göder dem för lite?? Min största orange clivia har fått rotförlust finns det nått bra sätt att få nya rötter fort? Har för mig att du clivia satte dem i vatten??.Jag måste lära mig att de kräver lite lite vatten på vintern  . I nästa vecka väntar jag troligen fröer från Afrika! En grön x grön korsning av clivia gardenii  .
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-01-2009, 14:17
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
CITAT (clivia @ 30-01-2009, 19:08)  Takk !  Ja , jeg er mycket glad for disse blomstjälkar ... Slik er situasjonen i dag : 31. jan. -09 001 form..JPG 31. jan. -09 004 form..JPG Jeg må inn på gjesterommet og hilse på mine blomstjälkar hver dag ...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|