| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
01-02-2009, 17:36
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 16:53)  Japp den hade blommor! Har inte tagit nån på hela plantan ännu men här kommer blommorna! Och kolla vad jag hittade i klasen [attachment=30259:clivia_multi.jpg] [attachment=30260:multi.jpg] Har du nått tips vad jag ska göra efter den fått torka upp och OM jag lyckas bota rötan? Ska den stå i vatten då? Ska hela glaset vara fullt då? Eller bara lite? TACK! på förhand!  Nej, Therese, om den har rötter och du har lyckas bota rötan (det kan man se på rötterna och på plantan - den börjar skjuta nya vita), då skulle jag plantera den i såjord och vara sparsam med vatten (ordentlig dränering i botten) Om du lämnar den i vatten, kommer den inte att växa, hela energin går till att göra rötter. Jag har provat det hos de friska skott utan rötter, de har stått i vatten i nästan ett år, rötterna har vuxit och efter ett tag började det yngsta bladet gulna inte växa. Vatten är ett sätt att använda bara när du behöver att rota ett skott du råkar ta bort från moderplantan utan rötter, enligt mig. För att hela plantan ska må bra och växa tillräckligt, måste det vara luftigt runt fötterna. Hoppas det går bra... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:36)  Nej, Therese, om den har rötter och du har lyckas bota rötan (det kan man se på rötterna och på plantan - den börjar skjuta nya vita), då skulle jag plantera den i såjord och vara sparsam med vatten (ordentlig dränering i botten) Om du lämnar den i vatten, kommer den inte att växa, hela energin går till att göra rötter. Jag har provat det hos de friska skott utan rötter, de har stått i vatten i nästan ett år, rötterna har vuxit och efter ett tag började det yngsta bladet gulna inte växa. Vatten är ett sätt att använda bara när du behöver att rota ett skott du råkar ta bort från moderplantan utan rötter, enligt mig. För att hela plantan ska må bra och växa tillräckligt, måste det vara luftigt runt fötterna. Hoppas det går bra... MVH/clivia miljoner tack clivia! Då ska jag hoppas att jag klarar den!  .I allt elände känns det som en utmaning!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 17:45
|
Medlem

|
Therese, nu har jag sett din bild...vilken blomma!!!  ...Hoppas, hoppas, du försöker pollinera den och skaffa frön... Grattis till den!!!! Myyycket bra "plåster" har du fått.... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 17:48
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:45)  Therese, nu har jag sett din bild...vilken blomma!!!  ...Hoppas, hoppas, du försöker pollinera den och skaffa frön... Grattis till den!!!! Myyycket bra "plåster" har du fått.... MVH/clivia Tack och det skojiga var ju att jag upptäckte inte blomman förrän jag kom hem . Japp ska prova att pollinera den nån gång just nu har jag ju inget annat som blommar dessvärre
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 17:55
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 17:48)  Tack och det skojiga var ju att jag upptäckte inte blomman förrän jag kom hem . Japp ska prova att pollinera den nån gång just nu har jag ju inget annat som blommar dessvärre  Försök använda samma blomman...Ibland går det på det här sättet... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 18:29
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:55)  Försök använda samma blomman...Ibland går det på det här sättet... MVH/clivia aha! Då ska jag prova på samma blomma.Ska det vara pollen från samma blomma på märket heter det va? Eller måste jag ta pollen från en annan blomma??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 19:22
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 18:29)  aha! Då ska jag prova på samma blomma.Ska det vara pollen från samma blomma på märket heter det va? Eller måste jag ta pollen från en annan blomma?? Jag skulle försöka med en och samma blomma. Du har ju ingenting att förlora, bara att lära sig om det går eller inte... Håller tummarna!!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 19:28
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 19:22)  Jag skulle försöka med en och samma blomma. Du har ju ingenting att förlora, bara att lära sig om det går eller inte...
Håller tummarna!!!!
MVH/clivia känner mig lite knäpp nu *skrattar* givetvis skulle jag göra så jag provar!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 19:49
|

Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 20 876

|
Min Clivia måste ha fått oväntad hjälp av någon förvirrad fluga eller annan insekt förra vintern. Har ju bara den så hos mig fungerade pollinering från en blomma iaf. Hoppas det fungerar för dig också! Skickar med ett foto på mina "bebisar".
Bebbar.JPG ( 417.26k )
Antal nedladdningar: 22MvH Idomin
--------------------
Vi slutar inte leka för att vi blir äldre. Vi blir äldre för att vi slutar att leka.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:11)  Sunny, behöver du byta plats egentligen, jag tror att det inte är mycket kallt i rummet du förvarar dem, eller?...Clivian kommer att blomma där också...Den enda skillnaden är att om du byter plats till varmare rummet kommer clivian att blomma fortare...Ibland gör jag så att jag låter clivian att gå i blom i varmare rummet och sen finns den på balkongen med utslagna blommor...Ju kallare rummet desto längre varar blommorna (ja, i rimliga gränser förstås). Om det är 10-15 gr. i rummet kan klivian blomma 2-3 veckor utan problem. Du måste prova och välja själv vad som du föredrar. Vad ska jag säga om vattningen? Ja, vattna med förnuft, clivia gillar inte stående vatten runt fötterna. Jag väntar också med spänning...(den variegerade orangea och den gula clivian) [attachment=30261:knoppar__1.2.2009.jpg][attachment=30262:den_gula...1.2.2009.jp g] Håller tummarna att du njuter läääänge av blommorna och hoppas att du delar din glädje med oss... MVH/clivia Når den blommar skal den til vardagsrummet så jeg kan njuta den til sammans med god kaffe og god sjokolade ! Men hva jeg frykter er at om jeg gjør noen fel nå , så vokser ikke stilken tilrekkelig og blommorna kommer nede i planten. Det har hendt førut med min "ordinære orange". Men jeg tror jeg skal la planten stå i det kjølige gjesterummet en stund til , så får den flytte til vardagsrummet. Jeg skal sette inn bilde av blommorna , hoppas bare at de blir like fine som de som var på planten da jeg kjøpte den i 2005 ... Ps. 1 I gjesterummet er det ca. 12 grader , på de 2 gule har det vært litt bladvekst i vinter , men ikke på den orange. Kanskje har jeg gitt for mye vatten ... Ps. 2 Dine bilder er som vanlig fantastiske. - Så mange blommor på varje stilk ...
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 21:58
|

Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 20:12)  åhh vilka fina idomin!!  Tack så mycket! Synd man inte har en aning om vad "mamman" är för sort exakt. Det enda jag vet är att den är riktigt gammal. Tog en del hemma hos min mamma när jag planterade om hennes för några år sedan. Den plantan härstammar från min mormors som, enligt mamma, fanns redan på 40-talet. Kul när man kan hålla gamla växter vid liv tycker jag. MvH Idomin
--------------------
Vi slutar inte leka för att vi blir äldre. Vi blir äldre för att vi slutar att leka.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2009, 11:58
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 01-02-2009, 20:16)  Når den blommar skal den til vardagsrummet så jeg kan njuta den til sammans med god kaffe og god sjokolade ! Men hva jeg frykter er at om jeg gjør noen fel nå , så vokser ikke stilken tilrekkelig og blommorna kommer nede i planten. Det har hendt førut med min "ordinære orange". Men jeg tror jeg skal la planten stå i det kjølige gjesterummet en stund til , så får den flytte til vardagsrummet. Jeg skal sette inn bilde av blommorna , hoppas bare at de blir like fine som de som var på planten da jeg kjøpte den i 2005 ... Ps. 1 I gjesterummet er det ca. 12 grader , på de 2 gule har det vært litt bladvekst i vinter , men ikke på den orange. Kanskje har jeg gitt for mye vatten ... Ps. 2 Dine bilder er som vanlig fantastiske. - Så mange blommor på varje stilk ...  Tack, Sunny...  om de hjälper andra att bevara och sköta sina växter längre än bara några år, då har de fyllt sin funktion här på forumet...Klivior är min hjärtesak och jag är förberedd att göra mycket för att väcka intresse för dessa glömda hemlighetsfulla damerna... Det är svårt att säga om den orangea clivia har fått mycket vatten...Men jag tänker alltid på: Clivian dödar du mycket fortare med vatten än torka...Om den inte får vatten nu (särskilt om du misstänker att det verkligen har fått mycket) i en månad, kommer den snarare att blomma än att dö, tänk på du har bara 12 gr. i gästrummet...Som jag ser på bilden har den stor kruka, det är ingen fara....Du kan alltid fråga här om något problem uppstår... Vad gäller den gula clivian, skulle jag också vänta lite till, även om jag inte är särskillt övertygad om att högre temperatur skulle hämna tillväxten (jag menar cca. 22 gr)...Jag gör nu storstädning på balkongen och var tvungen att lämna clivior några dagar i vardagsrummet, många börjar skjuta sina blomstjälkar redan nu...Då är det inte sant att detta ska på något sätt skada utvecklingen av blommorna...Till och med den clivian som blommade med den tjocka siamesiska stjälken på hösten (bilder lite högre ovan, med citrusfrukterna) skjuter ytterligare 2 blomstjälkar...det betyder 5 blomstjälkar på ett år...Är detta inte fantastiskt??? Titta på den....en bakom tjocka stjälken och en på andra sidan....(jag kommer med bättre bilder när de blir större)
clivian__2.2.2009.jpg ( 107.39k )
Antal nedladdningar: 18
clivian__2.2.2009_2.jpg ( 67.53k )
Antal nedladdningar: 18Vad gäller detta - stjälken stannar i utvecklingen - har jag inte kommit på lösningen ännu. Det händer hos mig också ibland, titta bara på den tjocka stjälken... (även om jag inte kan klaga den blomningen var mycket fint i verkligheten  ). Men jag håller på att studera fenomenet... MVH/clivia CITAT (Idomin @ 01-02-2009, 19:49)  Min Clivia måste ha fått oväntad hjälp av någon förvirrad fluga eller annan insekt förra vintern. Har ju bara den så hos mig fungerade pollinering från en blomma iaf. Hoppas det fungerar för dig också! Skickar med ett foto på mina "bebisar".
Bebbar.JPG ( 417.26k )
Antal nedladdningar: 22MvH Idomin Söta "cliviabebisar" du har, Idomin....  Har du bild på "cliviamamman" också? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2009, 12:13
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 19:28)  känner mig lite knäpp nu *skrattar* givetvis skulle jag göra så jag provar!  Jag tror att det heter självpollinering, Therese...  Det är inte bara du som känner sig lite knäpp ibland MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2009, 12:31
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 02-02-2009, 11:58)  Söta "cliviabebisar" du har, Idomin....  Har du bild på "cliviamamman" också? MVH/clivia Tack så mycket Clivia! Tyvärr har jag ingen bild på "mamman" än. Lovar att ta en när den blommar. MvH Idomin
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2009, 14:08
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 02-02-2009, 11:58)  Tack, Sunny...  om de hjälper andra att bevara och sköta sina växter längre än bara några år, då har de fyllt sin funktion här på forumet...Klivior är min hjärtesak och jag är förberedd att göra mycket för att väcka intresse för dessa glömda hemlighetsfulla damerna...  Du gjør en mycket bra jobb som Clivia-inspirator ! Mine 3 planter har fått et betre liv tack vara deg og de andre Clivia-damene her. Jeg hoppas jeg kan få tak i flere planter , jeg hadde en frø-order hos en stor Clivia-odlare førre året , men det ble til at jeg kansellerte orderen. Jeg tenkte på hvor store disse plantene blir med tiden. - Nå ångrar jeg naturligtvis ... CITAT (clivia @ 02-02-2009, 11:58)  Vad gäller detta - stjälken stannar i utvecklingen - har jag inte kommit på lösningen ännu. Det händer hos mig också ibland, titta bara på den tjocka stjälken... (även om jag inte kan klaga den blomningen var mycket fint i verkligheten  ). Men jag håller på att studera fenomenet...  Dette er vel et av de store Clivia-mysterium ... Man undras om "vatten eller temperatur" er den mest betydande faktor. Om någon redan har en teori om saken så vore det interessant ...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2009, 17:27
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Sunny @ 03-02-2009, 15:08)  CITAT (clivia @ 02-02-2009, 11:58) Vad gäller detta - stjälken stannar i utvecklingen - har jag inte kommit på lösningen ännu. Det händer hos mig också ibland, titta bara på den tjocka stjälken... (även om jag inte kan klaga den blomningen var mycket fint i verkligheten ). Men jag håller på att studera fenomenet... Man undras om "vatten eller temperatur" er den mest betydande faktor. Om någon redan har en teori om saken så vore det interessant ...  I min Clivia-bok står det att anledningen till att blomstängeln inte växer sig lång och att blommorna därmed istället slår ut nere i blomvecket beror på att växten inte har fått sin vintervila på ca. 12 veckor. Under dessa veckor ska Clivian stå svalare och inte få mycket vatten alls. Kan vara värt att testa om du har möjligheter att sätta den lite svalare. Jag har mina Clivior i 8-11 grader under ca. 12 veckor under vintern. Då får de bara en slurk vatten någon gång i månaden.
Redigerat av Rossi: 03-02-2009, 17:28
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2009, 19:59
|

Medlem

|
Takk for svar , Rossi ! Ut fra hva du skriver er det vila og en svalare temperatur som er viktigste faktor. Så er jeg vel på rett veg med hur jeg gjør det nå ...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2009, 21:08
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 03-02-2009, 17:27)  I min Clivia-bok står det att anledningen till att blomstängeln inte växer sig lång och att blommorna därmed istället slår ut nere i blomvecket beror på att växten inte har fått sin vintervila på ca. 12 veckor. Under dessa veckor ska Clivian stå svalare och inte få mycket vatten alls. Kan vara värt att testa om du har möjligheter att sätta den lite svalare. Jag har mina Clivior i 8-11 grader under ca. 12 veckor under vintern. Då får de bara en slurk vatten någon gång i månaden. Välkommen hit, Rossie... Ja, det står i några böcker, tyvärr, händer det också när Clivian får sin vintervila. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2009, 21:40
|
Medlem

|
[quote name='Sunny' date='03-02-2009, 14:08' post='970313'] Du gjør en mycket bra jobb som Clivia-inspirator ! Mine 3 planter har fått et betre liv tack vara deg og de andre Clivia-damene her. Jeg hoppas jeg kan få tak i flere planter , jeg hadde en frø-order hos en stor Clivia-odlare førre året , men det ble til at jeg kansellerte orderen. Tack ännu en gång, Sunny... jag håller tummarna att de två andra clivior också visar sin skönhet...och du kommer att bli förälskad i dem många, många år framöver...  för att när de äntligen börjat "lyssna" på dig, grips du av en förtrollande känsla som du inte kan fly från... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|