| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
10-02-2009, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (clivia @ 10-02-2009, 14:24)  Tack, Rossi... Ja, Rossi, de finns där hela året runt...men nu blommar de lite tidigare för att de har varit lite inne...Ibland måste man göra ordnig där också  ...och jag har för många växter att göra det på en gång. Även merparten av småttingar finns där, här kan du se plantor som jag sådde förra året... [attachment=30614:ett_ring...9.2.2009.jpg] MVH/clivia OK! Har du någon värmekälla i form av fläkt eller så för det kan ju förstås bli frostgrader på vintern? Jag har våra clivior i ett garage i 8-11 grader några veckor under vintern. Jättefina små ettåringar!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2009, 17:53
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Rossi @ 10-02-2009, 14:05)  OK! Har du någon värmekälla i form av fläkt eller så för det kan ju förstås bli frostgrader på vintern? Jag har våra clivior i ett garage i 8-11 grader några veckor under vintern.
Jättefina små ettåringar! Tack, Rossi... Nej, någon värmekälla har jag inte. Klivior klarar allt som är över 0 gr utan vatten. Jag bor på tredje våningen och aldrig har upplevt någon frost på min inglasade balkong, den är stängd nästan hela vintern. Nu har jag några av clivior väckt lite tidigare, vi ska se hur det slutar... Om det blir kallare måste jag ta dem in för att de börjar blomma nu...men ännu så länge är de på balkongen...och den gula clivian börjar öppna sin första blomma...
balkongen__10.2.2009.jpg ( 105.67k )
Antal nedladdningar: 30
den_gula_clivian__10.2.2009.jpg ( 69.3k )
Antal nedladdningar: 32Håller tummarna att dina "cliviadamer" också kommer att blomma snart...Det är alltid en upplevelse... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2009, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
åh, vad ljuvlig den gula är! En fråga: När ett frö grott och själva "reserven" ruttnar men själva roten och nått blad klarar sig.Finns det nån chans i alla fall att det kan bli en stor planta av den? Trots att "reserven" är borta? Jag har två som det blivit så med....de växer lååååååååååååångsamt.... Om jag skulle vilja få tag på fröer från en intensiv rosa clivia har du några tips då clivia? Har du nån frösådd? *nyfiken* Kolla den här bilden: http://cliviasociety.org/gallery/d/1379-2/...ck_s_Declan.jpg
Redigerat av nilssontherese: 11-02-2009, 18:54
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2009, 21:12
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 11-02-2009, 18:53)  åh, vad ljuvlig den gula är! En fråga: När ett frö grott och själva "reserven" ruttnar men själva roten och nått blad klarar sig.Finns det nån chans i alla fall att det kan bli en stor planta av den? Trots att "reserven" är borta? Jag har två som det blivit så med....de växer lååååååååååååångsamt.... Om jag skulle vilja få tag på fröer från en intensiv rosa clivia har du några tips då clivia? Har du nån frösådd? *nyfiken* Kolla den här bilden: http://cliviasociety.org/gallery/d/1379-2/...ck_s_Declan.jpgTherese, om den har litet blad och en liten rot kan den klara sig, reserven fungerar hos oss som någon sorts "godis" efter att växten har utvecklat roten och blad och börjar själv att ta näring från jorden, det räcker att betrakta fröplantor i olika stadier av deras utveckling för att se - om de mår bra räcker reserven lång,6 månader är inget undantag..., jag tror snarare att reserven är så stor för att förhållandena i hennes hemtrakter är många gånger bistra och därför behöver fröplantan lite "mat" över att klara sig och etablera ... Har du bild på den? Intensiv rosa clivia...Du måste vara förberedd på besvikelse när det gäller frön, Therese, allt som säljs är frö eller fröplantor och de kan skiljas mycket från sina föräldrar även till det negativa hållet...Det är en loteri även om fröna kommer från en "drömplanta" i våra ögon, tyvärr...Om du vill ha en viss intensiv rosa clivia måste du köpa hennes skott och där finns mycket mer potentiella köpare än plantor till salu...Då pratar jag inte om att någon mutation kan uppstå där också... Ja, clivian på bilden är sagolik, Therese...  men kanske någon av dina fröplantor kommer att bli ännu vackrare, vem vet... MVH/clivia Den variegerade clivian och den gula finns nu i vardagsrummet...Jag är rädd att blommorna inte klarar det kalla vädret som kommit...Ståndare i den gula klivian öppnar sig inte, när det är för kallt...
den_variegerade_clivian__11.2.2009.jpg ( 104.96k )
Antal nedladdningar: 34
den_gula_clivian__11.2.2009.jpg ( 54.45k )
Antal nedladdningar: 33
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2009, 23:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Hej och tack för dina ord Clivia, men just när man inte har egna blommor så uppskattar man att få se andras, speciellt dina underbara, och som du vet uppskattar jag alla kort du sätter in..det är underbart att se rad på rad med välvårdade Clivior av alla slag på din inglasade balkong. Det märks verkligen att dom blir omvårdade och att dom får mycket kärlek...  Nu såg jag vad det var vid roten, men den måste vara lite knepig att trä på ?? för bladen är ju inte direkt smala, även om dom inte är så breda som dom variegerade..eller hur ? Så jag fattar inte hur du har lyckats med det knepet, och hoppas på förklaring. Du har det som bladräddare, men det borde väl fungera även´till att bladen håller ihop bättre nedtill, dvs rotbladsförstärkare ?? Jag tar det lugnt, nu vet jag att pga att den har fått vatten i vinter så får jag vänta med blommor, men eftersom den har blommat förut så vet jag att den kommer att göra det igen..>Det enda vattnet den skulle kunna få nu är om markisen släpper igenom, men den har bara några få år på nacken så det ska den inte göra... Och nästa vinter, icke en droppe..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 13:43
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 11-02-2009, 21:12)  Therese, om den har litet blad och en liten rot kan den klara sig, reserven fungerar hos oss som någon sorts "godis" efter att växten har utvecklat roten och blad och börjar själv att ta näring från jorden, det räcker att betrakta fröplantor i olika stadier av deras utveckling för att se - om de mår bra räcker reserven lång,6 månader är inget undantag..., jag tror snarare att reserven är så stor för att förhållandena i hennes hemtrakter är många gånger bistra och därför behöver fröplantan lite "mat" över att klara sig och etablera ... Har du bild på den? Intensiv rosa clivia...Du måste vara förberedd på besvikelse när det gäller frön, Therese, allt som säljs är frö eller fröplantor och de kan skiljas mycket från sina föräldrar även till det negativa hållet...Det är en loteri även om fröna kommer från en "drömplanta" i våra ögon, tyvärr...Om du vill ha en viss intensiv rosa clivia måste du köpa hennes skott och där finns mycket mer potentiella köpare än plantor till salu...Då pratar jag inte om att någon mutation kan uppstå där också... Ja, clivian på bilden är sagolik, Therese...  men kanske någon av dina fröplantor kommer att bli ännu vackrare, vem vet... MVH/clivia Den variegerade clivian och den gula finns nu i vardagsrummet...Jag är rädd att blommorna inte klarar det kalla vädret som kommit...Ståndare i den gula klivian öppnar sig inte, när det är för kallt...
den_variegerade_clivian__11.2.2009.jpg ( 104.96k )
den_gula_clivian__11.2.2009.jpg ( 54.45k )
Antal nedladdningar: 33Jag misstänkte det *suck*.Nåja, jag ska nog beställa några bra rosa korsningar så får väll ödet avgöra om det blir en riktigt tjusig dam eller ej  kanske har jag redan en urtjusig av de jag redan har småplantor av?! vem vet! Tusen tack för förklaringen om "fröreserven".Nu när du berättade om hur de har det i verkliga miljön så fattar jag direkt! Jag ska fotografera dem omgående! Vad tråkigt att den gula clivian inte öppnar sig riktigt....nedrans snö som kom och kyla!
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 15:13
|

Medlem

|
Här kommer bilder på clivia bebisarna med förlorad "reserv".Ursäkta den dåliga skärpan på en av dem.Kamerans batteri la av  .Roten på den ena är lite högt ovanför jord har satt om den nu katterna har puttat på den
bebis_clivia.jpg ( 90.88k )
Antal nedladdningar: 38
clivia_bebis.jpg ( 126.71k )
Antal nedladdningar: 32
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 17:43
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 11-02-2009, 23:50)  Hej och tack för dina ord Clivia, men just när man inte har egna blommor så uppskattar man att få se andras, speciellt dina underbara, och som du vet uppskattar jag alla kort du sätter in..det är underbart att se rad på rad med välvårdade Clivior av alla slag på din inglasade balkong. Det märks verkligen att dom blir omvårdade och att dom får mycket kärlek...  Nu såg jag vad det var vid roten, men den måste vara lite knepig att trä på ?? för bladen är ju inte direkt smala, även om dom inte är så breda som dom variegerade..eller hur ? Så jag fattar inte hur du har lyckats med det knepet, och hoppas på förklaring. Du har det som bladräddare, men det borde väl fungera även´till att bladen håller ihop bättre nedtill, dvs rotbladsförstärkare ?? Jag tar det lugnt, nu vet jag att pga att den har fått vatten i vinter så får jag vänta med blommor, men eftersom den har blommat förut så vet jag att den kommer att göra det igen..>Det enda vattnet den skulle kunna få nu är om markisen släpper igenom, men den har bara några få år på nacken så det ska den inte göra... Och nästa vinter, icke en droppe..  Tack, Lissa...jag är verkligen rörd av dina ord  ... faktum är att utan människor som du och några andra skulle jag aldrig förtsätta att skriva på detta forum ... jag är ingen trollkarl, Lissa, saxen hjälper i det här fallet... Men nu är "toarullen" borta...
nu__r_den_borta....jpg ( 103.45k )
Antal nedladdningar: 28Nej, Lissa, ingen rotbladförstärkare för min del, jag tror att plantan måste vara tillräckligt stark att hålla bladen ihop själv, mina plantor har inget problem med det men jag är ibland klumpig vid hantering och då skador uppstår... Jag önskar dig, Lissa, att dina clivior (du har inte bara en i krukan) får sin dos av torka tills våren värmer jorden och vid första varma strålar visar de den verkliga skönheten av sina blommor... MVH/clivia
blommar_sn_llt__12.2.2009.jpg ( 93.99k )
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 18:07
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2009, 15:13)  Här kommer bilder på clivia bebisarna med förlorad "reserv".Ursäkta den dåliga skärpan på en av dem.Kamerans batteri la av  .Roten på den ena är lite högt ovanför jord har satt om den nu katterna har puttat på den
bebis_clivia.jpg ( 90.88k )
Antal nedladdningar: 38
clivia_bebis.jpg ( 126.71k )
Antal nedladdningar: 32Therese, jag tror att de kan klara sig..., speciellt nu när våren kommer och livet kommer bli lite lättare för dem..., de har ju rot och gröna delar, den enda som kan ta livet av dem är övervattning enligt min åsikt...Hur gamla är de när du påstår att de växer så långsamt ? Det är vinter och inte så mycket hänt hos mig heller med fröplantorna... MVH/clivia PS: Den gula clivian öppnade sig riktigt i värmen, jag är mycket glad....  och den variegerade kommer att visa blommorna kanske imorgon...
Den_variegerade_b_rjar_blomma__12.2.2009.jpg ( 48.56k )
Antal nedladdningar: 23
den_variegerade_b_rjar_blomma__12.2.2009_2.jpg ( 95.32k )
Antal nedladdningar: 31
blommorna__ppnar_sig__12.2.2009.jpg ( 78.01k )
Antal nedladdningar: 24
den_gula_blomman__12.2.2009.jpg ( 64.02k )
Antal nedladdningar: 39
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 18:38
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Wow , så vakre blomster ... Den nyansen av "soft orange" er virkelig spesiell. Der er en gledje å lese i denne tråden og se alle de vakre plantene. Jeg kan nå se blomsterknopp på min orange , men den har tyvärr en skarp orange farge som jeg egentligen ikke tycker så godt om ...
|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 19:19
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 12-02-2009, 18:07)  Therese, jag tror att de kan klara sig..., speciellt nu när våren kommer och livet kommer bli lite lättare för dem..., de har ju rot och gröna delar, den enda som kan ta livet av dem är övervattning enligt min åsikt...Hur gamla är de när du påstår att de växer så långsamt ? Det är vinter och inte så mycket hänt hos mig heller med fröplantorna... MVH/clivia PS: Den gula clivian öppnade sig riktigt i värmen, jag är mycket glad....  och den variegerade kommer att visa blommorna kanske imorgon...
Den_variegerade_b_rjar_blomma__12.2.2009.jpg ( 48.56k )
Antal nedladdningar: 23
den_variegerade_b_rjar_blomma__12.2.2009_2.jpg ( 95.32k )
Antal nedladdningar: 31
blommorna__ppnar_sig__12.2.2009.jpg ( 78.01k )
Antal nedladdningar: 24
den_gula_blomman__12.2.2009.jpg ( 64.02k )
Antal nedladdningar: 39Det låter bra! Då hoppas jag att de ska överleva har ett vakande öga efter mögel hela tiden och att de inte får för mycket vatten  . Hihi, ja de var sådda 2008 alltså förra våren nu när jag kollade så det är ju inget konstigt om de inte växt hihi...men de växer långsamare än de andra jag sådde vid samma tid.... Vad härligt att din gula slog ut i värmen! UNDERBARA bilder tack för att du delar med dig!  CITAT (Sunny @ 12-02-2009, 18:38)  Wow , så vakre blomster ... Den nyansen av "soft orange" er virkelig spesiell. Der er en gledje å lese i denne tråden og se alle de vakre plantene. Jeg kan nå se blomsterknopp på min orange , men den har tyvärr en skarp orange farge som jeg egentligen ikke tycker så godt om ... Hoppas att få se bilder från fig med Sunny!  trots en skarp orange  .Jag ska erkänna att jag är svag för de gula och de pastellfärgade
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
12-02-2009, 23:51
|

Medlem

|
Clivia, nu blev jag verkligen rörd  , för jag ä så taclksam för allt du skriver, jag lär mig något i varge post du skriver i, och vi är många många som skulle bli verkligen ledsna om du inte var här, så låt inga tankar om att överge oss fara genom din hjärna... Du har alldeles rätt, jag har 3 stora och 1 mindre i krukan, allt mellan 4 bladiga och 7 bladiga, men väldigt långa blad, lite för långa skulle jag vilja säga..men det är för att jag tycker att dom lite kortare och bredare är vackrare, det blir mer kompakt..Den orange du har i svaret till mig tycker jag är perfekt...korta breda vackra blad och underbara oranga blommor med stora ståndare och pistiller. Visst är dom gula underbart vackra, och kanske kommer att tycka bättre om dom gula och dom mer pastellfärgade längre fram, men just nu är det den mörka favoriten....men jag verkar vara ensam om att föredra den färgen ....Har den något speciellt namn ???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 00:07
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 12-02-2009, 18:38)  Wow , så vakre blomster ... Den nyansen av "soft orange" er virkelig spesiell. Der er en gledje å lese i denne tråden og se alle de vakre plantene. Jeg kan nå se blomsterknopp på min orange , men den har tyvärr en skarp orange farge som jeg egentligen ikke tycker så godt om ... Tack, Sunny... Alla klivior är vackra speciellt när de blommar, även de med skarp orange färg...  Jag tycker om alla..., har några sådana i min samling också...Njut av den, Sunny, annars kommer den att vara besviken på dig och kommer inte att blomma nästa år...  Och vad gör din gula "cliviadam"? MVH/clivia
Redigerat av clivia: 13-02-2009, 00:08
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 00:31
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2009, 19:19)  Det låter bra! Då hoppas jag att de ska överleva har ett vakande öga efter mögel hela tiden och att de inte får för mycket vatten  . Hihi, ja de var sådda 2008 alltså förra våren nu när jag kollade så det är ju inget konstigt om de inte växt hihi...men de växer långsamare än de andra jag sådde vid samma tid.... Vad härligt att din gula slog ut i värmen! UNDERBARA bilder tack för att du delar med dig!  Therese, om de inte kommer igång ordentligt nu på våren, skulle jag titta på rötterna lite senare... När de växer långsamare än de andra brukar det vara problem med rötterna men de är unga du bör vänta en växtperiod till och sedan avgöra...Hoppas att vårsolen hjälper med sina varmare strålar...(tyvärr ingen i sikte nu...  ) MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 00:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Tack Clivia, för att du är tillbaka här i trådarna.... Jättekul att du är med igen. Jag HAR läst vartenda inlägg i hela tråden även om jag inte skrivit själv... Men jag är så funersam över vad jag ska göra med mina små liv??? jag satte ju 3 frön i ...( var det i augusti...?) ... Av dessa tre dog den första. Kvar är de två sista... Dessa är planterade i krukväxtjord/perlite... men det händer ju inget... Vad kan jag göra i detta stadie, anser du? Behöver de ännu högre värme/ljus? I dagsläget står de i ett skymt söderfönster. Får alltså INTE direkt sol. HAR lampa i fönstret men den är riktad till hyllan ovanpå. Ska jag ge ännu mera ljus kanske...? gödning?
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 00:41
|

Medlem

|
De små liven... som bara är 2 cm höga...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 02:12
|

Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-02-2009, 00:41)  De små liven... som bara är 2 cm höga... Gratulerar till dina tvillingar, dom är för söta och har fortfarande "hattarna" på sig, men det kanske Clivia bebisar har kvar en längre tid,...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 16:18
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 12-02-2009, 23:51)  Clivia, nu blev jag verkligen rörd  , för jag ä så taclksam för allt du skriver, jag lär mig något i varge post du skriver i, och vi är många många som skulle bli verkligen ledsna om du inte var här, så låt inga tankar om att överge oss fara genom din hjärna... Du har alldeles rätt, jag har 3 stora och 1 mindre i krukan, allt mellan 4 bladiga och 7 bladiga, men väldigt långa blad, lite för långa skulle jag vilja säga..men det är för att jag tycker att dom lite kortare och bredare är vackrare, det blir mer kompakt..Den orange du har i svaret till mig tycker jag är perfekt...korta breda vackra blad och underbara oranga blommor med stora ståndare och pistiller. Visst är dom gula underbart vackra, och kanske kommer att tycka bättre om dom gula och dom mer pastellfärgade längre fram, men just nu är det den mörka favoriten....men jag verkar vara ensam om att föredra den färgen ....Har den något speciellt namn ??? Nej, Lissa, mina clivior har inga speciella namn, men de blommar så snällt...de verkar att ha något av din karaktär...  Jag tror att du menar den här med två stjälkar tredje våren:
clivia_med_tv__stj_lkar__13.2.2009.jpg ( 107.86k )
Antal nedladdningar: 23eller den här  :
clivian...__13.2.2009.jpg ( 89.44k )
Antal nedladdningar: 22Lissa, är din clivia köpt eller ärvd? Är den inte den smalbladiga sorten? Många av dem har stora fina blommor.... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 16:27
|
Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-02-2009, 00:35)  Tack Clivia, för att du är tillbaka här i trådarna.... Jättekul att du är med igen. Jag HAR läst vartenda inlägg i hela tråden även om jag inte skrivit själv... Men jag är så funersam över vad jag ska göra med mina små liv??? jag satte ju 3 frön i ...( var det i augusti...?) ... Av dessa tre dog den första. Kvar är de två sista... Dessa är planterade i krukväxtjord/perlite... men det händer ju inget... Vad kan jag göra i detta stadie, anser du? Behöver de ännu högre värme/ljus? I dagsläget står de i ett skymt söderfönster. Får alltså INTE direkt sol. HAR lampa i fönstret men den är riktad till hyllan ovanpå. Ska jag ge ännu mera ljus kanske...? gödning? Nej, Sussi, de behöver ingenting nu de väntar på vårsolen...Jag experimenterar inte med tillfört ljus  då vet jag inte vilken effekt den har på cliviaplantor...Mina clivior alltid väntar på naturligt ljus... MVH/clivia PS: Lycka till med dina småttingar, de kommer att växa snart. De ser ut som de ska, de har till och med "ryggsäckar" med mat, första året växer de långsamt, men sedan är tempot snabbare... oroa dig inte...Förberedd plats för dem de kommer att bli stora....
13.2.2009.jpg ( 106.45k )
Antal nedladdningar: 26
Redigerat av clivia: 13-02-2009, 17:39
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 16:30
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 13-02-2009, 02:12)  Gratulerar till dina tvillingar, dom är för söta och har fortfarande "hattarna" på sig, men det kanske Clivia bebisar har kvar en längre tid,...  Tack Lissa! Ja, det hoppas jag med. Dessa kommer från en mamma som är ljusgul och jag vill så gärna ha en sådan!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|