Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 23 24 25 26 27 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          Sunny
          Inlägg 16-02-2009, 17:27
          Länk hit: #481

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (clivia @ 15-02-2009, 19:42) *
          Ja, Sunny, jag använder gödning...men inte någon speciell, alltid är det något som finns hemma köpt redan tidigare och använt för andra växter också. Provado pinnar får de nu enligt dosering...Det kommer inte så många sköldlöss och de får gödning med... yes.gif MVH/clivia

Mine planter har også fått bra med gödning , egentligen ... g.gif

Men de fikk nok ikke så bra med ljus under sommarsesongen , de sto langt från fönsteret.
          Kanskje er det faktoren som gjør at der er få blommor på hver stilk ?
          Kanskje må de slåss med Schlumbergera-plantene om den beste plassen næra fönsteret i framtiden ... flirting.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 16-02-2009, 21:09
          Länk hit: #482

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Sunny @ 16-02-2009, 17:27) *
          Mine planter har også fått bra med gödning , egentligen ... g.gif

Men de fikk nok ikke så bra med ljus under sommarsesongen , de sto langt från fönsteret.
          Kanskje er det faktoren som gjør at der er få blommor på hver stilk ?
          Kanskje må de slåss med Schlumbergera-plantene om den beste plassen næra fönsteret i framtiden ... flirting.gif

det kan vara en av faktorerna, Sunny... att den får tillräckligt med ljus (mycket intressant fråga även för mig måste jag säga yes.gif ), en av dem är kanske genetiskt arv också men vi bör även lägga till åldern, tror i alla fall jag... jag håller på att göra ett försök med tre vanliga clivior som började blomma med ganska litet antal blommor (7-9) i 2006 (tyvärr har jag ingen dokumentation från detta året men från och med 2007 finns bilder på dem) men i 2007 har antalet nästan fördubblats, år 2008 hade de omkring 15 blommor varje (13-16) och nu tredje året har de ännu mer blommor, hos ena har jag räknat 24 blommor...Vad det hela beror på är fortfarande en fråga, min gissning är att gödning, vatten, utrymme för rötterna, bra dränage spelar varje sin roll...Men jag vet inte hur många blommor är full kapacitet för dem...och i vilken ålder man kan uppnå detta....det skulle jag så gärna vilja veta yes.gif ....Men jag är övertygat om att små utrymmen begränsar dem i deras fulla utveckling...

Bifogad fil  blomningen_2007___16.2.2009.jpg ( 247.95k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  clivior__blomningen_2008___16.2.2009.jpg ( 101.79k ) Antal nedladdningar: 31

Här kan du titta på bilderna av knoppar hos alla tre i detalj det här året...

clivian nr.1 och 2 är placerade i större krukor....

Bifogad fil  clivian_nr.1__16.2.2009.jpg ( 76.23k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  clivian_nr.2__24_blommor__16.2.2009.jpg ( 68.89k ) Antal nedladdningar: 21

clivian nr.3 (lite sämre bild, tyvärr, jag har fotat nu och det är mörkt sad.gif ) har fått en mindre kruka, antalet blommor kommer att bli cca 15 eller mindre, det går inte att räkna ännu...

Bifogad fil  clivian_nr._3__16.2.2009.jpg ( 25.91k ) Antal nedladdningar: 19

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 17-02-2009, 17:56
          Länk hit: #483

Medlem

Fantastiske bilder ! bravo.gif
          Men jeg ble lite osäker , er de to første ( med flere planter ) fra 2009 eller ...

Ps. I dag har jeg bestilt Clivia-frø. whistling.gif biggrin.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 17-02-2009, 21:07
          Länk hit: #484

Medlem

CITAT (Sunny @ 17-02-2009, 17:56) *
          Fantastiske bilder ! bravo.gif
          Men jeg ble lite osäker , er de to første ( med flere planter ) fra 2009 eller ...

Ps. I dag har jeg bestilt Clivia-frø. whistling.gif biggrin.gif

Tack för ditt beröm...
          Ja, Sunny, det var lite otydligt från min sida...Bilder är ju från 2007 och 2008, jag har bara förminskat dem nu... biggrin.gif, på det här sättet vet jag att jag har bilden redan använt i det här forumet... flirting.gif

Var har du beställt dina frön ifrån? Jag är mycket nyfiken vad gäller clivior, du vet... shy.gif

Min variegerade "mor och dotter" är nästan i full blom (man kan fota varje dag, speciellt när vårsolen tittar genom fönstret..., jag är mycket förtjust i dem happy.gif )

Bifogad fil  mor_och_dotter_n_stan_i_full_blom__17.2.2009.jpg ( 88.69k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  mor_och_dotter_i_n_stan_full_blom__18.2.2009.jpg ( 86.04k ) Antal nedladdningar: 22

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 18-02-2009, 08:27

Citera
          Sunny
          Inlägg 17-02-2009, 21:21
          Länk hit: #485

Medlem

CITAT (clivia @ 17-02-2009, 21:07) *
          Var har du beställt dina frön ifrån? Jag är mycket nyfiken vad gäller clivior, du vet... shy.gif

Her : http://www.clivia.net.nz/index.html

Jeg sto på hans mailing-liste ,
          så jeg har fått frølisten redan før han legger den på nettet.
          Jeg vet ikke om dette er en spesielt bra odlare ,
          men hans bilder er fantastiske , så må man bare ta sjansen , eller ... confused.gif

Citera
          Sunny
          Inlägg 17-02-2009, 21:27
          Länk hit: #486

Medlem

CITAT (clivia @ 17-02-2009, 21:07) *
          Tack för ditt beröm...
          Ja, Sunny, det var lite otydligt från min sida...Bilder är ju från 2007 och 2008, jag har bara förminskat dem nu... biggrin.gif, på det här sättet vet jag att jag har bilden redan använt i det här forumet... flirting.gif

- Så ble de hele klart for meg. yes.gif

- Ser fram til å titte på dine bilder ! rose.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-02-2009, 21:35
          Länk hit: #487

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Flikar in en liten fråga här, efs ni pratar om fröer.
          När man beställer kliviafröer, får man frön som är som de små "spelkulorna" då? (såna som jag också har satt?) Eller finns det något annat också?

Citera
          clivia
          Inlägg 17-02-2009, 21:35
          Länk hit: #488

Medlem

CITAT (Sunny @ 17-02-2009, 21:21) *
          Her : http://www.clivia.net.nz/index.html

Jeg sto på hans mailing-liste ,
          så jeg har fått frølisten redan før han legger den på nettet.
          Jeg vet ikke om dette er en spesielt bra odlare ,
          men hans bilder er fantastiske , så må man bare ta sjansen , eller ... confused.gif

Det vet man aldrig om någon är speciellt bra på att odla nya sorter...tills man ser plantor som vuxit fram från dessa frön, Sunny,... slap.gif

Jag ser fram emot dina clivia bebisplantor... yes.gif Det är spännande att följa dessa växter utveckling...

blomma.gif

MVH/clivia

PS: Nu har jag sett hans bilder, de är verkligen fantastiska ... Jag gillar att titta på cliviabilder, det ger något att drömma om i nästan fem år... slap.gif

Lycka till, Sunny...

Redigerat av clivia: 17-02-2009, 22:49

Citera
          clivia
          Inlägg 17-02-2009, 21:41
          Länk hit: #489

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 17-02-2009, 21:35) *
          Flikar in en liten fråga här, efs ni pratar om fröer.
          När man beställer kliviafröer, får man frön som är som de små "spelkulorna" då? (såna som jag också har satt?) Eller finns det något annat också?

Sussie, du får sådana som man pratar om i början av detta tråd...ja man kan säga små "spelkulorna" biggrin.gif ...ja, sådana som du har satt...

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 17-02-2009, 22:53
          Länk hit: #490

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Äntligen lyckas jag komma in här, ska skriva och tala om det både på småprat och support, för om jag klagar över något jag inte får, då bör jag säga till när jag har fått det igen tycker jag....Men, jag är lite ivrig nu...
          Vilka härliga bilder, och intressant det där med varför det blir fler blommor-...kan det kanske bero på åldern??

Igår när jag vände på mina Clivior såg jag den ena har knoppar...det ser ut som en liten hyacint som tar sig uppåt men jag tror inte det blir mer än högst 7st, jag inte kan få upp bilden jag ville lägga in, men jag kan ju iaf skriva, och bilden kan jag sätta in en annan dag yahoo.gif
          Jag måste säga att den är snäll som rots en massa extravatten har valt att blomma...vem vet, dom andra kanske blir lite avundsjuka och sätter fart dom också giggle.gif ,

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 18-02-2009, 00:02
          Länk hit: #491

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (clivia @ 17-02-2009, 21:41) *
          Sussie, du får sådana som man pratar om i början av detta tråd...ja man kan säga små "spelkulorna" biggrin.gif ...ja, sådana som du har satt...

MVH/clivia

Jag anade det men var inte helt säker... blush.gif
          Tack för infon! smiley_small_hug.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 18-02-2009, 07:41
          Länk hit: #492

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Fantastiska bilder - återigen - Clivia!

Jag går och tittar efter knoppar i mina Clivior varje dag men jag får nog vänta ett tag till - april kanske.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          clivia
          Inlägg 18-02-2009, 08:39
          Länk hit: #493

Medlem

CITAT (lissa @ 17-02-2009, 22:53) *
          Äntligen lyckas jag komma in här, ska skriva och tala om det både på småprat och support, för om jag klagar över något jag inte får, då bör jag säga till när jag har fått det igen tycker jag....Men, jag är lite ivrig nu...
          Vilka härliga bilder, och intressant det där med varför det blir fler blommor-...kan det kanske bero på åldern??

Igår när jag vände på mina Clivior såg jag den ena har knoppar...det ser ut som en liten hyacint som tar sig uppåt men jag tror inte det blir mer än högst 7st, jag inte kan få upp bilden jag ville lägga in, men jag kan ju iaf skriva, och bilden kan jag sätta in en annan dag yahoo.gif
          Jag måste säga att den är snäll som rots en massa extravatten har valt att blomma...vem vet, dom andra kanske blir lite avundsjuka och sätter fart dom också giggle.gif ,

Grattis, Lissa...

Clivian har verkligen lyssnat på dina tankar de senaste veckorna... blomma.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia

PS: jag ser fram emot dina bilder, Lissa, det går äntligen att ladda upp bilder utan problem... sweatingbullets.gif

Redigerat av clivia: 18-02-2009, 09:35

Citera
          clivia
          Inlägg 18-02-2009, 08:53
          Länk hit: #494

Medlem

CITAT (Rossi @ 18-02-2009, 07:41) *
          Fantastiska bilder - återigen - Clivia!

Jag går och tittar efter knoppar i mina Clivior varje dag men jag får nog vänta ett tag till - april kanske.

Tack, Rossi.... rose.gif

Jag håller tummarna att de kommer att blomma snart, Rossi, de har ju haft sin vila det är bara tålamod som gäller..., min största gula clivia sover fortfarande på balkongen ingen blomknopp i sikte, cliviornas tid här i Sverige är i april som du säger... även om de ibland blommar tidigare eller senare...Hos mig har de slagit ut blommorna lite tidigare än de brukar det här året...

kram2.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 18-02-2009, 08:54

Citera
          lissa
          Inlägg 18-02-2009, 20:36
          Länk hit: #495

Medlem

Tack för hjälpen med att locka fram dom blyga knopparna, det verkar inte vara så många, men vad gör det, den kommer att bli beundrad från alla håll o kanter...
          Är dom känsliga för ändringar av läge, eller kan jag byta plats utan risk att den stannar upp i blommningen?
          Det kommer mer bilder vartefter...även om dom bilderna inte kommer att kunna jämföras med dina...'
          Bifogad fil  DSCN7821.JPG ( 31.72k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  klivia.JPG ( 26.58k ) Antal nedladdningar: 24

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2009, 09:19
          Länk hit: #496

Medlem

CITAT (lissa @ 18-02-2009, 20:36) *
          Tack för hjälpen med att locka fram dom blyga knopparna, det verkar inte vara så många, men vad gör det, den kommer att bli beundrad från alla håll o kanter...
          Är dom känsliga för ändringar av läge, eller kan jag byta plats utan risk att den stannar upp i blommningen?
          Det kommer mer bilder vartefter...även om dom bilderna inte kommer att kunna jämföras med dina...'
          Bifogad fil  DSCN7821.JPG ( 31.72k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  klivia.JPG ( 26.58k ) Antal nedladdningar: 24

Tack att du delar din glädje med oss, Lissa... blomma.gif

Jag skulle inte byta deras plats just nu, Lissa...Det ser ut att de får lite sol i alla fall och det räcker för dem. Till vilken grad är de känsliga för ändringar av läge vet jag inte så mycket, det beror på vilka lägen är enligt dem bättre eller sämre, anar jag. Ja, det finns risk att det nya läget kommer kännas som den sämre lösningen och ja den kan stanna upp i blommningen...
          Lissa, bilderna jag lägger ut här ska finnas på forumet för cliviornas skull inte min...Tänk på att jag har ägnat mig clivior verkligen i många år och då kan du uppleva att mina bilder är aningen bättre än dina just på grund av att jag har växter som har vuxit upp från mina första försök...Jag är absolut inte bättre än du på att ta bilder... trostar.gif

Jag ser fram emot nya bilder på dina cliviablommor, det känns alltid som ett litet mirakel när det händer...strunta i antalet blommor, njut av, clivian blommar för dig just nu... slap.gif

Här finns bild på en smalbladig clivia ( din clivia ser ut att vara en gammal sort) som enligt föregående ägare inte hade blommat i 20 år...en av de gamla sorter, som är lite svårare att få blommorna på. Förra året blommade den på våren med tio ganska stora blommor, nu är femton på gång...Hon är fortfarande ganska smal men växer i alla fall...På den andra bilden ser du skillnaden mellan henne och den bredbladiga clivian som blommade på hösten med en stjälk och har två stjälkar på gång igen...

Bifogad fil  smalbladig_clivia__blomningen_2008__19.2.2009.jpg ( 75.64k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  smalbladig_i_j_mf_relse_med_bredbladig_clivia__blomningen_2008__19.2.2009.jpg ( 87.81k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  smalbladig_clivia__19.2.2009.jpg ( 202.59k ) Antal nedladdningar: 16

Det finns ganska stora skillnader mellan enskilda clivior. Och då pratar jag bara om Clivia miniata.

kompiskram.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 19-02-2009, 18:19
          Länk hit: #497

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Vad kul Lissa att clivian belönade dig med en blomma!!
          Och igen himmel! vilka bilder ni lägger upp *dreggel*.Ser att fler varit i farten att beställa fröer tongue.gif .Jag har beställt av samma Sunny biggrin.gif .
          Jag är nu på jakt efter nån dvärg clivia gärna variegerad kallas de för Sparrow? Nån som vet? Hade vart kul att ha en sådan i samlingen! biggrin.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 19-02-2009, 21:21
          Länk hit: #498

Medlem

CITAT (clivia @ 19-02-2009, 09:19) *
          Tack att du delar din glädje med oss, Lissa... blomma.gif

Lissa, bilderna jag lägger ut här ska finnas på forumet för cliviornas skull inte min...Tänk på att jag har ägnat mig clivior verkligen i många år och då kan du uppleva att mina bilder är aningen bättre än dina just på grund av att jag har växter som har vuxit upp från mina första försök...Jag är absolut inte bättre än du på att ta bilder... trostar.gif

Jag ser fram emot nya bilder på dina cliviablommor, det känns alltid som ett litet mirakel när det händer...strunta i antalet blommor, njut av, clivian blommar för dig just nu... slap.gif

Här finns bild på en smalbladig clivia ( din clivia ser ut att vara en gammal sort) som enligt föregående ägare inte hade blommat i 20 år...en av de gamla sorter, som är lite svårare att få blommorna på. Förra året blommade den på våren med tio ganska stora blommor, nu är femton på gång...Hon är fortfarande ganska smal men växer i alla fall...På den andra bilden ser du skillnaden mellan henne och den bredbladiga clivian som blommade på hösten med en stjälk och har två stjälkar på gång igen...

Bifogad fil  smalbladig_clivia__blomningen_2008__19.2.2009.jpg ( 75.64k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  smalbladig_i_j_mf_relse_med_bredbladig_clivia__blomningen_2008__19.2.2009.jpg ( 87.81k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  smalbladig_clivia__19.2.2009.jpg ( 202.59k ) Antal nedladdningar: 16

avsåg
          Det finns ganska stora skillnader mellan enskilda clivior. Och då pratar jag bara om Clivia miniata.

kompiskram.gif

MVH/clivia

Tack för hjälpen,då ska jag nog sätta tillbaka dom, det är inte stor skillnad på plats, lite mer sol på den nya platsen bara. Både igår och idag har vi haft strålande sol, men dom står inte mitt i gasset....dessutom såg jag att i den andra stora börjar man också att se början till en stängel=båda kommer att ge mig blommor trots allt vatten den fick, så jag är verkligen yahoo.gif
          Jag tror också att det är en smalbladig jag har, det ser jag ju nu när jag har dina att jämföra med, ..och wow vilka underbart vackra exemplar.
          Du skriver att den fortfarande är ganska smal, men hon växer iaf...menar du med det att bladen blir bredare eller vad ??
          Min väninna som jag fick mina av är på resa, så jag kan inte fråga henne var hon fått mamman till mina från..Det enda jag kommer ihåg är att hon sa var att dom blommade jättemycket och att dom höll på att växa henne över huvudet..hon har verkligen hand med blommor, nästan som du tummenupp.gif .
          Clivia, med det där med att dina bilder är bättre än mina...., med det avsåg jag i första hand motiven och i andra hand bildkvaliteten, men det är inget problem för mig att dina bilder är lite bättre, tvärt om shy.gif
          Jag håller med dig om att anledningen till att man lägger in bilder, är för att andra ska få vara med att dela glädjen av att se hur vackra blomorna är när dom är som bäst, och ofta handlar det om växter som man inte har själv som man alltså får möjligheten att kunna se....
          Jag ska ta kort på den nya imorgon och lägga in... rolleyes.gif

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 20-02-2009, 06:50
          Länk hit: #499

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Tror jag fått kläm på det här med undervärme, trode dom behövde en viss temperatur för att gro, men om jag förstår rätt så behöver dom inte det, bara dom inte blir kalla, har jag fel?
          Kan man sätta fatet i en plastpåse och göra några lufthål i? Om jag sätter fatet på datorlådan, håller den värmen ändå fast datorn är stäng kvällar/nätter? min skrivbordslampa med lysrör värmer en hel del, gör det någon skillnad att värmen oxå kommer uppifrån? ska dom ligga på jord på fatet? När är det dags att plantera dem i kruka? Hoppas på svar, då min ena nyinköpta clivia blommar nu och skall pröva att odla mitt första frö från den nu. tummenupp.gif confused.gif kan sätta in lite bilder på fröet och utväcklingen sen, så kan ni kanske ge bättre råd därifrån. men hoppas på hjälpsamma svar på mina frågor. rolleyes.gif

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          clivia
          Inlägg 20-02-2009, 13:32
          Länk hit: #500

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 19-02-2009, 18:19) *
          Vad kul Lissa att clivian belönade dig med en blomma!!
          Och igen himmel! vilka bilder ni lägger upp *dreggel*.Ser att fler varit i farten att beställa fröer tongue.gif .Jag har beställt av samma Sunny biggrin.gif .
          Jag är nu på jakt efter nån dvärg clivia gärna variegerad kallas de för Sparrow? Nån som vet? Hade vart kul att ha en sådan i samlingen! biggrin.gif

Jag längtar efter tiden när alla dina cliviafröplantor står i blom, Therese, verkligen... Så många spännande sorter redan... tummenupp.gif

Du är på jakt efter dyrbarheter... naughty.gif Sparrow och Heglan är riktiga dvärgclivior och används i korsningsarbete just på grund av att de är bärare av starka dvärggener som de kan överföra till blivande växter genom pollen...Fina Heglan och Sparrow clivior är det ont om för att de mycket lätt får "rynkor" på sina blad...de är mycket känsliga för temperatursvägningar... Om du vill ha de här cliviorna är det kanske bara Kina eller Japan du måste vända dig till..., Therese

kram2.gif

MVH/clivia

Citera

60 sidor V  « < 23 24 25 26 27 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 18:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon