| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
22-02-2009, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
CITAT (clivia @ 21-02-2009, 21:56)  Vad ska jag skriva, Therese...  Dyra lösningar är också lösningar... Jag tror verkligen inte att frön växer bättre i pimsten som man importerar än i något annat medium om de har tillräckligt med näring och luft för rötterna... Vanlig svensk planteringsjord duger också (det är min åsikt), Therese... Ja, men du kan i alla fall prova...  Det är alltid spännande... Kineser har många speciella odlingsmedier har jag sett... MVH/clivia Hihi, ja jag ska i alla fall testa tänkte jag.För att se resultatet! Men jag är nog av samma mening som du.En annan sak jag läste på clivia forumet amerikanskt?? Att en del använder utspädd brunnet hästgödsel första året efter sådd  .De lär tydligen växa makalöst! Här kommer en samling bilder fler kommer upp senare fick lov att tömma kameran innan!
clivia_gul.jpg ( 166.92k )
Antal nedladdningar: 23
Clivia_variegerad2.jpg ( 125.3k )
Antal nedladdningar: 20
multipetal_x_multipetal.jpg ( 109.75k )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Slik ser min gule ut i dag :  Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster. - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset.  Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar , men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ... Therese , din variegerade er bare såååååååå fin ...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 17:23
|

Medlem

|
CITAT (Sunny @ 22-02-2009, 16:27)  Slik ser min gule ut i dag :  Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster. - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset.  Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar , men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ... Therese , din variegerade er bare såååååååå fin ...  Tack sunny!! din gula är underbar!! fantastiskt vacker!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 18:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (nilssontherese @ 22-02-2009, 11:27)  Hihi, ja jag ska i alla fall testa tänkte jag.För att se resultatet! Men jag är nog av samma mening som du.En annan sak jag läste på clivia forumet amerikanskt?? Att en del använder utspädd brunnet hästgödsel första året efter sådd  .De lär tydligen växa makalöst! Här kommer en samling bilder fler kommer upp senare fick lov att tömma kameran innan!
clivia_gul.jpg ( 166.92k )
Antal nedladdningar: 23
Clivia_variegerad2.jpg ( 125.3k )
multipetal_x_multipetal.jpg ( 109.75k )
Antal nedladdningar: 20Fina bilder på välmående plantor, Therese... Frökapslar på din gula clivia gulnar, det är tid att avlägsna dem... Din variegerad "kines" visar nya blad... Hur gamla är de "multipetala" fröplantorna, Therese? Det finns flera möjligheter att ge näring till clivior... De kanske växer makalöst efter tillfört utspädd brunnet hästgödsel men är de tillräckligt starka sedan? Jag vet inte, Therese...  Den här frågan har jag inte löst... även om det låter lockande är jag inte övertygad om att det har bara positiva effekter på växterna...Jag tror mer på sand och malen sten än på häst eller kogödsel... Många clivior i naturliga förhållanden lever i åratal utan att "bry sig om" vilken "manna" hästgödsel kan vara... Ja, men det är bara min åsikt, Therese... Lite av bilder: Min lite annorlunda clivia börjar växa...
clivian__22.2.2009.jpg ( 63.77k )
Antal nedladdningar: 18
clivian__22.2.2009_2.jpg ( 81.62k )
Antal nedladdningar: 18Variegerade clivior i full blom...
variegerade_clivior_i_full_blom__22.2.2009.jpg ( 102.89k )
Antal nedladdningar: 18Min "Daruma crossed with a chinese broad leaf Monk".... Här kan du se "rynkor" på bladen, vanligt återkommande hos bredbladiga clivior, speciellt om det är lite kallare än de gillar (den har varit på balkongen  )...
Daruma_crossed_with_chinese_broad_leaf_Monk__22.2.2009.jpg ( 88.19k )
Antal nedladdningar: 15Mina "kineser" på en bild:
Mina_kineser__22.2.2009.jpg ( 71.76k )
Antal nedladdningar: 23Den variegerade är "Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma" och liten är "Hime Daruma x self" MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 18:20
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 22-02-2009, 16:27)  Slik ser min gule ut i dag :  Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster. - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset.  Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar , men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ...  Fina knoppar, Sunny, visst är det fascinerande att observera clivian nu, den ändrar sig varje dag på något sätt.... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 19:50
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 22-02-2009, 18:04)  Fina bilder på välmående plantor, Therese... Frökapslar på din gula clivia gulnar, det är tid att avlägsna dem... Din variegerad "kines" visar nya blad... Hur gamla är de "multipetala" fröplantorna, Therese? Det finns flera möjligheter att ge näring till clivior... De kanske växer makalöst efter tillfört utspädd brunnet hästgödsel men är de tillräckligt starka sedan? Jag vet inte, Therese...  Den här frågan har jag inte löst... även om det låter lockande är jag inte övertygad om att det har bara positiva effekter på växterna...Jag tror mer på sand och malen sten än på häst eller kogödsel... Många clivior i naturliga förhållanden lever i åratal utan att "bry sig om" vilken "manna" hästgödsel kan vara... Ja, men det är bara min åsikt, Therese... Lite av bilder: Min lite annorlunda clivia börjar växa...
clivian__22.2.2009.jpg ( 63.77k )
Antal nedladdningar: 18
clivian__22.2.2009_2.jpg ( 81.62k )
Antal nedladdningar: 18Variegerade clivior i full blom...
variegerade_clivior_i_full_blom__22.2.2009.jpg ( 102.89k )
Antal nedladdningar: 18Min "Daruma crossed with a chinese broad leaf Monk".... Här kan du se "rynkor" på bladen, vanligt återkommande hos bredbladiga clivior, speciellt om det är lite kallare än de gillar (den har varit på balkongen  )...
Daruma_crossed_with_chinese_broad_leaf_Monk__22.2.2009.jpg ( 88.19k )
Antal nedladdningar: 15Mina "kineser" på en bild:
Mina_kineser__22.2.2009.jpg ( 71.76k )
Antal nedladdningar: 23Den variegerade är "Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma" och liten är "Hime Daruma x self" MVH/clivia Igen fantastiska bilder clivia och vilka superplantor!! Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk  speciellt på "miniatyr" sorterna  . Jag var inte säker på NÄR jag skulle ta bort kapslarna så jag har inte vågat att ta bort dem än.Måste de vara helt gula innan? De är gulgröna skulle jag säga. Multipetal bebisarna är sådda i slutet av juli förra året så de är inte så gamla ännu! Men väldigt bredbladiga! Angående gödslet så , tja jag kommer köra med samma gödning som innan  kanske testar jag kogödsel haha! eller hästgödsel!
Redigerat av nilssontherese: 22-02-2009, 19:51
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 21:05
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 22-02-2009, 19:50)  Igen fantastiska bilder clivia och vilka superplantor!! Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk  speciellt på "miniatyr" sorterna  . Jag var inte säker på NÄR jag skulle ta bort kapslarna så jag har inte vågat att ta bort dem än.Måste de vara helt gula innan? De är gulgröna skulle jag säga. Multipetal bebisarna är sådda i slutet av juli förra året så de är inte så gamla ännu! Men väldigt bredbladiga! Angående gödslet så , tja jag kommer köra med samma gödning som innan  kanske testar jag kogödsel haha! eller hästgödsel!  Tack, Therese... Du behöver absolut inte vara avundsjuk, du har ju många fina sorter redan... Kapslarna på den gula clivian kan du ta bort när de gulnar, de måste inte vara helt gula...Jag har avlägsnat dem redan i januari för att underlätta för plantorna...På bilden ser du två sorter, en som blommade nu med de mindre frökapslarna och en som kommer att blomma lite senare, den blommar alltid den sista (de stora frökapslarna). Jag ser ingen skillnad i groningstid mellan de två...Det räcker att kapslarna är gulgröna. Det spelar kanske inte så stor roll om det finns en eller två frökapslar på plantan av din storlek men du har ju mer och jag skulle inte äventyra tillväxt och blommningen om fröna är mogna...Gör inte mina fel, Therese...
fr_kapslar__januari_2009.jpg ( 93.39k )
Antal nedladdningar: 18Testa, Therese...men inte på miniatyrerna.... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 01:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Än en gång WOOOOOW, vilka fina , underbart vackra bilder ni har lagt in alla 3...speciellt din första bild med frökapslarna, så där lite spretigt elegant, Sussies gula och Clivias bredbladiga kineser...fantastiska allihop Min har haft lite "rynkiga" blad vid flera tillfällen,under tiden den stod så där lite övergiven , men visste inte att anledningen var kylan !! Tack för det svaret, intressant att veta. Händer det samma sak med andra "lökars" blad, amaryllis etc?? Har ny bild på mina knoppar som jag kontrollerar varje dag...
DSCN7907.JPG ( 46.34k )
Antal nedladdningar: 14
DSCN7908.JPG ( 28.1k )
Antal nedladdningar: 16
DSCN7909.JPG ( 43.8k )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 07:10
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 15 533

|
Ni verkar ha blommor året om, fina dom är. Jag får aldrig mer än ett frö åt gången, hur får ni så många? Ni skrev att jag inte skulle ta frö på den unga plantan i år, men vad tror ni om denna då? Om den nu vill blomma i år. Är denna mogen att ta frö på? Den har fått ett litet sidoskott, vet någon varför? se nytagen bild.
--------------------
Hund och blomälskare zon 1 LARZ KRISTERZ REGERAR!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 14:58
|

Medlem

|
Lissa: åhhhhh så spännande! vad kul det ska bli att se blommor sedan! Boxer2 : Jättefin clivia! Jag skulle våga ta fröer från den du visar på bild! Hoppas den blommar! Jag fick rätt många fröer för jag pollinerade i omgångar! Det gav tydligen resultat:
clivia_fr_er_sk_rdade_2009_.jpg ( 223.88k )
Antal nedladdningar: 16Clivia: Jag provade på en och den var "färdig"  .Vilken speciell upplevelse att "hitta" så många juveler i de små frukterna!! Och så många jag fick!!  .De "pinnar" som är kvar som fröerna satt på ska de vissna ner av sigsjälvt? Stängeln ska den vissna som på en lök?? Kanske har du redan berättat  Det ena fröet var brunt som om det var ruttet, är det vanligt?
fr_er_2009feb.jpg ( 159.22k )
Antal nedladdningar: 23Lite fler bilder: Clivia 'Lana' pastell!
clivia_Lana.jpg ( 205.25k )
Antal nedladdningar: 18Kina clivian med lite bränt blad
kina_clivia.jpg ( 111.77k )
Antal nedladdningar: 22Fröplantor jag visat innan men en uppdatering , Cyrth variegerad och yellow tulip
cyrth_variegerad_gul_tulpan.jpg ( 122.42k )
Antal nedladdningar: 19'Light of Buddha'
light_of_buddha.jpg ( 169.41k )
Antal nedladdningar: 17 Ytterligare en bild till! Lime Cordial och Sangria!
lime_cordial__sangria.jpg ( 268.63k )
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 16:18
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 23-02-2009, 01:07)  Än en gång WOOOOOW, vilka fina , underbart vackra bilder ni har lagt in alla 3...speciellt din första bild med frökapslarna, så där lite spretigt elegant, Sussies gula och Clivias bredbladiga kineser...fantastiska allihop Min har haft lite "rynkiga" blad vid flera tillfällen,under tiden den stod så där lite övergiven , men visste inte att anledningen var kylan !! Tack för det svaret, intressant att veta. Händer det samma sak med andra "lökars" blad, amaryllis etc?? Har ny bild på mina knoppar som jag kontrollerar varje dag...
DSCN7907.JPG ( 46.34k )
DSCN7908.JPG ( 28.1k )
DSCN7909.JPG ( 43.8k )
Antal nedladdningar: 16Tack, Lissa... Du kommer att ha en fin blommande "oas" på din balkong...  Dina clivior mår toppen... Jag har inte så många erfarenheter att generalisera, Lissa, det här gäller bredbladiga kinesinska clivior som är lite kinkigare än vanliga..., jag vet verkligen inte om man kan säga att orsaken till "rynkiga" blad hos alla clivior eller andra "lökars" blad är kylan..., tyvärr Jag ser fram emot dina nya bilder!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 16:28
|
Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 23-02-2009, 07:10)  Ni verkar ha blommor året om, fina dom är. Jag får aldrig mer än ett frö åt gången, hur får ni så många? Ni skrev att jag inte skulle ta frö på den unga plantan i år, men vad tror ni om denna då? Om den nu vill blomma i år. Är denna mogen att ta frö på? Den har fått ett litet sidoskott, vet någon varför? se nytagen bild.  Du måste pollinera i omgångar som Therese redan har skrivit.  Ja, plantan på bilden är mogen att bära frön. Att det kommer ett littet sidoskott är helt normalt hos clivior, det brukar blomma lite tidigare än fröplantan MVH/clivia CITAT (nilssontherese @ 23-02-2009, 16:20)  Jag vet inte om detta är korrekt men kom på att vissa växter får "rynkiga" blad av ojämn vattning  Det kan vara många orsaker till "rynkiga" blad, Therese...Man måste titta på enskilda fall... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 17:14
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 23-02-2009, 14:58)  Clivia: Jag provade på en och den var "färdig"  .Vilken speciell upplevelse att "hitta" så många juveler i de små frukterna!! Och så många jag fick!!  .De "pinnar" som är kvar som fröerna satt på ska de vissna ner av sigsjälvt? Stängeln ska den vissna som på en lök?? Kanske har du redan berättat  Det ena fröet var brunt som om det var ruttet, är det vanligt?
fr_er_2009feb.jpg ( 159.22k )
Antal nedladdningar: 23Lite fler bilder: Clivia 'Lana' pastell!
clivia_Lana.jpg ( 205.25k )
Antal nedladdningar: 18Kina clivian med lite bränt blad
kina_clivia.jpg ( 111.77k )
Antal nedladdningar: 22Fröplantor jag visat innan men en uppdatering , Cyrth variegerad och yellow tulip
cyrth_variegerad_gul_tulpan.jpg ( 122.42k )
Antal nedladdningar: 19'Light of Buddha'
light_of_buddha.jpg ( 169.41k )
Antal nedladdningar: 17 Ytterligare en bild till! Lime Cordial och Sangria!
lime_cordial__sangria.jpg ( 268.63k )
Antal nedladdningar: 14Ja, Therese, det är en upplevelse att plocka sina egna frön... att hålla i handen sina små "pärlor"  ... De kommer att gro mycket fort, några gror redan... Fröet du lagt åt sidan verkar lite uttorkat av någon anledning...det händer ibland. Vad gäller "pinnarna" efter frökapslar det spelar ingen roll om du tar bort dem eller inte de kommer att vissna i alla fall... men om du avlägsnar dem är det bra att använda en liten bomullstuss tills "skärsåret" torkar ut... Tack för fina bilder på verkliga "cliviadamer",... MVH/clivia Den första gula clivian i full blom...
den_gula_clivian_i_full_blom__23.2.2009.jpg ( 73.54k )
Antal nedladdningar: 19
den_gula_clivian__23.2.2009.jpg ( 67.43k )
Antal nedladdningar: 18De variegerade ännu en gång...och både två (tre) gula och variegerade på balkongen...
de_variegerade...__23.2.2009.jpg ( 80.74k )
clivior_p__balkongen__23.2.2009.jpg ( 99.28k )
Antal nedladdningar: 13
Redigerat av clivia: 23-02-2009, 20:46
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
CITAT (clivia @ 23-02-2009, 16:18)  Jag har inte så många erfarenheter att generalisera, Lissa, det här gäller bredbladiga kinesinska clivior som är lite kinkigare än vanliga..., Skal man förstå det så at de kinesiska generelt er svårare at odla ? Takk for alle de fantastiske bildene !
Redigerat av Sunny: 23-02-2009, 18:51
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 21:35
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 23-02-2009, 18:50)  Skal man förstå det så at de kinesiska generelt er svårare at odla ? Takk for alle de fantastiske bildene !  Varsågod och njut, Sunny.... ....  Jag skulle inte säga att de kinesiska klivior är svårare att odla...bara vi tänker på de inte gillar... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 00:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
CITAT (clivia @ 23-02-2009, 17:14)  Ja, Therese, det är en upplevelse att plocka sina egna frön... att hålla i handen sina små "pärlor"  ... De kommer att gro mycket fort, några gror redan... Fröet du lagt åt sidan verkar lite uttorkat av någon anledning...det händer ibland. Vad gäller "pinnarna" efter frökapslar det spelar ingen roll om du tar bort dem eller inte de kommer att vissna i alla fall... men om du avlägsnar dem är det bra att använda en liten bomullstuss tills "skärsåret" torkar ut... Tack för fina bilder på verkliga "cliviadamer",... MVH/clivia Den första gula clivian i full blom...
den_gula_clivian_i_full_blom__23.2.2009.jpg ( 73.54k )
Antal nedladdningar: 19
den_gula_clivian__23.2.2009.jpg ( 67.43k )
Antal nedladdningar: 18De variegerade ännu en gång...och både två (tre) gula och variegerade på balkongen...
de_variegerade...__23.2.2009.jpg ( 80.74k )
clivior_p__balkongen__23.2.2009.jpg ( 99.28k )
Antal nedladdningar: 13Nu förstår jag varför ni alla tycker så mycket om dom gula...verkligen underbra,,,,Tack för dom och tack för dina ord Clivia... Det är bara en kruka trots att jag har lagt in 3 bilder..bara så att ni inte tror att jag har flera.... Jag ligger efter i år, mycket dessutom, det såg jag igår när jag letade bland gamla bilder, en del växter är borta, och dom andra är lite slöare än vanligt, men Freesierna kommer att vara öppna till weekenden...Roligt att kolla gamla bilder. Jag gör ett arkiv för varje månad och år, vilket gör det lätt att jämföra..men det gör ni väl alla tippar jag..'' Passar på att gratulera er alla, nu till våren kommer en massa Clivior +andra växter som vi kommer att kunna se och njuta av, så  till ala
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-02-2009, 13:42
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 15 533

|
Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det? Skulle oxå vilja ha många fröer. läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med? Skall det hållas fuktigt eller?
Redigerat av boxer2: 25-02-2009, 13:53
--------------------
Hund och blomälskare zon 1 LARZ KRISTERZ REGERAR!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|