Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 25 26 27 28 29 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          nilssontherese
          Inlägg 22-02-2009, 11:27
          Länk hit: #521

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

CITAT (clivia @ 21-02-2009, 21:56) *
          Vad ska jag skriva, Therese... g.gif Dyra lösningar är också lösningar... Jag tror verkligen inte att frön växer bättre i pimsten som man importerar än i något annat medium om de har tillräckligt med näring och luft för rötterna... Vanlig svensk planteringsjord duger också (det är min åsikt), Therese... flirting.gif
          Ja, men du kan i alla fall prova... yes.gif Det är alltid spännande... Kineser har många speciella odlingsmedier har jag sett...

kram2.gif

MVH/clivia

Hihi, ja jag ska i alla fall testa tänkte jag.För att se resultatet! Men jag är nog av samma mening som du.En annan sak jag läste på clivia forumet amerikanskt?? Att en del använder utspädd brunnet hästgödsel första året efter sådd giggle.gif .De lär tydligen växa makalöst!
          Här kommer en samling bilder fler kommer upp senare fick lov att tömma kameran innan!
          Bifogad fil  clivia_gul.jpg ( 166.92k ) Antal nedladdningar: 23

Bifogad fil  Clivia_variegerad2.jpg ( 125.3k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  multipetal_x_multipetal.jpg ( 109.75k ) Antal nedladdningar: 20

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 22-02-2009, 16:27
          Länk hit: #522

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

Slik ser min gule ut i dag :

Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... sweatingbullets.gif

Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster.
          - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset. yes.gif

Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar ,
          men så blev det til at jeg tok noen bilder i dag ... shy.gif

Therese , din variegerade er bare såååååååå fin ... bravo.gif

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 22-02-2009, 17:23
          Länk hit: #523

Medlem

CITAT (Sunny @ 22-02-2009, 16:27) *

Jeg hadde ikke sett at den var så stor før jeg skulle plassere den i dette hörnet ... sweatingbullets.gif

Från vänster får den nu morgonsol från öster, från höger eftermiddagssol från väster.
          - Kul å se at blomstjälkene ändrar "riktning" under dagen , de strekker seg mot ljuset. yes.gif

Jeg hadde egentligen tenkt å vente med å sette inn flere fotografier her til "min gule lady" blommar ,

Therese , din variegerade er bare såååååååå fin ... bravo.gif

Tack sunny!! din gula är underbar!! fantastiskt vacker!! smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 22-02-2009, 18:04
          Länk hit: #524

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (nilssontherese @ 22-02-2009, 11:27) *
          Hihi, ja jag ska i alla fall testa tänkte jag.För att se resultatet! Men jag är nog av samma mening som du.En annan sak jag läste på clivia forumet amerikanskt?? Att en del använder utspädd brunnet hästgödsel första året efter sådd giggle.gif .De lär tydligen växa makalöst!
          Här kommer en samling bilder fler kommer upp senare fick lov att tömma kameran innan!
          Bifogad fil  clivia_gul.jpg ( 166.92k ) Antal nedladdningar: 23

Bifogad fil  Clivia_variegerad2.jpg ( 125.3k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  multipetal_x_multipetal.jpg ( 109.75k ) Antal nedladdningar: 20

Fina bilder på välmående plantor, Therese... bravo.gif

Frökapslar på din gula clivia gulnar, det är tid att avlägsna dem...
          Din variegerad "kines" visar nya blad... tummenupp.gif yahoo.gif
          Hur gamla är de "multipetala" fröplantorna, Therese?

Det finns flera möjligheter att ge näring till clivior... De kanske växer makalöst efter tillfört utspädd brunnet hästgödsel men är de tillräckligt starka sedan? Jag vet inte, Therese... g.gif Den här frågan har jag inte löst... även om det låter lockande är jag inte övertygad om att det har bara positiva effekter på växterna...Jag tror mer på sand och malen sten än på häst eller kogödsel... Många clivior i naturliga förhållanden lever i åratal utan att "bry sig om" vilken "manna" hästgödsel kan vara... Ja, men det är bara min åsikt, Therese...

Lite av bilder:

Min lite annorlunda clivia börjar växa...

Bifogad fil  clivian__22.2.2009.jpg ( 63.77k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  clivian__22.2.2009_2.jpg ( 81.62k ) Antal nedladdningar: 18

Variegerade clivior i full blom...

Bifogad fil  variegerade_clivior_i_full_blom__22.2.2009.jpg ( 102.89k ) Antal nedladdningar: 18

Min "Daruma crossed with a chinese broad leaf Monk".... Här kan du se "rynkor" på bladen, vanligt återkommande hos bredbladiga clivior, speciellt om det är lite kallare än de gillar (den har varit på balkongen sad.gif )...

Bifogad fil  Daruma_crossed_with_chinese_broad_leaf_Monk__22.2.2009.jpg ( 88.19k ) Antal nedladdningar: 15

Mina "kineser" på en bild:

Bifogad fil  Mina_kineser__22.2.2009.jpg ( 71.76k ) Antal nedladdningar: 23

Den variegerade är "Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma" och liten är "Hime Daruma x self"

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 22-02-2009, 18:20
          Länk hit: #525

Medlem

CITAT (Sunny @ 22-02-2009, 16:27) *

Fina knoppar, Sunny, visst är det fascinerande att observera clivian nu, den ändrar sig varje dag på något sätt.... shy.gif

blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 22-02-2009, 19:50
          Länk hit: #526

Medlem

CITAT (clivia @ 22-02-2009, 18:04) *
          Fina bilder på välmående plantor, Therese... bravo.gif

Frökapslar på din gula clivia gulnar, det är tid att avlägsna dem...
          Din variegerad "kines" visar nya blad... tummenupp.gif yahoo.gif
          Hur gamla är de "multipetala" fröplantorna, Therese?

Det finns flera möjligheter att ge näring till clivior... De kanske växer makalöst efter tillfört utspädd brunnet hästgödsel men är de tillräckligt starka sedan? Jag vet inte, Therese... g.gif Den här frågan har jag inte löst... även om det låter lockande är jag inte övertygad om att det har bara positiva effekter på växterna...Jag tror mer på sand och malen sten än på häst eller kogödsel... Många clivior i naturliga förhållanden lever i åratal utan att "bry sig om" vilken "manna" hästgödsel kan vara... Ja, men det är bara min åsikt, Therese...

Lite av bilder:

Min lite annorlunda clivia börjar växa...

Bifogad fil  clivian__22.2.2009.jpg ( 63.77k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  clivian__22.2.2009_2.jpg ( 81.62k ) Antal nedladdningar: 18

Variegerade clivior i full blom...

Bifogad fil  variegerade_clivior_i_full_blom__22.2.2009.jpg ( 102.89k ) Antal nedladdningar: 18

Min "Daruma crossed with a chinese broad leaf Monk".... Här kan du se "rynkor" på bladen, vanligt återkommande hos bredbladiga clivior, speciellt om det är lite kallare än de gillar (den har varit på balkongen sad.gif )...

Bifogad fil  Daruma_crossed_with_chinese_broad_leaf_Monk__22.2.2009.jpg ( 88.19k ) Antal nedladdningar: 15

Mina "kineser" på en bild:

Bifogad fil  Mina_kineser__22.2.2009.jpg ( 71.76k ) Antal nedladdningar: 23

Den variegerade är "Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma" och liten är "Hime Daruma x self"

kram2.gif

MVH/clivia

Igen fantastiska bilder clivia och vilka superplantor!! Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk giggle.gif speciellt på "miniatyr" sorterna happy.gif .
          Jag var inte säker på NÄR jag skulle ta bort kapslarna så jag har inte vågat att ta bort dem än.Måste de vara helt gula innan? De är gulgröna skulle jag säga.
          Multipetal bebisarna är sådda i slutet av juli förra året så de är inte så gamla ännu! Men väldigt bredbladiga!
          Angående gödslet så , tja jag kommer köra med samma gödning som innan giggle.gif kanske testar jag kogödsel haha! eller hästgödsel! rotfl.gif

Redigerat av nilssontherese: 22-02-2009, 19:51

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 22-02-2009, 21:05
          Länk hit: #527

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 22-02-2009, 19:50) *
          Igen fantastiska bilder clivia och vilka superplantor!! Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk giggle.gif speciellt på "miniatyr" sorterna happy.gif .
          Jag var inte säker på NÄR jag skulle ta bort kapslarna så jag har inte vågat att ta bort dem än.Måste de vara helt gula innan? De är gulgröna skulle jag säga.
          Multipetal bebisarna är sådda i slutet av juli förra året så de är inte så gamla ännu! Men väldigt bredbladiga!
          Angående gödslet så , tja jag kommer köra med samma gödning som innan giggle.gif kanske testar jag kogödsel haha! eller hästgödsel! rotfl.gif

Tack, Therese...

Du behöver absolut inte vara avundsjuk, du har ju många fina sorter redan... flirting.gif kompiskram.gif
          Kapslarna på den gula clivian kan du ta bort när de gulnar, de måste inte vara helt gula...Jag har avlägsnat dem redan i januari för att underlätta för plantorna...På bilden ser du två sorter, en som blommade nu med de mindre frökapslarna och en som kommer att blomma lite senare, den blommar alltid den sista (de stora frökapslarna). Jag ser ingen skillnad i groningstid mellan de två...Det räcker att kapslarna är gulgröna. Det spelar kanske inte så stor roll om det finns en eller två frökapslar på plantan av din storlek men du har ju mer och jag skulle inte äventyra tillväxt och blommningen om fröna är mogna...Gör inte mina fel, Therese...

Bifogad fil  fr_kapslar__januari_2009.jpg ( 93.39k ) Antal nedladdningar: 18

Testa, Therese...men inte på miniatyrerna.... blink.gif blink.gif blink.gif naughty.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 23-02-2009, 01:07
          Länk hit: #528

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Än en gång WOOOOOW, vilka fina , underbart vackra bilder ni har lagt in alla 3...speciellt din första bild med frökapslarna, så där lite spretigt elegant, Sussies gula och Clivias bredbladiga kineser...fantastiska allihop bravo.gif
          Min har haft lite "rynkiga" blad vid flera tillfällen,under tiden den stod så där lite övergiven , men visste inte att anledningen var kylan !! Tack för det svaret, intressant att veta. Händer det samma sak med andra "lökars" blad, amaryllis etc??
          Har ny bild på mina knoppar som jag kontrollerar varje dag...
          Bifogad fil  DSCN7907.JPG ( 46.34k ) Antal nedladdningar: 14
          Bifogad fil  DSCN7908.JPG ( 28.1k ) Antal nedladdningar: 16
          Bifogad fil  DSCN7909.JPG ( 43.8k ) Antal nedladdningar: 16

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 23-02-2009, 07:10
          Länk hit: #529

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Ni verkar ha blommor året om, fina dom är.
          Jag får aldrig mer än ett frö åt gången, hur får ni så många?
          Ni skrev att jag inte skulle ta frö på den unga plantan i år, men vad tror ni om denna då? Om den nu vill blomma i år. confused.gif
          Är denna mogen att ta frö på?

Den har fått ett litet sidoskott, vet någon varför?

se nytagen bild. shy.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  S6300850.JPG ( 279.63k ) Antal nedladdningar: 18

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 23-02-2009, 14:58
          Länk hit: #530

Medlem

Lissa: åhhhhh så spännande! vad kul det ska bli att se blommor sedan! tummenupp.gif
          Boxer2 : Jättefin clivia! Jag skulle våga ta fröer från den du visar på bild! Hoppas den blommar! Jag fick rätt många fröer för jag pollinerade i omgångar! Det gav tydligen resultat:
          Bifogad fil  clivia_fr_er_sk_rdade_2009_.jpg ( 223.88k ) Antal nedladdningar: 16

Clivia: Jag provade på en och den var "färdig" yahoo.gif .Vilken speciell upplevelse att "hitta" så många juveler i de små frukterna!! Och så många jag fick!! happy.gif .De "pinnar" som är kvar som fröerna satt på ska de vissna ner av sigsjälvt? Stängeln ska den vissna som på en lök?? Kanske har du redan berättat wacko.gif
          Det ena fröet var brunt som om det var ruttet, är det vanligt?
          Bifogad fil  fr_er_2009feb.jpg ( 159.22k ) Antal nedladdningar: 23

Lite fler bilder:
          Clivia 'Lana' pastell!
          Bifogad fil  clivia_Lana.jpg ( 205.25k ) Antal nedladdningar: 18

Kina clivian med lite bränt blad blush.gif
          Bifogad fil  kina_clivia.jpg ( 111.77k ) Antal nedladdningar: 22

Fröplantor jag visat innan men en uppdatering , Cyrth variegerad och yellow tulip
          Bifogad fil  cyrth_variegerad_gul_tulpan.jpg ( 122.42k ) Antal nedladdningar: 19

'Light of Buddha'
          Bifogad fil  light_of_buddha.jpg ( 169.41k ) Antal nedladdningar: 17

Ytterligare en bild till!
          Lime Cordial och Sangria!
          Bifogad fil  lime_cordial__sangria.jpg ( 268.63k ) Antal nedladdningar: 14

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2009, 16:18
          Länk hit: #531

Medlem

CITAT (lissa @ 23-02-2009, 01:07) *
          Än en gång WOOOOOW, vilka fina , underbart vackra bilder ni har lagt in alla 3...speciellt din första bild med frökapslarna, så där lite spretigt elegant, Sussies gula och Clivias bredbladiga kineser...fantastiska allihop bravo.gif
          Min har haft lite "rynkiga" blad vid flera tillfällen,under tiden den stod så där lite övergiven , men visste inte att anledningen var kylan !! Tack för det svaret, intressant att veta. Händer det samma sak med andra "lökars" blad, amaryllis etc??
          Har ny bild på mina knoppar som jag kontrollerar varje dag...
          Bifogad fil  DSCN7907.JPG ( 46.34k ) Antal nedladdningar: 14
          Bifogad fil  DSCN7908.JPG ( 28.1k ) Antal nedladdningar: 16
          Bifogad fil  DSCN7909.JPG ( 43.8k ) Antal nedladdningar: 16

Tack, Lissa...

Du kommer att ha en fin blommande "oas" på din balkong... happy.gif happy.gif tummenupp.gif Dina clivior mår toppen... bravo.gif
          Jag har inte så många erfarenheter att generalisera, Lissa, det här gäller bredbladiga kinesinska clivior som är lite kinkigare än vanliga..., jag vet verkligen inte om man kan säga att orsaken till "rynkiga" blad hos alla clivior eller andra "lökars" blad är kylan..., tyvärr no.gif

Jag ser fram emot dina nya bilder!!! shy.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 23-02-2009, 16:20
          Länk hit: #532

Medlem

Jag vet inte om detta är korrekt men kom på att vissa växter får "rynkiga" blad av ojämn vattning dunno.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2009, 16:28
          Länk hit: #533

Medlem

CITAT (boxer2 @ 23-02-2009, 07:10) *
          Ni verkar ha blommor året om, fina dom är.
          Jag får aldrig mer än ett frö åt gången, hur får ni så många?
          Ni skrev att jag inte skulle ta frö på den unga plantan i år, men vad tror ni om denna då? Om den nu vill blomma i år. confused.gif
          Är denna mogen att ta frö på?

Den har fått ett litet sidoskott, vet någon varför?

se nytagen bild. shy.gif

Du måste pollinera i omgångar som Therese redan har skrivit. yes.gif Ja, plantan på bilden är mogen att bära frön. Att det kommer ett littet sidoskott är helt normalt hos clivior, det brukar blomma lite tidigare än fröplantan shy.gif

MVH/clivia

CITAT (nilssontherese @ 23-02-2009, 16:20) *
          Jag vet inte om detta är korrekt men kom på att vissa växter får "rynkiga" blad av ojämn vattning dunno.gif

Det kan vara många orsaker till "rynkiga" blad, Therese...Man måste titta på enskilda fall...

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2009, 17:14
          Länk hit: #534

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 23-02-2009, 14:58) *
          Clivia: Jag provade på en och den var "färdig" yahoo.gif .Vilken speciell upplevelse att "hitta" så många juveler i de små frukterna!! Och så många jag fick!! happy.gif .De "pinnar" som är kvar som fröerna satt på ska de vissna ner av sigsjälvt? Stängeln ska den vissna som på en lök?? Kanske har du redan berättat wacko.gif
          Det ena fröet var brunt som om det var ruttet, är det vanligt?
          Bifogad fil  fr_er_2009feb.jpg ( 159.22k ) Antal nedladdningar: 23

Lite fler bilder:
          Clivia 'Lana' pastell!
          Bifogad fil  clivia_Lana.jpg ( 205.25k ) Antal nedladdningar: 18

Kina clivian med lite bränt blad blush.gif
          Bifogad fil  kina_clivia.jpg ( 111.77k ) Antal nedladdningar: 22

Fröplantor jag visat innan men en uppdatering , Cyrth variegerad och yellow tulip
          Bifogad fil  cyrth_variegerad_gul_tulpan.jpg ( 122.42k ) Antal nedladdningar: 19

'Light of Buddha'
          Bifogad fil  light_of_buddha.jpg ( 169.41k ) Antal nedladdningar: 17

Ytterligare en bild till!
          Lime Cordial och Sangria!
          Bifogad fil  lime_cordial__sangria.jpg ( 268.63k ) Antal nedladdningar: 14

Ja, Therese, det är en upplevelse att plocka sina egna frön... att hålla i handen sina små "pärlor" happy.gif happy.gif happy.gif ... De kommer att gro mycket fort, några gror redan... Fröet du lagt åt sidan verkar lite uttorkat av någon anledning...det händer ibland. Vad gäller "pinnarna" efter frökapslar det spelar ingen roll om du tar bort dem eller inte de kommer att vissna i alla fall... men om du avlägsnar dem är det bra att använda en liten bomullstuss tills "skärsåret" torkar ut...

Tack för fina bilder på verkliga "cliviadamer",... thanks.gif thanks.gif

blomma.gif

MVH/clivia

Den första gula clivian i full blom...

Bifogad fil  den_gula_clivian_i_full_blom__23.2.2009.jpg ( 73.54k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  den_gula_clivian__23.2.2009.jpg ( 67.43k ) Antal nedladdningar: 18

De variegerade ännu en gång...och både två (tre) gula och variegerade på balkongen...

Bifogad fil  de_variegerade...__23.2.2009.jpg ( 80.74k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  clivior_p__balkongen__23.2.2009.jpg ( 99.28k ) Antal nedladdningar: 13

Redigerat av clivia: 23-02-2009, 20:46

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 23-02-2009, 18:39
          Länk hit: #535

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Tack för alla bilder på fantastiska clivior ! Jag blir så inspirerad och hoppas att även mina gamla ärvda plantor ska kunna blomma någon gång...
          De står i ca 10 grader i fritidshuset. Tidigare har de fått vatten en gång i månaden men nu har ni lärt mig att de ska svältas för att blomma crazy.gif
          Så förvånad jag blev då jag hittade denna stängel trots flera års näringsbrist unsure.gif
          Bifogad fil  Clivia.jpg ( 118.96k ) Antal nedladdningar: 13

Visst bör jag väl ställa den varmare för att den ska blomma?

Vilka sorters clivior plantorna är har jag ingen aning om. De är stora och har ändå inte blommat på minst 5 år. Ska de ha massa gödning i sommar? Eller ny jord? I krukorna finns flera "skott".

Citera
          Sunny
          Inlägg 23-02-2009, 18:50
          Länk hit: #536

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (clivia @ 23-02-2009, 16:18) *
          Jag har inte så många erfarenheter att generalisera, Lissa,
          det här gäller bredbladiga kinesinska clivior som är lite kinkigare än vanliga...,

Skal man förstå det så at de kinesiska generelt er svårare at odla ? sad.gif

Takk for alle de fantastiske bildene ! bravo.gif

Redigerat av Sunny: 23-02-2009, 18:51

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2009, 21:29
          Länk hit: #537

Medlem

CITAT (Ålgryte @ 23-02-2009, 18:39) *
          Tack för alla bilder på fantastiska clivior ! Jag blir så inspirerad och hoppas att även mina gamla ärvda plantor ska kunna blomma någon gång...
          De står i ca 10 grader i fritidshuset. Tidigare har de fått vatten en gång i månaden men nu har ni lärt mig att de ska svältas för att blomma crazy.gif
          Så förvånad jag blev då jag hittade denna stängel trots flera års näringsbrist unsure.gif
          Bifogad fil  Clivia.jpg ( 118.96k ) Antal nedladdningar: 13

Visst bör jag väl ställa den varmare för att den ska blomma?

Vilka sorters clivior plantorna är har jag ingen aning om. De är stora och har ändå inte blommat på minst 5 år. Ska de ha massa gödning i sommar? Eller ny jord? I krukorna finns flera "skott".

Välkommen hit, Ålgryte!!! blomma.gif

och tack att du delar din glädje med oss... thanks.gif Clivian kommer att blomma där den finns också men om du vill njuta av hennes blommor kan du ta henne till varmare plats i huset yes.gif ... du behöver inte dela dem vid omplanteringen, de kan vara tillsammans om de får större kruka och blomma med flera stänglar samtidigt...Inte massa gödning men lagom är bäst...de behöver lite "mat" för att lyckas behålla sin djupa gröna färg i bladen och trygga tillväxt med minst 6-8 nya blad hos vuxna plantor årligen... Med andra ord vi måste se till att den mår bra om vi vill njuta av clivias utseende och blommor inte bara de första åren men minst 70 år till... shy.gif flirting.gif yes.gif

Grattis till blommorna!!!

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2009, 21:35
          Länk hit: #538

Medlem

CITAT (Sunny @ 23-02-2009, 18:50) *
          Skal man förstå det så at de kinesiska generelt er svårare at odla ? sad.gif

Takk for alle de fantastiske bildene ! bravo.gif

Varsågod och njut, Sunny.... yes.gif

....g.gif Jag skulle inte säga att de kinesiska klivior är svårare att odla...bara vi tänker på de inte gillar... shy.gif flirting.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 24-02-2009, 00:45
          Länk hit: #539

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

CITAT (clivia @ 23-02-2009, 17:14) *
          Ja, Therese, det är en upplevelse att plocka sina egna frön... att hålla i handen sina små "pärlor" happy.gif happy.gif happy.gif ... De kommer att gro mycket fort, några gror redan... Fröet du lagt åt sidan verkar lite uttorkat av någon anledning...det händer ibland. Vad gäller "pinnarna" efter frökapslar det spelar ingen roll om du tar bort dem eller inte de kommer att vissna i alla fall... men om du avlägsnar dem är det bra att använda en liten bomullstuss tills "skärsåret" torkar ut...

Tack för fina bilder på verkliga "cliviadamer",... thanks.gif thanks.gif

blomma.gif

MVH/clivia

Den första gula clivian i full blom...

Bifogad fil  den_gula_clivian_i_full_blom__23.2.2009.jpg ( 73.54k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  den_gula_clivian__23.2.2009.jpg ( 67.43k ) Antal nedladdningar: 18

De variegerade ännu en gång...och både två (tre) gula och variegerade på balkongen...

Bifogad fil  de_variegerade...__23.2.2009.jpg ( 80.74k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  clivior_p__balkongen__23.2.2009.jpg ( 99.28k ) Antal nedladdningar: 13

Nu förstår jag varför ni alla tycker så mycket om dom gula...verkligen underbra,,,,Tack för dom och tack för dina ord Clivia...
          Det är bara en kruka trots att jag har lagt in 3 bilder..bara så att ni inte tror att jag har flera....
          Jag ligger efter i år, mycket dessutom, det såg jag igår när jag letade bland gamla bilder, en del växter är borta, och dom andra är lite slöare än vanligt, men Freesierna kommer att vara öppna till weekenden...Roligt att kolla gamla bilder. Jag gör ett arkiv för varje månad och år, vilket gör det lätt att jämföra..men det gör ni väl alla tippar jag..''
          Passar på att gratulera er alla, nu till våren kommer en massa Clivior +andra växter som vi kommer att kunna se och njuta av, så blomma.gif till ala

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 25-02-2009, 13:42
          Länk hit: #540

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det?
          Skulle oxå vilja ha många fröer. dunno.gif
          läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med?
          Skall det hållas fuktigt eller?

Redigerat av boxer2: 25-02-2009, 13:53

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera

60 sidor V  « < 25 26 27 28 29 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 20:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon