Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          clivia
          Inlägg 01-03-2009, 16:19
          Länk hit: #541

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (boxer2 @ 25-02-2009, 13:42) *
          Har aldrig pollinerat en Clivia, hur gör man det?
          Skulle oxå vilja ha många fröer. dunno.gif
          läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med?
          Skall det hållas fuktigt eller?

Svaret finns på sid. 9, 10.3.2008 kl. 13.43.

läste fröna skulle ligga på mossa, måste dom det eller kan dom ligga på annat med?

Det måste de inte. Du kan välja och prova själv vilket som är lämpligast, det går att odla fröna på olika medier.

Ja, det är ett måste.

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 02-03-2009, 01:15
          Länk hit: #542

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

sad.gif sad.gif Jag är ledsen....fattar inte riktigt vad som har hänt, för jag tog ju bort dom rån platsen dom har varit på för att dom skulle få mer ljus.. Antagigen är solen redan FÖR vaarm för blommorna, alltså dags att veva ner markisen ( utfört ) för det måste väl handla om en brännskada...eller???
          Bifogad fil  DSCN7959.JPG ( 30.23k ) Antal nedladdningar: 36
          Bifogad fil  DSCN7960.JPG ( 26.3k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  DSCN7962.JPG ( 31.92k ) Antal nedladdningar: 35

Det fulaste bladet är på den stora, men äve den andra har ett blad bränt...men inte dom 2 som inte har stänglar !!! Egentligen skymtar man lite på ett blad till på den mest utvecklade...
          Vad gör jag ??
          På tal om det, i ett inlägg skrev du Clivia, att det ska utvecklas ca 6 nya blad/ år !! Är det så , eller har jag missuppfattat det ??Men jag är iaf glad över att stänglarna verkar utveckla sig fint... smile.gif

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 02-03-2009, 07:36
          Länk hit: #543

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

CITAT (clivia @ 01-03-2009, 16:19) *

Det måste de inte. Du kan välja och prova själv vilket som är lämpligast, det går att odla fröna på olika medier.

Ja, det är ett måste.

MVH/clivia

Går det bra med vilken mossa som hälst?
          Tror det finns torkad mossa som man först blöt lägger innan använding i affären nära mig.

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          boxer2
          Inlägg 02-03-2009, 07:44
          Länk hit: #544

Medlem

Tyvärr så hittade jag inte svaret hur man pollinerar en Clivia på sidan 9. Så snälla vill någon berätta det?
          Såg däremot att någon hade odlat sina frö på oasis, är det lika bra som i mossa?
          Får man undervärme om den står i påse med lufthål i?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          clivia
          Inlägg 02-03-2009, 10:31
          Länk hit: #545

Medlem

CITAT (lissa @ 02-03-2009, 01:15) *
          sad.gif sad.gif Jag är ledsen....fattar inte riktigt vad som har hänt, för jag tog ju bort dom rån platsen dom har varit på för att dom skulle få mer ljus.. Antagigen är solen redan FÖR vaarm för blommorna, alltså dags att veva ner markisen ( utfört ) för det måste väl handla om en brännskada...eller???

Det fulaste bladet är på den stora, men äve den andra har ett blad bränt...men inte dom 2 som inte har stänglar !!! Egentligen skymtar man lite på ett blad till på den mest utvecklade...
          Vad gör jag ??
          På tal om det, i ett inlägg skrev du Clivia, att det ska utvecklas ca 6 nya blad/ år !! Är det så , eller har jag missuppfattat det ??Men jag är iaf glad över att stänglarna verkar utveckla sig fint... smile.gif

Lissa, solen är inte deras vän,...man måste skydda dem annars reagerar bladen som på din bild...De gillar ljust men absolut inte direkt sol... Du måste byta plats eller skugga den annars kommer solstrålar att förtsätta i sin skadlig inverkan...vänta med att ta bort det skadade bladet, som jag ser det den ena halvan är ännu frisk och bladet gör nytta ändå trots sitt "sår"....

Ja, minst 6 nya blad för att livet ska förtsätta i plantan men inte "på bekostnad" av andra äldre blad...det måste förnyas på naturligt sätt... Enligt bilderna har du inte något problem med tillväxt, nya blad är redan på väg...

Några bilder från mig på en ny tillväxt hos clivior...

En av gula clivior på väg att blomma nu, du ser nya blad och knoppar samtidigt:

Bifogad fil  blommorna_och_nya_blad_p__v_g_hos_en_av_gula_clivior__2.3.2009.jpg ( 225.87k ) Antal nedladdningar: 29

Den variegerade "mor och dotter" slocknar så småningom, nya blad växer och jag hoppas på att några frökapslar kommer att utvecklas...

Bifogad fil  nya_blad_p__v_g_hos_variegerade_clivior__2.3.2009.jpg ( 106.63k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  nya_blad__2.3.2009.jpg ( 111.66k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  nya_blad_p__v_g__2.3.2009_2.jpg ( 70.04k ) Antal nedladdningar: 27

Hoppas det hjälper lite, Lissa... kompiskram.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 02-03-2009, 17:17
          Länk hit: #546

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

CITAT (lissa @ 02-03-2009, 01:15) *

Vad gör jag ??

Lissa! Så himla spännande att följa dina knoppar! grattis igen till dem!
          Glömde ju alldeles säga att brännskador har jag lyckats få med.Men man lär sig av sina misstag wink.gif .Det har jag gjort den svåra vägen *ler*.
          Clivia de är så snygga dina clivior! Hoppas det blir frön!

Redigerat av nilssontherese: 02-03-2009, 17:19

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 02-03-2009, 20:15
          Länk hit: #547

Medlem

Tack för både hjälpen och för att du lägger in dina härliga bilder...verkligen vackra tummenupp.gif
          Idag fanns det inte mycket grönt kvar på det "värsta" bladet, men jag kanske ska ha dom kvar så länge det finns lite grönt ändå..
          Jag har fått ett par nya blad iår, men aldrig 5-6 ¨på 1 år, just nu har den största 7 blad, och den har nu några år på nacken, så den kanske blommar på dom andra bladens bekostnad ..? Om man räknar från det ytterska bladet så är det det femte som är dåligt.
          Jag gjorde ju helt fel , som nästan alltid när vi pratar om ljus och sol, vet inte varför jag automatiskt tror att den ska ha sol när ni bara pratar om mer ljus, men som du skriver nilssontherese, man lär sig av sina misstag, och om växten lever vidare så har man ju tur och kan rätta till felen.
          Knopparna inte större idag, men aning orange kan man ana.... thanks.gif

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 03-03-2009, 12:19
          Länk hit: #548

Medlem

CITAT (clivia @ 01-03-2009, 16:19) *

Ja, det är ett måste.

MVH/clivia

Måste be om ursäkt Clivia whistling.gif
          Jag trode att pollineringen stod i text inte i bilder.
          Men nu har jag kollat en gång till och nu tror jag att jag vet hur man pollinerar, så nu väntar jag bara på att den skall blomma med. När tror du eller någon annan jag kan ta frö på min unga planta?
          Någon som vet hur gammal en clivia kan bli?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          clivia
          Inlägg 03-03-2009, 13:34
          Länk hit: #549

Medlem

CITAT (lissa @ 02-03-2009, 20:15) *
          Tack för både hjälpen och för att du lägger in dina härliga bilder...verkligen vackra tummenupp.gif
          Idag fanns det inte mycket grönt kvar på det "värsta" bladet, men jag kanske ska ha dom kvar så länge det finns lite grönt ändå..
          Jag har fått ett par nya blad iår, men aldrig 5-6 ¨på 1 år, just nu har den största 7 blad, och den har nu några år på nacken, så den kanske blommar på dom andra bladens bekostnad ..? Om man räknar från det ytterska bladet så är det det femte som är dåligt.
          Jag gjorde ju helt fel , som nästan alltid när vi pratar om ljus och sol, vet inte varför jag automatiskt tror att den ska ha sol när ni bara pratar om mer ljus, men som du skriver nilssontherese, man lär sig av sina misstag, och om växten lever vidare så har man ju tur och kan rätta till felen.
          Knopparna inte större idag, men aning orange kan man ana.... thanks.gif

Varsågod, Lissa...det var inte så mycket... blush.gif

du har rätt, dina klivior har inte många blad, en storvuxen clivia i kruka brukar ha omkring 16-18 blad...Du kan låta den blomma men inte göra frön, det är kraftkrävande..., om den inte har tillräckligt med grön massa kommer den "att offra" sina sista blad till sina avkommor, tyvärr... sad.gif
          Man kan överbelasta clivian med tillräckligt många blad också om man låter henne att bära för många frön några år i rad... Den bara slutar växa när krafterna är slut, antalet av blad minskar och om man inte upptäcker sitt fel i tid, "slocknar" den. Att läka en uttmatad clivia tar några års tid med varierande resultat.

När din clivia blommar över ta bort blomställningen omedelbart... den måste få sin tid att vila och samla krafter för att göra samma sorts överraskning som den gjort detta året...och det skulle vara bra för henne att fördubbla antalet av blad...Det kanske tar lite tid att "övertala" henne...men om du lyckas kommer den att vara mycket "säkrare" i sin blomning... du har ju bra förutsättningar... trostar.gif

Vanliga clivior blommar på balkongen, den smalbladiga med 17 blommor, de andra två med 24 resp. 26 blommor...

Bifogad fil  clivior_p__balkongen__3.3.2009.jpg ( 85.77k ) Antal nedladdningar: 36
          Bifogad fil  den_smalbladiga_clivian_i_ful_blom__3.3.2009.jpg ( 78.85k ) Antal nedladdningar: 64

Gula clivior på väg att blomma, båda två har blommande skott...

Bifogad fil  gula_clivior_p__v_g_att_blomma__3.3.2009.jpg ( 82.23k ) Antal nedladdningar: 33
          Bifogad fil  _nnu_en_gul_clivia_p__v_g_att_blomma__3.3.2009.jpg ( 60.3k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  gul_clivia_p__v_g_att_blomma__3.3.2009.jpg ( 78.97k ) Antal nedladdningar: 47

Lycka till Lissa och njut av blommor, knoppar och allt grön på väg, det är ju vår hos dig redan yahoo.gif ... Jag ser fram emot dina bilder...

kompiskram.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 03-03-2009, 17:10
          Länk hit: #550

Medlem

himmel clivia vilka vackra bilder igen!
          Lissa: ser fram emot blombilder sedan! biggrin.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 03-03-2009, 23:31
          Länk hit: #551

Medlem

sos.gif
          Himmel o pannkaka...nu sitter jag och försöker räkna blad isf blommor, och som vanligt har du helt rätt, jag tror att den blommar på bekostnad av blad, för nu har ett till börjar att gulna...Dessutom...som ni kommer ihåg så har den ju fått för mycket vatten, och jag lovade att den skulle kunna torka upp ordentligt, och det har den nog gjort, lite FÖR mycket dessutom. Jorden var helt snustorr idag ( det har ju blåst också -cry-.gif )
          Jag får nog kallas Cliviaplågare om man lägger ihop alla fel jag har gjort...Om man dessutom tänker på att jag hade haft den lite åtsidosatt innan den för första gången blommade, så är det ju ett mirakel att den öht lever än.. Men nu undrar jag, ska jag inte ta bort bladen, åtminstonde det som är värst..jag får en känsla av att växten gör av med en massa energi på att försöka få dom gula bladen att bli friska igen...men med tanke på alla mina tabbar , så är det säkert fel det med-....En annan sak som jag undrat över ofta är varför man aldrig ska klippa bort bladen som man gör på dom flesta lökväxter ? Det SKULLE faktiskt kunna vara så att jag har klippt ner dom totalt vid något tillfälle....jag tror faktiskt att det är så... slap.gif
          Idag är läget så här
          Bifogad fil  DSCN8018.JPG ( 34k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  DSCN8041.JPG ( 33.13k ) Antal nedladdningar: 38
          ,
          Höll på att glömma bort att tacka dig för att du generöst delar med dig av ditt "vetande" eller hur man ska uttrycka det..., och för att du låter oss njuta av dina vackra bilder också rose.gif

Redigerat av lissa: 03-03-2009, 23:49

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 04-03-2009, 13:02
          Länk hit: #552

Medlem

CITAT (lissa @ 03-03-2009, 23:31) *
          sos.gif
          Himmel o pannkaka...nu sitter jag och försöker räkna blad isf blommor, och som vanligt har du helt rätt, jag tror att den blommar på bekostnad av blad, för nu har ett till börjar att gulna...Dessutom...som ni kommer ihåg så har den ju fått för mycket vatten, och jag lovade att den skulle kunna torka upp ordentligt, och det har den nog gjort, lite FÖR mycket dessutom. Jorden var helt snustorr idag ( det har ju blåst också -cry-.gif )
          Jag får nog kallas Cliviaplågare om man lägger ihop alla fel jag har gjort...Om man dessutom tänker på att jag hade haft den lite åtsidosatt innan den för första gången blommade, så är det ju ett mirakel att den öht lever än.. Men nu undrar jag, ska jag inte ta bort bladen, åtminstonde det som är värst..jag får en känsla av att växten gör av med en massa energi på att försöka få dom gula bladen att bli friska igen...men med tanke på alla mina tabbar , så är det säkert fel det med-....En annan sak som jag undrat över ofta är varför man aldrig ska klippa bort bladen som man gör på dom flesta lökväxter ? Det SKULLE faktiskt kunna vara så att jag har klippt ner dom totalt vid något tillfälle....jag tror faktiskt att det är så... slap.gif
          Idag är läget så här
          Bifogad fil  DSCN8018.JPG ( 34k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  DSCN8041.JPG ( 33.13k ) Antal nedladdningar: 38
          ,
          Höll på att glömma bort att tacka dig för att du generöst delar med dig av ditt "vetande" eller hur man ska uttrycka det..., och för att du låter oss njuta av dina vackra bilder också rose.gif

Ge henne en riktig dusch och vänta sedan tills allt överflödigt vatten rinner ut... Den kommer nog att överleva...och som sagt vänta med att ta bort bladen, naturen kan sin konst, bara vänta och observera lite när saker händer... Jag har hittat ett par bilder på skadade blad, du kan se själv hur plantan "bestämmer" vilka delar av bladen är ännu i användning... Vi är inte smartare än växter vad gäller deras eget liv, de själv vet bäst vad är viktigt för att överleva...

Bifogad fil  l_kt_solskada__3.3.2009.jpg ( 78.09k ) Antal nedladdningar: 34
          Bifogad fil  mer_solskadade_blad__4.3.2009.jpg ( 68.32k ) Antal nedladdningar: 38

Varför vill du egentligen ta bort bladen, Lissa? g.gif Varför vill du ta bort en del av "energifabriken"? Även skadade blad producerar energi...Varför vill du ta bort bladen hos en clivia...den är ingen lökväxt, kanske bara mellansteg på väg till en lök om vi tittar på utvecklingshistori av lökväxter. Clivior är städsegröna växter...När du klipper bort bladen kommer de att överleva ändå men det tar en massa tid att komma tillbaka och blomma... slap.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 04-03-2009, 19:37
          Länk hit: #553

Medlem

Rädslan att gula blad tär på deras energi har jag nog med mig i arv från mamma. Hon sa alltid att man skulle ta bort dom för att spara på deras energi, och när jag sen ser att dom blir gulare och gulare så kommer rädslan.
          Tur att du har tålamod med oss som dels inte vet och dels har med oss en massa skrock (?) i bagaget...
          Idag regnar det, och åtminstonde hitintills har det varit mjukt strilande regn, högst ovanligt här. Så jag har ställt den så att regnet kommer på bladen, och eftersom den står nära väggen är den lite mer skyddad när det blir kallare, för det kommer det att bli..

.

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2009, 10:04
          Länk hit: #554

Medlem

Måste be om ursäkt Clivia
          Jag trode att pollineringen stod i text inte i bilder.
          Men nu har jag kollat en gång till och nu tror jag att jag vet hur man pollinerar, så nu väntar jag bara på att den skall blomma med. När tror du eller någon annan jag kan ta frö på min unga planta?
          Någon som vet hur gammal en clivia kan bli?

Ingen fara...Det kan hända oss alla ibland... shy.gif

Det beror inte på ålder, när du kan göra det...Plantor måste vara tillräckligt starka att bära frön. Några är det när de är fyra, andra när de är sex, sju år... när du köper plantan har den minst tre år på nacken... Det beror på förhållandena och anpassningsförmåga hos enskilda clivior när vi tillåter att bära dem frön... Man kan förstås göra vad man vill men man måste vara förberedd på följderna av ens agerande... Clivior är långlivande växter, inget problem att hitta exemplar med 20 år på nacken, då tänker jag inte på cliviaskott man ärver eller köper, det är själva cliviaplantan som kan leva länge...

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2009, 10:32
          Länk hit: #555

Medlem

CITAT (lissa @ 04-03-2009, 19:37) *
          Rädslan att gula blad tär på deras energi har jag nog med mig i arv från mamma. Hon sa alltid att man skulle ta bort dom för att spara på deras energi, och när jag sen ser att dom blir gulare och gulare så kommer rädslan.
          Tur att du har tålamod med oss som dels inte vet och dels har med oss en massa skrock (?) i bagaget...
          Idag regnar det, och åtminstonde hitintills har det varit mjukt strilande regn, högst ovanligt här. Så jag har ställt den så att regnet kommer på bladen, och eftersom den står nära väggen är den lite mer skyddad när det blir kallare, för det kommer det att bli..

.

Du behöver inte vara rädd, Lissa...Inte ens i naturen är allt optimalt. Växten måste kämpa för att överleva, den har sina gömda krafter och kan till viss grad rätta våra fel...
          Se till att den inte får för mycket vatten...den måste ha luft runt rötterna, fuktigt men inte blött. Om den var snustorr, är det kanske bättre att vattna den rikligt på en gång, vänta tills vatten rinner ut och inte uttsätta den långvariga strilande regn... men, men...solen kanske skiner idag... slap.gif

Mina orangea "damer" blommar..., i mitten en av mina fröplantor 2004

Bifogad fil  clivior_som_blommar_nu__5.3.2009.jpg ( 106.81k ) Antal nedladdningar: 47

Kommer du ihåg den här clivian (köpt 2005 på Tradera), tredje året i rad blommar den med två stjälkar...dessutom blommade den i oktober lite konstigt men ändå...

blomningen 2007
          Bifogad fil  clivia_med_tv__stj_lkar__febr.2007.jpg ( 45.03k ) Antal nedladdningar: 37

blomningen mars 2008 och okt. 2008
          Bifogad fil  clivia_med_tv__stj_lkar__mar.2008.jpg ( 79.67k ) Antal nedladdningar: 42
          Bifogad fil  clivia__tredje_st_ngel__29.10.2008.jpg ( 79.51k ) Antal nedladdningar: 40

blomningen mars 2009
          Bifogad fil  clivia_med_tv__stj_lkar__5.3.2009.jpg ( 86.61k ) Antal nedladdningar: 33

Som du ser, clivior kan blomma varje år och dina clivior kommer också att göra det... det krävs bara lite, lite tålamod, Lissa....

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 05-03-2009, 13:39
          Länk hit: #556

Medlem

Tack tack alla för att ni delar med er från era bilder och erfaranheter!
          Clivia igen helt makalösa exemplar du har! bravo.gif

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 05-03-2009, 17:38
          Länk hit: #557

Medlem

Liten uppdatering på mina småttingar från min gula clivia egenpollinerad! happy.gif Bifogad fil  froer_2009.jpg ( 140.48k ) Antal nedladdningar: 34

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 05-03-2009, 18:15
          Länk hit: #558

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (nilssontherese @ 05-03-2009, 17:38) *
          Liten uppdatering på mina småttingar från min gula clivia egenpollinerad! happy.gif Bifogad fil  froer_2009.jpg ( 140.48k ) Antal nedladdningar: 34

Nämen vad Gulligt du har gjort Therese! Det var riktigt dekorativt ju! Grattis till att du lyckats med detta! wub.gif

Idag tänkte jag på ER ALLA som skriver i den här tråden och som är så väldigt förtjust i clivior...
          Jag var nämligen på Plantagen och dom sålde blommande Clivior (miniata) för 129 kr st. Det var bara en planta i varje kruka med ca 8-10 blad, och det var EN stängel. Inget xtra skott på gång i någon endaste kruka... Alla clivior var ungefär som en enkrona grov nere vid jordytan...

Då kunde jag inte låta bli att tänka på vilka värden vi har hemma hos oss alla. Jag vet inte om clivia har flest med Clivior, men jag fick liksom för mig att det var så... å då är hennes Clivior inte så pyttiga som dom jag såg idag... (läs: dina Clivior, clivia...)

Blir lite struligt ibland med kvinnan clivia eller växten Clivia... giggle.gif

Citera
          Sunny
          Inlägg 05-03-2009, 18:47
          Länk hit: #559

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

Så kult !
          Jeg tyckte jeg just hadde sett bilder av dine frø fra den dagen du åpnet frøkapslene og nå spirer de så flott redan !

Jeg måtte kolla hvilken dato du hadde åpnet kapslene , 23. februar var det.

Wow , så raskt de spirer ! bravo.gif

Jeg har pollinerat min gule som blommar nu !
          I morgen har trolig alle blommane åpnet seg , da skal jeg sette inn bilde her i tråden.

Takk for alle inspirerende bilder dere andre Clivia-venner også !!! kram2.gif

Redigerat av Sunny: 05-03-2009, 18:50

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2009, 20:47
          Länk hit: #560

Medlem

Therese,

De ser ut att vara gula... bravo.gif yahoo.gif Grattis till dem, Therese!!!!

MVH/clivia

Citera

60 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon