Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 28 29 30 31 32 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          lissa
          Inlägg 07-03-2009, 23:43
          Länk hit: #581

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Snålvattnet rinner till när man ser dessa skönheter, kan bara fortsätta att gratulera och tacka ..interssant experiment...ska bli roligt att se vad som händer.
          Mina knoppar fortsätter att svälla....om värmen vi hade idag fortsätter så kanske dom öppnar sig i början av veckan

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 08-03-2009, 08:29
          Länk hit: #582

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Sunny @ 07-03-2009, 18:57) *
          clivia og Therese , mine Cliviaer og jeg takker for deres kommentarer ! thanks.gif

clivia , ja , du har rett , det er Dyna's Yellow. bravo.gif
          Jeg har to av dem og de er ganske olika.

Jeg har pollinerat den gule Cliviaplanten med pollen fra den rød-orange
          derfor at jeg ønsker planter som er olika båda den gule och den rød-orange ...

Jeg regner med at rød er dominant farge ,
          men kanskje kan man få frøplanter som er helt olika de plantene jeg redan har ,
          spesielt når den gule er morplante for frøene ? ? ?

clivia , dine bilder er inspirerende !!! bravo.gif

Tack, Sunny...

Om du har lust och tid kan du läsa det här:

http://etd.uovs.ac.za/ETD-db//theses/avail...ed/GagianoA.pdf

Intressant läsning enligt mig...

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 08-03-2009, 09:17
          Länk hit: #583

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 07-03-2009, 21:10) *
          Jag ska nog prova att maila och fråga dem om de är stora flirting.gif
          Vi får se vad hon svarar kvinnan i blomsterbutiken! Hoppas hon får napp!
          Jag måste bara få berätta om en clivia som tillhör mina svärföräldrar.Den var jättedassig och hade nästan förlorat rötterna.De satte om den och satte den ute på sommaren det tog 2 år och nu när jag var och hälsade på vem blommade!! Om inte den vackra clivian! Vilken klase säger jag bara! åh, vad jag önskar att jag hade haft kameran i högsta hugg!
          Igen tänker jag på hur "sega" de är på att överleva! happy.gif helt fantastiskt vilken livskraft!
          Nu hoppas jag på att kunna rädda min ena orangea.Det ser lovande ut hittills! tummenupp.gif

Enligt prislista kostar de 200-600 kr, det måste vara större plantor enligt mig men är inte säkert om de är blommande... g.gif

Det är synd att du inte hade kameran, Therese.... sad.gif sad.gif sad.gif Men i alla fall grattis till dina svärföräldrar!!! Vet du hur många blommor hade den i klasen och var de har skaffat sin planta och hur gammal är den och...? Ja, ja...jag frågar föööör myyycket!!!! shy.gif smile.gif

MVH/clivia

Första vårblomman på den gula novemberkaktusen bland nu blommande clivior.... yahoo.gif hoppas att det kommer att vara äntligen lite varmare ute.... Jag är trött på det här vädret... sad.gif

Bifogad fil  f_rsta_blomman_p__novemberkaktusen__8.3.2009.jpg ( 89.88k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  novemberkaktus__f_rsta_v_rblomma__8.3.2009.jpg ( 80.66k ) Antal nedladdningar: 21

CITAT (lissa @ 07-03-2009, 23:43) *
          Snålvattnet rinner till när man ser dessa skönheter, kan bara fortsätta att gratulera och tacka ..interssant experiment...ska bli roligt att se vad som händer.
          Mina knoppar fortsätter att svälla....om värmen vi hade idag fortsätter så kanske dom öppnar sig i början av veckan

Vi väntar tålmodigt, Lissa... yes.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 08-03-2009, 12:00
          Länk hit: #584

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

CITAT (clivia @ 08-03-2009, 09:17) *
          Enligt prislista kostar de 200-600 kr, det måste vara större plantor enligt mig men är inte säkert om de är blommande... g.gif

Det är synd att du inte hade kameran, Therese.... sad.gif sad.gif sad.gif Men i alla fall grattis till dina svärföräldrar!!! Vet du hur många blommor hade den i klasen och var de har skaffat sin planta och hur gammal är den och...? Ja, ja...jag frågar föööör myyycket!!!! shy.gif smile.gif

MVH/clivia

Första vårblomman på den gula novemberkaktusen bland nu blommande clivior.... yahoo.gif hoppas att det kommer att vara äntligen lite varmare ute.... Jag är trött på det här vädret... sad.gif

Bifogad fil  f_rsta_blomman_p__novemberkaktusen__8.3.2009.jpg ( 89.88k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  novemberkaktus__f_rsta_v_rblomma__8.3.2009.jpg ( 80.66k ) Antal nedladdningar: 21

Vi väntar tålmodigt, Lissa... yes.gif

MVH/clivia

Nu har jag frågat och den härstammar troligen från 40-talet!! Men de är inte säkra på om detta är en delning från moderplantan som härstammar från 40-talet eller om det är en urmoder! Jag bara gapade wow!
          Den kommer från min sambos farmor som oxå hade ett makalöst blommande ex i finrummet på hennes 80-års kalas! Hon fick sina första ex på just 40-talet.
          Tyvärr kan jag inte minnas hur många blommor det var men säkerligen mer än 20 det var den största klase jag sett!
          Hihi, inte frågar du fööööööööööör mycket så som vi alla andra frågar giggle.gif .
          Underbar gul novemberkaktus! och underbara clivior som vanligt!

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 08-03-2009, 13:50
          Länk hit: #585

Medlem

Nu fick jag svar från den där friman i Danmark.Det är stora blomdugliga ex svarar han och är de mindre så är priset billigare! Han skulle skicka en katalog! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 08-03-2009, 14:16
          Länk hit: #586

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (clivia @ 08-03-2009, 08:29) *
          Tack, Sunny...

Om du har lust och tid kan du läsa det här:

http://etd.uovs.ac.za/ETD-db//theses/avail...ed/GagianoA.pdf

Intressant läsning enligt mig...

MVH/clivia

Takk for linken , clivia ! blomma.gif

Mycket interessant , rød / orange er nog mycket dominant , even gul krossad med gul kan gi orange ...
          Jeg har pollinerat 4 blommor på den største stilken , det er "nog börda" for planten , tenker jeg.
          Jeg vil jo den skal vokse godt og gi meg mange blommor neste år.

CITAT (nilssontherese @ 08-03-2009, 12:00) *
          Hihi, inte frågar du fööööööööööör mycket så som vi alla andra frågar giggle.gif .

God kommentar , Therese ! giggle.gif flirting.gif shy.gif

La oss høre hva som blir resultat av "din danske kontakt" ,
          jeg mener ; når katalogen kommer , om den sier noe mer enn prislisten på internett.

Redigerat av Sunny: 08-03-2009, 14:17

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 08-03-2009, 20:08
          Länk hit: #587

Medlem

CITAT (Sunny @ 08-03-2009, 14:16) *
          Takk for linken , clivia ! blomma.gif

Mycket interessant , rød / orange er nog mycket dominant , even gul krossad med gul kan gi orange ...
          Jeg har pollinerat 4 blommor på den største stilken , det er "nog börda" for planten , tenker jeg.
          Jeg vil jo den skal vokse godt og gi meg mange blommor neste år.
          God kommentar , Therese ! giggle.gif flirting.gif shy.gif

La oss høre hva som blir resultat av "din danske kontakt" ,
          jeg mener ; når katalogen kommer , om den sier noe mer enn prislisten på internett.

Jag lovar att hålla er uppdaterade! Hoppas att jag får katalogen i veckan! naughty.gif
          Jag pollinernade min gula med på vad var det fyra/fem blommor.Jag antar att min lider lite pga det slap.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 11-03-2009, 12:02
          Länk hit: #588

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 08-03-2009, 12:00) *
          Nu har jag frågat och den härstammar troligen från 40-talet!! Men de är inte säkra på om detta är en delning från moderplantan som härstammar från 40-talet eller om det är en urmoder! Jag bara gapade wow!
          Den kommer från min sambos farmor som oxå hade ett makalöst blommande ex i finrummet på hennes 80-års kalas! Hon fick sina första ex på just 40-talet.
          Tyvärr kan jag inte minnas hur många blommor det var men säkerligen mer än 20 det var den största klase jag sett!
          Underbar gul novemberkaktus! och underbara clivior som vanligt!

Tack för svaret, Therese... Nästa gång glöm inte kameran när du åker dit... flirting.gif Du måååste fota den.... yes.gif yes.gif yes.gif

en bild på de orangea damerna som fortfarande blommar...

Bifogad fil  Mina_orangea_damer__11.3.2009.jpg ( 100.69k ) Antal nedladdningar: 27

Några bilder till:

Rötterna som har utveklats i vatten efter ett halvår på balkongen, nu har cliviorna fått en kruka...På den andra bilden finns några av de cliviorna fotade i augusti förra året... I början var cliviorna helt utan rötter...

Bifogad fil  r_tterna_efter_ett_halv_r_i_vatten_p__balkongen__11.3.2009.jpg ( 91.94k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  n_gra_av_dem__10.8.2008__11.3.2009.jpg ( 95.19k ) Antal nedladdningar: 29

Bifogad fil  ...har_f_tt_en_kruka__11.3.2009.jpg ( 80.52k ) Antal nedladdningar: 34

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 12-03-2009, 15:20
          Länk hit: #589

Medlem

Igen vilka fina clivior du har! Clivia! tummenupp.gif Och vilka rötter de fått!! bravo.gif
          Jag ska försöka fota den nästa gång den blommar för nu var skådespelet över thumbdown.gif
          Den Danska firman tja, vad ska jag säga det var samma katalog som den på nätet....och det är höga priser på växling 50dk och så frakten säkerligen 100dk eller mer thumbdown.gif så det blir för dyrt! Tycker jag giggle.gif

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 12-03-2009, 17:03
          Länk hit: #590

Medlem

Nu blir jag tokig! sad.gif hur ofta vattnar ni era clivior? Jag gjorde tabben att vattna min variegerade för mycket tydligen trots att den inte fått vatten på hemskt länge flera veckor...en del rötter var torkade och föll bort när jag tog upp den...och en rot var lite mjuk/rutten och den delen trillade bort mad.gif .Jag fattar inte hur man ska vattna!

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 13-03-2009, 09:30
          Länk hit: #591

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 12-03-2009, 17:03) *
          Nu blir jag tokig! sad.gif hur ofta vattnar ni era clivior? Jag gjorde tabben att vattna min variegerade för mycket tydligen trots att den inte fått vatten på hemskt länge flera veckor...en del rötter var torkade och föll bort när jag tog upp den...och en rot var lite mjuk/rutten och den delen trillade bort mad.gif .Jag fattar inte hur man ska vattna!

Det är mycket lätt att övervattna klivior, Therese... lite svårt att säga hur ofta vattna, man kan säga efter behov, om jorden fortfarande känns fuktig och du är osäker vattna inte...Problemet med klivior är att man inte ser vad man gjort för fel omedelbart, det kan dröja ett halvår att upptäcka att växten inte mår bra...Det största problemet är med nya växter som byter medium de växer i och sina existensvilkor på en gång... Anpassningen till de nya förhållanden är en lång process särskilt för växter som kommer från växthus och förhållanden som närmar sig super optimala till våra hem, ... jag har två variegerade clivior som jag väntade i två år tills de visade någon tillväxt alls... och det första som de gjorde var att tappa halvan av rötterna..., kanske övervattning, kanske inte, svårt att säga... Variegerade plantor är lite känsligare än de gröna, ... Det är min erfarenhet men det är svårt att generalisera, jag skulle gärna höra de andra som odlar klivior en längre tid, vad har de för tips för att underlätta anpassningen av nya klivior...

Nakamura variegated och Clivia "striata" (köpta 2005 som små växter, 4-5 blad)...

Bifogad fil  tv__variegerade_plantor__13.3.2009.jpg ( 68.01k ) Antal nedladdningar: 20

Therese, har du en bild på den variegerade plantan och hennes rötter? Hur många av de är skadade eller torkade? Visar den nya blad?

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 13-03-2009, 14:45
          Länk hit: #592

Medlem

CITAT (clivia @ 13-03-2009, 09:30) *
          Det är mycket lätt att övervattna klivior, Therese... lite svårt att säga hur ofta vattna, man kan säga efter behov, om jorden fortfarande känns fuktig och du är osäker vattna inte...Problemet med klivior är att man inte ser vad man gjort för fel omedelbart, det kan dröja ett halvår att upptäcka att växten inte mår bra...Det största problemet är med nya växter som byter medium de växer i och sina existensvilkor på en gång... Anpassningen till de nya förhållanden är en lång process särskilt för växter som kommer från växthus och förhållanden som närmar sig super optimala till våra hem, ... jag har två variegerade clivior som jag väntade i två år tills de visade någon tillväxt alls... och det första som de gjorde var att tappa halvan av rötterna..., kanske övervattning, kanske inte, svårt att säga... Variegerade plantor är lite känsligare än de gröna, ... Det är min erfarenhet men det är svårt att generalisera, jag skulle gärna höra de andra som odlar klivior en längre tid, vad har de för tips för att underlätta anpassningen av nya klivior...

Nakamura variegated och Clivia "striata" (köpta 2005 som små växter, 4-5 blad)...
          Bifogad fil  tv__variegerade_plantor__13.3.2009.jpg ( 68.01k ) Antal nedladdningar: 20

Therese, har du en bild på den variegerade plantan och hennes rötter? Hur många av de är skadade eller torkade? Visar den nya blad?

MVH/clivia

Tack clivia för dina lugnande ord! Alla mina småttingar är inga problem att vattna dock! Men som du sa att det kan ju vara omställningen till de nya förhållanderna som tar kraft.Tyvärr tog jag ingen bild på rötterna.Den är du omplanterad och får vara utan vatten ett tag nu. Om jag säger som så, att rötterna var inte urdåliga och de var nog ungefär så som du beskrev att dina rötter var.Halva rotmassan hade liksom torkat in.Men många andra rötter var köttiga och fina happy.gif .
          Den visar två nya blad så så illa är hon nog inte åtgången! och det är ju toppen!
          Men lite lessen blir man.När man önskar att den skulle blomma .....gärna snabbt!! whist.gif
          .
          Kruxet är väll att komma på HUR ofta just jag ska vattna.Hoyor de vill i regel ha mycket mera vatten och jag odlar alla mina i mossa vilket suger upp överskottet av vatten.Kanske borde jag tillsätta detta i clivia jorden?

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 13-03-2009, 23:52
          Länk hit: #593

Medlem

Förlåt att jag hoppar in så här, men kunde inte låta bli att fråga ...Odlar du i mossa ?? Vad för sorts mossa, och enbart mossa eller uppblandad i jorden ??

Har massor med bilder på mina knoppar, trodde att den skulle ha åtminstode 1 öppen idag, men hon låter vänta på sig...
          Bifogad fil  DSCN8130__Medium_.JPG ( 44.02k ) Antal nedladdningar: 14

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 14-03-2009, 15:32
          Länk hit: #594

Medlem

CITAT (lissa @ 13-03-2009, 23:52) *
          Förlåt att jag hoppar in så här, men kunde inte låta bli att fråga ...Odlar du i mossa ?? Vad för sorts mossa, och enbart mossa eller uppblandad i jorden ??

Har massor med bilder på mina knoppar, trodde att den skulle ha åtminstode 1 öppen idag, men hon låter vänta på sig...

Ingen fara alls Lissa! underbar bild! Längtar tills din skönhet slår ut!
          Jag odlar hoyorna i vitmossa uppblandat med perlite jord och leca i botten flirting.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 15-03-2009, 00:21
          Länk hit: #595

Medlem

Tack för svaret blomkronan, jag ska nämligen till blomsterlandet i veckan och då tänkte jag försöka få tag på det...beroende på vad Clivia svarar dig, för jag tycker också att en del växter är känsligare än andra, och det är svårt att veta hur mycket dom vill ha..

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 15-03-2009, 08:22
          Länk hit: #596

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 13-03-2009, 14:45) *
          Tack clivia för dina lugnande ord! Alla mina småttingar är inga problem att vattna dock! Men som du sa att det kan ju vara omställningen till de nya förhållanderna som tar kraft.Tyvärr tog jag ingen bild på rötterna.Den är du omplanterad och får vara utan vatten ett tag nu. Om jag säger som så, att rötterna var inte urdåliga och de var nog ungefär så som du beskrev att dina rötter var.Halva rotmassan hade liksom torkat in.Men många andra rötter var köttiga och fina happy.gif .
          Den visar två nya blad så så illa är hon nog inte åtgången! och det är ju toppen!
          Men lite lessen blir man.När man önskar att den skulle blomma .....gärna snabbt!! whist.gif
          .
          Kruxet är väll att komma på HUR ofta just jag ska vattna.Hoyor de vill i regel ha mycket mera vatten och jag odlar alla mina i mossa vilket suger upp överskottet av vatten.Kanske borde jag tillsätta detta i clivia jorden?

Jag vet inte, Therese, om det är bättre att odla klivior i mossa... Problemet är att de måste förvaras torrt och kallt på vintern och då är det bättre att ha de i jorden enligt mig. Det är den största skillnaden gentemot hoyor... Sedan när jag tänker på stabilitet...klivior är ganska tunga växter, hoyor kanske också är det men de har en spajlé som stöd...Jag tror att mossa är för lätt substrat... Om jag tänker på förhållanden i vilka clivior och hoyor växer är de ganska annorlunda...att tillsätta mossa i jorden... g.gif .... jag tror att det är bättre att tillsätta grövre sand för klivior om man vill förböttra jorden för dem...för att jorden man köper har tillräckligt med organisk massa...men, men...som sagt, jag har inte provat och vad jag tror på behöver inte alltid vara sant...Men experiment skulle jag göra först på någon fröplanta för att de är mest anpassbara... shy.gif

Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda... yes.gif

Bifogad fil  mitt_litet_paradis__14.3.2009.jpg ( 95.55k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  fyra_damer__14.3.2009.jpg ( 100.25k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  clivia_med_26_blommor__15.3_2009.jpg ( 78.47k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  inte_m_nga_blommor_men_fina__15.3.2009.jpg ( 94.53k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  tulpanformad_fr_planta__14.3.2009.jpg ( 86.13k ) Antal nedladdningar: 18

kram2.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 15-03-2009, 12:16

Citera
          clivia
          Inlägg 15-03-2009, 08:28
          Länk hit: #597

Medlem

CITAT (lissa @ 13-03-2009, 23:52) *

Den kommer att blomma snart, Lissa... bravo.gif

rose.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 15-03-2009, 14:04
          Länk hit: #598

Medlem

CITAT (clivia @ 15-03-2009, 08:22) *
          Jag vet inte, Therese, om det är bättre att odla klivior i mossa... Problemet är att de måste förvaras torrt och kallt på vintern och då är det bättre att ha de i jorden enligt mig. Det är den största skillnaden gentemot hoyor... Sedan när jag tänker på stabilitet...klivior är ganska tunga växter, hoyor kanske också är det men de har en spajlé som stöd...Jag tror att mossa är för lätt substrat... Om jag tänker på förhållanden i vilka clivior och hoyor växer är de ganska annorlunda...att tillsätta mossa i jorden... g.gif .... jag tror att det är bättre att tillsätta grövre sand för klivior om man vill förböttra jorden för dem...för att jorden man köper har tillräckligt med organisk massa...men, men...som sagt, jag har inte provat och vad jag tror på behöver inte alltid vara sant...Men experiment skulle jag göra först på någon fröplanta för att de är mest anpassbara... shy.gif

Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda... yes.gif

Bifogad fil  mitt_litet_paradis__14.3.2009.jpg ( 95.55k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  fyra_damer__14.3.2009.jpg ( 100.25k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  clivia_med_26_blommor__15.3_2009.jpg ( 78.47k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  inte_m_nga_blommor_men_fina__15.3.2009.jpg ( 94.53k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  tulpanformad_fr_planta__14.3.2009.jpg ( 86.13k ) Antal nedladdningar: 18

kram2.gif

MVH/clivia

Tack för dina kloka ord Clivia!
          Jag ska nog allt ta och prova med en frösådd att blanda i mossa! Underbara bilder igen!! Kan inte få nog av alla vackra bilder nu delar med er! smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 15-03-2009, 14:04
          Länk hit: #599

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (clivia @ 15-03-2009, 08:22) *

Oj , så mange blommor du har på dine planter , clivia ! bravo.gif

Min gamle tradisjonelle orange får en stilk med 6 blommor i år.
          Men jeg skal være nöjd , den hadde nesten ingen røtter kvar da jeg omplanterade den forrige sommer.
          Så alle blommor i år er "bonus" og ikke förtjänt. Slik ser den ut i dag :

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 15-03-2009, 14:05
          Länk hit: #600

Medlem

Underbar bild Sunny! och vilken bonus!!!

--------------------

Citera

60 sidor V  « < 28 29 30 31 32 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon