| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
15-03-2009, 14:24
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
CITAT (nilssontherese @ 15-03-2009, 14:05)  Underbar bild Sunny! och vilken bonus!!! Takk , Therese ! Denne planten kjøpte jeg for et par uker siden. Knoppene var så runde at jeg trodde kanskje blomstene hadde fler enn de vanlige 6 kronbladene ... Men så viste det seg at at blomstene var misformede , bare 1 blomst var helt normal :    Den normale blomsten tyckte jeg var meget vakker. MEN kan det være noen sykdom , et virus eller ... Bør jeg kasta denne planten ??? Jeg kjøpte denne planten på samme ställe , den har jeg vist bilde av förut , jeg brukte pollen fra den til å pollinere min gule.  Nå blir jeg redd at det kan være noe fel med den også , der er noe brunt på blomstjelken , men blommorna var ok ... Hva sier dere som har Cliviabøker , fins det noe virus eller annet man skal akta seg for ???
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 14:49
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
Sunny! Tråkigt att blommorna inte utvecklade sig som de skulle.Tyvärr har jag inget bra svar på vad det beror på kanske Clivia har det! Kanske är det nån mutation? Ändring i temperatur ljusförhållanden som varit för kraftiga? Jag har en fråga jag med.Läste runt lite och man kan doppa rötterna på clivian om de håller på att ruttna.För att stoppa förruttnelsen.Nån som har erfarenhet av detta medel? Vad heter det? Antifungicide på engelska  . Finns det nån "hemma mix" man kan göra.Har hört talas om Atamon, bakpulver??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 19:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 08:22)  Jag vet inte, Therese, om det är bättre att odla klivior i mossa... Problemet är att de måste förvaras torrt och kallt på vintern och då är det bättre att ha de i jorden enligt mig. Det är den största skillnaden gentemot hoyor... Sedan när jag tänker på stabilitet...klivior är ganska tunga växter, hoyor kanske också är det men de har en spajlé som stöd...Jag tror att mossa är för lätt substrat... Om jag tänker på förhållanden i vilka clivior och hoyor växer är de ganska annorlunda...att tillsätta mossa i jorden...  .... jag tror att det är bättre att tillsätta grövre sand för klivior om man vill förböttra jorden för dem...för att jorden man köper har tillräckligt med organisk massa...men, men...som sagt, jag har inte provat och vad jag tror på behöver inte alltid vara sant...Men experiment skulle jag göra först på någon fröplanta för att de är mest anpassbara... Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda... [attachment=31991:mitt_lit...4.3.2009.jpg][attachment=31982:fyra_dam...4.3.2009. jpg] [attachment=31995:clivia_m...5.3_2009.jpg][attachment=31996:inte_m_n...5.3.2009. jpg][attachment=31997:tulpanfo...4.3.2009.jpg] MVH/clivia  Helt oroligt..hur många blommor är det på den längst ner, det måste väl vara runt 20 eller så, drägel drägel drägel, fantastiskt.. Kan jag kopiera den bilden för att visa min vänina som gav mig mina Clivior ? Inte för att hänga upp den på nätet eller så, bara att skicka henne en mail så att hon kan se vad som kan ske när växterna får det dom behöver.. Sunny, jag kan inget om virusar o dyl, men ibland har det hänt att en del blommor har blivit lite missformade för att plantan har blivit utsatt för dåliga förhållanden när den skulle forma sig..med blad kan det ju också hända..Jag hoppas på att det ska vara den anledningen och ingen virus
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 19:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Sunny @ 15-03-2009, 14:24)  Takk , Therese ! Denne planten kjøpte jeg for et par uker siden. Knoppene var så runde at jeg trodde kanskje blomstene hadde fler enn de vanlige 6 kronbladene ... Men så viste det seg at at blomstene var misformede , bare 1 blomst var helt normal :    Den normale blomsten tyckte jeg var meget vakker. MEN kan det være noen sykdom , et virus eller ... Bør jeg kasta denne planten ??? Jeg kjøpte denne planten på samme ställe , den har jeg vist bilde av förut , jeg brukte pollen fra den til å pollinere min gule.  Nå blir jeg redd at det kan være noe fel med den også , der er noe brunt på blomstjelken , men blommorna var ok ... Hva sier dere som har Cliviabøker , fins det noe virus eller annet man skal akta seg for ???  Nej, Sunny, jag tror inte att det är något virus... Om det skulle vara det man kan se något på blad också...Och plantan är nöjd nu och så tacksam mot dig att hon ändå har visat åtminstone en verkligen vacker blomma för dig... men för att lugna ner dig lite  läser jag i min bok om Clivias från Graham Duncan: Symptoms of viral disease are seen as short or long, dark and light green streaks across the upper surface of the leaf blade and the scape, and may also cause colour-breaking in flowers. Ingen av dina plantor är sjuk enligt mig... och nästa år kommer de att blomma som de ska både två  , ja om du inte låter dem att göra frö. Den andra plantan har ganska många blommor för att vara en fröplanta, det signalerar oftast att det år ett rikligt blommande exemplar...  Har du en bild på den bruna fläcken på blomstjälken hos den? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 19:38
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 15-03-2009, 14:49)  Sunny! Tråkigt att blommorna inte utvecklade sig som de skulle.Tyvärr har jag inget bra svar på vad det beror på kanske Clivia har det! Kanske är det nån mutation? Ändring i temperatur ljusförhållanden som varit för kraftiga? Jag har en fråga jag med.Läste runt lite och man kan doppa rötterna på clivian om de håller på att ruttna.För att stoppa förruttnelsen.Nån som har erfarenhet av detta medel? Vad heter det? Antifungicide på engelska  . Finns det nån "hemma mix" man kan göra.Har hört talas om Atamon, bakpulver?? Therese, det kallas fungicid enligt mig,... antifungicid... existerar det?... Ja, Atamon kan du använda... men jag har inga erfarenheter hur den fungerar i praktiken...  ... jag har inte så många erfarenheter med fungicider överhuvudtaget... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 19:56
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 15-03-2009, 19:07)   Helt oroligt..hur många blommor är det på den längst ner, det måste väl vara runt 20 eller så, drägel drägel drägel, fantastiskt.. Kan jag kopiera den bilden för att visa min vänina som gav mig mina Clivior ? Inte för att hänga upp den på nätet eller så, bara att skicka henne en mail så att hon kan se vad som kan ske när växterna får det dom behöver.. Sunny, jag kan inget om virusar o dyl, men ibland har det hänt att en del blommor har blivit lite missformade för att plantan har blivit utsatt för dåliga förhållanden när den skulle forma sig..med blad kan det ju också hända..Jag hoppas på att det ska vara den anledningen och ingen virus  Tack, Lissa... och förresten alla... jag glömmer att tacka ibland även för era fina bilder ni lägger här, när jag är helt fokuserad på svaret, ber verkligen om ursäkt... Den cliviadamen har haft 26 blommor det här året... Och det är inget problem att visa blommorna om jag vore rädd om bilderna då skulle jag inte lägga ut dem på internet... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 19:38)  Therese, det kallas fungicid enligt mig,... antifungicid... existerar det?... Ja, Atamon kan du använda... men jag har inga erfarenheter hur den fungerar i praktiken...  ... jag har inte så många erfarenheter med fungicider överhuvudtaget... MVH/clivia Tack! hihi, ja jag tänkte inte så långt men hittade detta: http://www.biology-online.org/dictionary/AntifungicideHmmm, vågar inte behandla några rötter ifall att det skulle blir fel  . Hittade detta på forumet som nån skrivit: CITAT Atamonvatten ca 1/10 flaska atamon till 1 liter vatten.
Bikarbonatvatten 0,5-3% bikarbonat/bakpulver + vatten + en skvätt såpa (olika växter klarar olika koncentraktioner av bikarbonat så man bör testa och se hurpass stark blandning växten tål ex. gurkans tunna blad klarar inte speciellt stark bikarbonatlösning)
(Utomhus på squash/gurka exempelvis kan man faktiskt även få bra resultat mot ex. svampsjukdomen mjöldagg gemom att spruta med en blandning av vatten och mjölk ifall man börjar så fort man ser minsta symptom eller sprutar i förebyggande syfte)
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 20:24
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 19:22)  Nej, Sunny, jag tror inte att det är något virus... Om det skulle vara det man kan se något på blad också...Och plantan är nöjd nu och så tacksam mot dig att hon ändå har visat åtminstone en verkligen vacker blomma för dig... men för att lugna ner dig lite  läser jag i min bok om Clivias från Graham Duncan: Symptoms of viral disease are seen as short or long, dark and light green streaks across the upper surface of the leaf blade and the scape, and may also cause colour-breaking in flowers.Ingen av dina plantor är sjuk enligt mig... och nästa år kommer de att blomma som de ska både två  , ja om du inte låter dem att göra frö. Den andra plantan har ganska många blommor för att vara en fröplanta, det signalerar oftast att det år ett rikligt blommande exemplar...  Har du en bild på den bruna fläcken på blomstjälken hos den? MVH/clivia Takk , Therese , Lissa og clivia ! Dere har alle "lugnat ner mig" ganske mycket faktisk ... Symtomene som er skildret i clivia sin bok har mine planter definitivt ikke. Jeg skal ta bilde på den brune flekken i morgen , clivia , så kan du kanskje "tolka" den for meg. - Så bra at jeg ikke må kasta mine planter , men når de har blomstret ferdig skal jeg definitivt plantera om dem så jeg får inspisere røttene. - Og frø skal de ikke få produsere , nei.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2009, 20:46
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 16-03-2009, 19:41)  Jag tror inte att det är någon fara, Sunny... För mig ser det ut som skada vid manipulation när stjälken växte ut... MVH/clivia
Redigerat av clivia: 16-03-2009, 20:49
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2009, 08:57
|
Medlem

|
Lissa, jag vet inte av vilken anledning syns inte din fråga och mitt svar (15.3. 19.07 och 15.3. 19.56) om man väljer att läsa forum med alternativ trådat... Vilket använder du Standard eller trådat ? Hur går det för dina klivia knoppar, har de öppnat sig redan? MVH/clivia här finns ännu en bild på den stora vanliga orangea och en bild på de gula cliviorna som kommer att blomma i ett par dagar....
den_stora_bollen__17.3.2009.jpg ( 103.62k )
Antal nedladdningar: 32
dem_gula_kliviorna_p__v_g_att_blomma__17.3.2009.jpg ( 98.59k )
Antal nedladdningar: 48
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2009, 00:00
|

Medlem

|
 Clivia...jag vet inte vad som menas med trådat och standard  Redigerar...Nu har jag kollat vad det gäller, och jag har standard... Som vanligt visar du fantastiska blommor och bilder, tack för dom.. Passar på att fråga en sak..Nästan alla dina klasar verkar ha knopparna utslagna samtidigt, men mina har ett par eller tre som är mycket före sina "samboende", Tror du att dom kommer att komma ifatt varandra, så att man ser en "boll" ,eller kommer dom första att vara nästan vissna när dom sista behagar öppna sig ???
Redigerat av lissa: 18-03-2009, 01:26
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2009, 00:14
|

Medlem

|
Eftersom jag inte ville tjata så tänkte jag vänta tills flera skulle vara utslagna i samma klase, men ....
DSCN8186.JPG ( 51.52k )
Antal nedladdningar: 31
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2009, 07:49
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 18-03-2009, 00:14)  Eftersom jag inte ville tjata så tänkte jag vänta tills flera skulle vara utslagna i samma klase, men ....
DSCN8186.JPG ( 51.52k )
Antal nedladdningar: 31OK, Lissa... Jag skulle bara vilja veta om du har läst svaret... Du behöver absolut inte svara om du inte vill...  Men är det inte lite underligt att trådad visar inte detsamma som standard...  Kanske är det bara jag som inte ser det  , förlåt... Vad gäller din klase... det beror på vädret, Lissa, hur länge kommer blomorna att vara utslagna... Om det är kallt kan du beundra dem en längre tid tillsammans om det är varmare går allt fortare... Titta på den här clivian... blommorna är från 8.3 och 14.3.2009... och idag 18.3 med solen och ännu en knopp outslagen...
8.3.2009.jpg ( 57.77k )
Antal nedladdningar: 29
14.3.2009.jpg ( 69.35k )
Antal nedladdningar: 20
18.3.2009.jpg ( 81.23k )
Antal nedladdningar: 45Ja, och den sista blomman på min variegerade som adjö av henne för den här blomningsäsongen...
sista_blomman_f_r_den_h_r_s_songen__17.3.2009_2.jpg ( 215.72k )
Antal nedladdningar: 69
sista_blomman_f_r_den_h_r_s_songen__17.3.2009G.jpg ( 66.16k )
Antal nedladdningar: 97
den_variegerade_plantan_efter_blomningen__17.3.2009.jpg ( 231.63k )
Antal nedladdningar: 24Hoppas att det hjälper dig lite... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2009, 16:23
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 16-03-2009, 20:46)  Jag tror inte att det är någon fara, Sunny... För mig ser det ut som skada vid manipulation när stjälken växte ut...
MVH/clivia Så bra ! Takk for svar , clivia ! Takk også for fine bilder ! Du viser så fint hur olika blommorna på disse plantene kan være. Dette var også hva fasinerte meg med bildene fra din inglassade balkong , - olika farger og fasonger på blomstene og hur fina de er når de er flere blommande til sammans.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2009, 16:57
|

Medlem

|
Lissa: Tjata på!! Jag gillar det! Mera bilder! Grattis till fina knoppar! Clivia: makalösa bilder igen!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2009, 17:09
|

Medlem

|
Här kommer lite bilder på mina "egna" fröer!(egen korsning) Jag har märkt att några fröer jag sått i enbart vitmossa de växer i rasande fart! Så nu kommer jag göra ett experiment.Några fröer av mina "egna" i en liten kruka och resten i jordblandning!
clivia_egen_2009.jpg ( 119.27k )
Antal nedladdningar: 40
clivia_egna_2009.jpg ( 138.63k )
Antal nedladdningar: 26Clivia gardenii 'Green glade x Green garnet'
clivia_gardenii_green_garnet.jpg ( 120.76k )
Antal nedladdningar: 17
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2009, 00:09
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 19:56)  Tack, Lissa... och förresten alla... jag glömmer att tacka ibland även för era fina bilder ni lägger här, när jag är helt fokuserad på svaret, ber verkligen om ursäkt... Den cliviadamen har haft 26 blommor det här året... Och det är inget problem att visa blommorna om jag vore rädd om bilderna då skulle jag inte lägga ut dem på internet... MVH/clivia >Clivia...jag förstår inte riktigt vad jag eventuellt har missat....jag visste inte att man kunde se annat än standard, och efter att jag hade svarat dig så började jag exprimentera med trådat etc..Jag tycker att det verkar väldigt rörigt , men man kanske vänjer sig.. Har du standard eller trådat ?? Men nu blev jag lite orolig att jag har missat något, ... menar du det jag har citerat här uppe, eller någon annan text ?? Det finns inte något som jag inte skulle vilja svara dig på, så om jag har missat något så ber jag väldigt mycket om ursäkt, och blir tacksam om du talar om vad det gäller... Jag mailade dina bilder med den 26 blommor, den med "monsterstammen" och bilden där du har en hel massa uppställda till väninnan jag fick mina Clivias av.. Jag fick just svar där hon sa att jag skulle gratulera och att hon aldrig hade sett något liknande ( precis vad jag också tycker) så tack för att jag fick visa henne dom Underbara bilder...den sista lilla blomman ser lite ensam och övergiven ut när man ser hela växten, det är en vacker effekt, nästan lite höstaktigt...kommer den att få frön?? Det är otroligt vad det går fort när det är vackert väder...så här ser dom ut idag, och jag har hur många bilder som helst.. Förut hade jag ett program som kunde göra gif. och jag ska se om jag kan få ihop det med utvecklingen av Clivian, men tiden är mitt problem, för sånt tar lång tid att göra...iaf för mig, hihihi
minskad_clivi.JPG ( 152.94k )
Antal nedladdningar: 24
mini_clivbraa.JPG ( 51.1k )
Antal nedladdningar: 39
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2009, 00:22
|

Medlem

|
Vad söta fröna ser ut där dom ligger på sin "spagettibädd"  .. Har alla samma ljus förhållanden, för skillnaden är ju verkligen stor...Bra att du har så pass många frön att du kan tillåta dig att exprimentera lite..du kanske har kommit på en ny metod att gro Cliviafrön Eftersom du inte verkar ha tröttnat kommer 1 till
DSCN8212.JPG ( 48.36k )
Antal nedladdningar: 59I går tittade jag lite i tråden om foton, men mina blir trots alla råd inte alls så klara när dom väl kommer in, i min dator är dom mycket skarpare..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2009, 09:33
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 19-03-2009, 00:09)  >Clivia...jag förstår inte riktigt vad jag eventuellt har missat....jag visste inte att man kunde se annat än standard, och efter att jag hade svarat dig så började jag exprimentera med trådat etc..Jag tycker att det verkar väldigt rörigt , men man kanske vänjer sig.. Har du standard eller trådat ?? Men nu blev jag lite orolig att jag har missat något, ... menar du det jag har citerat här uppe, eller någon annan text ?? Det finns inte något som jag inte skulle vilja svara dig på, så om jag har missat något så ber jag väldigt mycket om ursäkt, och blir tacksam om du talar om vad det gäller... Jag mailade dina bilder med den 26 blommor, den med "monsterstammen" och bilden där du har en hel massa uppställda till väninnan jag fick mina Clivias av.. Jag fick just svar där hon sa att jag skulle gratulera och att hon aldrig hade sett något liknande ( precis vad jag också tycker) så tack för att jag fick visa henne dom Underbara bilder...den sista lilla blomman ser lite ensam och övergiven ut när man ser hela växten, det är en vacker effekt, nästan lite höstaktigt...kommer den att få frön?? Det är otroligt vad det går fort när det är vackert väder...så här ser dom ut idag, och jag har hur många bilder som helst.. Förut hade jag ett program som kunde göra gif. och jag ska se om jag kan få ihop det med utvecklingen av Clivian, men tiden är mitt problem, för sånt tar lång tid att göra...iaf för mig, hihihi
minskad_clivi.JPG ( 152.94k )
Antal nedladdningar: 24
mini_clivbraa.JPG ( 51.1k )
Antal nedladdningar: 39Du har inte missat någonting, Lissa...  Om jag inte hamnade på "trådat" av någon anledning (jag vet verkligen inte varför  ) då skulle jag aldrig fråga dig... Leta inte efter någonting annat, det var just bara en fråga... ...många blommor på en stjälk  ,...nej, Lissa, det tror jag inte, har sett 60 st  , ett naturunderverk... , jag har säkert sparat bild någonstans men kan inte hitta den nu  ... Mitt rekord är 28 på en stjälk... Om min variegerade kommer att få frön det kan jag säga kanske om en månad, när jag ser det... Dina blommor är också sagolika... Alla klivior är mycket fina när de blommar,... ja, nuförtiden finns det många nya sorter men de gamla sorter som ännu i dag lever "genom sina barn" har någonting annat i sig... det är kanske svårt att uttrycka men jag tror att vi inte kan glömma dem  ... På något sätt är det vår skyldighet att föra det här levande arvet vidare... och vårda dem... En till av de gamla som kommer att blomma... De har fått lite dusch...
den_ena_slutar__den_andra_b_rjar_blomma__17.3.2009.jpg ( 102.11k )
Antal nedladdningar: 57
den_ena_slutar__den_andra_b_rjar_blomma__17.3.2009_2.jpg ( 71.96k )
Antal nedladdningar: 25... och när allt blommande slutar kommer jag att beskåda och beundra den levande konsten... det slutar jag aldrig att göra...
den_variegerade_plantan_efter_blomningen__17.3.2009_2.jpg ( 91.01k )
Antal nedladdningar: 23
den_variegerade_plantan_efter_blomningen__17.3.2009_3.jpg ( 80.39k )
Antal nedladdningar: 33Tack, Lissa för dina ord... du och din vännina kan också ha sådana skapelser, tänk på det är vanliga klivior jag pratar om,... de bara gömmer sina hemligheter för dem som verkligen vill se... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|