| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
19-03-2009, 17:38
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Sunny @ 18-03-2009, 16:23)  Så bra ! Takk for svar , clivia ! Takk også for fine bilder ! Du viser så fint hur olika blommorna på disse plantene kan være. Dette var også hva fasinerte meg med bildene fra din inglassade balkong , - olika farger og fasonger på blomstene og hur fina de er når de er flere blommande til sammans.  Sunny... du kommer också att ha en blommande oas, det är bara en tidsfråga... mest fascinerande med dessa blommor är att de blir vackrare och vackrare med åren... Du kan åldra med dem,... de blir som balsam på själen när du sitter mellan dem och tänker om livet... de äldre exemplar kan bli mycket fina... ja, det är levande konst du beskådar i olika årstider... En bild på mina "glada kliviablommor" när vårsolen tittar fram...
glada_blommor__mars_2009.jpg ( 63.24k )
Antal nedladdningar: 56Lycka till, Sunny, i fortsättningen... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
20-03-2009, 00:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
WOOOOW, den där sista bilden är underbar, fantastiska färger..!!!! Jag vet inte riktigt, men jag har en känsla av att min har väldigt stora blommor  har tagit ett kort med min hand för att ni ska kunna se storleken, men det blev inte så bra, och dessutom tycker jag att man inte riktigt ser storleken ändå..Men så här ser dom ut idag..och du har så rätt Clivia i det du säger om gamla växter, jag tycker också att det är speciellt med gamla växter öht..och när det gäller "prydnads blommor" så är det ju nästan otroligt att dom kan bli så gamla som dom verkar kunna bli med rätt skötsel, och det är ju tur att åtminstonde en del personer tar hand om växterna som deras släktingar lämnar efter sig. Här har jag en känsla av att folk är mer för att kasta bort dom på ett helt annat sätt än i Sverige..Utom dom som är palmfrälsta, dom har t om egna forum, ungefär som hoyorna i Sverige..
clivi19mars.JPG ( 130.86k )
Antal nedladdningar: 35
clivihand.jpg ( 23.96k )
Antal nedladdningar: 48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-03-2009, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
makalös färg Lissa! *dreggel*!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-03-2009, 21:11
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 20-03-2009, 00:54)  WOOOOW, den där sista bilden är underbar, fantastiska färger..!!!! Jag vet inte riktigt, men jag har en känsla av att min har väldigt stora blommor  har tagit ett kort med min hand för att ni ska kunna se storleken, men det blev inte så bra, och dessutom tycker jag att man inte riktigt ser storleken ändå..Men så här ser dom ut idag..och du har så rätt Clivia i det du säger om gamla växter, jag tycker också att det är speciellt med gamla växter öht..och när det gäller "prydnads blommor" så är det ju nästan otroligt att dom kan bli så gamla som dom verkar kunna bli med rätt skötsel, och det är ju tur att åtminstonde en del personer tar hand om växterna som deras släktingar lämnar efter sig. Här har jag en känsla av att folk är mer för att kasta bort dom på ett helt annat sätt än i Sverige..Utom dom som är palmfrälsta, dom har t om egna forum, ungefär som hoyorna i Sverige..
clivi19mars.JPG ( 130.86k )
Antal nedladdningar: 35
clivihand.jpg ( 23.96k )
Antal nedladdningar: 48 Du kan mätta dina blommor, Lissa...  deras storlek kan variera mellan cca 6cm till 11cm i vanliga fall... ja, det är klart att överaskningar förekommer åt båda håll ibland... ...men det spelar faktiskt ingen roll, Lissa, de är så fantastiska ändå, enkla och fina...  , njut av dem... våren är här utan tvekan....
solen_lyser_genom_blommorna....jpg ( 67.73k )
Antal nedladdningar: 42MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2009, 01:05
|

Medlem

|
Dom tackar så mycket för era komplimanger Jag tycker också att dom har en underbar färg, mörkt orange och gula i tratten med långa ståndare..Det blev 9 blommor på båda två, och dom är verkligen plåtade från alla håll och kanter...och nu blir det nog dom sista bilderna för i år eftersom dom nu är helt utslagna, så gott som iaf..om det blir någon förändring så kommer genast nya kort
DSCN8230.JPG ( 52.9k )
Antal nedladdningar: 55
DSCN8240.JPG ( 80.21k )
Antal nedladdningar: 23
IMG_1183.JPG ( 53.58k )
Antal nedladdningar: 27
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2009, 14:30
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 21-03-2009, 01:05)  Dom tackar så mycket för era komplimanger Jag tycker också att dom har en underbar färg, mörkt orange och gula i tratten med långa ståndare..Det blev 9 blommor på båda två, och dom är verkligen plåtade från alla håll och kanter...och nu blir det nog dom sista bilderna för i år eftersom dom nu är helt utslagna, så gott som iaf..om det blir någon förändring så kommer genast nya kort
DSCN8230.JPG ( 52.9k )
DSCN8240.JPG ( 80.21k )
IMG_1183.JPG ( 53.58k )
Antal nedladdningar: 27Ja, Lissa de är underbara och stora tillräckligt, så du behöver inte mätta dem (som jag skrev sist)... det räcker att mäta om du vill... Tack för fina bilder!!!! MVH/clivia
Redigerat av clivia: 21-03-2009, 14:34
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2009, 20:37
|

Medlem

|
 Tack igen för beröm... Idag har jag "mättat" dom med vatten och mätt blommorna (  )som tydligen inte är så stora som jag trodde med tanke på måtten du sa Clivia..för den största mäter 8 cm, och resten mellan 6 o 7cm,men det räcker gott och väl. Eftersom dt har blivit kyligare igen tycker jag att det ser ut som om dom har "rest" på sig lite mer...kan det vara så ?? Det är lite synd att färgerna inte kommer riktigt till sin rätt, dom blir lite för gula , men det första kortet är nog det som mest liknar verkligheten.. Än en gång ett STORT TACK Clivia, för du har hjälpt mig så mycket och för att du berättar oh förklarar på ett sätt som verkligen gör allt intressant och att man vill ägna mer tid med dom
IMG_1184.JPG ( 33.08k )
Antal nedladdningar: 42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2009, 08:36
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 21-03-2009, 20:37)   Tack igen för beröm... Idag har jag "mättat" dom med vatten och mätt blommorna (  )som tydligen inte är så stora som jag trodde med tanke på måtten du sa Clivia..för den största mäter 8 cm, och resten mellan 6 o 7cm,men det räcker gott och väl. Eftersom dt har blivit kyligare igen tycker jag att det ser ut som om dom har "rest" på sig lite mer...kan det vara så ?? Det är lite synd att färgerna inte kommer riktigt till sin rätt, dom blir lite för gula , men det första kortet är nog det som mest liknar verkligheten.. Än en gång ett STORT TACK Clivia, för du har hjälpt mig så mycket och för att du berättar oh förklarar på ett sätt som verkligen gör allt intressant och att man vill ägna mer tid med dom
IMG_1184.JPG ( 33.08k )
Antal nedladdningar: 42Jag är glad för din skull, Lissa... att du har slutligen lyckats att "förmå" dina klivior att visa blommor för att det är den största uppmuntran som dessa plantor kan ge oss, den första gnistan som väcker intresse, det första steget på väg till någon slags symbios mellan oss och dessa underbara "damer"... Ja, de gillar kylligare väder och växer bäst när temperaturer inte överstiger 20-22 grader..., därför är det våren och höst som de "gillar" mest...och därför har du en känsla att de har "rest" på sig lite mer... deras livslust är tillbaka vid lägre temperaturer... En av mina vanliga orangea på balkongen nu på morgonen:
en_av_de_vanliga_orangea__22.3.2009.jpg ( 119.19k )
Antal nedladdningar: 54Hos mig växer fortfarande knoppar, det är kallare och därför dröjer utvecklingen längre:
gula_klivior_p__v_g_att_blomma__22.3.2009.jpg ( 101.1k )
Antal nedladdningar: 36Min augusti-omplanterade monster clivia på väg att blomma:
monster_clivia_p__v_g_att_blomma__22.3.2009.jpg ( 83.04k )
Antal nedladdningar: 32Lycka till i fortsättningen, Lissa.... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2009, 20:54
|

Medlem

|
Tack för dom uppmuntrande orden...och grattis igen tilldina kommande och blommande Clivior. De är väl egentligen rätt bra att knopparna växer mer, för då blir väl stängeln lite längre också.. Det ska bli roligt att se hur monsterclivian blommar, för det får vi väl se hoppas jag. Det blir ändå ett par kort till härifrån, dels för att visa er att den har blivit lite mer boll-liknande, och dels för att visa att jag helt plötsligt kom ihåg hur man tar ordentliga närbilder utan att ha en bra macro..men det ska jag väl skriva om i kamera tråden antar jag...enda felet är att dom alltid förlorar lite med mitt snabbprogram för förminskningar..men man ser iaf frömjölet helt klart... Innan jag glömmer det igen, hur kommer det sig att du inte vet om den ska få frön, ?? Brukar du inte hjälpa till på traven lite med en pensel eller liknande ?? Mina Freesior drar till sig en madda bin och lite längre fram även getigar, och härom dagen såg jag t om en humla !!! Blomsterkronan...hur går det för dig??? Du har inte lagt in något på ett tag nu...
DSCN8253.JPG ( 78.45k )
DSCN8263.JPG ( 30.56k )
Antal nedladdningar: 61
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2009, 20:32
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 22-03-2009, 20:54)  Tack för dom uppmuntrande orden...och grattis igen tilldina kommande och blommande Clivior. De är väl egentligen rätt bra att knopparna växer mer, för då blir väl stängeln lite längre också.. Det ska bli roligt att se hur monsterclivian blommar, för det får vi väl se hoppas jag. Det blir ändå ett par kort till härifrån, dels för att visa er att den har blivit lite mer boll-liknande, och dels för att visa att jag helt plötsligt kom ihåg hur man tar ordentliga närbilder utan att ha en bra macro..men det ska jag väl skriva om i kamera tråden antar jag...enda felet är att dom alltid förlorar lite med mitt snabbprogram för förminskningar..men man ser iaf frömjölet helt klart... Innan jag glömmer det igen, hur kommer det sig att du inte vet om den ska få frön, ?? Brukar du inte hjälpa till på traven lite med en pensel eller liknande ?? Mina Freesior drar till sig en madda bin och lite längre fram även getigar, och härom dagen såg jag t om en humla !!! Blomsterkronan...hur går det för dig??? Du har inte lagt in något på ett tag nu...
DSCN8253.JPG ( 78.45k )
DSCN8263.JPG ( 30.56k )
Antal nedladdningar: 61Tack Lissa,... hoppas att dina clivior kommer att blomma nästa år med ännu fler lysande blommor  ... Vad gäller monsterclivian är jag själv mycket nyfiken hur många blommor kommer den att ha nu efter omplanteringen... Ja, varför jag inte vet om clivian kommer eller inte kommer att få frön,... jag har inte pollinerat henne med pollen från andra clivior och är inte säkert att det går att självpollinera henne... men jag hoppas på det, jag vill ha mer variegerade plantor för mina försök... Förresten... jag blir lite avundsjuk på våren, värme och Freesior med bin hos dig...  men jag har citrusarna på balkongen och de doftar också  dock utan bin ännu så länge... Lite bilder till... Frökapslar så här året... Clivia caulescens, mogna frökapslar från 2007 års blomningen, och frökapslar från höstens 2008 blomningen...
Clivia_caulescens__fr_n_blomningen_2007__23.3.2009.jpg ( 65.17k )
Antal nedladdningar: 32
Clivia_caulescens__fr_na_p__v_g...23.3.2009.jpg ( 76.63k )
Antal nedladdningar: 26Frökapslar hos den utblommade gula och variegerade clivior....
Den_f_rsta_gula_clivian_efter_blomningen__23.3.2009.jpg ( 66.57k )
Antal nedladdningar: 19
fr_kapslar_hos_den_variegerade_clivian__23.3.2009.jpg ( 67.34k )
Antal nedladdningar: 33MVH/clivia P.S: Lissa, vem är Blomsterkronan...  ... jag har inte sett sådant namn i den här tråden...
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2009, 13:17
|

Medlem

|
Måste applådera till alla ljuvliga clivia bilder ni delar med er av!! Monsterclivian ska bli såååå spännande att se blommorna på!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2009, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Åhhh, vad mycket vackert att se i den här tråden!!! Spelar ingen roll NÄR man tittar så har det alltid kommit in så fantastiska bilder i inläggen... Lissa: vad roligt att du fick njuta av dina blommor till slut.  Grattis! Visst var det väl din blommande clivia som var lite bränd och som du inte visste, om den skulle klara sig eller inte...? (Och sedan allt regn på det...? Hualigen...) Har du någon fler som är på gång att blomma kanske..? Therese: Dina frön verkar ju växa så det knakar! Vilken fart dom har! Jätte kul att du har korsat och grejat. Ska bli kul att se dessa också om ett par år, sisådär... Sunny: Dina clivior var också väldigt vackra. Hoppas nu att det inte är något fel på den där röda utan att det bara var något tillfälligt som gjorde att blommorna var lite konstig. Håller tummarna för nästa år. clivia: Ja, nu är det väl bara du kvar som har hur många som helst att visa upp...  Alltid så kul att se alla dina bilder och alla (nästan) regnbågens färger i dina blommor...  Sååå underbart tjusigt, gäller förresten ALLAs bilder! Tyvärr så tror jag inte att jag kommer att få några blommor själv i år. I och för sig så var jag väl inte så inställd på det heller efs jag delade och planterade om alla i augusti. Min tjockaste clivia "bular" fortfarande på den ena sidan, längst nere där den är som tjockast. Men nu har den gjort det så länge och ingen knopp syns till... Däremot så upptäckte jag idag, ett rotskott som blivit ca 2-3 cm på en av cliviorna på övervåningen. Jag får väl hålla tummarna att alla blommar nästa år istället.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2009, 20:46
|
Medlem

|
Tack alla för era vänliga ord...  mer bilder kommer om ni inte är trötta på klivior... Sussie,... jag tror att det är fullt möjligt att cliviorna kommer att blomma lite senare detta året... men är nästan säker på att det sker senast nästa vår... Hursomhelst håller jag tummarna!!! För alla som är trogna till den här tråden: Lite av naturkonsten... Variegation "Naka-fu" (fröplanta från min variegerade clivia) och "Shima-fu" (daruma frö från Sydafrika)
Naka_fu_variegation__24.3.2009.jpg ( 67.21k )
Antal nedladdningar: 41
Shima_fu_variegation__24.3.2009.jpg ( 91.5k )
Antal nedladdningar: 84"Genpei-fu" (min fröplanta)
Genpei_fu_variegation__24.3.2009.jpg ( 67.58k )
Antal nedladdningar: 63Gula clivior har vuxit lite... och en till av de orangea kommer att blomma så småningom...
gula_clivior__24.3.2009.jpg ( 95.47k )
Antal nedladdningar: 60
en_till_clivia_p__v_g_att_blomma...__23.3.2009.jpg ( 51.03k )
Antal nedladdningar: 40Lycka till alla som ägnar en smula av sin dyrbara tid dessa hemlighetsfulla damer! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2009, 21:32
|

Medlem

|
oh du milde!  vilka rariteter clivia !! jisses!! Den där genpei-fu är det samma som "duck clivia"?? Eller har jag fel? Nakafu är ju oherhört vacker!! vräk på med bilder alla!! Tangentbordet dryper i dreggel nu *skrattar*
Redigerat av nilssontherese: 24-03-2009, 21:33
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2009, 22:49
|

Medlem

|
 Ups, det blev fel namn, jag menade Therese när jag sa blomsterkronan, antagligen för att jag såg skylten med blomsterfeber, så det var dina blommor jag frågande efter therese.. Vilka underbara varigerade blad Clivia..och även knopparna är ju väldigt dekorativa..Lite konstigt att den gula har så intensivt röda kapslar, man väntar sig nog mer att dom oranga ska ha så färg.. Och nu så är det bara att gratta till härliga bilder i vanlig ordning..Ja jag passar också på att tacka alla som lägger in bilder, för dt är ju så roligt att se allas juveler..och dessutom tackar jag för beröm ..igen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2009, 08:41
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 24-03-2009, 21:32)  oh du milde!  vilka rariteter clivia !! jisses!! Den där genpei-fu är det samma som "duck clivia"?? Eller har jag fel? Nakafu är ju oherhört vacker!! vräk på med bilder alla!! Tangentbordet dryper i dreggel nu *skrattar* Ja, Therese, det är det samma. Kineserna kallar den "duck-clivia" och japanerna kallar den "Genpei-fu" clivia. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2009, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
I dag tok jeg bilder av min "ordinære" orange :    Ikke noe spesielt med den , men jeg sa jo tidligere at jeg skulle sette inn bilder i tråden ... Om dere kommer ihåg bildet av clivias Clivia ( !!! ) som var nästan uten røtter , så var det ungefär slik denne planten var da jeg omplanterade den forrige sommer. Man kan si at det er denne tråden som har reddet planten , for nå mår den bra , tror jeg ! ........................ Takk Sussie for dine vänliga ord ! Takk dere andre for fantastiske bilder !
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2009, 03:46
|

Medlem

|
Sunny, gratulerar till den vackra blomman som verkligen ser ut att må bra, härliga färger.. dom så mörkt gröna bladen ihop med en intensivt oranga blommorna....verkligen läckert.. Egentligen är de lite konstigt att det inte verkar finnas 2 växter som är likadana , även om dom tillhör samma art,familj etc.. Det är nästan som med våra fingeravtryck, alla är olika...Men nu när jag tänker efter så har jag ju 2 i krukan ( som blommar nu) och dom är faktiskt precis likadana...Oj, i morgon vet jag en som kommer att ta till luppen för att kontrollera om dom verkligen är exakta.... Therese...hur går det med dina småttingar??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2009, 15:23
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 25-03-2009, 18:42)  I dag tok jeg bilder av min "ordinære" orange :    Ikke noe spesielt med den , men jeg sa jo tidligere at jeg skulle sette inn bilder i tråden ... Om dere kommer ihåg bildet av clivias Clivia ( !!! ) som var nästan uten røtter , så var det ungefär slik denne planten var da jeg omplanterade den forrige sommer. Man kan si at det er denne tråden som har reddet planten , for nå mår den bra , tror jeg ! ........................ Takk Sussie for dine vänliga ord ! Takk dere andre for fantastiske bilder !  Sunny... din planta är magnifik, det är inte bara blommor som räknas..., föreställ dig clivian med några stjälkar och mängden av blommor på dem..., tänk på framtiden...  Om du inte gör några fel, kommer den att blomma fantastiskt nästa år och då kommer du se dennes verkliga skönhet... Blommorna är fina men det är kanske antal som du inte är nöjd med, tror jag...  Titta här på en av mina som blommar nu inte många blommor, helt vanlig miniata, men jag gillar den ändå...
en_av_de_vanliga__31.3.2009.jpg ( 62.24k )
Antal nedladdningar: 28Lite bilder på mina gula som ännu inte hunnit blomma...
Mor_och_dotter__gula_klivior...._31.3.2009.jpg ( 65.92k )
Antal nedladdningar: 44
...kommer_att_blomma_snart__31.3.2009.jpg ( 56.95k )
Antal nedladdningar: 33Den tredje och sista gula klivian i blommande ålder med sin lilla dotter blommar nu...
den_tredje_gula_klivian__31.3.2009.jpg ( 47.41k )
den_tredje....__31.3.2009.jpg ( 49.45k )
Antal nedladdningar: 26Lycka till, Sunny... MVH/clivia
Redigerat av clivia: 31-03-2009, 17:04
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|