Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 32 33 34 35 36 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          nilssontherese
          Inlägg 15-04-2009, 17:37
          Länk hit: #661

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

giggle.gif ja så är det kanske!!
          Grattis till bonusen i den variegerade! En DAG hoppas jag att jag ska ha lika vackra plantor som ni visar upp här!

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 17-04-2009, 02:14
          Länk hit: #662

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Ja det var verkligen en extra present du fick, antagligen av ren tacksamhet för dina omsorger...
          36 blommor på samma stängel !!! Det verkar egentligen helt otroligt att det får plats så många i en och samma klase.....hoppas att vi får se bilder av den.. bravo.gif

Om du anser att självbevattningskruka inte är lämplig så är den säkert inte lämplig...jag trodde att den ville ha jämn fuktighet och sedan torka..men det var alltså helt fel, vilken tur att jag frågade slap.gif
          Tack för råden, både det om krukan och angående delning. Jag tycker ju faktiskt också bättre om att kunna njuta av flera klasar samtidigt, just som jag hade turen att få nu..Sen finns det ju 2 till i samma kruka som inte har blommat än, men dom kanske blommar ihop alla 4 nästa år, vem vet... thanks.gif kram1.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 22-04-2009, 01:04
          Länk hit: #663

Medlem

Hej igen..ovanligt tyst i den här tråden..
          Eftersom jag såg att dom har en tillväxt med 2 blad på varsin sida om stjälken, dvs totalt 4 blad, så tänkte jag försöka att lfå frukt, om den får någon, ja fröhus ska man nog kalla dom...Måste alla sitta kvar eller kan man försöka ta bort 6 och låta 2 vara kvar, för då blir det väl inte så tröttande för växten, om man kan göra så, när ska jag då ta bort dom...så här ser den ut idag...den kaske inte ens har anlag till fröhus... flirting.gif Men hur vet man om den har anlag eller inte ??
          Bifogad fil  a_002.jpg ( 45.38k ) Antal nedladdningar: 23

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 03-05-2009, 08:40
          Länk hit: #664

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 22-04-2009, 02:04) *
          Hej igen..ovanligt tyst i den här tråden..
          Eftersom jag såg att dom har en tillväxt med 2 blad på varsin sida om stjälken, dvs totalt 4 blad, så tänkte jag försöka att lfå frukt, om den får någon, ja fröhus ska man nog kalla dom...Måste alla sitta kvar eller kan man försöka ta bort 6 och låta 2 vara kvar, för då blir det väl inte så tröttande för växten, om man kan göra så, när ska jag då ta bort dom...så här ser den ut idag...den kaske inte ens har anlag till fröhus... flirting.gif Men hur vet man om den har anlag eller inte ??
          Bifogad fil  a_002.jpg ( 45.38k ) Antal nedladdningar: 23

Lissa, jag ber om ursäkt att jag svarar så sent...hoppas att det inte är för sent. Du kan ta bort några fröhus och låta ett till två sitta kvar men vänta tills du vet vilka som är pollinerade..., de kommer att svullna mycket snabbare än de som inte är det... Hos mig är det bara några och nu kan jag se dem tydligt...

Bifogad fil  fr_kapslar__3.5.2009.jpg ( 62.13k ) Antal nedladdningar: 24

Min inneclivia har slutat blomma men jag har fortfarande min bonusclivia i blom....

Bifogad fil  inneclivia_i_blom__april_2009.jpg ( 54.76k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  min_liten_bonus_i_blom...__3.5.2009.jpg ( 69.15k ) Antal nedladdningar: 24

Sommaren är här.... Bougainvillea och novemberkaktus blommar tillsammans...

Bifogad fil  sommaren__r_h_r...__3.5.2009.jpg ( 108.41k ) Antal nedladdningar: 39

Hoppas att du också njuter av det fina aprilvädret.... happy.gif happy.gif yes.gif

MVH/clivia

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 03-05-2009, 08:55
          Länk hit: #665

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (clivia @ 03-05-2009, 09:40) *
          Lissa, jag ber om ursäkt att jag svarar så sent...hoppas att det inte är för sent. Du kan ta bort några fröhus och låta ett till två sitta kvar men vänta tills du vet vilka som är pollinerade..., de kommer att svullna mycket snabbare än de som inte är det... Hos mig är det bara några och nu kan jag se dem tydligt...

Bifogad fil  fr_kapslar__3.5.2009.jpg ( 62.13k ) Antal nedladdningar: 24

Min inneclivia har slutat blomma men jag har fortfarande min bonusclivia i blom....

Bifogad fil  inneclivia_i_blom__april_2009.jpg ( 54.76k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  min_liten_bonus_i_blom...__3.5.2009.jpg ( 69.15k ) Antal nedladdningar: 24

Sommaren är här.... Bougainvillea och novemberkaktus blommar tillsammans...

Bifogad fil  sommaren__r_h_r...__3.5.2009.jpg ( 108.41k ) Antal nedladdningar: 39

Hoppas att du också njuter av det fina aprilvädret.... happy.gif happy.gif yes.gif

MVH/clivia

Åhh, vad fint det blommar hemma hos dig, clivia...!!!

Hur länge har du haft din bouganvillea? Har du den framme året runt eller ställer du undan den i svalare miljö över vintern?

Jag har fått ett rotskott yahoo.gif av en annan cliviasort än de jag har. Den nya är en bredbladig sort, låg och knubbig. Har ingen aning om vad det är för färg på blommorna. Det får väl bli en överraskning om/när den dagen kommer...

Citera
          clivia
          Inlägg 03-05-2009, 14:27
          Länk hit: #666

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 03-05-2009, 09:55) *
          Åhh, vad fint det blommar hemma hos dig, clivia...!!!

Hur länge har du haft din bouganvillea? Har du den framme året runt eller ställer du undan den i svalare miljö över vintern?

Jag har fått ett rotskott yahoo.gif av en annan cliviasort än de jag har. Den nya är en bredbladig sort, låg och knubbig. Har ingen aning om vad det är för färg på blommorna. Det får väl bli en överraskning om/när den dagen kommer...

Tack, Sussie...

Bougainvillean är tre år gammal, ett minne från Kreta, jag köpte den tillsammans med ett litet apelsinträd... Första året övervintrade jag bougainvillean på den inglasade balkongen och det gillade den inte alls, blev ledsen, tappade alla blad och började växa sent på våren nästa år utan att hinna blomma... När jag placerade henne i vårt sovrum i västfönstret på sensommaren då började hända saker, den växte tills ljuset räckte sen stannade tillväxten av och plantan väntade tills ljusare tider kommer... som det ser ut nu gillar bougainvillean den här platsen året runt utan att klaga över någonting... flirting.gif Visserligen tappar hon några blad på vintern men det går inte att jämföra med övervintring på balkongen, den gillar värme året runt... Aldrig mer svalare miljö för min del...

Bifogad fil  bougainvillean__3.5.2009_2.jpg ( 110.39k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  bougainvillean__3.5.2009.jpg ( 106.51k ) Antal nedladdningar: 27

Har du bild på din nya clivia, Sussie? shy.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 07-05-2009, 00:37
          Länk hit: #667

Medlem

Tack för svaret och rådet.. Just nu står hon ute i halvskugga, lite sol på morgonen.
          Antingen har den många befruktade, eller så har hon ina alls, men i morgon ska jag titta lite nogare och ta bort dom minsta...
          Min Bougan står ute året runt och tappar allt på vintern, den har just börjat få blad igen, men när jag läste om din så står det klart att den antagligen hellre vill stå inne på vintern..men den är så stor att den inte klarar av att bli ut och inflyttad varje säsong, och inne på sommaren skulle det vara omöjligt att ha den....Grattis till din, den trivs verkligen bra...som alla dina växter som har haft turen att hamna hemma hos dig.... kram2.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 09-05-2009, 23:05
          Länk hit: #668

Medlem

CITAT (lissa @ 07-05-2009, 01:37) *
          Tack för svaret och rådet.. Just nu står hon ute i halvskugga, lite sol på morgonen.
          Antingen har den många befruktade, eller så har hon ina alls, men i morgon ska jag titta lite nogare och ta bort dom minsta...
          Min Bougan står ute året runt och tappar allt på vintern, den har just börjat få blad igen, men när jag läste om din så står det klart att den antagligen hellre vill stå inne på vintern..men den är så stor att den inte klarar av att bli ut och inflyttad varje säsong, och inne på sommaren skulle det vara omöjligt att ha den....Grattis till din, den trivs verkligen bra...som alla dina växter som har haft turen att hamna hemma hos dig.... kram2.gif

Tack, Lissa...

Nej,bougainvillea vill inte stå inne i Spanien,... hos dig har den förutsätningar att växa och blomma ute, många soliga, varma dagar och torrare klimat på sommaren är något som bougainvillean gillar och har inget problem med att komma tillbaka även om den tappar alla blad för att spansk sommar är längre och varmare än svensk, ja och vinter mildare...

Min inneclivia är verkligen generös det här året... det räcker inte med rekordstor antal blommor, en till blomstängel med minst 20 blommor är på väg... jag tog bort den andra utblommade stängeln... Clivian står hela tiden inne och ändå blommar den...

Bifogad fil  den_andra_blomningen__9.5.2009.jpg ( 103.58k ) Antal nedladdningar: 24

En tre år gammal fröplanta "Light of Buddha" har visat "ljus" på sina blad....

Bifogad fil  Light_of_Buddha__9.5.2009.jpg ( 87.93k ) Antal nedladdningar: 28

Hoppas, Lissa, att det finns några pollinerade frökapslar hos dig..., det är spännande att följa deras utveckling...

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 14-05-2009, 01:37
          Länk hit: #669

Medlem

Oh, det är alltså normalt med det ljusa på bladen förstod jag av namnet, om man inte vet det kan man nog bli bra rädd... gratulerar till din blomvilliga inneclivia...
          Jag hr tagit bort alla fröämnena utom 2 på den ena, och på den andra sitter alla kvar, för dom såg svullna ut tyckte jag. Nu har jag krukan stående under ett spjälbord, för det är svårt att ha den någon annan stans nu när solen värmer så mycket..den har inte stått där så länge än, och enligt ditt råd sen tidigare måste den ju få tid på sig att anpassa sig till den nya platsen..den kunde tyvärr inte stå kvar där den var eftersom solen kommer in på ett helt annat sätt nu, och där den stod hade bladen säkert blivit brända...
          kram2.gif Tack för all hjälp jag har fått under hela tiden, du är väl värd en ros för allt jobb du lägger ner på att hjälpa oss rose.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 14-05-2009, 09:14
          Länk hit: #670

Medlem

CITAT (lissa @ 14-05-2009, 02:37) *
          Oh, det är alltså normalt med det ljusa på bladen förstod jag av namnet, om man inte vet det kan man nog bli bra rädd... gratulerar till din blomvilliga inneclivia...
          Jag hr tagit bort alla fröämnena utom 2 på den ena, och på den andra sitter alla kvar, för dom såg svullna ut tyckte jag. Nu har jag krukan stående under ett spjälbord, för det är svårt att ha den någon annan stans nu när solen värmer så mycket..den har inte stått där så länge än, och enligt ditt råd sen tidigare måste den ju få tid på sig att anpassa sig till den nya platsen..den kunde tyvärr inte stå kvar där den var eftersom solen kommer in på ett helt annat sätt nu, och där den stod hade bladen säkert blivit brända...
          kram2.gif Tack för all hjälp jag har fått under hela tiden, du är väl värd en ros för allt jobb du lägger ner på att hjälpa oss rose.gif

Tack, Lissa... blush.gif

Ja, det är bättre att inte utsätta clivian för mycket sol... den skulle säkert bränna bladen.... hoppas att clivian kommer att trivas på sin nya plats...

Jag gjorde lite ordning bland mina blommor igår.... och jag upptäckte en blomma till yahoo.gif ... hos en clivia som blommade i oktober, åter i januari och nu är den på gång igen w00t.gif .... Någonstans läste jag att clivian kan blomma var fjärde månaden men tyvärr kommer jag inte ihåg källan bara att den var mycket gammal... på den tiden jag läste den trodde jag inte att det kan vara sant.... Clivian finns hela tiden inne i min sons rum...

Bifogad fil  clivia_blommar_tredje_g_ngen_p__kort_tid....__14.5.2009.jpg ( 68.8k ) Antal nedladdningar: 24
          Bifogad fil  blommorna_p__v_g__14.5.2009.jpg ( 74.95k ) Antal nedladdningar: 28

Den andra som kommer att blomma lite tidigare har vuxit lite... här "pratar" hon lite med bougainvillean och novemberkaktus... naughty.gif

Bifogad fil  clivian_med_bougainvillean__13.5.2009.jpg ( 79.65k ) Antal nedladdningar: 28
          Bifogad fil  novemberkaktus__clivia_och_bougainvillea__13.5.2009.jpg ( 117.11k ) Antal nedladdningar: 29

och här lite OT men de här blommorna är så söta... happy.gif

Bifogad fil  novemberkaktus__13.5.2009.jpg ( 94.97k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  bougainvillean__13.5.2009.jpg ( 61.27k ) Antal nedladdningar: 25

blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          Sarasl
          Inlägg 14-05-2009, 15:50
          Länk hit: #671

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Vilka fantastiska clivior du har Clivia! Har tittat lite på bilderna du har lagt in här och där i tråden och jag är oerhört imponerad! Jag blev förälskad i clivior när vi bodde i Sydafrika, där fanns varianter jag aldrig hade sett förr och de gör sig så oerhört bra under träden i folks trädgårdar, tänk om man kunde ha det så här i Sverige, en matta av clivior under granarna och björkarna wink.gif det vore inte dumt! Själv har jag just nu bara en clivia, men den har jag haft i mer än 25 år. Den stod i mitt flickrum när jag var liten och har sen dess delats ett otal gånger och har spridits till släkt och vänner, men efter att ha läst dina inlägg ska jag för första gången testa att fröså från den! Jag kommer att återkomma till den här tråden många gånger, det är jag säker på! Intressanta frågor och kloka svar, bättre kan det inte bli biggrin.gif

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera
          Sarasl
          Inlägg 14-05-2009, 16:04
          Länk hit: #672

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Jag måste få fråga en sak ang omplantering. När jag ser dina bilder Clivia så ser plantorna inte ut att ha det speciellt trångt i krukorna men jag har för mig att jag läst att de ska tycka om att ha det just trångt om rötterna?! Kommer jag ihåg fel eller ser jag kanske fel på bilderna? Min blommar som mest när jag "glömt bort den" över vintern, dvs den står i vårt kallaste rum (som opraktiskt nog är vardagsrummet, herregud så jag har frusit i vinter!), den har inte fått så mkt vatten och jag har inte haft tid att plantera om den. I ren desperation (?) har den blommat jättefint!

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera
          clivia
          Inlägg 14-05-2009, 19:50
          Länk hit: #673

Medlem

Tack för dina ord, Sara och välkommen hit!!! blomma.gif

Angående din fråga.... g.gif ja, det står nästan i varje bok att cliviorna ska stå trångt men jag tror inte det. Möjligtvis kan du tvinga dem att blomma när du stryper rötterna och clivior känner sig hotade... För mig är det svårt att förstå detta för att jag har bevittnad att clivian inte har något problem att blomma i större kruka och bortsett från detta är jag övertygad om att varje växt behöver utveckla sig harmoniskt och inte ha för lite rötter i förhållande till sin grön massa och eventuella blommor. Om clivian ska kunna orka blomma och bära åtminstone några frön varje år kan jag inte begränsa hennes utvecklings möjligheter för mycket. Man kan inte lura naturen i långa loppet. Friska stora växter behöver friska stora "fötter" att stå på. Annars riskerar du fattig tillväxt även om clivian blommar varje år utan att klaga.
          Den andra saken som jag inte är helt övertygad om är kall övervintring. Visserligen har jag merparten av mina clivior placerade på den inglasade balkongen, som inte är speciellt varm på vintern men.... Mina inneclivior som är hela tiden placerade i rummet blommar också utan problem... Enligt mig är det torkan som sätter igång blomningen...

MVH/clivia

Citera
          Chivvie
          Inlägg 15-05-2009, 22:33
          Länk hit: #674

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Hej alla cliviavänner!

En dum fråga.
          På de flesta bilderna så ser bladen så välordnade ut och växer så snyggt och prydligt, med det ena utanför det andra. Men mina (smalbladiga) ser mest "rufsiga" ut och bladen kommer precis hur som helst och spretar åt alla håll. Gör jag något fel, eller är mina bara sådana?

En fråga till:
          Läste någonstans att det bör komma 6 nya blad per år. Men det gäller väl inte fröplantor? De bör väl vara några år innan man kan förvänta sig detta?

Har ett antal gamla plantor, som pga sjukdom (min) har blivit synnerligen misskötta, men som jag skall ta tag i nu. Bra att läsa att det där med "trångt i krukan" var en myt. För nu kan jag ju med gott samvete plantera om dem när de bara börjar slingra sig uppåt med rötterna

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-05-2009, 23:46
          Länk hit: #675

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (clivia @ 03-05-2009, 15:27) *
          Tack, Sussie...

Bougainvillean är tre år gammal, ett minne från Kreta, jag köpte den tillsammans med ett litet apelsinträd... Första året övervintrade jag bougainvillean på den inglasade balkongen och det gillade den inte alls, blev ledsen, tappade alla blad och började växa sent på våren nästa år utan att hinna blomma... När jag placerade henne i vårt sovrum i västfönstret på sensommaren då började hända saker, den växte tills ljuset räckte sen stannade tillväxten av och plantan väntade tills ljusare tider kommer... som det ser ut nu gillar bougainvillean den här platsen året runt utan att klaga över någonting... flirting.gif Visserligen tappar hon några blad på vintern men det går inte att jämföra med övervintring på balkongen, den gillar värme året runt... Aldrig mer svalare miljö för min del...

Bifogad fil  bougainvillean__3.5.2009_2.jpg ( 110.39k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  bougainvillean__3.5.2009.jpg ( 106.51k ) Antal nedladdningar: 27

Har du bild på din nya clivia, Sussie? shy.gif

MVH/clivia

Jättekul att du har kommit på hur du ska behandla "henne"...
          Hon är enastående.....

Jag har fotat min nya clivia från olika håll så att du kan, om du vill, se hennes växtsätt..
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  clivia_1.JPG ( 346.75k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  clivia_2.JPG ( 234.29k ) Antal nedladdningar: 34
          Bifogad fil  clivia_3.JPG ( 330.06k ) Antal nedladdningar: 26

Citera
          lissa
          Inlägg 16-05-2009, 01:38
          Länk hit: #676

Medlem

Gratulerar till den nya Clivian Sussie, den ser verkligen frisk och stark ut, det ska bli roligt att följa med i utvecklingen ...
          Clivia, det är väl nästan ett rekord att få den att blomma nästan var fjärde månad, för det är ju vad den kommer ätt göra..imponerande !!! Dina OT är verkligen fina och värda en plats, och kaktusen underbar vacker med sin sidenglans bravo.gif
          Sarasl..vi har nog alla trott att dom vill ha trångt om fötterna, tills vi såg Clivias Klivior vill säga...för dom är det perfekta exemplet på att dom inte varken vill eller behöver ha det trångt..det ska bli roligt att se dina Clivior så småningom...
          Chivvie..alla smalbladiga är inte så perfekta som dom du ser här..men det verkar som om dom blir lite bättre med tiden.
          Men nu slår det mig, kan det ha något att göra med om man vänder på dom eller inte ....dom kanske vill stå så stilla som möjligt ???
          Jag hoppas också att min kommer att trivas under det lilla spjälbordet, men när det kommer knoppar nästa gång hoppas jag att den inte kommer att protestera , för då kommer den fram igen whist.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 16-05-2009, 20:52
          Länk hit: #677

Medlem

CITAT (Chivvie @ 15-05-2009, 23:33) *
          Hej alla cliviavänner!

En dum fråga.
          På de flesta bilderna så ser bladen så välordnade ut och växer så snyggt och prydligt, med det ena utanför det andra. Men mina (smalbladiga) ser mest "rufsiga" ut och bladen kommer precis hur som helst och spretar åt alla håll. Gör jag något fel, eller är mina bara sådana?

En fråga till:
          Läste någonstans att det bör komma 6 nya blad per år. Men det gäller väl inte fröplantor? De bör väl vara några år innan man kan förvänta sig detta?

Har ett antal gamla plantor, som pga sjukdom (min) har blivit synnerligen misskötta, men som jag skall ta tag i nu. Bra att läsa att det där med "trångt i krukan" var en myt. För nu kan jag ju med gott samvete plantera om dem när de bara börjar slingra sig uppåt med rötterna

Det är inte dum fråga, Chivvie,... bladen kanske ser ut ibland välordnade men de alltid växer på det sättet att de får så mycket solenergi som möjligt, de strävar efter ett optimalt läge gentemot solen... om vi har clivior placerade på östsidan eller västsidan kommer de att få ljus bara från en sida och även om vi vrider plantorna då och då aldrig kan de se helt perfekt ut... men det gör de åt andra sidan inte i naturen heller, eller hur? Jag tror inte att det är ditt fel att bladen spretar sig åt alla håll... Det är något helt naturligt. Men... vad som jag betraktar som spretig och ovanlig tillväxt kan du se på bilden. Där finns två femåriga fröplantor "cliviasistrar" kan man kanske säga som ser helt annorlunda ut. På den andra bilden ser du den "spretiga" damen lite närmare...

Bifogad fil  tv__sistrar__15.5.2009.jpg ( 79.78k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  den_spretiga_clivian__15.5.2009.jpg ( 72.47k ) Antal nedladdningar: 19

Vad gäller din andra fråga... Nej, fröplantor tills tre års ålder vanligtvis inte skjuter sex nya blad per år även om mycket beror på förhållandena, förstås. Tre-fyraåringar är kapabla att göra det om de har allt som de behöver... På bilden kan du se en skara fröplantor i olika åldrar, sådda 2004-2008. Äldre betraktar jag som vuxna... shy.gif

Bifogad fil  fr_plantor__15.5.2009.jpg ( 74.12k ) Antal nedladdningar: 23

Jag är övertygad om att dina äldre "clivia damer" kommer att uppskatta din uppmärksamhet... yes.gif

Lycka till, Chivvie!!! blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 16-05-2009, 21:11
          Länk hit: #678

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 16-05-2009, 00:46) *
          Jättekul att du har kommit på hur du ska behandla "henne"...
          Hon är enastående.....

Jag har fotat min nya clivia från olika håll så att du kan, om du vill, se hennes växtsätt..

Grattis till clivian, Sussie!!! Man kan inte se mycket ännu, det är en ung max tvåårig skott ( ett gulligt clivia "barn" i mina ögon smile.gif ) men den kommer säkert att växa hos dig och ge blommor yes.gif ... Hoppas att vi kan följa utvecklingen...

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 17-05-2009, 06:51
          Länk hit: #679

Medlem

CITAT (lissa @ 16-05-2009, 02:38) *
          Gratulerar till den nya Clivian Sussie, den ser verkligen frisk och stark ut, det ska bli roligt att följa med i utvecklingen ...
          Clivia, det är väl nästan ett rekord att få den att blomma nästan var fjärde månad, för det är ju vad den kommer ätt göra..imponerande !!! Dina OT är verkligen fina och värda en plats, och kaktusen underbar vacker med sin sidenglans bravo.gif
          Sarasl..vi har nog alla trott att dom vill ha trångt om fötterna, tills vi såg Clivias Klivior vill säga...för dom är det perfekta exemplet på att dom inte varken vill eller behöver ha det trångt..det ska bli roligt att se dina Clivior så småningom...
          Chivvie..alla smalbladiga är inte så perfekta som dom du ser här..men det verkar som om dom blir lite bättre med tiden.
          Men nu slår det mig, kan det ha något att göra med om man vänder på dom eller inte ....dom kanske vill stå så stilla som möjligt ???
          Jag hoppas också att min kommer att trivas under det lilla spjälbordet, men när det kommer knoppar nästa gång hoppas jag att den inte kommer att protestera , för då kommer den fram igen whist.gif

Tack, Lissa... Jag vet inte om det är ett rekord men jag är inte ensam i att äga ett sådant exemplar. En gång i tiden växte sådana här plantor förmodligen i större utsträckning i sydafrikanska skogar också... men urbanisering tar sin skatt i varje land i världen, tyvärr...

Sista bonusblommor hos den variegerade clivian skiner i solen....

Bifogad fil  sista_bonusblommor_i_morgonsolen...__17.5.2009.jpg ( 61.74k ) Antal nedladdningar: 34

Olika fröhus i maj...

Bifogad fil  fr_hus_i_maj.....__17.5.2009.jpg ( 83.89k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  fr_hus_i_maj__17.5.2009.jpg ( 75.32k ) Antal nedladdningar: 22

Bifogad fil  gul_clivia__fr_hus...__17.5.2009.jpg ( 56.14k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  gul_clivia2__fr_hus...__17.5.2009.jpg ( 52.46k ) Antal nedladdningar: 24

Hoppas att dina frön också utvecklas väl....

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          Chivvie
          Inlägg 17-05-2009, 07:19
          Länk hit: #680

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Tack Clivia för svar.

Just precis som den andra bilden ser mina ut, fast med längre och smalare blad. Din ser knubbigare ut. Kanske har de smala blad, framför allt för att jag har ganska mörka förhållanden i mina fönster. Takskägget skjuter ut långt och skymmer en del ljus.

Mina clivior är gamla, men med okänt ursprung. Någon kommer från en expojkvän, en annan från en väninna, som hyrde ett hus med krukväxter i och jag fick ett skott när hon planterade om de otaliga clivior där fanns, en tredje ärvdes efter svärmor. Men de ser lika dana ut vid ett ytligt påseende. Kanske kommer de att visa olika ansikten vid bättre skötsel...

Sedan köpte jag en fröplanta förra året. Den skall bli gul, men jag lär få vänta några år på att få se om det stämmer. Den skiljer sig däremot med mer rundade blad.

Citera

60 sidor V  « < 32 33 34 35 36 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 22:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon