Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          clivia
          Inlägg 24-05-2009, 18:59
          Länk hit: #701

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 24-05-2009, 03:07) *
          Vilken mängd med härliga kort som ni har satt in..jättefina..
          Måste bara fråga en sak angående fröhus..Jag har ju satt den under ett spjälobrd för att den ska få lite ljus och vara ifred och för att låta fröhusen avancera i sin egen takt.. Men ska det verkligen ta så lång tid?? Dom har ju svullnat, så tomma är dom inte smile.gif . Kan det bero på att dom kanske får för lite ljus??? Om det är så så måste jag leta fram ett nytt ställe till Klivian....
          Tack för att ni visar era bilder

Lissa... Frön hos clivia utvecklas mycket långsamt, man måste vänta nästan ett år tills de är mogna...
          Jag har tagit lite bilder för att visa dig hur långt har de kommit hos mig...

Mogna frön hos en röd clivia, de är ett och halv år gamla (jag har ännu inte plockat de även om de är mogna en längre tid). På bilden ser du att tomma fröhus också mognar ibland, ... På den andra bilden ser du fröhus från detta årets blomningen, också några tomma fröhus där...

Bifogad fil  mogna_fr_n_hos_en_r_d_clivia__23.5.2009.jpg ( 78.4k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  gr_na_fr_hus__24.5.2009.jpg ( 77.02k ) Antal nedladdningar: 16

Några bilder till på fröhus hos olika clivior idag:

Bifogad fil  fr_hus__24.5.2009.jpg ( 66.76k ) Antal nedladdningar: 27
          Bifogad fil  fr_hus2__24.5.2009.jpg ( 80.18k ) Antal nedladdningar: 19

Bifogad fil  fr_hus3__24.5.2009.jpg ( 63.44k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  fr_hus4__24.5.2009.jpg ( 54.66k ) Antal nedladdningar: 19

Hur ser dina fröhus ut nu? De kan vara tomma även om de har svullnat lite som du ser på bilden...

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 25-05-2009, 02:36
          Länk hit: #702

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Just nu har jag inga bilder på dom, men dom ser ganska så exakta ut som på den tredje och fjärde bilden du har satt in..Passar på att fråga, hur ser su om fröhusen är tomma, kan man öht se det i ett tidigt stadium ??
          Tack snälla Clivia för svar och bilder kompiskram.gif

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 25-05-2009, 17:36
          Länk hit: #703

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

Hei ! smile.gif
          Slik ser mine frøhus ut i dag :

Jeg pollinerade helt i børjan av mars , så frøhusene er nesten 3 måneder nå.

Den gulblommande nedenfor ble pollinerat med den orange.

Jeg pollinerade bare de 4 frøhusene vi ser på første bilde.
          De andre frøhusene ble tatt bort når blomstene var visne.

De blir spennende å se hvor lang tid det tar før frøene modner.
          Siden morplanten er gulblommande skal vel frøhusene bli gule ? shy.gif

Redigerat av Sunny: 25-05-2009, 18:10

Citera
          Sunny
          Inlägg 25-05-2009, 17:43
          Länk hit: #704

Medlem

Er det flere enn clivia som har blommande clivor nå ?

Redigerat av Sunny: 25-05-2009, 17:51

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-05-2009, 19:11
          Länk hit: #705

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

-Jo, Jag! yahoo.gif
          -Jag såg i förrgår att jag fått ett vackert besök i mitt sovrum... wub.gif
          En stängel som hade kommit upp en decimeter och flera småknoppar låg bredvid, på bordet..... no.gif (vita största krukan)

Jag tror att det beror på att jag duschade alla clivior för några veckor sedan och glömde slap.gif (pga brådis) att tömma ur denna kruka, som inte har några dräneringshål, på vatten. Det växte ett gäng med ljusgula svampar på jorden så det har nog varit så pass blött att knopparna tagit skada, gissar jag.
          Idag har den slagit ut! Får väl glädjas åt dessa som är kvar rolleyes.gif .

Den större av cliviorna som jag har i köket (den bakre terracottafärgade krukan) och som jag har trott så länge att det skulle komma en knopp gav jag ju upp för någon/några vecka sedan... Den har varit "bulig" nere vid själva stammen en längre tid, bladen har liksom glesat sig. Men så trodde jag inte att det skulle bli något... I morse såg jag något där nere mellen bladen... yahoo.gif EN KNOPP TILL!!!

Och tror jag att även den lilla som jag har i köket (den svarta krukan), också kommer med en knopp snart för den är också lite "bulig" i stammen och "gles" i bladen, precis som att dom ska lossna utifrån...

Åsså har vi mina små småttingar då laugh.gif . Dom (blivande gulblommande) som är i kaffekoppen...
          Det tar då verkligen tid för dom att växa, tycker jag...
          Gav dom faktiskt lite gödning för första gången idag men jag ska ta och sätta om dom i större kruka samt bättre jord. Då ska det nog bli fart på dom. Har inte velat rört dom så mycket efs jag varit rädd att jag skulle skada deras små rötter.
          Ska dom få fortsätta vara tillsammans eller ska jag sära på dom tro? dunno.gif

(Tack ännu en gång Lissa, för att du lärde mig att använda förstoringsglaset... kram2.gif )

B

C
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM001307.JPG ( 744.83k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  IM001314.JPG ( 752.88k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  IM001317.JPG ( 808.38k ) Antal nedladdningar: 20

Citera
          clivia
          Inlägg 25-05-2009, 20:47
          Länk hit: #706

Medlem

CITAT (lissa @ 25-05-2009, 03:36) *
          Just nu har jag inga bilder på dom, men dom ser ganska så exakta ut som på den tredje och fjärde bilden du har satt in..Passar på att fråga, hur ser su om fröhusen är tomma, kan man öht se det i ett tidigt stadium ??
          Tack snälla Clivia för svar och bilder kompiskram.gif

Lissa, de som inte är pollinerade stannar i utvecklingen (ibland brukar de falla ner), du kommer att se skillnaden så småningom... I ett tidigt stadium är det svårt att urskilja på gränsen till omöjligt för en lekman... men på den tredje och fjärde bilden kan du se några som säkert inte är pollinerade resp. man kan ana att på den tredje bilden är 4 pollinerade och på den fjärde 8 (hoppas att jag gissar rätt ) ...

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 25-05-2009, 20:56
          Länk hit: #707

Medlem

CITAT (Sunny @ 25-05-2009, 18:36) *
          Hei ! smile.gif
          Slik ser mine frøhus ut i dag :

Jeg pollinerade helt i børjan av mars , så frøhusene er nesten 3 måneder nå.

Den gulblommande nedenfor ble pollinerat med den orange.

Jeg pollinerade bare de 4 frøhusene vi ser på første bilde.
          De andre frøhusene ble tatt bort når blomstene var visne.

De blir spennende å se hvor lang tid det tar før frøene modner.
          Siden morplanten er gulblommande skal vel frøhusene bli gule ? shy.gif

Sunny, grattis!!!... du pollinerade flitigt, bättre än bi flirting.gif tummenupp.gif Det finns många frön i dina fröhus som kommer att bli gula så småningom... yes.gif

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 25-05-2009, 21:18
          Länk hit: #708

Medlem

CITAT (clivia @ 25-05-2009, 21:56) *
          Sunny, grattis!!!... du pollinerade flitigt, bättre än bi flirting.gif tummenupp.gif Det finns många frön i dina fröhus som kommer att bli gula så småningom... yes.gif

MVH/clivia

Hei , clivia !
          Takk for svar ! thanks.gif

Så bra å få bekreftet at jeg skal vente på frøene til frøhusene blir gule.

- Pollinerade flitigt , sier du , ha ha , ja , det gjorde jeg virkelig ...
          - Jeg pollinerade hver av de 4 frøhusene 3 - 4 ganger i løpet flere dager
          for å være sikker på at det ble ordentlig ... a0a.gif shy.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 25-05-2009, 22:07
          Länk hit: #709

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 25-05-2009, 20:11) *
          -Jo, Jag! yahoo.gif
          -Jag såg i förrgår att jag fått ett vackert besök i mitt sovrum... wub.gif
          En stängel som hade kommit upp en decimeter och flera småknoppar låg bredvid, på bordet..... no.gif (vita största krukan)

Jag tror att det beror på att jag duschade alla clivior för några veckor sedan och glömde slap.gif (pga brådis) att tömma ur denna kruka, som inte har några dräneringshål, på vatten. Det växte ett gäng med ljusgula svampar på jorden så det har nog varit så pass blött att knopparna tagit skada, gissar jag.
          Idag har den slagit ut! Får väl glädjas åt dessa som är kvar rolleyes.gif .

Den större av cliviorna som jag har i köket (den bakre terracottafärgade krukan) och som jag har trott så länge att det skulle komma en knopp gav jag ju upp för någon/några vecka sedan... Den har varit "bulig" nere vid själva stammen en längre tid, bladen har liksom glesat sig. Men så trodde jag inte att det skulle bli något... I morse såg jag något där nere mellen bladen... yahoo.gif EN KNOPP TILL!!!

Och tror jag att även den lilla som jag har i köket (den svarta krukan), också kommer med en knopp snart för den är också lite "bulig" i stammen och "gles" i bladen, precis som att dom ska lossna utifrån...

Åsså har vi mina små småttingar då laugh.gif . Dom (blivande gulblommande) som är i kaffekoppen...
          Det tar då verkligen tid för dom att växa, tycker jag...
          Gav dom faktiskt lite gödning för första gången idag men jag ska ta och sätta om dom i större kruka samt bättre jord. Då ska det nog bli fart på dom. Har inte velat rört dom så mycket efs jag varit rädd att jag skulle skada deras små rötter.
          Ska dom få fortsätta vara tillsammans eller ska jag sära på dom tro? dunno.gif

(Tack ännu en gång Lissa, för att du lärde mig att använda förstoringsglaset... kram2.gif )
          B

C

Grattis till blommorna, Sussie!!! De ser lite ledsna ut men det kommer att bli bättre när nästa blomningen dyker up trostar.gif ... Man lär sig mycket med tiden, jag skulle titta lite på rötterna efter blomningen för säkerhetens skull...

Det är roligt med klivior... ibland kommer blommorna när vi minst förväntar dem... Min clivia, den som blommar den tredje gången har inte bara ett skott med knoppar, det finns två till som kommer att blomma...

Skott växer mycket nära moderplantan...

Bifogad fil  clivia_med_tre_skott__25.5.2009.jpg ( 58.5k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  clivia_med_tre_blom.skott__25.5.2009.jpg ( 62.11k ) Antal nedladdningar: 21

Men, ja, inte alla är så blomvilliga som detta exemplar...

Fröplantor växer långsamt, Sussie... Två-tre blad per år första två år, tredje årets tillväxt brukar bli bättre... Ännu kan de två småttingar utan problem att leva tillsammans... Jag ska ta några bilder på mina småttingar imorgon, det är mörkt nu...

MVH/clivia

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 25-05-2009, 22:17
          Länk hit: #710

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Jag har en klivia som jag fick för 6 år sedan.
          Har planterat om den 1 gång under denna tid och den har blommat ungefär vartannat år.

Nu är det 4 plantor i och den har inte blommat i år.

Tänkte göra ett försök att plantera om den samt ställa ut den nu på sommaren.

När kan man ställa ut den om man som jag bor i Gbg?

Något man bör tänka på?

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          tepa
          Inlägg 29-05-2009, 23:26
          Länk hit: #711

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Ingen trodde väl nånsin att ni skulle få se Tepa här. Inte med sin åttiåriga Clivia, som hon fick av sin granne i alla fall. Men nu är jag här och ska visa er en par bilder. Tanten jag fick den av sa . att den blommade inte iår. det var ifjol höstas. Hon visste inte varför. Nu fick jag överta denna gamla växt, vilken jag har berättat om i någon tråd tidigare. Det är så att denna växt är född och uppvuxen i mitt hus. Grannen jag fick den av är ättling till de tidigare ägarna av både växt och hus. Nu ska ni få se :

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  nya_blommor_inne_013__Small_.jpg ( 30.14k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  nya_blommor_inne_014__Small_.jpg ( 36.82k ) Antal nedladdningar: 28

Citera
          boxer2
          Inlägg 01-06-2009, 17:36
          Länk hit: #712

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Hörde av en släkting att clivian bara blommar en gång om året, men min unga planta får sin andra blomstängel för i år och med kort mellanrum. Min dryga 4åriga planta har för vana att bara blomma vart annat år, varför gör den så?
          Hur ofta bör jag omplantera mina clivior? Den äldre clivian har också ett sidoskott som blivit ganska stort nu, skall det sitta kvar vid omplantering eller måste jag dela på dem? Vilken tid på året är bäst att omplantera dem?

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          lissa
          Inlägg 03-06-2009, 23:09
          Länk hit: #713

Medlem

Grattis Tepa...jättefin, och nu kommer du att kunna njuta av blommor under en lååång tid framöver smile.gif

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 15-06-2009, 20:42
          Länk hit: #714

Medlem

Hej

En ny bild på min Clivia, nu med tre blommande stänglar och en fjärde på gång!

Mvh Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sv_rdslilja_002__Small_.jpg ( 50.7k ) Antal nedladdningar: 19

Citera
          lissa
          Inlägg 16-06-2009, 00:40
          Länk hit: #715

Medlem

Oj då Tepa..inte dåligt 4 stänglar som kommer att ge dig blommor under en lång tid framöver...grattis

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 16-06-2009, 06:39
          Länk hit: #716

Medlem

Tack, Lissa.

Javisst är jag glad. Och Clivian också, tydligen. För den fick ju komma "hem". Denna ca åttiåriga växt blommade
          inte ifjolsomras, sa tanten jag fick den av i höstas. Den har varit hennes farmors. Du har väl hört storyn hur den
          kom i min ägo. Vi bor nu i tantens farmors hus, vi köpt och renoverat. Clivian är uppvuxen här.

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 23-06-2009, 19:35
          Länk hit: #717

Medlem

Det var längesedan jag skrev i den här tråden...

Grattis, Tepa, till fina blommor... tummenupp.gif

killensomvillhagrönafingrar... hoppas att du har löst problemet, jag tror att det är bara solen du måste tänka på när clivian kommer ut på försommaren...

boxer2, klivian kan blomma några gånger på året, beror på omständigheterna och genetiska anlag, inte varje planta gör det...

Hos mig blommar en clivia fortfarande men alla andra bara växer, några med sina fröhus...

blommande inneclivia...

Bifogad fil  clivia_blommor__jun_2009.jpg ( 66.77k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  clivia_blommor__jun_2009_2.jpg ( 79.37k ) Antal nedladdningar: 19

fröhus blir större och större...
          gul clivia, 2 sorter

Bifogad fil  fr_hus__gul_clivia__jun_2009.jpg ( 65.7k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  fr_hus__en_annan_gul_clivia__jun_2009.jpg ( 76.13k ) Antal nedladdningar: 14

varieg. clivia, "mor och dotter"...

Bifogad fil  varieger._clivia_mor__jun_2009.jpg ( 76.99k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  varieg._clivia__dotter__jun_2009.jpg ( 88.78k ) Antal nedladdningar: 22

den variegerade clivian pollinerade jag inte så flitigt det här året men några frön kommer den att ge...

två bilder på mina småttingar.... (febr. 2008, jan. 2009)

Bifogad fil  tv__ringar__juni_2009.jpg ( 133.44k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  sm_ttingar_28.1.2009__juni_2009.jpg ( 75.14k ) Antal nedladdningar: 19

MVH/clivia smile.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 25-06-2009, 14:41
          Länk hit: #718

Medlem

några bilder till...

Min variegerade clivia och hennes fröplantor 2009, 2008, 2007, 2006...

Bifogad fil  den_var._clivian_och_fr_plantor__juni_2009.jpg ( 110.69k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  var._clivia_och_fr_plantor__juni_2009.jpg ( 114.44k ) Antal nedladdningar: 26

C. cyrtanthiflora är på väg att blomma, det finns några stycken i krukan, en av dem blommade i okt. 2008, blommorna finns på den andra bilden...

Bifogad fil  C.cyrtanthiflora_p__v_g_att_blomma__25.6.2009.jpg ( 122.41k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  C._cyrtanthiflora_blommor_okt.2008.jpg ( 81.19k ) Antal nedladdningar: 19

lite OT...

påskkaktusblommor i juni.... happy.gif

Bifogad fil  p_skkaktusblommor_i_juni.jpg ( 127.51k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  p_skkaktusblommor_i_juni_2.jpg ( 103.14k ) Antal nedladdningar: 20

Hoppas det går bra för alla kliviavänner.... smiley_small_hug.gif

Bifogad fil  klivia_i_majsolen....jpg ( 71.61k ) Antal nedladdningar: 21

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 25-06-2009, 19:02

Citera
          Sunny
          Inlägg 26-06-2009, 11:28
          Länk hit: #719

Medlem

Takk for fine bilder , clivia ! bravo.gif

- Har saknat deg i denne tråden ...

Nå har jeg fått mail fra New Zealand om at mine frø er på veg ,
          så nå er det er det med spenning jeg går til postlådan hver dag ...

Mine 4 frøkapsler på den gule Cliviaen som jeg har polinerat vokser ,
          men er fremdeles helt grønne just som dine.

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 26-06-2009, 17:55
          Länk hit: #720

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 24 291

Hvilken fantastisk tråd!

Clivia og alle dere andre er veldig flinke til å dele råd og bilder.

For øyeblikket prøver jag å få frø fra PoD til å spire. Men de har sendt meg rotne frø. Jeg er ikke så lite skuffet nå. Jeg kommer nok ikke til å bestille derfra igjen.

Redigerat av Gunthwaite: 27-06-2009, 06:46

Citera

60 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 23:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon