| |
|
  |
väl eller väll, Vad är rätt?? |
|
|
|
|
01-01-2008, 19:57
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Vad särskrivningar beror på vet jag inte, men det vore konstigt ifall det inte har med inflytande från engelskan att göra. Förr läste man engelska i skolan, och så var det bra med det. I och med den nya teknikens intåg, med datorer och MTV, kabel- och satellit-TV, blev vi exponerade för väldigt mycket mer engelska även i vardagen. Någonstans mellan 1985-1995 tror jag den största förändringen skedde, eftersom så många barn då läste ungefär lika mycket engelska (i nintendospel, datorspel) som de läste svenska dagligen. Minst. Sedan har det bara blivit värre i och med internet, där vi läser engelska mest hela tiden.
Dessutom har såklart den generella språk- och stavningsnivån påverkats av att vi idag läser i huvudsak text skrivna av privatpersoner, dvs, man chattar med kamrater som skriver på samma nivå som en själv, eller så läser vi forum på internet där det mesta är skrivet av medel-Svensson. Förr var nästan allt man läste skrivet av proffs. Det var böcker, textade program på SVT, och det var korrekturlästa tidningar. Vi läser alltså mångfaldigt fler felstavade ord idag; inte undra på att man då förlorar en del av känslan för vad som är rätt eller fel. Jag själv stavar sämre nu än när jag var 15 år, inbillar jag mig. Jag skriver dessutom slarvigare på forum än i e-post. Och ännu slarvigare när jag chattar.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 19:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (Pirum @ 01-01-2008, 19:57)  Vad särskrivningar beror på vet jag inte, men det vore konstigt ifall det inte har med inflytande från engelskan att göra. Förr läste man engelska i skolan, och så var det bra med det. I och med den nya teknikens intåg, med datorer och MTV, kabel- och satellit-TV, blev vi exponerade för väldigt mycket mer engelska även i vardagen. Någonstans mellan 1985-1995 tror jag den största förändringen skedde, eftersom så många barn då läste ungefär lika mycket engelska (i nintendospel, datorspel) som de läste svenska dagligen. Minst. Sedan har det bara blivit värre i och med internet, där vi läser engelska mest hela tiden.
Dessutom har såklart den generella språk- och stavningsnivån påverkats av att vi idag läser i huvudsak text skrivna av privatpersoner, dvs, man chattar med kamrater som skriver på samma nivå som en själv, eller så läser vi forum på internet där det mesta är skrivet av medel-Svensson. Förr var nästan allt man läste skrivet av proffs. Det var böcker, textade program på SVT, och det var korrekturlästa tidningar. Vi läser alltså mångfaldigt fler felstavade ord idag; inte undra på att man då förlorar en del av känslan för vad som är rätt eller fel. Jag själv stavar sämre nu än när jag var 15 år, inbillar jag mig. Jag skriver dessutom slarvigare på forum än i e-post. Och ännu slarvigare när jag chattar. Och dessutom kan inte heller journalister vare sig stava rätt eller använda svenska språket korrekt! Korrekturläsning existerar inte längre tyvärr.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag som började skolan i mitten/slutet av 80-talet fick lära mig att skriva långa ord med binde-streck. Senare på högstadiet fick vi lära oss att det var "lågstadiesvenska" att stava så. En sak jag har märkt är att vissa rättstavningsprogram inte klarar av språket som t.ex. det i mozilla som skriver isär många sammansatta ord. som ordet rättstavningsprogram som jag får markerat som fel just nu. Som västgöte löser man problemet med ordet väl lätt eftersom det heter la här
Redigerat av Markus_H: 01-01-2008, 20:30
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 20:32
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2008, 16:16)  Ingen finska i svenskan, tack. Det jag har sett av finskan så är det ett ganska torftigt språk med krångliga stavningsregler. Inte två konsonanter i början på ord och så märkliga regler om vokaler i samma ord. Nä, inte vill jag heller ha finska i svenskan men att finska skulle vara torftigt språk anser jag vara felaktigt påstående. I finskan finns så många fler beskrivande ord än i svenskan. Ett mycket rikare språk med andra ord. Men att gramatiska regler verkar svåra och obegripliga, det förstår jag. Men för mig som behärskar finskan är det hur enkelt som helst, inga märkligheter med vokelrna för mig!  De/dom ska visst ersättas med dem har jag hört från en skolungdom, läraren hade sagt det. Vet inte om hon pratade i nattmössan eller om hennes svenskalärare tittat för djupt ner i flaskan. Rentav är det sant? Hur som helst ser det helgalet ut att använda dem där det inte ska användas.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vad gäller dem så skall det inte användas överallt. De och dem har ersatts av dom men det tycks som om man vill ha bort det ordet och ersätter det med dem istället men det blir ju fel då.
Ok, finskan är kanske mer beskrivande men då blir både orden och meningarna längre. Det var väl nåt tjafs om en lite protektionistisk finsk regel om att står det på både finska och svenska skall det vara ordagrant översatt. Problemet gällde ordet lakritskonfekt som om man översätter den finska benämningen blir lakritsgodiskonfekt men det blir ju knasigt på svenska. Vet inte hur det slutade.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 16:14)  Tyvärr verkar det saknas en hel del kunskap i och om det svenska språket hos många unga idag. - har dem inte gått i skolan? - hur brukar dem göra? Lika mycket som "gamlingar" saknar kunskap om att språket förändras hela tiden. Dom är accepterad både som objekts- och subjektsform i vardagligt tal och skrift, men inte i typ Riksdagstryck. Skriftspråk och talspråk närmar sej mer och mer varandra. Inte ens Stintan43 uttalar högt: "jag såg dem springa"
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-01-2008, 21:07
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 01-01-2008, 21:05)  Lika mycket som "gamlingar" saknar kunskap om att språket förändras hela tiden.
Dom är accepterad både som objekts- och subjektsform i vardagligt tal och skrift, men inte i typ Riksdagstryck. Skriftspråk och talspråk närmar sej mer och mer varandra. Inte ens Stintan43 uttalar högt: "jag såg dem springa" Nej Hannele ... dom är inte godkänt i skriftspråk. Jag har mailat Fredrik med fråga om just detta. Nej usch! jag gillar inte att inlägg förvinner om man skriver och citerar 2 st inom 5 minuter.
Redigerat av Netha: 01-01-2008, 21:09
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:12
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 21:07)  Nej Hannele ... dom är inte godkänt i skriftspråk. Jag har mailat Fredrik med fråga om just detta. Men det är väl just sammanblandningsproblemet han värjer sig mot mest, dvs, att man då inte längre kan skilja mellan 'de' och 'dem'. Annars verkar ju Fredrik, i boken 'Världens dåligaste språk', trycka ganska starkt på att det är skriftspråket som ska böja sig för talspråket - och inte tvärtom. Det är också därför han är emot särskrivning. Det är ju uppenbar skillnad på "sjuksköterska" och "sjuk sköterska", exempelvis. Något vi alla hör i tal, men vi inte kan se i skrift om folk särskriver. Att folk börjar skapa två ord från "väl" (väl och väll) tror jag inte att Fredrik skulle ha så mycket emot, men jag kan ha fel.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:18
|

Medlem

|
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 21:07)  dom är inte godkänt i skriftspråk. Haha, vilken polis ska kolla, hur jag skriver mina personliga brev, även SAOL skriver om dom som ett vardagligt uttryck, tal och skrift närmar sej hela tiden. Läs en 30 år gammal text, så märker du stor skillnad.
Redigerat av Hannele: 01-01-2008, 21:19
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
well, well
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-01-2008, 21:25
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 01-01-2008, 21:12)  Men det är väl just sammanblandningsproblemet han värjer sig mot mest, dvs, att man då inte längre kan skilja mellan 'de' och 'dem'. Annars verkar ju Fredrik, i boken 'Världens dåligaste språk', trycka ganska starkt på att det är skriftspråket som ska böja sig för talspråket - och inte tvärtom. Det är också därför han är emot särskrivning. Det är ju uppenbar skillnad på "sjuksköterska" och "sjuk sköterska", exempelvis. Något vi alla hör i tal, men vi inte kan se i skrift om folk särskriver.
Att folk börjar skapa två ord från "väl" (väl och väll) tror jag inte att Fredrik skulle ha så mycket emot, men jag kan ha fel. Det stämmer, men personligen tror jag inte att dem kommer att accepteras. Hellre då dom som man ju använder i talspråket. Iaf så har jag aldrig hört någon säga t.ex dem gick till skogen., medan jag väldigt ofta hör dom gick ... faktiskt nästan nästan lika ofta som de gick ...Särskrivningar, ja de kan bli riktigt komiskt ibland. Väll ... det ordet har jag aldrig hört någon säga och faktiskt inte heller sett i skrift förrän här i tråden. Alltså istf väl.
Redigerat av Netha: 01-01-2008, 21:26
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-01-2008, 21:35
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 01-01-2008, 21:18)  Haha, vilken polis ska kolla, hur jag skriver mina personliga brev, även SAOL skriver om dom som ett vardagligt uttryck, tal och skrift närmar sej hela tiden. Läs en 30 år gammal text, så märker du stor skillnad. Oj! Nej inte tror jag att polisen satsar resurser på att kolla din privata brevväxling.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:38
|

Medlem

|
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 21:25)  Iaf så har jag aldrig hört någon säga t.ex dem gick till skogen., medan jag väldigt ofta hör dom gick ... faktiskt nästan nästan lika ofta som de gick ... Och du ser inte dessa exempel i skrift heller, för de är "gamlingar" som citerar fel... (exempelvis Stintan43)
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-01-2008, 21:43
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 01-01-2008, 21:38)  Och du ser inte dessa exempel i skrift heller, för de är "gamlingar" som citerar fel... (exempelvis Stintan43) ?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Mina ungar gick i skolan på 80-talet och inte fick då dom lära sig att det skulle vara särskrivningar överallt så det måste nog ha varit olika i olika skolor. Låter dock märkligt i mina öron. Ser man på nu skrev jag dom istället för de och det gör jag för det mesta vill jag påstå (tillåtet eller ej) däremot blir det ju helt fel om jag hade skrivit dem istället här ovanför, vilket är väldigt vanligt att dagens unga skulle ha gjort. Anma jag hoppas verkligen den där skolungdomen pratade i nattmössan. Hannele du har så rätt så inte ens en "gamling" som jag säger "jag såg dem springa" Men nog katten har jag kunskap om att språket förändras. CITAT (Hannele @ 01-01-2008, 21:38)  Och du ser inte dessa exempel i skrift heller, för de är "gamlingar" som citerar fel... (exempelvis Stintan43) Kan du förklara vad du menade nu Hannele?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 21:59
|

Medlem

|
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 21:25)  Iaf så har jag aldrig hört någon säga t.ex dem gick till skogen., medan jag väldigt ofta hör dom gick ... faktiskt nästan nästan lika ofta som de gick ... Nej man hör ju ingen säga dem gick till skogen men man ser det ofta i skrift, istället för de/dom gick vilket är mer rätt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 22:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 21:59)  Nej man hör ju ingen sägadem gick till skogen men man ser det ofta i skrift, istället för de/dom gick vilket är mer rätt. Efter vad jag fick lära mig i skolan så fanns inte "dom" i skriftform. Isf var det nåt som hände i tingsrätten... De eller dem var det som gällde Men dem gick till skogen fick det inte vara, utan degick till skogen. Eller de har sett dem tex. Däremot uttalar man ju både de och dem som dom i tal, men det är en annan sak. Numer så ska man visst få skriva dom iaf efter vad jag förstått.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-01-2008, 22:13
|
Gäster

|
CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 21:59)  Nej man hör ju ingen sägadem gick till skogen men man ser det ofta i skrift, istället för de/dom gick vilket är mer rätt. Jag läser ett antal bloggar varje dag och där finns en som konsekvent använder dem istf de och det var just den som fick mig att reagera.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2008, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 22:13)  Jag läser ett antal bloggar varje dag och där finns en som konsekvent använder dem istf de och det var just den som fick mig att reagera. Ja då har iallafall vi förstått varandra rätt  men jag undrar fortfarande vad Hannele menade i sitt senaste inlägg
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-01-2008, 22:37
|
Gäster

|
CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 22:35)  Ja då har iallafall vi förstått varandra rätt  men jag undrar fortfarande vad Hannele menade i sitt senaste inlägg Gör jag också. Men att vänta sig ett svar från henne .. det är att förvänta sig något ouppnåeligt. Tyvärr.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|