Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > väl eller väll, Vad är rätt??
          Hannele
          Inlägg 01-01-2008, 22:40
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 21:53) *
          Hannele du har så rätt så inte ens en "gamling" som jag säger "jag såg dem springa"

Jag tror att du har citerat fel ur minnet, för undomar skirver ju som de talar.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-01-2008, 22:42
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag förstår fortfarande inte vad det är jag har citerat fel. Förklara bättre är du snäll.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 01-01-2008, 23:48
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 22:42) *
          Jag förstår fortfarande inte vad det är jag har citerat fel. Förklara bättre är du snäll.

Tog ett tag innan jag fattade, förlåt att jag lägger mig i...

Hannele menar nog att du citerade ungdomars sätt att skriva "dem" istället för de.
          Medan Hannele tycker att ungdomar skriver som de pratar, alltså "dom".

Jag menar att båda har rätt, ungdomar skriver som de pratar i mångt och mycket, men väligt många anväder "dem" (enligt mig) felaktigt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-01-2008, 00:31
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Anma @ 01-01-2008, 23:48) *
          Tog ett tag innan jag fattade, förlåt att jag lägger mig i...

Hannele menar nog att du citerade ungdomars sätt att skriva "dem" istället för de.
          Medan Hannele tycker att ungdomar skriver som de pratar, alltså "dom".

Jag menar att båda har rätt, ungdomar skriver som de pratar i mångt och mycket, men väligt många anväder "dem" (enligt mig) felaktigt.

Förlåt men vad Hannele menar vill jag gärna att hon svarar på själv då jag inte kan se att jag citerat något fel ur minnet.
          Hannele kan vara lite kryptisk i sina inlägg därför vill jag ha ett svar från henne.

Det var jag som från början tog upp det där med att många yngre använder dem felaktigt i skrift. Ungdomar skriver inte alls som dom talar i detta sammanhang för dom skriver t.ex. dem gick ut i skogen för dem tycker det finns så mycket blåbär i år som dem kan plocka vilket inte är korrekt.
          Hade dom skrivit som dom talar hade det blivit dom gick ut i skogen för dom tycker det finns så mycket blåbär i år som dom kan plocka så hade det enligt mig varit mer rätt. Fast ska det vara helt korrekt svenska så ska man ju skriva de i ovanstående mening men dom är nog godkänt också. Jag har då inte hört någon säga dem gick ut i skogen när dom talar och jag vet också att många skriver som dom talar men i det här fallet gör dom det inte.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 02-01-2008, 00:36
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Stintan43 @ 02-01-2008, 00:31) *
          Förlåt men vad Hannele menar vill jag gärna att hon svarar på själv då jag inte kan se att jag citerat något fel ur minnet.
          Hannele kan vara lite kryptisk i sina inlägg därför vill jag ha ett svar från henne.

Det var jag som från början tog upp det där med att många yngre använder dem felaktigt i skrift. Ungdomar skriver inte alls som dom talar i detta sammanhang för dom skriver t.ex. dem gick ut i skogen för dem tycker det finns så mycket blåbär i år som dem kan plocka vilket inte är korrekt.
          Hade dom skrivit som dom talar hade det blivit dom gick ut i skogen för dom tycker det finns så mycket blåbär i år som dom kan plocka så hade det enligt mig varit mer rätt. Fast ska det vara helt korrekt svenska så ska man ju skriva de i ovanstående mening men dom är nog godkänt också. Jag har då inte hört någon säga dem gick ut i skogen när dom talar och jag vet också att många skriver som dom talar men i det här fallet gör dom det inte.

Ja, jag bad om ursäkt redan då jag la mig i. För övrigt tycker jag att du har helt rätt.

Citera
          Berith
          Inlägg 02-01-2008, 08:50
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Intressant tråd, gillar när det diskuteras hur svenska språket funkar. yes.gif

Beträffande de/dem/dom så skriver jag för det mesta dom. Tror som andra också sagt, att många skriver dem istället för dom som är en ersättning för de.

Och väl stavas väl alltid väl, även om det uttalas väll?
          Och väl stavas väll alltid väl, även om det uttalas väll? - där det ibland uttalas som två L.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Berith
          Inlägg 02-01-2008, 10:15
          Länk hit: #47

Medlem

Kom på en sak till...

Det finns en reklamfilm med kossor och en flicka som säger "jag längtar tills jag blir stor..." och så berättar hon vad hon ska göra då.

Tills jag blir stor säger hon, men hon menar säkert till jag blir stor. Hon väntar väl på att hon ska bli stor, inte att hon ska sluta längta när hon blir stor. Om ni förstår vad jag menar. g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          EKLO
          Inlägg 02-01-2008, 10:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Berith @ 02-01-2008, 10:15) *
          Kom på en sak till...

Det finns en reklamfilm med kossor och en flicka som säger "jag längtar tills jag blir stor..." och så berättar hon vad hon ska göra då.

Tills jag blir stor säger hon, men hon menar säkert till jag blir stor. Hon väntar väl på att hon ska bli stor, inte att hon ska sluta längta när hon blir stor. Om ni förstår vad jag menar. g.gif

Just ett exempel som jag tycker är krångligt. Menar du att det skulle vara tills om meningen hade varit: Jag längtar tills jag slutar vara barn?

Hm. Det där med till och tills är knivigt tycker jag. Och reglerna minns jag inte heller.

mvh Eklo

Citera
          Berith
          Inlägg 02-01-2008, 10:49
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (EKLO @ 02-01-2008, 10:27) *
          Just ett exempel som jag tycker är krångligt. Menar du att det skulle vara tills om meningen hade varit: Jag längtar tills jag slutar vara barn?

Hm. Det där med till och tills är knivigt tycker jag. Och reglerna minns jag inte heller.

mvh Eklo

Ja så menar jag nog. rolleyes.gif

Jag längtar tills det blir sommar - sen slutar jag längta.
          Jag längtar till det blir sommar - jag väntar på att det ska bli sommar.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-01-2008, 11:26
          Länk hit: #50

Medlem

Knepigt fast sen när sommaren kommit så behöver man ju inte längta efter den längre. g.gif

--------------------

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 02-01-2008, 13:07
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Språket ändras hela tiden och det är bara att acceptera.
          Att "längta till(s) det blir sommar" hade varit inkorrekt att skriva under min skoltid - då hette det "längta till att det ska bli sommar" eller "längta till dess att det blir sommar" om meningen skulle innehålla alla sina korrekta satsdelar. Så visst är det mkt som förändras och tur är väl det! Läs en bok från förra sekelskiftet!!
          Att många unga skriver "dem" stämmer. Jag tror det beror på att de någonstans vet att det inte uppfattats som korrekt att skriva "dom" och så försöker man få till det utan att ha tillräcklig kunskap om de gamla skrivreglerna för de/dem,

--------------------
          Lena

Citera
          Ophelia
          Inlägg 02-01-2008, 13:48
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Det må vara naturliga förändringar i språket men jag blir fortfarande irriterad över att se ordet "väll" när det ska vara "väl". Jag tror helt enkelt att det handlar som stavfel. Jag blir även irriterad över alla dessa särskiljningar av ord. Sedan när börjar vi särskilja ord som "omgärda" och "helhetsintryck"?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-01-2008, 14:31
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Lena i Torslanda @ 02-01-2008, 13:07) *
          Språket ändras hela tiden och det är bara att acceptera.
          Att "längta till(s) det blir sommar" hade varit inkorrekt att skriva under min skoltid - då hette det "längta till att det ska bli sommar" eller "längta till dess att det blir sommar" om meningen skulle innehålla alla sina korrekta satsdelar. Så visst är det mkt som förändras och tur är väl det! Läs en bok från förra sekelskiftet!!
          Att många unga skriver "dem" stämmer. Jag tror det beror på att de någonstans vet att det inte uppfattats som korrekt att skriva "dom" och så försöker man få till det utan att ha tillräcklig kunskap om de gamla skrivreglerna för de/dem,

Visst ändras språket hela tiden och tur är väl det men lite skrivregler får det väl ändå lov att finnas. Många yngre stavar som krattor tyvärr, har ett uselt ordförråd och har noll kännedom om den svenska grammatiken. Det tycker jag är synd.

Men bara för att språket ändras hela tiden är det väl inte fel att diskutera om det. Jag tycker att det är ett intressant ämne.

--------------------

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 02-01-2008, 14:45
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Visst behöver vi skrivregler bara man inte glömmer att reglerna ändras med tiden. Jag är själv en petimeter när det gäller det skrivna språket och vill att det ska vara rätt stavat och ha en korrekt grammatik. Jag har många gånger svårt att acceptera att det som var absolut "förbjudet" när jag lärde mig läsa och skriva numer är helt ok.
          Ordet väll har jag aldrig sett tidigare och hoppas också att slippa framgent. Likaså ordet juh som jag sett flera gånger här på forumet - hur sjutton har det kommit till!? Obegripligt.

--------------------
          Lena

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-01-2008, 18:20
          Länk hit: #55

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Lena i Torslanda @ 02-01-2008, 14:45) *
          Visst behöver vi skrivregler bara man inte glömmer att reglerna ändras med tiden. Jag är själv en petimeter när det gäller det skrivna språket och vill att det ska vara rätt stavat och ha en korrekt grammatik. Jag har många gånger svårt att acceptera att det som var absolut "förbjudet" när jag lärde mig läsa och skriva numer är helt ok.
          Ordet väll har jag aldrig sett tidigare och hoppas också att slippa framgent. Likaså ordet juh som jag sett flera gånger här på forumet - hur sjutton har det kommit till!? Obegripligt.

Meh, det har väl kommit till för att folk vill få lite mer eftertryck när de vill uttrycka en självklarhet, juh wink.gif

Fast, jo, det är lite krångligt att acceptera språkförändringar...själv känner jag språkfascisten vakna inom mig när jag ser onödigt slarvigt skriven text. Med onödigt menar jag att det i sammanhanget (affärer, annonser, tidningar) borde vara en fördel för avsändaren om vi mottagare/läsare slapp reta oss på felaktigheter som lätt hade kunnat fixas - om någon hade brytt sig om att göra det. Korrekturläsare verkar dock helt avskaffade numera.

--------------------
          zon2.5

Citera
          EKLO
          Inlägg 02-01-2008, 18:27
          Länk hit: #56

Medlem

Jag har en god vän som är språkfascist OCH gillar att gå ut och äta. Med mig t ex. Hon har en idé om att man ska lämna den restaurang som har särskrivning och felstavning i menyn - många hungriga promenader från krog till krog blev det, innan jag fick henne att återgå till ett mera normalt beteende...

mvh Eklo

Redigerat av EKLO: 02-01-2008, 18:28

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-01-2008, 18:51
          Länk hit: #57

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (EKLO @ 02-01-2008, 18:27) *
          Jag har en god vän som är språkfascist OCH gillar att gå ut och äta. Med mig t ex. Hon har en idé om att man ska lämna den restaurang som har särskrivning och felstavning i menyn - många hungriga promenader från krog till krog blev det, innan jag fick henne att återgå till ett mera normalt beteende...
          mvh Eklo

Det låter som en sympatisk och på alla sätt trevlig vän du har smile.gif Jag brukar ibland fylla i ett bindestreck, om jag har penna med mig och ser särskrivningar...funderar ibland på att ta med en svart tuschpenna att ha i fickan...menar du att detta inte låter normalt? whistling.gif

Redigerat av Pirum: 02-01-2008, 18:51

--------------------
          zon2.5

Citera
          EKLO
          Inlägg 02-01-2008, 18:54
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Pirum @ 02-01-2008, 18:51) *
          Det låter som en sympatisk och på alla sätt trevlig vän du har smile.gif Jag brukar ibland fylla i ett bindestreck, om jag har penna med mig och ser särskrivningar...funderar ibland på att ta med en svart tuschpenna att ha i fickan...menar du att detta inte låter normalt? whistling.gif

Kanske bara en liten, ynka smula fanatiskt ...

Eklo

Citera
          gunvor
          Inlägg 24-01-2008, 16:34
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

på tal om krogar - en gång såg jag en skylt som talade om
          "vegetarisk chili con carne"
          Ingen på den krogen hade ngn förståelse för mina synpunkter. Det var mitt första o sista besök där!
          För övrigt tycker jag synd om vårt stackars misshandlade språk.
          Hatar ord som våran!
          Blir irriterad när folk inte kan skilja på var o vart.
          Dom / dem är väldigt vanligt och även väll och juh om man som jag ser hundforumet vovve som ngt med ett visst underhållningsvärde!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 24-01-2008, 17:00
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ordet sin håller på att försvinna och ersätts med hans eller hennes. Ex Han åt upp hans mat. Vems mat åt han upp??
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon