Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > väl eller väll, Vad är rätt??
          gunvor
          Inlägg 24-01-2008, 17:09
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

Super billiga hundtäcken

ja, det är en fråga som väl aldrig får något svar!

Citera
          Tobe3
          Inlägg 24-01-2008, 17:25
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 211
          Medlem nr: 12 182

Jag super brännvin. laugh.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-01-2008, 17:37
          Länk hit: #63

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (gunvor @ 24-01-2008, 16:34) *
          på tal om krogar - en gång såg jag en skylt som talade om
          "vegetarisk chili con carne"
          Ingen på den krogen hade ngn förståelse för mina synpunkter. Det var mitt första o sista besök där!
          För övrigt tycker jag synd om vårt stackars misshandlade språk.
          Hatar ord som våran!
          Blir irriterad när folk inte kan skilja på var o vart.
          Dom / dem är väldigt vanligt och även väll och juh om man som jag ser hundforumet vovve som ngt med ett visst underhållningsvärde!

Jag tycker det är rätt ok att skriva "vegetarisk chili con carne", eftersom chili con carne knappast kan anses vara korrekt svenska utan snarare ett slags egennamn på en utrikisk maträtt. Ungefär som "pannkaka", som man lika gärna kan göra med eller utan ägg, eller "korv stroganoff" utan korv, men med quorn/sojabitar...
          Jag har sett att en del skriver chili sin carne, det kanske faller fler på läppen, men samtidigt tror jag att många inte förstår vad det betyder. Andra underligheter är vegetariska kycklingfiléer, med mera. Filé förresten, det kan man hitta överallt, snart säljs väl färdigskalade och uppdelade apelsiner som 'apelsinfiléer'...smile.gif

Ibland kommer ju dialekter in också, något som kan vara fullt korrekt talspråk i ena delen av landet kan låta helt koko i den andra. "Jag gav han/('en) en käftsmäll" är ju ganska korrekt här i västsverige, även om innebörden kanske inte är det trevligaste. Motsvarigheten för något feminint skulle då kunna bli "Jag gav 'na/(hon) en blomma". Satte det jag uppfattar som ovanligare inom (). Det är då inte underligt att det spiller över till chattar och forum där man ofta är ganska informell. Men visst sticker det i ögonen ibland.

--------------------
          zon2.5

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 24-01-2008, 17:49
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Pirum @ 24-01-2008, 17:37) *
          Jag tycker det är rätt ok att skriva "vegetarisk chili con carne", eftersom chili con carne knappast kan anses vara korrekt svenska utan snarare ett slags egennamn på en utrikisk maträtt. Ungefär som "pannkaka", som man lika gärna kan göra med eller utan ägg, eller "korv stroganoff" utan korv, men med quorn/sojabitar...
          Jag har sett att en del skriver chili sin carne, det kanske faller fler på läppen, men samtidigt tror jag att många inte förstår vad det betyder. Andra underligheter är vegetariska kycklingfiléer, med mera. Filé förresten, det kan man hitta överallt, snart säljs väl färdigskalade och uppdelade apelsiner som 'apelsinfiléer'...smile.gif

Ibland kommer ju dialekter in också, något som kan vara fullt korrekt talspråk i ena delen av landet kan låta helt koko i den andra. "Jag gav han/('en) en käftsmäll" är ju ganska korrekt här i västsverige, även om innebörden kanske inte är det trevligaste. Motsvarigheten för något feminint skulle då kunna bli "Jag gav 'na/(hon) en blomma". Satte det jag uppfattar som ovanligare inom (). Det är då inte underligt att det spiller över till chattar och forum där man ofta är ganska informell. Men visst sticker det i ögonen ibland.

Ja så tänkte jag också om chili con carne. Stt det kanske är så att många inte tänker på att det betyder mer än en maträtt och att ännu färre skulle veta vad chili sin carne betyder.
          Jag har också tänkt på det där med filé. Har det alltid hetat fiskfile finns det andra bitar på en fisk? Bog? Mm, väntar också på apelsinfilén. Vore kanon för det är så kladdigt att skala själv. wink.gif

Här där jag bor tror jag att man säger: Jag gav 'en/alt. gav 'an en blomma o jag gav 'na en blomma. (I forsvenskan var ackusativformen för han - han och för hon - hana)

Redigerat av anna_rispan: 24-01-2008, 17:49

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2008, 18:27
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (anna_rispan @ 24-01-2008, 17:49) *
          Ja så tänkte jag också om chili con carne. Stt det kanske är så att många inte tänker på att det betyder mer än en maträtt och att ännu färre skulle veta vad chili sin carne betyder.
          Jag har också tänkt på det där med filé. Har det alltid hetat fiskfile finns det andra bitar på en fisk? Bog? Mm, väntar också på apelsinfilén. Vore kanon för det är så kladdigt att skala själv. wink.gif

Här där jag bor tror jag att man säger: Jag gav 'en/alt. gav 'an en blomma o jag gav 'na en blomma. (I forsvenskan var ackusativformen för han - han och för hon - hana)

Laxkotlett finns väl t.ex.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 24-01-2008, 18:32
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Stintan43 @ 24-01-2008, 18:27) *
          Laxkotlett finns väl t.ex.

Mmm, just det. O om man vänder den ut o in blir det laxfjäril? Dags att pysa till "jag-undrar-tråden kanske...

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-01-2008, 21:06
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (gunvor @ 24-01-2008, 16:34) *
          Hatar ord som våran!
          Blir irriterad när folk inte kan skilja på var o vart.

stackars dej, inte många du kan umgås med. laugh.gif
          Våran har fått plats i SAOL

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 21:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon