Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > När vi nu har uppe skrivfrågor...
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2008, 18:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Krolliljan @ 02-01-2008, 17:57) *
          tummenupp.gif (efter att ha läst denna och en väl-väll-tråd)

En sida om dialekter

Att lyssna på olika dialekter på dialektsidan var verkligen intressant.
          Lyssnade runt lite från olika ställen som jag har anknytning till.
          yahoo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 03-01-2008, 08:08
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 18:06) *
          Att lyssna på olika dialekter på dialektsidan var verkligen intressant.
          Lyssnade runt lite från olika ställen som jag har anknytning till.
          yahoo.gif

Försökte hitta Kiruna för att kolla om dom verkligen inte har nån dialekt, men hittade inte det? Vad ska jag lyssna på som ligger i närheten?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          caprifol
          Inlägg 03-01-2008, 09:03
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Berith @ 03-01-2008, 08:08) *
          Försökte hitta Kiruna för att kolla om dom verkligen inte har nån dialekt, men hittade inte det? Vad ska jag lyssna på som ligger i närheten?

Jodå, visst har "vi" dialekt även uppe i Kiruna. Den är inte så utpräglad som vid kusttrakten t ex, och kanske inte heller så helt avgränsad till Kiruna.Ibland pratar man om "Malmfälten" alltså även Gällivare/Malmberget. Trots att jag flyttat därifrån för ca 35 år sedan kan många fortfarande höra att jag kommer från trakten, och jag själv hör det otroligt tydligt på mina släktingar och vänner som bor kvar. MEN - det är alltså inte alls så utpräglat som på många andra ställen i norra Norrland.

Redigerat av caprifol: 03-01-2008, 09:03

Citera
          Netha
          Inlägg 03-01-2008, 22:13
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (caprifol @ 03-01-2008, 09:03) *
          Jodå, visst har "vi" dialekt även uppe i Kiruna. Den är inte så utpräglad som vid kusttrakten t ex, och kanske inte heller så helt avgränsad till Kiruna.Ibland pratar man om "Malmfälten" alltså även Gällivare/Malmberget. Trots att jag flyttat därifrån för ca 35 år sedan kan många fortfarande höra att jag kommer från trakten, och jag själv hör det otroligt tydligt på mina släktingar och vänner som bor kvar. MEN - det är alltså inte alls så utpräglat som på många andra ställen i norra Norrland.

Där kan jag inte hålla med dig smile.gif
          Det handlar väl eg inte om dialekt i detta fall ... eftersom man uttalar alla bokstäver som de låter
          som t.ex så säger man Ä ... inte E eller något mellanting, A som det ska låta ... inte något som är mellan Å och A.
          Dialekter är väl sådant el liknande det vi kan lyssna på HÄR
          Dialekter är inte något som alla svensktalande kan förstå, och jag vill påstå att en Kirunabo kan alla förstå, som kan svenska.

Jag är eg inte Kirunabo , är född nära Finska gränsen och bryter dörför på finska fastän mitt första språk var svenska.

Men ... att folk neråt landet hör att man kommer "uppifrån" det är ju helt ofrånkomligt...
          precis som folk norrut hör om man kommer söderifrån. smile.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 03-01-2008, 23:05
          Länk hit: #45

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Dialekter är ju även språkmelodi, ordval, etc. Man får dock komma ihåg att exempelvis Kiruna inte har en så lång historia - det är en sentida skapad stad med inflyttning av folk från vida kring. Det finns ingen långvarig lokal förankring, som det finns i bygder med mer särpräglade dialekter.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 04-01-2008, 00:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Kul tråd det här! smile.gif

Gossen Ruda skrev:
          CITAT
          ....Telefonjack böjs jack - jacken, det heter alltså en jack, till skillnad från jacket efter en yxa. Fast oftast hör man jacket eller till och med jacketet men den felsägningen är inte provinsiell, tidigare växelhäxan Berith på jobbet här i Götet körde ibland med den senare varianten.....
          Är du verkligen säker på det? Jag skulle i alla fall helt spontant säga ett jack.

CITAT
          Obestämda jack, japp.

Nja, om det är ett "en-ord" så borde det heta en telefonjack flera telefonjackar vilket låter väldigt märkligt i mina öron! crazy.gif "En-ord" som slutar på konsonant tror jag i princip alltid får -ar (eller ibland -er) som ändelse (jmf en stol flera stolar) medan "ett-ord" som slutar på en konsonant saknar ändelse i pluralis obestämd form, t ex ett bord flera bord (jmf ett telefonjack flera telefonjack). Just nu kan jag inte komma på något undantag från denna regel - fast det finns säkert. Roade mig också med att söka på Google: "telefonjackar" ger bara 8 träffar medan det är flera tusen träffar på "flera telefonjack" vilket väl tyder på att "ett telefonjack" är det normala.

Redigerat av Anders zon 1: 04-01-2008, 00:29

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 06:30
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Netha @ 03-01-2008, 22:13) *
          Där kan jag inte hålla med dig smile.gif
          Det handlar väl eg inte om dialekt i detta fall ... eftersom man uttalar alla bokstäver som de låter
          som t.ex så säger man Ä ... inte E eller något mellanting, A som det ska låta ... inte något som är mellan Å och A.
          Dialekter är väl sådant el liknande det vi kan lyssna på HÄR
          Dialekter är inte något som alla svensktalande kan förstå, och jag vill påstå att en Kirunabo kan alla förstå, som kan svenska.

Jag är eg inte Kirunabo , är född nära Finska gränsen och bryter dörför på finska fastän mitt första språk var svenska.

Men ... att folk neråt landet hör att man kommer "uppifrån" det är ju helt ofrånkomligt...
          precis som folk norrut hör om man kommer söderifrån. smile.gif

Här uttalar vi också alla bokstäver som dom låter. biggrin.gif

Dialekt (t.ex. ord som används i vissa områden, som man kan höra på länken) är ju också språkmelodi som Pirum säger. Precis som du säger Netha, man hör ju om nån kommer uppifrån eller nerifrån landet. Jag/man hör skillnaden på en stockholmare och en göteborgare - antar att du också gör det? - en skåning och en smålänning t.ex. Visst, jag har svårare att höra (kan nog inte urskilja det alls om jag ska vara ärlig) om nån kommer från Härjedalen, Jämtland eller nåt av dom andra norrliga landskapen. Men jag hör ju att det är "norrländska".

"Dialekter är inte något som alla svensktalande kan förstå, och jag vill påstå att en Kirunabo kan alla förstå, som kan svenska." g.gif Vad synd att det inte fanns med nån kirunabo på länken. Finns det inte nån känd person därifrån som jag kan relatera till?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anma
          Inlägg 04-01-2008, 07:41
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Berith @ 04-01-2008, 06:30) *
          /.../
          Jag/man hör skillnaden på en stockholmare och en göteborgare - antar att du också gör det? - en skåning och en smålänning t.ex.
          /.../

Jag erkänner att jag inte hör skillnad på en skåning och en smålänning.... smile.gif
          Syrrans kille är från småland men jag trodde han var från skåne. blush.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 07:44
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Anma @ 04-01-2008, 07:41) *
          Jag erkänner att jag inte hör skillnad på en skåning och en smålänning.... smile.gif
          Syrrans kille är från småland men jag trodde han var från skåne. blush.gif

rolleyes.gif Jag kanske inte hör skillnad på alla skåningar och smålänningar, men jag hör i alla fall skillnad på Åsa-Nisse och Edward Persson.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-01-2008, 07:46
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Anders zon 1 @ 04-01-2008, 00:29) *
          Kul tråd det här! smile.gif

Gossen Ruda skrev:
          Är du verkligen säker på det? Jag skulle i alla fall helt spontant säga ett jack.
          Nja, om det är ett "en-ord" så borde det heta en telefonjack flera telefonjackar vilket låter väldigt märkligt i mina öron! crazy.gif "En-ord" som slutar på konsonant tror jag i princip alltid får -ar (eller ibland -er) som ändelse (jmf en stol flera stolar) medan "ett-ord" som slutar på en konsonant saknar ändelse i pluralis obestämd form, t ex ett bord flera bord (jmf ett telefonjack flera telefonjack). Just nu kan jag inte komma på något undantag från denna regel - fast det finns säkert. Roade mig också med att söka på Google: "telefonjackar" ger bara 8 träffar medan det är flera tusen träffar på "flera telefonjack" vilket väl tyder på att "ett telefonjack" är det normala.

SAOB om jack. Det går även att söka på just ordet telefonjack. 35 år på telefonverket har gett viss erfarenhet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 08:06
          Länk hit: #51

Medlem

Säger ni smällde eller small? Vad heter det...? Har hört flera gånger nu på nyheterna "... varför raketen inte smällde". Heter det verkligen inte "... varför raketen inte small"? Eller är det också bara dialekt? giggle.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-01-2008, 08:12
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Eller som Martin Ljung sa som den store kanonkungen: Har ni hört om det smullit ännu? Vi kan ju annars gå till SAOB. Jag säger smällde.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 08:18
          Länk hit: #53

Medlem

smälla - small - smullit g.gif

smälla - smällde - smällt blush.gif heter det nog jaa...

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 04-01-2008, 09:33
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Berith @ 04-01-2008, 08:06) *
          Säger ni smällde eller small? Vad heter det...? Har hört flera gånger nu på nyheterna "... varför raketen inte smällde". Heter det verkligen inte "... varför raketen inte small"? Eller är det också bara dialekt? giggle.gif

hmm, såna saker gör att jag börjar trassla in mig i en del ord. jag säger nog i bland att "det bara small te". men om jag skulle sätta mig och skriva ner det så skulle det nog ändå bli "det bara smällde till"

o så sliter jag mitt hår för alla dessa skumma förkortningar på saob.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 04-01-2008, 09:41
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

när man läser på telefonjack

TELEFON-JACK , r. ( HAMMENHÖG Torken 44 (1951 ) osv.) l. (o. i sht i talspr.) n. ( GYLLENSTEN Juv. 146 (1965 ) osv.); best. -en , ss. n. -et ; pl. -ar ( Östergren (1956 ) osv.), ss. n. = ( SvOrdb. (1986 ) osv.).

då får båda sidor rätt. det står ju att neutrum är vanligt i talspråk o då böjer ni ju rätt som säger telefonjack - flera telefonjack.

om några år till kanske det är så att det skriftspråkliga har dött ut till förmån för den nya känslan av att telefonjack-flera telefonjack är det "rätta"??

men det r roligt att "upptäcka" gamla ord som man trott man hade "all" kunskap om, den inbyggda så att säga.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 04-01-2008, 09:45
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT
          SAOB om jack. Det går även att söka på just ordet telefonjack. 35 år på telefonverket har gett viss erfarenhet.

Det var som f-n! blink.gif Fast å andra sidan refererar SAOB till texter från 1897 och 1912 för jackar och det var ju ett tag sedan. Språket ändras som sagt och nu för tiden är det uppenbarligen inte många som säger så. I slutändan är det ju inte Svenska Akademien som bestämmer vad som är rätt och fel utan användarna av språket - d v s alla de som talar svenska. Så jag misstänker att det om en inte alltför avlägsen framtiden kommer att stå ett telefonjack i ordböckerna, eller möjligen båda varianterna.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 04-01-2008, 10:00
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT
          TELEFON-JACK , r. ( HAMMENHÖG Torken 44 (1951 ) osv.) l. (o. i sht i talspr.) n. ( GYLLENSTEN Juv. 146 (1965 ) osv.); best. -en , ss. n. -et ; pl. -ar ( Östergren (1956 ) osv.), ss. n. = ( SvOrdb. (1986 ) osv.).

då får båda sidor rätt. det står ju att neutrum är vanligt i talspråk o då böjer ni ju rätt som säger telefonjack - flera telefonjack.

Ser man på! Var visst inte helt ute och cyklade då.... whistling.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-01-2008, 10:05
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

I min svenska akademins ordlista står

Jack -et el. -en; pl. = äv. -ar s. vägguttag för flyttbar telefonapparat m.m.

... så det går väl att säga båda då även om jag aldrig hört nån säga "en telefonjack" ... men men man lär sig nåt nytt varje dag smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 10:05
          Länk hit: #59

Medlem

Lånar Rudas tråd lite till...

Varför säger man "då går vi då" när man menar "nu går vi"? g.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 10:11
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 04-01-2008, 09:33) *
          hmm, såna saker gör att jag börjar trassla in mig i en del ord. jag säger nog i bland att "det bara small te". men om jag skulle sätta mig och skriva ner det så skulle det nog ändå bli "det bara smällde till"

o så sliter jag mitt hår för alla dessa skumma förkortningar på saob.

Jaa saob är svårtytt ibland. Jag brukar sluta läsa när jag hittat vad jag söker. rolleyes.gif

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 12:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon