CITAT (caprifol @ 03-01-2008, 09:03)

Jodå, visst har "vi" dialekt även uppe i Kiruna. Den är inte så utpräglad som vid kusttrakten t ex, och kanske inte heller så helt avgränsad till Kiruna.Ibland pratar man om "Malmfälten" alltså även Gällivare/Malmberget. Trots att jag flyttat därifrån för ca 35 år sedan kan många fortfarande höra att jag kommer från trakten, och jag själv hör det otroligt tydligt på mina släktingar och vänner som bor kvar. MEN - det är alltså inte alls så utpräglat som på många andra ställen i norra Norrland.
Där kan jag inte hålla med dig

Det handlar väl eg inte om dialekt i detta fall ... eftersom man uttalar alla bokstäver som de låter
som t.ex så säger man Ä ... inte E eller något mellanting, A som det ska låta ... inte något som är mellan Å och A.
Dialekter är väl sådant el liknande det vi kan lyssna på
HÄRDialekter är inte något som alla svensktalande kan förstå, och jag vill påstå att en Kirunabo kan alla förstå, som kan svenska.
Jag är eg inte Kirunabo , är född nära Finska gränsen och bryter dörför på finska fastän mitt första språk var svenska.
Men ... att folk neråt landet hör att man kommer "uppifrån" det är ju helt ofrånkomligt...
precis som folk norrut hör om man kommer söderifrån.