CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 18:31)

Vad mycket ni kan om genetiken!

Berätta mer! Jag vill också lära mig! Har lyckats lära mig lite om hur islandhästens färger ärvs, det är jättespännande.
Trefärgade katter är ju alltid honor, sägs det. Men en kattuppfödare sa en gång att hannar i mycket sällsynta fall också kan bli trefärgade, fast jag minns inte förklaringen. Det måste ju nästan vara något med könskromosomerna då. Någon som vet?
Oj! Det är tyvärr inget som skriv ner bara sådär. Men jag kan försöka sammanfatta...
1. Solid. Hanar: svart, röd. Honor: +vartsköldpadd.
2. Dillution. Hanar: Svart är då blå och röd är creme. Honor:+blåsköldpadd
3. Choklad. Hanar: Svart och röd blir choklad och blått, creme blir lila. Honor:+svartsköldpadd=chokladsköldpadd och blåsköldpadd=lilasköldpadd.
4. Till ovan tre huvudgrupper kan man lägga till silver och Agouti (Tabby) i samtliga varianter samt ögonfärger i vissa fall.
För att få ett säkert utfall, bör man sen veta upp till tretton generationer bakåt, vilka färger som ligger bakom.
Utfallet blir då alltid enligt grupp ett i kombinationerna:
Hane Hona Unge Hane Unge Hona
svart svart svart svart
svart röd svart, röd svart, sköldpadd
röd svart svart, röd svart, sköldpadd
röd röd röd röd
svart sköldpadd svart, röd svart, sköldpadd
röd sköldpadd svart, röd svart, röd, sköldpadd
Flest färger i utfall blir då alltid i kombinationen: röd hane sköldpadd hona.
En vit katt är inte genetiskt vit, utan genetiskt någon av ovan nämnda färger. Men avel med vit katt, ger även färgen vit i ovan kombinationer på bägge kön.
Sen ska man vara medveten om att det i slutänden finns över hundra färg och ögonkombinationer. Det tog mig över tre år att göra hela detta genetikschema på samtliga färger i alla kombinationer och tretton generationer, som sedan SVERAK använde som bedömningsgrund innan man kom på den geniala lösningen med färgbestämning via DNA.
glömde: Till detta ska också resesiva anlag läggas till. Det vill säga att bägge könen måste bära på anlaget, för att få en kattunge med utfall. Till resesiva anlag hör bl.a. dilution och chokladanlagen.
Redigerat av MariaS: 07-02-2008, 19:03