Jag vill rekommendera! Det här är pensén som blev sådd på nyårsdagen. Den har fått utstått en hel del strapatser och blir ändå bara finare och finare.
Penséerna är ”uppfödda” inne i mitt kök med en lägsta nattemp på i bästa fall 18 grader. Veckan före påsk så satte jag ihop fyra plantor i en kruka och ställde ut på altanen….efter bara några dagas så blev det smällkallt.
Som mest hade vi -17 och då fick krukan komma in och stå på köksbordet under några nätter…..på dagarna var det endast -4-5 så då åkte den ut igen. När kylan lindrats så kom det två dem snö och begravde hela nästan hela krukan …..man kunde se på snöhögens form att det fanns något där under.
En planta av de fyra dukade under så i krukan på bilden är det tre plantor som aldrig blivit toppade eller friserade på något sätt. En skvätt vatten då och då och ”ko på påse” i krukan.
Den här sorten kommer jag klart att så igen och den heter 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.
Den hade så pass god grobarhet att jag har den i både krukor och balkonglådor och blommar lika fint och rikligt överallt. Det tragiska är att en hel del av plantorna tyvärr åker på komposten nu i veckan för att ge plats åt en hel del sommarblommor som pockar på att få komma ut
pensé__Large_.jpg ( 107.67k )
Antal nedladdningar: 30/Anki