Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

189 sidor V  « < 64 65 66 67 68 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag undrar...
          Gillan
          Inlägg 10-10-2008, 07:59
          Länk hit: #1301

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Berith @ 10-10-2008, 08:31) *
          Kul att Gillan hittat hit! tummenupp.gif Det där 'welcome' kanske kommer av vårt 'väl bekomme' som väl kan motsvara vårt 'varsågod' (som väl egentligen betyder 'var så god', d.v.s. var så god och ät eller var så god och gå före eller var så god och gör nåt annat).

Och skillnaden på 'cut' och 'mowed' kanske är att det ena görs med sax och det andra med lie, iaf använde man väl lie från början. g.gif

Tack!

Det där med "väl bekomme" tror jag att jag kan ta till mig.........kanske wink.gif ( ibland är det svårt att lära gamla hundar att sitta angel_not.gif ). Konstigt att jag inte hört den förklaringen förr eftersom den nog var den mest logiska jag hört hittills och att jag inte kommit på den själv är ju ännu konstigare rolleyes.gif .......... laugh.gif

Men när det gäller 'cut' så betyder det ordet en massa saker som inte har ett dugg med någon sax att göra...........men jag får väl finna mig i situationen och fortsätta "mowa the lawn" då naughty.gif . Fast det där med lien har du ju en poäng i förstårs...........hmm......

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2008, 08:07
          Länk hit: #1302

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Ramred @ 10-10-2008, 08:43) *
          När folk säger att dom har barn i "skolåldern", hur gamla är barnen då? En del barn går ju i skolan från 5-årsåldern till dom är 27-28 år.

Skolåldern för mej är nog 6-7-8 sådär.... när dom precis har börjat karriären. Om det skulle gälla hela skoltiden kan ju en del barn och föräldrar vara i skolåldern båda två. g.gif Knepigt...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 10-10-2008, 08:11
          Länk hit: #1303

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Ja, jisses jag är snart 60 år och har fortfarande ett barn i skolåldern ( han är bara 23 år) giggle.gif

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2008, 08:12
          Länk hit: #1304

Medlem

CITAT (Gillan @ 10-10-2008, 08:59) *
          ---
          Men när det gäller 'cut' så betyder det ordet en massa saker som inte har ett dugg med någon sax att göra...........men jag får väl finna mig i situationen och fortsätta "mowa the lawn" då naughty.gif . Fast det där med lien har du ju en poäng i förstårs...........hmm......

'Cut' - vad kan det betyda mer då? Iofs säger man väl 'cut corners' som väl betyder att gena eller nåt sånt. Så om man genar över gräsmattan kan man väl säga 'cut the lawn'... Eller? crazy.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-10-2008, 08:13
          Länk hit: #1305

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Egentligen är det väl vi som säger fel och engelsmännen rätt. Enligt Wikipedia:

Gräsklippare är ett hjälpmedel som används för att klippa gräs till en jämn längd. Gräsklipparen uppfanns i Storbritannien 1830 av Edwin Beard Budding, främst för att klippa gräsmattor på idrottsplaner och vidsträckta trädgårdar. På grund av att många gräsplanskrävande idrotter just hade uppfunnits i Storbritannien (såsom krocket, cricket, fotboll, rugby och (lawn)-tennis), behövdes ett effektivare sätt att jämnklippa gräs, och gräsklipparen föddes. De flesta gräsklippare för hemmabruk drevs tidigare av tvåtaktsmotorer men från 1960-talet och till idag har fyrtaktsmotorn blivit nästan helt dominerande. Eldrivna gräsklippare har också tagit större andel av marknaden. Även gräsklippare med Wankelmotor har funnits. Ett exempel är Crescent Savann från 1970-talet med en Wankelmotor av tyska Sachs. Den första gräsklipparen av rotortyp i Europa utvecklades av Klippo 1954. Dess namn var Klippman. Sedan följde andra efter såsom NV 1957, Husqvarna 1959, o.s.v.

Vi kanske ska övergå till att kalla helvetesmaskinerna(åtminstone är det väl det man upplever dem som på söndagmorgnar) till gräsmejare. rolleyes.gif

Sen kan ju greenkeepers på golfbanor fortsätta att klippa gräset på vissa ställen på sina greener flirting.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gillan
          Inlägg 10-10-2008, 08:23
          Länk hit: #1306

Medlem

CITAT (Berith @ 10-10-2008, 09:12) *
          'Cut' - vad kan det betyda mer då? Iofs säger man väl 'cut corners' som väl betyder att gena eller nåt sånt. Så om man genar över gräsmattan kan man väl säga 'cut the lawn'... Eller? crazy.gif

rotfl.gif Tokfia, då har ju hela "klipp"betydelsen försvunnit...............

För övrigt så betyder cut bland annat skära, hugga, snoppa, fälla, utesluta, kapa, sänka, slå hål i huvudet blink.gif ( he fell and cut his head open ) etc. etc..........fast jag hittade inget som hade med gena att göra g.gif

CITAT (Red Top @ 10-10-2008, 09:13) *
          Egentligen är det väl vi som säger fel och engelsmännen rätt. Enligt Wikipedia:

Gräsklippare är ett hjälpmedel som används för att klippa gräs till en jämn längd. Gräsklipparen uppfanns i Storbritannien 1830 av Edwin Beard Budding, främst för att klippa gräsmattor på idrottsplaner och vidsträckta trädgårdar. På grund av att många gräsplanskrävande idrotter just hade uppfunnits i Storbritannien (såsom krocket, cricket, fotboll, rugby och (lawn)-tennis), behövdes ett effektivare sätt att jämnklippa gräs, och gräsklipparen föddes. De flesta gräsklippare för hemmabruk drevs tidigare av tvåtaktsmotorer men från 1960-talet och till idag har fyrtaktsmotorn blivit nästan helt dominerande. Eldrivna gräsklippare har också tagit större andel av marknaden. Även gräsklippare med Wankelmotor har funnits. Ett exempel är Crescent Savann från 1970-talet med en Wankelmotor av tyska Sachs. Den första gräsklipparen av rotortyp i Europa utvecklades av Klippo 1954. Dess namn var Klippman. Sedan följde andra efter såsom NV 1957, Husqvarna 1959, o.s.v.

Vi kanske ska övergå till att kalla helvetesmaskinerna(åtminstone är det väl det man upplever dem som på söndagmorgnar) till gräsmejare. rolleyes.gif

Sen kan ju greenkeepers på golfbanor fortsätta att klippa gräset på vissa ställen på sina greener flirting.gif

Intressant info Red Top tummenupp.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2008, 08:29
          Länk hit: #1307

Medlem

Joo 'cut corners' betyder 'ta genvägar' så då passar det bra till gräsmattan. yes.gif

Attans vad man lär sej mycket här! bravo.gif

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 10-10-2008, 08:29
          Länk hit: #1308

Medlem

CITAT (titti49zon6 @ 10-10-2008, 09:11) *
          Ja, jisses jag är snart 60 år och har fortfarande ett barn i skolåldern ( han är bara 23 år) giggle.gif

Satt precis och tänkte på det och egentligen spelar det ju ingen roll hur gamla våra barn blir, de är ju alltjämt våra barn tongue.gif ..................fast skolåldern brukar jag nog förknippa med upp till gymnasienivå....................sen finns det ju som redan sagts de som går gymnasiet först i 30-40-års åldern biggrin.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 10-10-2008, 09:16
          Länk hit: #1309

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Berith @ 09-10-2008, 15:41) *
          Men vänner kompiskram.gif visst stavas det väl majonnäs...?

yes.gif blush.gif jooo... yaay.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2008, 09:26
          Länk hit: #1310

Medlem

Drog upp persiennen nyss och kom då att tänka på ljud. Man känner igen en massa ljud men det finns ju också ljud som man aldrig hör numera. Då menar jag inte att man måste gå så långt tillbaka som till mammutarnas trumpetande, det måste ju finnas moderna ljud som också är borta. Ljudet när tråden skar av en skiva från Raketosten t.ex.... g.gif Vilka fler ljud är utdöda?

--------------------

Citera
          Ramred
          Inlägg 10-10-2008, 09:37
          Länk hit: #1311

Medlem
          Antal inlägg: 3 297
          Medlem nr: 13 580

CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:26) *
          Drog upp persiennen nyss och kom då att tänka på ljud. Man känner igen en massa ljud men det finns ju också ljud som man aldrig hör numera. Då menar jag inte att man måste gå så långt tillbaka som till mammutarnas trumpetande, det måste ju finnas moderna ljud som också är borta. Ljudet när tråden skar av en skiva från Raketosten t.ex.... g.gif Vilka fler ljud är utdöda?

Snälla Berith, du kan väl beskriva ljudet av tråden som skar en skiva av raketosten. Jag minns inte hur det lät.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 10-10-2008, 09:37
          Länk hit: #1312

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:26) *

a0a.gif Jaa, du vi har ställt frågan fast tvärtom. Sen vi byggde om huset och bytte ut alla fönster så hör vi mer än någonsin, t.ex bildörrar som stängs, bussar som susar förbi, rådjur som klampar på verandan.... Fast när jag startar stereon inne på så hög volym att man inte kan vara inne så hörs det inte ut blink.gif Kan det vara så att snickarna har satt fönstren åt fel håll g.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Berith
          Inlägg 10-10-2008, 09:43
          Länk hit: #1313

Medlem

CITAT (Ramred @ 10-10-2008, 10:37) *
          Snälla Berith, du kan väl beskriva ljudet av tråden som skar en skiva av raketosten. Jag minns inte hur det lät.

Skulle jag väl kunna om jag visste hur det stavas. dunno.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 10-10-2008, 09:43
          Länk hit: #1314

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Chamomille @ 10-10-2008, 10:37) *
          a0a.gif Jaa, du vi har ställt frågan fast tvärtom. Sen vi byggde om huset och bytte ut alla fönster så hör vi mer än någonsin, t.ex bildörrar som stängs, bussar som susar förbi, rådjur som klampar på verandan.... Fast när jag startar stereon inne på så hög volym att man inte kan vara inne så hörs det inte ut blink.gif Kan det vara så att snickarna har satt fönstren åt fel håll g.gif

Ja det låter nästan som om han råkat sätta dem med insidan utåt... giggle.gif Skämt åsido, det där låter som en byggteknisk miss av nåt slag.
          Vårt hus har isolerglas så vi hör nästan inga uteljud när vi är inne.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-10-2008, 09:45
          Länk hit: #1315

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (titti49zon6 @ 10-10-2008, 09:11) *

giggle.gif min 31-åring funderar på att börja plugga efter jul.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ramred
          Inlägg 10-10-2008, 09:49
          Länk hit: #1316

Medlem
          Antal inlägg: 3 297
          Medlem nr: 13 580

CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:43) *

rotfl.gif rotfl.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 10-10-2008, 10:01
          Länk hit: #1317

Medlem

CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:43) *

giggle.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-10-2008, 10:06
          Länk hit: #1318

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ett ljud som garanterat försvunnit i glömskan är när man med tummen tryckte sönder förslutningen på mjölkflaskorna en gång i forntiden. Jo, jag har hört det och även producerat ljudet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 10-10-2008, 10:09
          Länk hit: #1319

Medlem

Och ljudet av när man öppnade farinburkar. Minns inte hur det lät ens...

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-10-2008, 10:11
          Länk hit: #1320

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2008, 11:06) *
          Ett ljud som garanterat försvunnit i glömskan är när man med tummen tryckte sönder förslutningen på mjölkflaskorna en gång i forntiden. Jo, jag har hört det och även producerat ljudet.

Jag minns oxå det ljudet!
          Sen kom det en liten rund pryl med en kula under, som man skulle trycka med. Det lät inte alls likadant. yes.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

189 sidor V  « < 64 65 66 67 68 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 04:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon