CITAT (Rosmarin @ 06-01-2009, 14:44)

Om jag och en annan person tittar på samma sak samtidigt, Kan man då veta om det vi ser faktiskt ser likadant ut för oss båda? Röd färg t.ex är kanske gul för den andra personen men eftersom han lärt sig att den färgen han ser "heter" röd så kallar han den för det? Förstår ni hur jag menar?
Jag tror iofs att färgseendet är det samma för alla personer som inte är färgblinda för våra receptorer i ögonen reagerar på samma färger. Men visst om man lär personer att en färg heter något annat så kommer man väl ha ett kommunikationsproblem om inte annat men man ser nog ändå på samma sätt.
Jag läste en intressant fråga i en filosofibok häromdagen. En mamma skrev och frågade en panel med filosofer vem av hennes barn som hade rätt. Nu återger jag inte exemplet ordagrant utan fritt ur minnet:
"
Min son säger att allt har en motsats som ljus/mörk, glad/ledsen, mycket/litet osv men min dotter säger att allt inte kan ha en motsats för vad är tex motsaten till banan?
Vem har rätt av dem?
"
Det tycker jag är en bra fråga! Enligt den filosof som svarat så kan inte allt ha en motsats som tex en banan. Vad är motsaten till banan? Banan är ju inget läge man kan befinna sig i däremot kan man vara glad - ledsen, ful snyggare snyggast osv.
Men har filosofen rätt?