| |
|
  |
Jag undrar... |
|
|
|
|
17-02-2009, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Problemet kan lösas på ett par olika sätt. Dels så kan tillverkaren fixa så att det blir ett par tunna åsar på utsidan av pipen så att den inte sluter tätt. Sen har jag en urgammal emaljerad plåttratt där man gjort en liten invikt längsgående fals på pipen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2009, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Ahaaaa!!  Självklart! Kollade gamla tratten, och den är inte så 'slät' som den nya.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 11:18
|

Medlem

|
Kollar på alla fåglar utanför fönstret, och i högen med talgoxar och blåmesar finns två stjärtmesar. Och det får mej osökt att undra över hur djur kan veta att just dom är samma? Iofs kan jag förstå att två fåglar hittar varandra genom sitt kvitter, dom "hör" att det är samma. Hundar brukar väl nosa sej fram till en annan hund, även om dom inte är samma ras. Likaså med tex hästar, dom hör och känner att det andra djuret är en häst. Och kor osv...
Men hur gör djur som varken låter eller kanske doftar på ett speciellt sätt? Två citronfjärilar tex, hur vet dom att dom inte ska "bilda par" med nässelfjärilen? Dom kan ju inte veta hur dom själva ser ut och leta reda på en partner som ser likadan ut. Eller...? Fiskar kan väl heller inte gå på ljud eller doft.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 13:25
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 20-02-2009, 11:18)  Kollar på alla fåglar utanför fönstret, och i högen med talgoxar och blåmesar finns två stjärtmesar. Och det får mej osökt att undra över hur djur kan veta att just dom är samma? Iofs kan jag förstå att två fåglar hittar varandra genom sitt kvitter, dom "hör" att det är samma. Hundar brukar väl nosa sej fram till en annan hund, även om dom inte är samma ras. Likaså med tex hästar, dom hör och känner att det andra djuret är en häst. Och kor osv...
Men hur gör djur som varken låter eller kanske doftar på ett speciellt sätt? Två citronfjärilar tex, hur vet dom att dom inte ska "bilda par" med nässelfjärilen? Dom kan ju inte veta hur dom själva ser ut och leta reda på en partner som ser likadan ut. Eller...? Fiskar kan väl heller inte gå på ljud eller doft. Det finns "inlagt" i generna hur partnern ser ut, hur den beter sig, hur den luktar osv. Vad gäller insekter i stort så är det lukten som avgör, vissa spinnarhanar kan nosa upp en hona på en mils avstånd. Andra mer dagaktiva insekter använder synen, hanarna har ofta då mycket större ögon för att kunna spana in brudarna. Men på nära håll är det ofta även där som lukten avgör. På mycket nära håll är det sen utseendet på parningsapparaten som är det slutliga avgörandet, hanen kan helt enkelt inte kopulera med honan. Tack och lov för oss insektssamlare, vissa närbesläkgtade arter går bara att sklija på genitialapparatens byggnad. Fiskar använder synen och beteendet. Möjligen även dofter. Fåglar läten och utseende. Djur ofta även där doftmarkeringar. Människan har i detta sammanhanget urdåligt luktsinne fast även hos oss fungerar tydligen även luktsinnet på nära håll. Kärlek vid första ögonkastet kan ev vara kärlek vid första sniffet. Åtminstone enligt vissa forskare.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 14:01
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2009, 13:25)  Det finns "inlagt" i generna hur partnern ser ut, hur den beter sig, hur den luktar osv. Vad gäller insekter i stort så är det lukten som avgör, vissa spinnarhanar kan nosa upp en hona på en mils avstånd. Andra mer dagaktiva insekter använder synen, hanarna har ofta då mycket större ögon för att kunna spana in brudarna. Men på nära håll är det ofta även där som lukten avgör. På mycket nära håll är det sen utseendet på parningsapparaten som är det slutliga avgörandet, hanen kan helt enkelt inte kopulera med honan. Tack och lov för oss insektssamlare, vissa närbesläkgtade arter går bara att sklija på genitialapparatens byggnad.
Fiskar använder synen och beteendet. Möjligen även dofter. Fåglar läten och utseende. Djur ofta även där doftmarkeringar. Människan har i detta sammanhanget urdåligt luktsinne fast även hos oss fungerar tydligen även luktsinnet på nära håll. Kärlek vid första ögonkastet kan ev vara kärlek vid första sniffet. Åtminstone enligt vissa forskare. Man får många aha-upplevelser här.  Aha! Låter ju helt logiskt, att det finns i generna alltså. För en gädda måste ju veta att det är en gädda h*n letar efter, och inte en abborre. Eller kan olika fiskar "göra" nya fiskar? Hundar tex kan ju få blandrasvalpar, och det finns väl andra djur som också kan blanda varianter? Katter och hästar vet jag, och säkert några till. Men skulle alla kunna blanda sej, bara dom höll sej till sin "sort"?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 14:32
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 20-02-2009, 14:01)  Man får många aha-upplevelser här.  Aha! Låter ju helt logiskt, att det finns i generna alltså. För en gädda måste ju veta att det är en gädda h*n letar efter, och inte en abborre. Eller kan olika fiskar "göra" nya fiskar? Hundar tex kan ju få blandrasvalpar, och det finns väl andra djur som också kan blanda varianter? Katter och hästar vet jag, och säkert några till. Men skulle alla kunna blanda sej, bara dom höll sej till sin "sort"? Normalt sett är det bara inom arten djuren kan fortplanta sig. Definitionen på en art är en grupp av individer som sinsemellan kan få fertil avkomma. Vet inte om det var Linné som myntade uttrycket men numera vet man att det är inte så enkelt. Artbildningen fortgår hela tiden och långsamt uppstår nya arter. Under tiden får vi dras med artkomplex som ibland är svåra att överblicka. Vår vanliga stackmyra är egentligen minst 4 arter, eller underarter, björnbäret består av flera 10-tal arter osv. Åsnan och hästen är skilda arter men så närbesläktade att dom kan få avkomma, som dock är steril. Skulle vara intressant att försöka få avkomma av människa och dvärgschimpans men då blir det väl ett ramaskri från en massa människor.
Redigerat av Gossen Ruda: 20-02-2009, 14:32
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 14:48
|

Medlem

|
Fiskmysterium - mamma, pappa eller barn?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 14:55
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 20-02-2009, 14:48)  Fiskmysterium - mamma, pappa eller barn?  Intressant. Man kan ju jämföra med djuphavsmarulken där honan är jättestor och hanen jätteliten. När hanen väl hittat en hona biter han sig fast i henne och växer ihop med henne som ett bihang och lever som en slags parasit. Praktiskt att alltid ha en hane till hands när det är äggläggning på gång. Det är annars inte så lätt att hitta varandra där nere i djupet och mörkret.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Jag undrar varför det heter fördel och nackdel. Vaddå nackdel? Varför inte motdel?
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 10:28
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 24-02-2009, 10:18)  Jag undrar varför det heter fördel och nackdel. Vaddå nackdel? Varför inte motdel?  Himla bra fråga, borde ju vara fördel-bakdel och panndel-nackdel.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 10:50
|

Medlem

|
Vet inte om det är till någon förklaring men så här skriver SAOB om ordet, inlånat från tyskan: NADEL l. NÅDEL , r. l. m.; best. -en, äv. -n; pl. (i bet 3) -ar. ( na- (naa-, nha-) 1529-c. 1730. naak- 1685. nach- 1536–1873. nack- 1553 osv. nå(h)- 1532–1793 ("med accent i sidsta stafvelsen"). någ- 1555. -del (-d(h)eel, -deell m.m.) 1529 osv. nachteell 1599. nachteil 1558) [i formen nackdel liksom ä. d. nachdel, nakdel efter t. nachteil, av t. nach, efter eg.: mära, o. teil, del; i formen nadel o. det härur utvecklade nådel av mnt. nadel, av mnt. na, efter, o. del, del]
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 10:54
|

Medlem

|
Neej tyvärr, det blev jag inte klokare av.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 11:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag undrar om en vanlig diskbänk är syrafast. Vad är det egentligen för skillnad på icke syrafast rostfritt och syrafast rostfritt?
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 11:41
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2009, 10:50)  Vet inte om det är till någon förklaring men så här skriver SAOB om ordet, inlånat från tyskan: NADEL l. NÅDEL , r. l. m.; best. -en, äv. -n; pl. (i bet 3) -ar. ( na- (naa-, nha-) 1529-c. 1730. naak- 1685. nach- 1536–1873. nack- 1553 osv. nå(h)- 1532–1793 ("med accent i sidsta stafvelsen"). någ- 1555. -del (-d(h)eel, -deell m.m.) 1529 osv. nachteell 1599. nachteil 1558) [i formen nackdel liksom ä. d. nachdel, nakdel efter t. nachteil, av t. nach, efter eg.: mära, o. teil, del; i formen nadel o. det härur utvecklade nådel av mnt. nadel, av mnt. na, efter, o. del, del] Nej, den förklaringen hjälpte mig inte ett dugg. Det förklarade ju inte heller varför det heter nackdel. Motsatsen borde bli halsdel...  Skulle se roligt ut i en frågeställning typ: Vad ser du för halsdelar med att ta ena benet före det andra när du går?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2009, 10:50)  Vet inte om det är till någon förklaring men så här skriver SAOB om ordet, inlånat från tyskan: NADEL l. NÅDEL , r. l. m.; best. -en, äv. -n; pl. (i bet 3) -ar. ( na- (naa-, nha-) 1529-c. 1730. naak- 1685. nach- 1536–1873. nack- 1553 osv. nå(h)- 1532–1793 ("med accent i sidsta stafvelsen"). någ- 1555. -del (-d(h)eel, -deell m.m.) 1529 osv. nachteell 1599. nachteil 1558) [i formen nackdel liksom ä. d. nachdel, nakdel efter t. nachteil, av t. nach, efter eg.: mära, o. teil, del; i formen nadel o. det härur utvecklade nådel av mnt. nadel, av mnt. na, efter, o. del, del]
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 13:51
|

Medlem

|
Men flickor då, kan ni inte tyska? Tyskans "nach" betyder bl.a. efter. Då blir Nackdel=nachteil=efterdel. Motsatsen till fördel alltså, liksom, typ.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 14:09
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2009, 13:51)  Men flickor då, kan ni inte tyska? Tyskans "nach" betyder bl.a. efter. Då blir Nackdel=nachteil=efterdel. Motsatsen till fördel alltså, liksom, typ. Aaaahaaaa! Då förstår jag!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-02-2009, 08:03
|

Medlem

|
Finns en massa sånt där konstigt, som ordet nackdel. Tänkte på det igår när jag satte en deg till semlorna, varför man sätter den? Antar att det har med att man sätter den på jäsning, men varför just sätter? Och man läser ut en bok, men när man börjar säger man ju inte att man läser in den. Finns ju annat också som går ut på nånting, ett spel tex går ut på att man ska klara nånting.
Njet, är inte så hemma på tyska. 'Was ist das?' 'Dass ist runt hörnet.'
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-02-2009, 08:07
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag är heller ingen mästare på tyska. Men är det inte så att hälften av våra ord har tyskt ursprung och att en massa för oss märkliga ordvändningar har sitt ursprung just i tyskan.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
25-02-2009, 08:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
CITAT (Solstorm @ 24-02-2009, 11:11)  Jag undrar om en vanlig diskbänk är syrafast. Vad är det egentligen för skillnad på icke syrafast rostfritt och syrafast rostfritt? Nån som har ett svar på denna fråga? Jag TROR inte en vanlig diskbänk är syrafast men jag vet inte och skillnaden vet jag inte heller. Vet bara att sonen förstörde tvättbänken som är rostfri med någon syra så nu är inte den fin längre.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|