CITAT (Berith @ 12-10-2011, 08:14)

Man kan ju i många (kanske alla?) fickalmanackor se vilka dagar som det är fullmåne. Det visas väl även när det är halv och ingen alls också. Men varför visas det öht? Vem behöver veta när det är just fullmåne? Eller halv... Vad har man för nytta av den infon?
Man vill veta när det var grannen satt på balkongen och ylade i februari 2008? Eller när man kan ha ytterlampan släckt i november 2014 för det är ju ändå så ljust tack vare fullmånen...?

En almanackas uppgift är just att beskriva kommande himlafenomen. Se här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Almanacka Min almanacka har även tider för solens och månens uppgång för 6 städer över landet. För mig skulle de dock gärna få plocka bort predikoturerna som inte intresserar mig ett dyft.
CITAT (Mollis @ 20-09-2011, 17:09)

Varför pratar alltid sportmänniskor i presens när de ska tala om t ex en hockeymatch som slutat för länge sen?(det gör förresten poliser också när de ska återge ett förlopp)
Det är ett välkänt fenomen som ibland även uppmärksammas bland pratarna själva. Det är dock en sorts kultur inom branchen så alla fortsätter. Samma sak med att man benämner lagen som "vi", särskilt landslaget.