Hej, jag är ett chilihead som tänkte det kunde vara kul att testa att odla sin egen chili, dels så man får vad man vill ha och dels för att det faktiskt är rätt kul att odla och ha sig. Nu till huvud frågan:
Det är så att jag inte har någon större tillgång till naturligt ljus där jag har plats för att odla. Så vad ska jag välja för ljus? Räcker det med en vanlig lysrörs armatur med ett dagsljus rör eller behöver jag kraftigare grejer i form av HPS eller liknade?
Sen undrar jag vill chilin ha det varmt under hela sin livstid? Jag har förstått att den vill ha en hel del värme när man ska gro chilin, och det fixar jag (har en garderob med lite datorer som står och värmer den till ganska lagom temperatur för att gro chili). Men sen när den har grott och börjat bli lite större, vill den fortfarande ha det varmt (kanske inte 30 grader men 20-23 grader?). Eller vill den ha det lite svalare?
Nån som har något tips på bra sorter för denna odling? Jag vill inte ha nått som sticker i väg och blir nån jättebuske utan vill ha den i ganska hanterbar storlek. Är sugen på att testa Red Savina då jag vill ha nått med lite drag i. Men jag funderar på att testa lite olika sorter. Alla tips välkomna!
Tack på förhand.
|