Hmmm.....
Grannen har en häck på sin sida som vill till oss och vill det mycket, vi har södersolen hos oss s a s! De sköter heller inte om den alls, så de ursprungliga häckplantorna har trängts ut av diverse sly, bland annat ett otyg med jätteblad som är stickig och växer enormt. Vi ansar hela säsongen för häcken tränger in hos oss väldigt mycket. Vid den här tiden på året så blir också stora delar av häcken alldeles svartgrön och full av kryp.

Det rör sig om säkert 10 meter häck längs med vår parkering, allt på grannens sida av ett stängselstaket.
Jag skulle vilja sätta upp ett trästaket någongång framöver, 1 - 1.50 meter högt (vet inte än) och ha en rabatt framför. Det känns synd att inte utnyttja söderläget och att slåss med häcken är inget nöje. Den övre delen av häcken (den tangerar väl 3 meter) får jag i så fall fortsätta hålla efter även framöver.
Till min fråga;
Skulle ni konsultera grannen och höra er för om hans åsikt eller skulle ni bara sätta upp staketet? Det är ju inget högt staket som jag tänkt mig, så det inkräktar ju verkligen inte på hans trädgård, däremot inkräktar hans häck mycket hos oss.
Hur högt trästaket kan vi sätta upp utan att få klartecken från grannen, tycker ni? (1.80 för bygglov, ok).