CITAT (Lottiz @ 10-01-2008, 19:55)

Jag har en fundering kring pellisar, något som jag aldrig lyckats övervintra.
Jag har ingen sval plats att förvara pellisar på för övervintring, vilket blir ett stort problem när de blivit trötta och hängiga på hösten. Satt och klurade nu på om man inte bara kan skjuta på hela året och ha vinter under april-maj? Skulle de bry sig?
Alltså:
Feb - Mars: Höst för pellisarna med klen sol på fönsterbrädet.
April - Maj: ca 10 grader ute, flytta ut pellisarna på balkongen och låta dom frysa och ha afrikansk vinter
Juni - Sept: Vår för pellisarna, med vår bleka sommarsol på fönsterbrädet
Oktober - Feb: sätta pellisarna i odlingsskåp och skapa afrikansk sommar med stark belysning och värme
ps. kanske ett jättekorkat inlägg det här, men frågar man inget får man inget veta, och pellisar har jag aldrig lyckats bra med.
gör så här ,, ta ut dom ute när det är runt +10c på våren och ta in vid frost och sedan ha dom ute i söderläge och varmt läge och sedan när det går ner mot +10c +5c tar du in dom och ger dom extra ljuse . och låter dom stå kvar i fönstret och sedan gör om allt . vet många som övervintrar dom i fönstret . plus har du dom ute länge och ute tidigt får dom en liten sval period plus en äkta sommar . en inne sommar blir sällan bra . så här gör jag med mina enbart att mina åker in i en källare som är mörk och runt +10c .
Redigerat av flaxss: 10-01-2008, 20:17