|
|
  |
Sveriges Giftigaste växt |
|
|
|
12-01-2008, 15:31
|

Medlem
Antal inlägg: 22
Medlem nr: 13 532

|
CITAT (skogstroll @ 12-01-2008, 14:02)  Hur är det med belladonna och alruna? bella donna Hela växten innehåller tropanalkaloiderna atropin, hyoscyamin, och små mängder nikotin. x Atropin är en alkaloid som framställs ur bland annat potatisväxten belladonna. Naturligt förekommer atropin alltid tillsammans med skopolamin i varierande proportioner. Namnet härkommer från Atropos, en av de tre ödesgudinnorna i den grekiska mytologin. Atropin hämmar det parasympatiska nervsystemet och används idag som läkemedel vid ett flertal olika sjukdomstillstånd. Atropin används bland annat för utvidgning av pupiller (mydrostatika), för avslappning av glatt muskulatur vid spasm (spasmolytikum), mot bradykardi (långsam hjärtrytm) och vid hjärtstillestånd. Atropin har en hämmande effekt på svett-, saliv- och magsaftproduktionen. I höga doser verkar atropin retande på hjärnan och framkallar hallucinationer, upprymdhet och raseri. Tillräckligt höga doser leder till medvetslöshet och till slut döden. Atropin har även en viktig militär användning som motgift mot nervgas. alruna har samma alkolider som belladonna ingen dålig växt för den söta namnet belladonna infon är hämtad från Wikipedia
|
|
|
|
|
12-01-2008, 15:33
|
Medlem
Antal inlägg: 144
Medlem nr: 11 467

|
Bolmört? Hur giftig är den? Upptäckte den i somras vid sandlådan...
|
|
|
|
|
12-01-2008, 15:46
|

Medlem

|
CITAT (Nybörjar-Linda @ 12-01-2008, 15:33)  Bolmört? Hur giftig är den? Upptäckte den i somras vid sandlådan... Skopolamin, C17H21NO4, är en av de tropana alkaloiderna som innehåller en epoxid. Den förekommer i många potatisväxter, till exempel i spikklubba, Datura stramonium, bolmört, Hyoscyamus niger, och änglatrumpet, Brugmansia sp. Ämnet, som är mycket giftigt, fungerar som kompetetiv acetylkolinantagonist vid M1-receptorer. Substansen är mycket hallucinogen, och kan orska delirium och vanföreställningar. Det är muskelavslappande och har lugnande inverkan. Skopolamin är inte narkotikaklassat. Inom modern medicin används skopolamin till exempel i preparaten Scopoderm, Morfin-skopolamin och i vissa medel mot åksjuka. Det har också används i så kallade sanningsserum. från Wikipedia ingen dålig kaliber den växten hade
|
|
|
|
|
12-01-2008, 16:11
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Wow. Vilka kunskaper! Hoppas du stannar på forumet och besvarar på fler "dumma" frågor.
|
|
|
|
|
12-01-2008, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Håller ändå på svampen mjöldryga claviceps purpureum? (osäker på stavning) den innehåller lysergsyra (eller vad den heter) beståndel i LSD:
Redigerat av Markus_H: 12-01-2008, 16:21
--------------------
|
|
|
|
|
12-01-2008, 16:54
|
Medlem
Antal inlägg: 408
Medlem nr: 9 317

|
Labbchem, vem är det du ska ta livet av?... mvh plexi
|
|
|
|
|
12-01-2008, 17:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Glöm inte rhododendron. De innehåller andromedotoxin, rhododendrin och erycholine. Eftersom det är få förgiftningsfall så har sjukvården inga kunskaper om symptom. Katter har dött av inomhusazaleor. I Falkenberg dog getter av rhododendronblad. Honung kan innehålla nektar från rhododendron och orsaka förgiftningar. Giftigheten varierar med sorten. Ett par droppar av nektar från de giftigare sorterna kan orsaka medvetslöshet. De år det är mycket rhododendron i honungen brukar det sättas upp information på akuten i vissa områden i USA. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
13-01-2008, 00:10
|

Medlem

|
CITAT (pleximaster @ 12-01-2008, 16:54)  Labbchem, vem är det du ska ta livet av?... mvh plexi jag ska inte ta livet av någon hahahaha
|
|
|
|
|
13-01-2008, 00:40
|

Medlem

|
CITAT (labbchem @ 13-01-2008, 00:10)  jag ska inte ta livet av någon hahahaha Tvätta bara händerna efter att ha hanterat alla giftväxter, så du slipper må illa efter
--------------------
|
|
|
|
|
13-01-2008, 17:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (MariaS @ 12-01-2008, 16:11)  Wow. Vilka kunskaper! Hoppas du stannar på forumet och besvarar på fler "dumma" frågor. Kunskaperna var ju hämtade från wikipedia, där vem som helst kan hämta dom...
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
14-01-2008, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 12 286

|
Nu är ju inte svampen precis en växt, men det finns en brun svamp som är vår vanligaste svamp som hör till de giftigare (om jag skulle minnas vad den heter skulle det ju va bra... men det kanske nån kan hjälpa mig med  ). En annan mindre trevlig, inte giftig dock är ju Angelica archangelica ssp. Litoralis som ger otrevliga brännskador. En professor vid min institution (biologi! men inte så insatt i växter) var ovetande om detta och hade av någon orsak rivit upp archangelican en solig dag --> han fick allvarliga brännskador på sin hand  Eller sprängörten är tydligen väldigt giftig den med: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/cicut/cicuvir.html
Redigerat av Sofiia: 14-01-2008, 14:40
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
14-01-2008, 16:16
|

Medlem

|
CITAT (Sofiia @ 14-01-2008, 14:35)  Nu är ju inte svampen precis en växt, men det finns en brun svamp som är vår vanligaste svamp som hör till de giftigare (om jag skulle minnas vad den heter skulle det ju va bra... men det kanske nån kan hjälpa mig med  ). En annan mindre trevlig, inte giftig dock är ju Angelica archangelica ssp. Litoralis som ger otrevliga brännskador. En professor vid min institution (biologi! men inte så insatt i växter) var ovetande om detta och hade av någon orsak rivit upp archangelican en solig dag --> han fick allvarliga brännskador på sin hand  Eller sprängörten är tydligen väldigt giftig den med: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/cicut/cicuvir.htmlSpindelskivlingar är stygga svampar, förmodligen någon av de som du syftar på. Cortinarius orrelanus toppig giftspindling heter en av de giftigaste av dem och den hittade jag på en svamptur i skogen. Fast man förväxlar den inte med någon matsvamp.
--------------------
|
|
|
|
|
14-01-2008, 20:14
|

Medlem

|
den är brun och ser väldigt vanlig ut, och inte så smaklig heller.
Toppig giftspindling var det nog jag menade, såg jag nu då jag kollade lite bilder.
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2008, 13:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

|
Mose brinnande buske ger också brännskador i solsken, på samma sätt som kvanne (archangelica).
Andra flockblommiga, t.ex. persilja, morötter, palsternacka kan också ge hudskador på detta sätt. Känd är ju jättebjörnlokan. Växtsafter i solsken ska man nog akta sig för över huvud taget. Finns där eteriska oljor så kan det bli hudskador av solen.
Giftiga växter har jag haft i trädgården hela tiden barnen var små. Liljekonvaljer med röda bär, digitalis, julrosor. När barnen var små åt dom inte några blad alls utom innanför grönsakslandets gränser. Där hade jag bjudit dom av sallad, persilja och spenatblad. Precis som många djurbarn tog dom av det jag visade dom, inte av annat. Någon instinkt som inte hunnit försvinna hos de små? Vi hade skog på tomten med smultron, lingon och blåbär OCH liljekonvaljer. Men dom åt inte röda bär utan att jag bjöd dom. Däremot åt dom röda bär kring huset, jordgubbar, hallon och odlade smultron. Sen lärde dom sig väldigt fort att känna igen goda bär. Skogens smultron var ju faktiskt mycket godare.
Men - det har sagts tidigare - Giftig är inte alltid farlig, bara om man äter det. Giftiga växter vill försvara sig. Därför smakar dom illa som varning. Alltså är risken mycket liten att få i sig dödlig dos. Apotekaren som ägde vårt hus före oss gillade medicinalväxter, särskilt giftiga såna.
Själv går jag mer in för ätbart. Går det inte äta ska det i alla fall dofta gott.
Förresten - en brun, riktigt giftig svamp har vi ju - stenmurklan. Dessutom en av våra godaste svampar!
Redigerat av Eva i Västerås: 16-01-2008, 13:04
--------------------
Hälsningar Eva
|
|
|
|
|
16-01-2008, 21:26
|
Medlem
Antal inlägg: 340
Medlem nr: 7 227

|
Nu har det tagits upp både Kvanne och Sprängört så jag vill bidra med ett inlägg jag med.
Angelica archangelica saknar inte bara gift, den är ätlig också. I överlevnadssituationer kan man äta bladskaft och roten på Kvanne, men den förväxlas ibland med Sprängörten som är giftig. Även roten på hundkäx kan användas, men kan förväxlas med Vildpersilja och Odört, som båda är giftiga. Och äter man nått som är giftigt som mat, i stor mängd och kanske ingenting annat, och har dessutom långt till sjukvård, så säger det sig ju självt att det kan uppstå problem.
Som tidigare konstaterats är ju förgiftningsfall pga växter väldigt ovanliga och dödsfall i princip obefintliga. Men jag skulle vilja nämna dessa växter, inte som giftigast, men kanske som farligast.
Redigerat av Henrik_: 16-01-2008, 21:27
|
|
|
|
|
17-01-2008, 11:55
|

Medlem

|
Kvanne är väl rentav hälsosamt. Läste i en bok att man kunde koka te av den och det skulle vara bra för någonting, men man skulle undvika sol efter att man druckit teet
--------------------
|
|
|
|
|
18-01-2008, 22:16
|
Medlem

|
CITAT (Sofiia @ 17-01-2008, 11:55)  Kvanne är väl rentav hälsosamt. Läste i en bok att man kunde koka te av den och det skulle vara bra för någonting, men man skulle undvika sol efter att man druckit teet  hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den. Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå. Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne?
|
|
|
|
|
18-01-2008, 23:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (Henrik_ @ 18-01-2008, 22:16)  hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den.
Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå.
Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne? http://www.geocities.com/skroenor/kvanne.html Här står en del om kvanne.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
19-01-2008, 08:51
|
Medlem

|
CITAT (Lilla Birka @ 18-01-2008, 23:53)  Jo den kanske kan användas till annat. Men vad själva växten innehåller och vilken efftekt den faktiskt har nämns inte så mycket om. Uppfattningen om att kvanne skulle vara antiseptisk tror jag inte riktigt på, i såfall svagt. För jag vet att det har gjorts analyser bla ang näringsvärdet på den och det verkar konstigt om den vore antiseptiks, det vore isåfall en egenskap som vore åtråvärd i en överlevnadssituation. Ett tag trodde man att samerna fick sitt c-vitamin behov av kvannen, det visade sig sedan vara fel, eftersom kvannen innehåller allderless för lite av det. Jag har en förmåga att sväva iväg lite, nu kanske vi ska återgå till att resonera om giftiga växter.
Redigerat av Henrik_: 19-01-2008, 08:51
|
|
|
|
|
22-01-2008, 19:44
|

Medlem

|
CITAT (Henrik_ @ 18-01-2008, 23:16)  hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den.
Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå.
Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne? Jag har inte boken här just nu, så jag kan inte kolla vad det var bra för. Men minns att det stod i boken att man inte skulle vistas i solen efter att ha förtärt kvanne-te. Ämnet transporteras antagligen ut i kroppen... Men google hittade detta: "Örter för akuta symtom vid Allergisk Rhinit. KVANNE: Smak: - Skarp, Bitter, (ngt Söt?) Natur - Varm. Meridianer - Lunga, Mage/Mjälte, Tarmar Funktioner: Karminativ, Stimulerande, Diaporetisk, stimulerar Menstruation. Används vid förkylning, influensa värmer i kroppen och befrämjar svettning, stimulerar/värmer Mjälte/Mage och väcker aptit och löser fukt/slem, värmer även Lungor och löser slem där, värmer Livmodern och stimulerar menstruationen. Cirkulerar även Qi. Dosering 3-10g Kvanne används speciellt om det finns Fukt och/eller mer prominent Kyla i mönstret vid Vind/Kyla samt Vind/Fukt både vid Allergier och infektioner, är även bra vid matallergier. Den stimulerar också Immunförsvaret utöver att den har effekt på de akuta symtomen" http://www.aku-herb-diet.com/Artikel2.html
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|