Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sått fröer som skall ut, vad är bäst?
          HelenN
          Inlägg 12-01-2008, 10:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Tjoho!

Jag har sått div perenn fröer som ha stått inomhus nu i 2 dygn med plastpåse över. Undrar nu hur jag ska göra när jag ställer ut dem?

Ska jag ha plastpåsarna kvar på byttorna? Om så är fallet, skall jag göra hål i botten, så ev vätska kan rinna ut eller skall det vara tätt?

Kan jag lägga markduk över byttorna & täcka med granris, eller är det bättre att lägga på snö (om det nu finns nån kvar)?

Kom gärna med tips om hur ni gör, så jag lär mig en gång för alla! tummenupp.gif

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 12-01-2008, 10:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag ska också så och ställa ut perennfröer nu.Jag tänker lägga plast över för att skydda fröerna mot ev.fröätare sedan skotta snö över.Mina ska stå i en bärlåda med hål i botten så det inte blir för blött och dom ruttnar.
          Så ska jag göra och hoppas att det blir bra.

--------------------

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 12-01-2008, 11:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Om plastpåsarna är tättslutande finns det ju ingen risk att det blir blötare inne i påsen. Hur blött har du egentligen i krukorna? Jag ställer alltid mina sådder, i tättslutande påsar, intill husgrunden på norrsidan huset. Jag tar inte av plasten förrän det börjar gro i sådderna. Finns det snö så täck gärna över med det, då blir det inte allt för kallt i krukorna om kylan slår till rejält. Granris och liknande går också bra. Lycka till!
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          HelenN
          Inlägg 12-01-2008, 11:53
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 12-01-2008, 11:04) *
          Om plastpåsarna är tättslutande finns det ju ingen risk att det blir blötare inne i påsen. Hur blött har du egentligen i krukorna? Jag ställer alltid mina sådder, i tättslutande påsar, intill husgrunden på norrsidan huset. Jag tar inte av plasten förrän det börjar gro i sådderna. Finns det snö så täck gärna över med det, då blir det inte allt för kallt i krukorna om kylan slår till rejält. Granris och liknande går också bra. Lycka till!
          Christer.

Jag har ju sprayat på jorden så den är fuktig. Sen har jag gjort småhål i såkärlens botten samt gjort småhål i plastpåsarna upptill. Ska jag byta påsar så det är helt tätt, eller ska jag ta bort påsarna och lägga på markduk som täcker??

--------------------

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Anki V
          Inlägg 12-01-2008, 12:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag gör i alla fall så här:

Dräneringshål i botten av såkärlet, fuktar jorden (obs! fuktar inte blöter) och när jag ställer ut sådden så sätter jag täta plastpåsar omkring så sådden inte ska bli för våt. När jag sedan tar i sådden så byter jag plastpåsen till plastfolie.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          HelenN
          Inlägg 12-01-2008, 15:14
          Länk hit: #6

Medlem

OK, tack för tipsen!

Sen när de stått ute & de börjar gro, visst skall de väl fortsätta stå kvar ute då, fast man skolar om dem?

--------------------

Citera
          susa
          Inlägg 12-01-2008, 17:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Första frösäsongen för mig: skall alla perennsådder ut i kylan? Och finkar frostfritt växthus i så fall, 5+?

Susa

Citera
          skogstroll
          Inlägg 12-01-2008, 17:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

idag ska jag slå mig lös och så lite chili. Chocolate Scotch Bonnet och Peter Pepper... whistling.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-01-2008, 18:06
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nja Susa alla perenner behöver inte kyla , men inga frö tar direkt skada av det -Möjligtvis ska du ta reda på vilka som är kylberoende och inte , av den anledningen att de varmgroende kan sås senare
          I växt hus + 5 är lite hög temp -men det kanske blir ner mot noll ibland ?
          Däremot får du passa så de inte torkar ut

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Valbo
          Inlägg 12-01-2008, 18:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 1 414

Hej. alla har vi lite olika sätt att så våra perenner men ganska lika också. Jag har lerkrukor för sådana som tar lite längre tid att gro, flera år. Den jord jag använder är blomjord i blandad med småsingel och benmjöl i lagret längst ner, ovanpå brukar jag lägga såjord. På så sätt får grodden en mager jord att gro i och en kraftig att växa vidare i. Krukorna drar till sig fukt och syns bra, två knep mot glömska. Täckning av mörkgroende fröer är med småsingel annars vermiculit, genomvattning och ett dygn inne sedan plastöverdrag och fiberduk och ut.
          MVH Marianne

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 12-01-2008, 19:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 429

crying.gif Men jag har helt missat det där med att ha påsar om mina perenn-sådder där ute!! Jag har grus och jute-väv, men det där med påsar?! -fear-.gif Nu har det ju inte varit torrt ute precis men hur har jag kunnat missa den detaljen! Vad dum jag känner mig! Nu blir det ut med en rulle påsar imorgon...

--------------------
          Lever mitt trädgårdsliv i zon 1

Min trädgårdsblogg!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-01-2008, 19:16
          Länk hit: #12

Medlem

jag är övertygad om att grus är lika bra -juteväven får du förstås ta bort så fort det börjar ljusna och tina i vår
          Där är plast bäst -ljus kommer åt sådderna -om de ska stå kvar ute -men just plastpåse är bara EN metod av många

För oss som packar sådderna i en låda , gräver ner lådan /låter den snöa över OCH ska ta IN den sen -är plast att föredra framför all sorts väv
          lägger man väv överst i dessa förhållanden -kan fröerna på ytan vara fastfrusna i väven sad.gif när det är dags att ta in sådderna smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 12-01-2008, 19:17

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 12-01-2008, 19:31
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2008, 19:16) *
          jag är övertygad om att grus är lika bra -juteväven får du förstås ta bort så fort det börjar ljusna och tina i vår
          Där är plast bäst -ljus kommer åt sådderna -om de ska stå kvar ute -men just plastpåse är bara EN metod av många

För oss som packar sådderna i en låda , gräver ner lådan /låter den snöa över OCH ska ta IN den sen -är plast att föredra framför all sorts väv
          lägger man väv överst i dessa förhållanden -kan fröerna på ytan vara fastfrusna i väven sad.gif när det är dags att ta in sådderna smile.gif

Men om jag vill köra med både livrem och hängsel så drar jag påsar på mina byttor? Jag tänker ju ta in några av mina sådder när rätt antal veckor har gått, hur många det blir beror på hur trångt jag redan har det här inne... Det blir nog inte så många, angel_not.gif när jag tänker efter... Då är jag ju ingång med anuellerna och de varmgroende perennerna... Härligt problem!

Men om jag nu inte trär påsar på mina sådder, är det inte risk att de torkar ut då om det inte regnar några dagar, om vi mot förmodan får lite sol någon dag? Eller det är ingen fara nu i januari? Man får passa det mer framåt mars/april kanske?

--------------------

Min trädgårdsblogg!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-01-2008, 20:13
          Länk hit: #14

Medlem

hänglen räcker smile.gif

Det är ingen torkrisk förrän det blir soliga dagar med många + -även om sådderna bör stå lite skuggigt till

jag brukar inte kolla något så länge det är vinter temperaturer -
          Väljer du plast kan du skippa juteväven

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 12-01-2008, 20:21
          Länk hit: #15

Medlem

Tack för svaret! Då låter jag dom vara med jutesäck på till februari i alla fall. Sen får jag helt enkelt passa dom. Mina sådder står i en pallkrage full grus och halvskuggigt bakom mit växthus så de torkar inte ut så i rappet skulle jag tro. Vid den tiden är jag ändå dagligen ute i växthuset så då har jag koll betydligt bättre koll på mina skyddslingar! Tack än en gång!

--------------------

Min trädgårdsblogg!

Citera
          Halli
          Inlägg 13-01-2008, 13:40
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 7 296

Gäller det här med platspåsar även om man har plusgrader ute? Börjar inte sådderna mögla då?

Förra året hade jag bara sådan här vit/genomskinlig väv (vad heter den nu då???) över mina krukor som stod i en back utomhus. Nu grodde förstås inte allt - skulle det gå bättre med plast om krukorna?

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 13-01-2008, 13:49
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Personligen så tror jag inte att det gror bättre för att man har plast runt om utesådderna. Vad det kan vara bättre än fiberduken är att man inte behöver ha så stor koll på krukorna mot torka. Sätter man plastpåsar runt krukor som inte är täckta med snö utan står fritt i några få +grader dygnet runt så får man istället 'lufta' lite grann så att det inte börjar mögla, jag vänder påsarna någon gång då och då. Eftersom jag är hemma och kollar mina sådder flera gånger varje dag under våren så tar jag bort plastpåsar och täcker endast med fiberduk.

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 13-01-2008, 13:53
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Är jorden bara lätt fuktig finns det ingen risk att det börjar mögla.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Irene_L
          Inlägg 13-01-2008, 14:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 13-01-2008, 13:49) *
          Personligen så tror jag inte att det gror bättre för att man har plast runt om utesådderna. Vad det kan vara bättre än fiberduken är att man inte behöver ha så stor koll på krukorna mot torka. Sätter man plastpåsar runt krukor som inte är täckta med snö utan står fritt i några få +grader dygnet runt så får man istället 'lufta' lite grann så att det inte börjar mögla, jag vänder påsarna någon gång då och då. Eftersom jag är hemma och kollar mina sådder flera gånger varje dag under våren så tar jag bort plastpåsar och täcker endast med fiberduk.

Vad skönt att du skrev detta Helen. Jag brukar inte ha plast utan bara fiberduk över men nu har jag blivit så osäker när jag läst en massa om plastpåsar över sådderna. Jag har också möjlighet att kolla mina sådder så dom inte torkar ut så då fortsätter jag med fiberduken. Det brukar funka....oftast.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-01-2008, 14:07
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har aldrig haft problem med mögel fast jag har plastpåsar över såkärlen men jag har ju aldrig sått något som ska stå ute månad efter månad heller. Jag håller med Helen om att det säkert inte gror bättre pga. plastpåsen.

Mitt argument för plastpåsen är inte i huvudsak att det skulle torka….snarare tvärt om. Trots att jag bor i norrland så har jag haft det ganska fuktigt för att inte säga blött de senaste två vintrarna och det blir alldeles för vått i sådderna.

Fast jag har hål i botten på såkärlen och blandar ordentligt med grus i jorden så ligger fröna ändå endera delen och simmar ovanpå en halvfrusen jordkaka eller då är de infrysta i ett isblock

Skulle jag kunna skotta mjuk torr snö över mina sådder eller ha en husgrund att ställa sådderna under så tror jag säkert att det skulle vara ett bättre eller i alla fall lika bra alternativ till plastpåsen.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 20:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon