Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odlingsmyter?, Jag har några teorier kring lite odlingsråd....
          Anders zon 1
          Inlägg 14-01-2008, 23:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Tror att det värsta (förutom solen) för bortskämda småplantor som är vana vid drivhus på våren är vinden utomhus. Vinden torkar ut och skadar bladen som inte alls är vana vid den typen av påfrestningar. Temperaturen har nog som sagt ingen större betydelse så länge den inte går under vissa kritiska gradtal. Vad som är kritiskt beror på vilken växt det är. Tropiska växter brukar inte gilla att det går under +10 grader och de flesta andra mår dåligt eller dör om det blir frost.

Jag brukar ta ut de flesta växterna när risken för frost är över och ställer dem skuggigt och så vindkyddat som möjligt, och det brukar gå bra. Har dock råkat ut för att pelargoner som jag tagit ut för tidigt stannat i växten och inte riktigt kommit igång förrän långt fram på sommaren.

Minst lika besvärligt brukar det vara att ta in växter direkt till stugvärmen på hösten om man har väntat för länge och temperaturen ute börjat sjunka rejält. De brukar protestera med att tappa bladen och torka in i topparna - ibland kan de till och med dö.

Citera
          Preussen
          Inlägg 15-01-2008, 09:37
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

den erfarenhet jag har gäller främst odling av tomat och chile. när det gäller såjord vill jag ha en lucker jord så att rötterna får leta vatten. jag vattnar minimalt och får bra plantor.

avhärdning. framförallt chileplantor är känsliga för att bli brända av morgonsolen så i år ska jag inte göra om misstaget att avhärda dem i österläge i oisolerat uterum.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Sollan
          Inlägg 15-01-2008, 18:18
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Om såjord...
          Eftersom jag är lat så grundar jag med vanlig jord och ett lager såjord överst där fröet myllas ned. I takt med att rötterna växer så söker de sig ned i mulligare jord. Med större krukor slipper jag dessutom plantera om när de är som minst och pilligast..
          För det mesta lyckas det och om inte så skyller jag på något annat, stjärnorna stod fel eller något annat lämpligt. whistling.gif

--------------------
          /sollan

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-01-2008, 13:28
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Håller fullständigt med om vinden med -den är farlig -
          Som sagt -de flesta av er som tror att ni "inte " avhärdar gör ju just det
          Ni ställer i skugga ett par dagar
          Nu talar om temp dagtid på + 15 och ca + 10 nattetid -ursäkta men det har jag mitt i sommaren whistling.gif

JAG talar om maj i z5-6 -stark vårsol -dagar med + 25-eller + 5.. -nätter med nollan .. växterna från mitt växthus -perennerna börjar planteras ut -de har avhärdats i växthuset -med mindre och mindre fläktvärme sedan mars månad.

Förutsättningarna är något olika smile.gif
          Om man klapparihop alla odlingråd till en enda odlingskaka -då blir det odlingsmyter, eller pannkaka smile.gif av det -rådet måste vara anpassat till odlarens möjligheter och förutsättningar -och passar oftast jättebra ,bara just där

Redigerat av kerstin z5-6: 16-01-2008, 13:31

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 16-01-2008, 19:51
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2008, 13:28) *
          Håller fullständigt med om vinden med -den är farlig -
          Som sagt -de flesta av er som tror att ni "inte " avhärdar gör ju just det
          Ni ställer i skugga ett par dagar
          Nu talar om temp dagtid på + 15 och ca + 10 nattetid -ursäkta men det har jag mitt i sommaren whistling.gif

JAG talar om maj i z5-6 -stark vårsol -dagar med + 25-eller + 5.. -nätter med nollan .. växterna från mitt växthus -perennerna börjar planteras ut -de har avhärdats i växthuset -med mindre och mindre fläktvärme sedan mars månad.

Förutsättningarna är något olika smile.gif
          Om man klapparihop alla odlingråd till en enda odlingskaka -då blir det odlingsmyter, eller pannkaka smile.gif av det -rådet måste vara anpassat till odlarens möjligheter och förutsättningar -och passar oftast jättebra ,bara just där

Precis, helst vill jag börja ha dem ute i april nån gång... Men lämnar jag dem där en enda kväll så vet vi ju vad som händer, då har jag inga plantor kvar... whist.gif Så då får man ist bära ut och in, eller köra värme i växthuset.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Kilmister
          Inlägg 17-01-2008, 02:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

Växterna är ju även individer och beter som sådana. Många gånger har jag odlat 20-30st av en och samma sort.
          Jag har behandlat dessa exakt likadant eftersom jag dragit upp dem i miniväxthus.
          Lika temperatur, lika vattning, lika ljus, lika krukor, lika jord.
          Oftast kommer alla upp och börjar växa, sedan stannar några i växten, några dör.
          De som däremot överlevt min förmodade omilda behandling växer däremot som ogräs.
          Dessa verkar inte ha behov av avhärdning eller annat trams. De verkar tåla allt utom möjligen roundup.
          Naturligt urval tror jag Darwin benämnde det här fenomenet.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-01-2008, 09:09
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

javisst är det så , men det naturliga urvalet kan hjälpas på traven -I naturen sås betydligt fler frö per planta än vad en fröpåse innehåller ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon