Jag bor i radhus. Nu vill grannen på södra sidan bygga skärmtak över sin altan. Helst vill han glasa in men då det kräver bygglov (som kostar pengar) så har han kommit fram till att skärmtak blir bra. Han har inte kommit med någon direkt fråga till oss grannar om vi tillåter det men han har uttryckt sina önskemål. Jag har inte sagt något men jag tycker inte om det. Det kommer att stjäla en del av vår knappa utsikt och det kommer att stjäla solljuset några viktiga timmar under dagen. Vi kan glömma att ha blommor på den sidan av altanen samt att våra rosor inte får tillräckligt med soltimmar. Hur gör jag nu? Han kom häromdagen med en kopia på vad som gäller för bygglov och sa att nu har man ökat ut till 18 kvadratmeter på ett skärmtak utan bygglov. Jag sa att jag visste om det men att han fortfarande måste ha grannarnas tillstånd då det är mindre än 4,5 meter till oss. Han mumlade något om att ha ett formellt möte om detta. Jag är inte glad över detta. Det ökar inte precis på grannsämjan (det är inte dom med katten, där är det ok). Skall jag gå med på det och försämra för egen del och behålla en viss nivå av grannsämja eller skall jag sätta ner foten och säga nej med risk för totalt "krig"?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|