Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grannen vill bygga skärmtak på uteplatsen, - jag gillar det inte
          skogstroll
          Inlägg 07-05-2008, 13:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja herregud ibland undrar man vad det är för fel på folk

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-05-2008, 13:36
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

tror du borde få positivt svar fråpn byggnadsnämnden, men man kan aldrig veta. Men just i radhusområden är man alltid försiktigare med ombyggnader.
          återkom o berätta o lycka till

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          ingrids
          Inlägg 07-05-2008, 15:04
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Usch så sur man blir på folk som tror att bygglov och samråd bara är en "formalitet"! Och när man gör som du och protesterar och står på sig blir man regelryttare och motarbetad. Jag undrar varför så få tänker på att vi i tätbygd så ofta ansvarar för varandras utsikt. Min ena granne blev glad när jag berätta om min min lindallé och frågade om det var ok med dem och sa att det var trevligt för de skulle också "få njuta av den". De var inte ironiskt folk så jag tror faktiskt på det och blev jätteglad!

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          CurlySue
          Inlägg 07-05-2008, 16:10
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

tyvärr så misstänker jag att det kan bli långdraget...om han vägrar följa byggnadsnämndens beslut så måste det väl dras via tingsrätten?

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          CillaM
          Inlägg 07-05-2008, 16:44
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Han måste följa byggnadsnämndens beslut annars får han vite och det kommer kosta honom en rejäl slant, troligen bra mycket mer än hans plank eller planer på skärmtak. Ett sådant fä han verkar vara!

Citera
          embees
          Inlägg 08-05-2008, 14:48
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Bee @ 06-05-2008, 23:14) *
          Men jag kommer att klocka honom när han kör moppen på tomgång i förrådet. Det brukliga är 5 minuter ("för att det är bra för motorn"). Vi har en kommunal regel om 1 minut.

Inte bara klocka tomgångskörningen. Miljöförvaltningen har nog ett och annat att säga om ett sådant ofog.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Bee
          Inlägg 15-05-2008, 09:49
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Igår fick jag kopia på brevet Stadsbyggnadskontoret skickat till min granne. De hade bifogat mitt foto så att han skulle se hur det ser ut från min sida (himla tur att jag tog det kortet).

Dom skriver att det saknas bygglov för planket vilket krävs och att kostnaden för olovligt byggande kan bli 4 gånger större än om man har lov. Vidare konstaterar bygglovschefen att det troligtvis inte kan bli något grannmedgivande i en bygglovsansökan för planket då det är så högt samt ligger i söder!

Grannen uppmanas att kontakta Stadsbyggnadskontoret före juni månad. Om inte så kommer ärendet att tas upp i Byggnadsnämndens möte och då kan frågan om avgift/vite komma på fråga.

En sak som förvånade mig när jag pratade med handläggaren i måndags var att han var tvungen att upplysa grannen om att det räcker med 30% luft-/ljusgenomsläpp! Alltså, det räcker att grannen tar bort var tredje planka så kan han ha det kvar! Jag trodde det var 50% som gällde.

Igår var det ingen som öppnade altandörren där. Imorse när jag gick ut med min tidning och kaffekopp och katten gick ut i gräsmattan hördes ett "schas katta" från grannens dotter som just släppt ut hunden på deras gräsmatta.
          Som jag sagt förut, ju förr dom skaffar sig 4,5 meter till sin granne, desto bättre.

Skall bli spännande att se vad dom tänker göra nu. Till helgen kommer min son och sonhustru till oss. Vi tänker vara ute på altanen så mycket som möjligt!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-05-2008, 10:04
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Låter som du har Stadsbyggnadskontoret på din sida i alla fall! rtfm.gif
          Fast jag undrar: om grannen måste ta bort planket (och betala vite), blir du då tvungen att SE OCH HÖRA honom mer än nu? Han kommer ju knappast att se glad ut. Och grannen har naturligtvis utsett dig till Taskig Granne! sad.gif
          Hoppas det slutar med någon sorts vapenstillestånd till sist.

Du berättar väl hur det fortsätter?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Knytt
          Inlägg 15-05-2008, 10:10
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Jössös vilken gubbf*n du råkat få till granne!

Jag tyckte vår granne var hopplös när han kom hit och frågade mina gäster vad de gjorde här när vi inte ens är släkt laugh.gif

Stå på dig! Hoppas de tröttnar och flyttar nånstans utan grannar!

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Bee
          Inlägg 15-05-2008, 10:22
          Länk hit: #50

Medlem

Ja, det finns ju en liten positiv sak med planket. Jag slipper se dom!
          Men dom är inte ute så mycket, inte ens vanligtvis, så min utsikt och ljuset för blommorna är värt mycket mer för mig.

Jag har vunnit denna ronden men segersötman vill inte infinna sig. Jag tycker hela den här historien är jobbig och tråkig! Jag vill leva i harmoni med mina medmänniskor och det är outsägligt trist att bli utsatt för det här. Grannsämjan känns för alltid förlorad. Men jag sov gott inatt!

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-05-2008, 10:31
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Det finns gott om gubb-f...nar i den här världen tyvärr. Har själv varit utsatt för några.
          Hur som helst, i vår kommun får man inte bygga plank som är högre än 1.80. Ingen tröst kanske - det ser du väl inte över i alla fall? Sen får planket inte sträcka sig längre ut än 4 meter från huset. Ingen större tröst det heller? Det ser inte ut som det är så långt. Tråkigt för dig i alla fall. Suck.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Bee
          Inlägg 15-05-2008, 10:50
          Länk hit: #52

Medlem

180cm gäller i vår kommun också - för plank. Staket däremot finns ingen övre gräns för enligt handläggaren på Stadsbyggnadskontoret. Så om grannen plockar bort några brädor är jag chanslös.

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-05-2008, 11:02
          Länk hit: #53

Medlem

Va? Får man bygga hur höga staket man vill?? Lustigt. Fast nu ser det ju inte precis ut som ett staket i alla fall... Helt klart ett plank. Och det gör ju inte dig (mycket) gladare ifall han plockar bort en och annan pinne.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-05-2008, 11:45
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Chamomille @ 15-05-2008, 12:02) *
          Va? Får man bygga hur höga staket man vill?? Lustigt. Fast nu ser det ju inte precis ut som ett staket i alla fall... Helt klart ett plank. Och det gör ju inte dig (mycket) gladare ifall han plockar bort en och annan pinne.

Ja det får du säkert... men det är bygglovspliktigt... o ju högre dess då mera avancerad konstruktion med allt vad det medför. Och det finns alltid en maxhöjd på hur högt du får bygga i stadsplanelagt område.

Redigerat av Ralf: 15-05-2008, 12:07

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 15-05-2008, 11:56
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Chamomille @ 15-05-2008, 11:31) *
          Hur som helst, i vår kommun får man inte bygga plank som är högre än 1.80. Sen får planket inte sträcka sig längre ut än 4 meter från huset.

aha tack för info smile.gif min granne har planterat nån mysko avgränsningshäck fast det förlängde snarare vår tomtgräns så det var ju bra giggle.gif

Redigerat av skogstroll: 15-05-2008, 11:58

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-05-2008, 12:01
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (skogstroll @ 15-05-2008, 12:56) *
          aha tack för info smile.gif min granne har planterat nån mysko avgränsningshäck fast det förlängde snarare vår tomtgräns så det var ju bra giggle.gif

Åtminstone var det så sist jag hörde mig för. smile.gif Den här kommunen har ju en förmåga att ändra byggloven titt som tätt laugh.gif . Jag är i alla fall ganska säker på 1.8 metern...

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          mirjam
          Inlägg 15-05-2008, 14:50
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Tycker du ska försöka ta ett snack med hela familjen kanske och försöka om igen förklara att det vore oklokt att grannsämjan ska få såna här konsekvenser, att bo så nära funkar inte enl min mening till nåt välbefinnande, ingen mår bra av det om man ska behöva vara arga på varandra. I ett skede när man är arg funkar ju inget resonemang. Om det kan finnas en tredje person med er och ni sitter ner och försöker få åtminstone bort den elaka attityden till varandra. Fast jag har mina grannar på behöriga avstånd så kan inte jag tänka mig vara ovän med dom. Om du jobbar på det på rätt sätt( be om hjälp av nån som är kunnig i sånt resonemang, vad som lämpar sig) Att helt enkelt förklara att ingen av er vinner på att vara arga på varann. Du har ju rätt måna om dina rättigheter, som vilken annan granne skulle tycka. Känns så tråkigt att ett bekymmer blir flera. Om inte viktigt för hälsans skull - uteplatserna ska ju ge rekreation och fritid, glädje i ditt odlande och det skulle jag ha svårt att känna man om man är arg på varandra hela tiden. Hur tufft det än verkar - ge dig inte heller i första taget att försöka i alla fall. Men det är nog bra att det görs på ett rätt sätt vilket det nu är ? det vet jag inte..... Att ni får prata ut om känslor. Visst jag kan förstå grannen så gärna vill ha ett sånt tak, säkert många som skulle vilja det. Om inte se det att det gagnar din hälsa och allas välbefinnande. Det är en svår utmaning - men värt ett försök, det är min personliga åsikt i fallet......

Redigerat av mirjam: 15-05-2008, 14:55

Citera
          Bee
          Inlägg 15-05-2008, 15:24
          Länk hit: #58

Medlem

Mirjam, På ett plan fattar jag vad du menar och det är ett vettigt förslag. På ett annat plan - just nu - har jag ingen som helst lust att ta första steget till försoning. Bollen ligger hos grannen.

I normala fall är jag mycket kompromissvillig. Ordet kompromiss kunde vara mitt mellannamn. Men i vissa sällsynta fall, som det här, kan jag vara oförsonlig. Mitt hem är min borg och han har angripit både den och mig. Då är inte varken förståelse eller förlåtelse aktuellt.

--------------------

Citera
          mirjam
          Inlägg 15-05-2008, 18:38
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Just det - bollen är hos grannen....... Och så barnslig och oförstående/känslokall som han handlat hittills i denna affär tvivlar jag på att han skulle det - just därför jag skrev dessa rader. Ville skriva nåt som ingen annan sagt. Visste det skulle uppröra känslor. Och förlåtelse menar jag inte i den bemärkelsen- ej heller använt ordet. Det är mycket man inte förlåter här i livet- men livet måste gå vidare ändå - hur svårt det än kan vara ibland. Har verkligen en förståelse från din sida att det är ett jättekänsligt kapitel nu och att du känner dig överkörd och alla de känslor de för med sig. Det är alltid jobbigt behöva processa om en sak som man inte skulle behöva för andras dumdristigheter. Har full förståelse för hur du känner men skrev raderna för att jag så gärna vill att ditt liv, dina timmar på din uteplats skall ge dig glädje och harmoni. Att fika ihop är kanske uteslutet för all framtid( och inget man vill) men man måste kunna någorlunda känna sig tillfredsställd när man är ute tycker jag - vad man nu sätter in i dom orden.

Redigerat av mirjam: 15-05-2008, 18:44

Citera
          Bee
          Inlägg 16-05-2008, 15:27
          Länk hit: #60

Medlem

Du har så rätt Mirjam. Och jag vill verkligen inte att detta skall eskalera. Jag funderar mycket på hur det kommer att bli framöver. Känner mig kränkt och pendlar mellan ilska och melankoli.

Ett första steg kanske får bli att skaffa hostor att sätta i mina utekrukor. Dom lär vara skuggtåliga. Men en hosta i en ampel i stället för en ljuvligt luftig hängpelargon - hur kul är det? wink.gif Och det har varit kul att i alla år få se de nya ungarna i skatboet när dom skall ut på sina första flygturer.

Idag är det fredag. Ena sonen och sonhustru kommer på besök över helgen. Vi tänker tillbringa mycket tid på altanen, plank eller inte!

PS. Nej, det var inte du som sa ordet "förlåtelse". Det är mina egna tankar.

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 23:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon