Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompakt växtlampa
          smajlizz
          Inlägg 23-07-2009, 10:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

Pratas ju mycket om olika lampor här, undrar om någon vet om denna lampa, http://www.zoosajten.se/default.aspx?main=...-776-c-386.aspx, skulle funka även för växter?

Citera
          Nauti
          Inlägg 23-07-2009, 11:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Den är inte avsedd för odling och är antagligen ett sämre alternativ än vilken vanlig lågenergilampa som helst. Såvitt jag vet är varken UV-A eller UV-B någonting som faktiskt gynnar växterna.

Priset är ju även det en nackdel för en såpass svag lampa. En lågenergilampa på 23W kan du köpa mycket mycket billigare än så.

Det finns lågenergilampor avsedda för odling som ligger kring 400-500kr i pris och de är mellan 200-300W. Om jag ändå skulle lägga ut sådana stora summor skulle jag föredra att köpa en högwatts lågenergilampa som är avsedd för odling.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          tribo
          Inlägg 23-07-2009, 16:54
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 23 577

Orkade tyvärr inte läsa igenom hela tråden, men en helt vanlig halogenlampa funkar bra. naturligt färgspektra + att den inte behöver vara lika nära plantan som tex en lysrör och diverse lågenergilampor.
          Vanliga lågenergislampor lysrör har helt enkelt inte rätt spektra. ska man ha ett billigt lysrör som funkar så e Biltemas växthusrör bra, men då måste plantan vara ganska nära!

Redigerat av tribo: 23-07-2009, 16:57

Citera
          Tummelisa
          Inlägg 03-08-2009, 23:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

CITAT (freddie @ 15-01-2008, 17:49) *
          Konstigt f.ö. att glödlampa överhuvudtaget nämns som ett alternativ. Glöm glödlampor! De är energislukare och inneffektiva ljuskällor, samt skapar torr luft och onödig värme! (Har jag rätt?!)

du har rätt!

Citera
          Tummelisa
          Inlägg 04-08-2009, 00:15
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

får du in solljus, om än från norrfönster/skugga, så är min erfarenhet att det räcker bra med ett vanligt lysrör som tilläggsljus. (kompakt eller rör). vanliga ljusrör ger dessutom mest ljus för pengarna. både i inköp och drift.

vill man lyxa till det kan man ta en flora, eller ngt liknande rör, tillsammans med ett eller flera vanliga rör. då får man både kvalitet och kvantitet.

får du in solljus, om än från norrfönster/skugga, så är min erfarenhet att det räcker bra med ett vanligt lysrör som tilläggsljus. (kompakt eller rör). vanliga ljusrör ger dessutom mest ljus för pengarna. både i inköp och drift.

vill man lyxa till det kan man ta en flora, eller ngt liknande rör, tillsammans med ett eller flera vanliga rör. då får man både kvalitet och kvantitet.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 20:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon