Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomattråd 2008, Dina tomater
          skogstroll
          Inlägg 25-01-2008, 13:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Fick mail från Lilla Fiskaregatans, jag tror de laddat med extra tomatfröer och annat också för den delen smile.gif Sök på tomat!
          http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/

Redigerat av skogstroll: 25-01-2008, 13:41

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          anx
          Inlägg 25-01-2008, 13:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 10 395

Jag tycker det är helt fantastiskt att läsa denna tråd yahoo.gif för mig är det dock ett tvärt kast blink.gif själv plockade jag de sista tomaterna från förra årets plantor för två veckor sedan och det var först då jag kastade ut plantorna laugh.gif

Jag kommer nog snart igång jag också cool.gif
          /Anki

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-01-2008, 13:54
          Länk hit: #23

Medlem

ja jag är helt insnöad på tomater. Odlade första gången förra året och det gick så himla bra. Allt de ville ha var god jord, hästskit och lite annat godis smile.gif och vad GOTT det blev!!

PS borde vi inte ha lite trädgårdssmileys på Odla.nu? typ en glad tomat eller nåt? smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-01-2008, 17:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hos mig har det inte hänt så mycket mer än att jag fått ca 5-10cm höga tomat plantor .

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-01-2008, 14:34
          Länk hit: #25

Medlem

Hoppsan då... var inne på www.plantsofdistinction.co.uk och beställde tomatfröer...

Blev

TOMATO ANANAS NOIR
          TOMATO CHEROKEE PURPLE
          TOMATO HILLBILLY POTATO LEAF
          TOMATO AMISH PASTE

o en liten
          CARROT OXHEART

Bifogad fil  Hillbilly_Potato_Leaf.jpg ( 22.8k ) Antal nedladdningar: 24

Hillbilly Tomato Leaf

innocent.gif

Redigerat av skogstroll: 26-01-2008, 14:45

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-01-2008, 19:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (skogstroll @ 26-01-2008, 14:34) *
          Hoppsan då... var inne på www.plantsofdistinction.co.uk och beställde tomatfröer...

Blev

TOMATO ANANAS NOIR
          TOMATO CHEROKEE PURPLE
          TOMATO HILLBILLY POTATO LEAF
          TOMATO AMISH PASTE

o en liten
          CARROT OXHEART

Bifogad fil  Hillbilly_Potato_Leaf.jpg ( 22.8k ) Antal nedladdningar: 24

Hillbilly Tomato Leaf

innocent.gif

Har du också hala tangenter när du surfar? Mina halkar allt som oftast in på den där beställknappen, bara så där coolgleam.gif

SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA ABSOLUT INTE KÖPA NÅGON HILLBILLY TOMAT, SKA INTE crazy.gif

Citera
          BELLA
          Inlägg 27-01-2008, 10:43
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 517

Hej!

Det är fler än jag som är odlingssugen ser jag! Jag sådde mina första fröer igår! 6 tomater och 7 chilisar. Men jag är ju inte så duktig på det! Några frågor (lite dumma kanske?!??)... 1.) Sorterna som jag hade förra året, kan jag vara säker på att de är samma sorter i år eller har bina pollinerat fran nya?? 2.) Jag vet att man gärna ska ha undervärme till chilisarna och just nu står det på golvet i badrummet (har golvvärme). Ska jag sätta ljusrör över?

Sorterna jag sådde är TOMAT: Kumato (ny), Black from Tula (ny), Japanese T. Black (?) (ny), Tiny Tim, Stojkij Pink och Yellow Pear. CHILI: Cascabelle, Czechoslovakian Black, Peter Pepper, Arizona, Hot Palette, Omnicolor, Hot Lemon.

Nån som vill byta några fröer? Jag gillar svarta och variegade chilisar och rosa och svarta tomater (eller annorlunda på något annat sätt!!). Chio chio san är en sort jag gärna skulle vilja ha igen. (Vid en snabb koll på nätet: CHILI: Fish Pepper, Peruvuian Purple, Blondie, Variegata. TOMATER: Pepolino, Chocolate Cherry, Garden Peach, Ananas Noir, Purple Russian, Wapsipinicon Peach). Har frön av allt jag sått utom de nya tomaterna för jag sådde alla 6 frön (kan byta plantor när de kommit upp i stället). Har även frön från chili Hungarian Black (missade att så den).

Harebra!

Redigerat av BELLA: 27-01-2008, 11:14

--------------------
          ~*BELLA *~

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-01-2008, 11:04
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om det var hybrider du odlade förra året så finns det risk för att avkomman inte blir helt lik (men ofta blir det något snarlikt), var det inga hybrider så brukar man ofta få en likadan avkomma tomatern brukar ofta pollinera sig själv och då blir det ingen blandning av gener men visst ibland kan det ske en korsning och då får man någon ny sort.

Du behöver inte ha något ljus varke till tomat eller chilisådderna innan det har kommit upp små plantor.

Och Kumato får jag tyvärr tala om är en hybrid från Syngenta som inte är fröäkta och som förädlaren håller hårt i de har inte släppt frön på marknaden till allmänheten, men jag har sett att en del säljer Kumatofrön på tradera och liknande som jag förmodar de flockat ut ur en frukt själva, och troligtvis får man något som är snarlika men man kan aldrig vara helt säker.
          (Och om någon skulle ha kommit över äkta frön direkt från Syngenta, men det är inte troligt så är det olagligt att handla med frön/plantor som det finns patent på ifall man inte är en personen som har betalat för att få odla den växten)

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-01-2008, 11:21

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          BELLA
          Inlägg 27-01-2008, 11:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 517

Dum fråga igen (!): Hur vet man att det är en hybrid??? Står det på fröpåsen? Då är det alltså risk för att alla fröer man tar från egna tomater/chili inte blir den sort man säger att det ska vara. Missvisande! För de flesta som säljer på Tradera säljer ju egna frön! Kumato har jag naturligtvis fått från Tradera.
          Tack för odlingsråden! Då vet jag att jag har gjort rätt!

--------------------
          ~*BELLA *~

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-01-2008, 11:30
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Köper man från Tradera så tar man en mycket stor chansning, det är väldigt många amatörer där som säljer frön från hybrider och många har inte koll på om sorterna har korspollinerat sig (+alltför ofta är priserna högre på tradera än hos fröfirmorna). Vill man vara absolut säker på att få det man betalar för så handlar man hos fröfirmorna eller hos folk som är mycket kunniga om växterna de säljer samt har koll på korspollineringar och dyl.

Ett sätt att kolla upp om växter är hybrider är att ex. söka på sorten Sungold hos fröfirmorna står det F1 eller F2 efter sortnamnet är det en hybrid. (hos Runåbergs måste man dock klicka på mera info vid sorterna i nätbutiken för att hitta om det är en hybrid men de har ganska få hybrider i sitt sortiment).

De flesta namnsorter på blommor som ex. perenner brukar inte vara helt fröäkta vilket kan vara bra att veta.

Växter som är ickehybrider där man sett till så de inte kan pollinera sig med någon annan får sortäkta frö ex. om du tar en chili som är ickehybrid och odlar inomhus när de andra är ute och du pollinerar själv med pensel lär få sortäkta frö.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-01-2008, 11:31

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-01-2008, 12:28
          Länk hit: #31

Medlem

vad betyder egentligen F1 och F2 förutom att det är hybrider?

Jag köpte chilifrön från Tradera och man vet ju inte om det är en skummis, men det var en billig chansning (en futtig påse) och det blir kul att se vad som kommer upp smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Irene_L
          Inlägg 27-01-2008, 13:49
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Så här svarade jag i en annan tråd:

F1-hybrider är framtagna på ett speciellt sätt. Man tar först fram 2 olika sorter, en faderlinje och en moderlinje, som ska korsas med varandra. Föräldrarna är sinsemmellan olika och kan vara oansenliga och smaklösa. Det är deras gemensamma avkomma som får de egenskaper man eftersträvar och de frön som sedan säljs i butiken.

Om man tar frön från dessa hybrider och sår dom kommer man få ett helt oförutsägbart resultat. Jag har haft Tagetes Vanilla som är en F1-hybrid. Sen när jag tog frön från blomman och sådde dom blev en del som Vanillan och en del inte alls så vackra. Så man vet aldrig vad resultatet blir. Men detta gäller bara egna frön. Köper man frön får man det som påsen visar.

Sen skrev Åsa detta:

F1 är första generation, F2 är andra generation = man har tagit frön från en F1 hybrid. Oftast brukar det inte gå så bra att ta frön från en F1 hybrid avkomman bli mycket ojämn men några enstaka F1 hybrider kan ge uppkomst till en hyfsat jämn avkomma så de flesta frön i påsen bildar blommor som är ganska lika varann. Ofta får dessa F2 hybrider något sämre grobarhet så man kan behöva så något mera frö för att få de antal plantor man önskar.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-01-2008, 15:24
          Länk hit: #33

Medlem

Den som är ute i god tid... biggrin.gif Igår smakade vi på den första, men nu dröjer det inte länge tills vi kan äta flera stycken...
          En Tiny Tim på prov under vanligt lysrör.
          Bifogad fil  Lycopersicon_esculentum___Tiny_Tim__5.jpg ( 49.66k ) Antal nedladdningar: 43

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-01-2008, 15:29
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Irene_L @ 27-01-2008, 13:49) *
          Så här svarade jag i en annan tråd:

F1-hybrider är framtagna på ett speciellt sätt. Man tar först fram 2 olika sorter, en faderlinje och en moderlinje, som ska korsas med varandra. Föräldrarna är sinsemmellan olika och kan vara oansenliga och smaklösa. Det är deras gemensamma avkomma som får de egenskaper man eftersträvar och de frön som sedan säljs i butiken.

Om man tar frön från dessa hybrider och sår dom kommer man få ett helt oförutsägbart resultat. Jag har haft Tagetes Vanilla som är en F1-hybrid. Sen när jag tog frön från blomman och sådde dom blev en del som Vanillan och en del inte alls så vackra. Så man vet aldrig vad resultatet blir. Men detta gäller bara egna frön. Köper man frön får man det som påsen visar.

Sen skrev Åsa detta:

F1 är första generation, F2 är andra generation = man har tagit frön från en F1 hybrid. Oftast brukar det inte gå så bra att ta frön från en F1 hybrid avkomman bli mycket ojämn men några enstaka F1 hybrider kan ge uppkomst till en hyfsat jämn avkomma så de flesta frön i påsen bildar blommor som är ganska lika varann. Ofta får dessa F2 hybrider något sämre grobarhet så man kan behöva så något mera frö för att få de antal plantor man önskar.

Aha... tack för förklaringen!

CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 15:24) *
          Den som är ute i god tid... biggrin.gif Igår smakade vi på den första, men nu dröjer det inte länge tills vi kan äta flera stycken...
          Bifogad fil  Lycopersicon_esculentum___Tiny_Tim__5.jpg ( 49.66k ) Antal nedladdningar: 43

näää är inte det fusk? rolleyes.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 15:36
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Angående hybrider så brukar jag medvetet välja bort hybrider när jag köper fröer. Är ju mycket roligare att kunna få sortäkta frukter så man kan spara egna fröer till nästa år. Tycker att både chili och tomat har bra grobarhet dessutom även om man spara fröer några år. Kan man ta eget utsäde så slipper man köpa om samma sorter varje år, då har man råd att köpa några nya och testa istället.

Sen kan man ju alltid roa sig med att korspollinera sina plantor själv.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-01-2008, 15:43
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Markus_H @ 28-01-2008, 15:36) *
          Angående hybrider så brukar jag medvetet välja bort hybrider när jag köper fröer. Är ju mycket roligare att kunna få sortäkta frukter så man kan spara egna fröer till nästa år. Tycker att både chili och tomat har bra grobarhet dessutom även om man spara fröer några år. Kan man ta eget utsäde så slipper man köpa om samma sorter varje år, då har man råd att köpa några nya och testa istället.

Sen kan man ju alltid roa sig med att korspollinera sina plantor själv.

Jag hade ett 'Black Plum' bredvid 'Gelbe Dattelwein' bredvid varandra ett år. (för tätt) Detta slutade med en egen sort som ger röda medelstora plommontomater, men med Gelbens mängder och sötma. Helt rätta egenskaperna som korsade sig där. Dessutom har jag lyckats få dessa tomater fröäkta!
          Mums, masssssor med 'Solberga Plommon' varje år tummenupp.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-01-2008, 15:59
          Länk hit: #37

Medlem

Häftigt få en alldeles egen sort giggle.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Iza
          Inlägg 28-01-2008, 20:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Finns det någon sötare och godare tomat än sungold?

--------------------
          zon3-4

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 20:10
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Nu är mina tomatfröer satta i jord smile.gif Hoppas jag får fina plantor i år, ska ge dem mer extraljus än förra året.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          petter`n
          Inlägg 29-01-2008, 00:47
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 13 676

CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 15:24) *
          Den som är ute i god tid... :D Igår smakade vi på den första, men nu dröjer det inte länge tills vi kan äta flera stycken...

Fantastisk, når startet du ? Vil du fortelle gi oss resepten ????? :thanks:

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon