Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag trodde inte detta kunde ske 2008
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2008, 01:33
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det är väl så att en del villägare/blivande villaägare i dag vill både ha kakan och äta upp den. De vill bo någonstans där det inte över huvudtaget kan tänkas finnas några som kan dra ner värdet på deras hus samtidigt som de vill att huset ska ligga i ett attraktivt område. Och hur de än vänder sig så har de grannar. Grannar som , om det vill sig illa , gör att det spekulativa värdet på ditt hus sjunker.

Vi blev ju själva osams med våra grannar innan vi flyttat in p g a att vi hade två små barn !!! som förväntades dra dit fler barn för att leka och då skulle värdena på husen försämras! Man sa inte att våra barn , 2 resp 4 år , var små ligister eller ens " utvecklingsstörda " utan det räckte att de var barn!! De ville t o m förhindra oss att ha en egen sandlåda på vår tomt !!!

En del människor kan göra vad som helst för att skydda sina investeringar , skylla på vad som helst och tröskeln för vad de anser vara skäl att hindra " ovidkommande " bara sjunker hela tiden. Var ska det sluta? Hur långt kan vi gå för pengars skull?

Hade en arbetskamrat för några år sedan som ville kliva av denna allt fortare snurrande karusell och bli "tomatodlare" ute på landet. Han tyckte inte att det var värt att hela tiden kämpa för mer lön som gjorde att han kunde köpa dyrare hus, bil mm utan att egentligen behöva dess saker. Att lämna bort sina barn på dagis för en dyr avgift i stället för att ta till vara småbarnstiden osv. Tycker nog han hade vettiga tankar men det krävs ganska mycket för att ta steget.

Själv ska jag nog emigrera till en fjälltopp i Norge ! giggle.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Netha
          Inlägg 19-01-2008, 21:02
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 01:33) *
          Själv ska jag nog emigrera till en fjälltopp i Norge ! giggle.gif

Tror inte att du kommer att få vara ensam där.
          Vi är många som hänger på. tongue.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2008, 22:54
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Netha @ 19-01-2008, 21:02) *
          Tror inte att du kommer att få vara ensam där.
          Vi är många som hänger på. tongue.gif

Jo men bara jag får bestämma vilka som får bosätta sig på " min" fjälltopp så är det OK. innocent.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2008, 22:59
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Visserligen är det dyrt att köpa eller bygga hus nuförtiden men skaffar man inte hus för att bo i?????? Vill man spekulera så finns ju börsen. Själv struntar jag i saken, värdet på mitt hus angår bara mina arvingar så småningom för jag tror inte jag kommer att flytta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2008, 23:06
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2008, 22:59) *
          Visserligen är det dyrt att köpa eller bygga hus nuförtiden men skaffar man inte hus för att bo i?????? Vill man spekulera så finns ju börsen. Själv struntar jag i saken, värdet på mitt hus angår bara mina arvingar så småningom för jag tror inte jag kommer att flytta.

Det är inte alla som gör det! Man ser det som en bra investering och så byter man upp sig varefter!

Bor numera i en bostadsrätt där värdet har gått upp från 27.000:- 1988 till c:a 200.000:- i år. Inte bra som investering alltså men vi trivs ändå . yes.gif

Redigerat av mamamaggan: 19-01-2008, 23:07

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Bee
          Inlägg 20-01-2008, 00:13
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Gunilla T @ 18-01-2008, 19:09) *
          Bee...det är inte jag som säger det om du nu tolkade mitt inlägg så fel!

Lite sen feedback men dock - nej det var inte ditt inlägg som fick mig att reagera. Jag reagerade mot uttrycket som sådant.
          Finns det några bevis alls för att det gäller? "Tokiga" grannar har man alltid - inte sänker det det ens husvärde? Eller? I så fall skulle jag ha väldigt lågt taxvärde...(se annan tråd).
          Jag bor i Torslanda på Hisingen i Göteborg. Det var förr ansett som platsen Gud glömde. Det var ju på västra Hisingen, gubevars. Där kommungubbsen bestämt att alla tunga industrier skulle ligga. När jag flyttade dit på 70-talet gick folk runt med protestlistor mot en placering av kolkraftverk där!
          Av den anledningen blev våra hus lägre taxerade än de på södra sidan om älven där "fint" fok bodde.
          Nu är det så att platsbehov inom kommunen gjort att även Torslanda blivit "fint" och våra hus har ökat i värde. Vi har några boenden för handikappade av olika slag runt omkring oss men det har inte förändrat varken taxeringsvärdena eller försäljningvärdena.
          Så nej, min tes om import av uttrycket består tills jag blir överbevisad.

Edit: PS: Ber om ursäkt. Det var inte Netha som pratade om glidning i förhållingssätt tidigare. Det var Kerstin. Rätt skall vara rätt.

Redigerat av Bee: 20-01-2008, 00:19

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Gita
          Inlägg 20-01-2008, 13:10
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2008, 22:59) *

Är man säker på att man kan bo kvar i sin villa hela livet så spelar naturligvis värdet på huset inte någon större roll, men det är faktiskt så att många är tvungna att flytta av olika anledningar t.ex. p.g.a. arbetet. Blir man tvungen att sälja sitt hus långt under inköpspriset så är det ju verkligen ganska surt.
          Gita

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-01-2008, 13:27
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Gita @ 20-01-2008, 13:10) *
          Är man säker på att man kan bo kvar i sin villa hela livet så spelar naturligvis värdet på huset inte någon större roll, men det är faktiskt så att många är tvungna att flytta av olika anledningar t.ex. p.g.a. arbetet. Blir man tvungen att sälja sitt hus långt under inköpspriset så är det ju verkligen ganska surt.
          Gita

Man kan väl aldrig vara säker på att man ska bo kvar var man än bor. Värdet kan ju ha sjunkit av många orsaker t ex att marknadspriserna sjunkit . Behöver ju inte vara p g a ett gruppboende . Köper man ett hus när priserna är som högst så kan det ju gå illa. Kan ju också vara att ett större företag bestämmer sig att slå igen eller flytta från orten , då sjunker priserna på hus också.

Att investera i något såpass dyrt som ett hus är alltid ett risktagande precis som att köpa aktier. Man kan inte räkna med att det alltid ska löna sig.

När vi flyttade från vårt radhus efter fyra år så fick vi vara glada att vi inte behövde ta lån " med " oss. Vi sålde det med förlust men det är inget som grämer mig , vi hade ju köpt det för att bo i och inte för att tjäna pengar på.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Pirum
          Inlägg 20-01-2008, 14:19
          Länk hit: #49

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Köper man ett hus för många gånger byggkostnaden så får man räkna med att det kan bli en smäll om marknaden justerar ner priset till en mer rimlig nivå.
          Ingen skulle köpa en bil för 250 000 och förvänta sig att sälja den för 500 000 om några år. Men det är så en del tycks resonera med sina hus. Bilar slits på andra sätt än hus, givetvis, men det är inte rimligt att vår marknadsekonomi ska fungera så dåligt vad gäller huspriser. Kinesiska företag har varit och tittat på huskonstruktion i Sverige, bland annat i Göteborg, jag undrar vad som händer när de börjar skeppa hit kompletta hus (på samma sätt som IKEA gör med möbler) för långt under det svenska byggpriset?
          Nej, jag tror inte på något stort ras på husmarknaden, befolkningen i stort tjänar så mycket pengar att priserna kan hållas uppe (utbudet är mycket mindre än efterfrågan på många ställen), men själv är jag glad att jag inte har några ambitioner att bo i trångbygden. Känns mer säkert att bo på landet och ha ett hus vars pris ligger närmare byggkostnaden.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 21-01-2008, 14:22
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 790
          Medlem nr: 2 733

Men hey, guys!

Är det BARA jag som kan erkänna att jag hellre tittar ut mot ett skogsparti från fönstret än mot en institutionsbyggnad? Jag är övertygad om att det här inte ENBART handlar om pengar i form av sänkta huspriser (om det nu fungerar så, det har jag ingen aning om), faktiskt. Det betyder ju inte att jag har fördommar, inte tycker om en viss grupp av människor, är hjärtlös och egoistisk osv. Jag skulle nog också "slåss" lite för att få behålla min lilla skog utanför fönstret om någon ville bygga någon där (detta säger jag utan att veta exakt hur det ser ut på just den där platsen, men...).

Kakaduan

Citera
          Tezzla
          Inlägg 21-01-2008, 15:17
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Kakaduan @ 21-01-2008, 14:22) *
          Men hey, guys!

Är det BARA jag som kan erkänna att jag hellre tittar ut mot ett skogsparti från fönstret än mot en institutionsbyggnad? Jag är övertygad om att det här inte ENBART handlar om pengar i form av sänkta huspriser (om det nu fungerar så, det har jag ingen aning om), faktiskt. Det betyder ju inte att jag har fördommar, inte tycker om en viss grupp av människor, är hjärtlös och egoistisk osv. Jag skulle nog också "slåss" lite för att få behålla min lilla skog utanför fönstret om någon ville bygga någon där (detta säger jag utan att veta exakt hur det ser ut på just den där platsen, men...).

Kakaduan

Jag instämmer. Tycker inte det är ett dugg konstigt att man vill värna om det man en gång faktiskt köpte.

Redigerat av Tezzla: 21-01-2008, 15:17

--------------------
          Odlingzon 2

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 08:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon