Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dålig dränering i nya rabatten, - vad göra
          Bee
          Inlägg 23-01-2008, 13:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Nu under regnperioden, det som förr kallades vinter, konstaterar jag besviket att den nya rabatten vi grävde upp förra året inte är rätt dränerad. Rabatten är 6x1,10 m. Det har alltid varit gräsmatta där, aldrig någonsin rabatt. Marken var hårdpackad och lerig, det var inget lätt jobb att gräva. Vi gjorde så gott vi kunde, maken och jag. Vi grävde väl ca 30-40 cm djupt och djupare där plantorna står (50-60). Sen fyllde vi på med olika sorters köpejord, både finjord och "fuljord".

Jag ser nu att den delen av rabatten som vetter mot grannen (ca 40cm av rabattens 1,10 bredd), ligger under vatten flera dagar i sträck. Det hinner inte sjunka undan innan nästa omgång av regn kommer.
          Beror detta på att vi inte grävde tillräckligt djupt?
          Vad kan vi göra åt det nu?
          Rabatten är fullproppad med rosor och perenner som jag gärna vill ha några år till.

Den sidan som är närmast gräsmattan är det inga större problem med. Vi grävde lika djupt (grunt?) där men närmast gräset la vi lite grus och placerade långa "granitstavar" för att skilja gräs och rabatt åt. Plus att jag stoppade ner fler plantor där. I bakkanten hade jag tänkt att rosorna, min två kanadensare, skulle få breda ut sig. Det har dom inte gjort. Dom ser snarare ut som om dom inte lever längre.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon