Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Dags för sådd?, Paprica
          Crassula
          Inlägg 25-01-2008, 18:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 10 329

Förra året satte jag frö den 15 mars till olika paprica och pepperone.
          I stort inga hann utvecklas och bli röda.
          I mitten på april satte jag ut plantorna i 10 liters hinkar.
          Allt såg bra ut hela sommaren men tiden verkade inte räcka till innan höstmörkret kom och allt avstannade.
          Måst jag sätta frö tidigare eller var det den dåliga sommaren som spökade.
          Jag har mitt växthus i Trollhättan och tänkte satsa på paprica i år igen, de är ju trots sin gröna färg väldigt goda ändå.
          Tacksam för tips.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-01-2008, 19:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Troligtvis odlade du sorter med lång utvecklingstid och odlar du såna behöver du starta i jan-feb fast du måste ha extra belysning när plantorna gror det naturliga ljuset räcker ej. Trots tidig sådd kan man behöva ta in dessa på hösten och låta dem eftermogna inomhus.

April låter som tidigt att sätta ut plantorna men du kanske har värme i växthuset? Under +15C vill de helst inte ha ofta stannar de upp i utvecklingen ifall det blir för kallt och det kan ta tid innan de kommer igång igen.

Ett annat alternativ är att satsa på sorter med snabb utvecklingstid ex. paprikan Apple eller Red Ace eller liknande med utvecklingstider på runt 50-60 dagar att jämföra med den vanliga sorten man ofta hittar i fröställen = California Woner som har en utvecklingstid på runt 80 dagar.

Antar att du menar chili när du säger pepperone och även där finns det snabba sorter som funkar bra i vårat klimat.

Både paprika och chili sår jag i mars (då brukar det naturliga ljuset funka ganska bra) och jag fick mogna frukter även förra sommaren i juli-aug trots bristen på bra väder (och jag hade dem inte i växthus utan i hinkar ute i trädgården), jag satsar främst på snabba sorter som passar vårat klimat.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 29-01-2008, 12:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 10 582

Jag sår både paprika och chili i mellandagarna. Står de bara i ett söderfönster och svalt så går det bra. Hade mängder med fina orange och röda frukter i augusti. Habaneron bär fortfarande frukt men bladen har fallit av. De står i ett ispleratväxthus med 5-8 gr och jag är så nyfiken på om det kommer nya blad. Tror att den är perenn men har inte sett det själv, ännu. Ev beror lövfällningen på ett strömavbrott i vintras då tempen sjönk någon grad under 0. Tre-fyra pellisar strök med, 2 kiwiplantor och någon änglatrumpet. Tråkigt.

--------------------
          Mu i myllan

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-01-2008, 13:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Sådde paprika, chili och tomat igår. Tycker det är bra att man kan ta tillvara på solen på försommaren om man inte har växthus så jag vill ha stora plantor i maj/ juni. Men förra sommaren var inte speciellt bra för min odling. Det började växa men mognade dåligt när det blev kallare o ostadigare på sensommaren.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          noora
          Inlägg 06-02-2008, 11:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Förra sommaren var ovanligt usel för chili och paprika, jag såg rapporter från runt om i landet om små eller obefintliga skördar. Prova igen och välj "snabba" sorter, så får vi hålla tummarna för bättre väder i år.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 21:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon