Troligtvis odlade du sorter med lång utvecklingstid och odlar du såna behöver du starta i jan-feb fast du måste ha extra belysning när plantorna gror det naturliga ljuset räcker ej. Trots tidig sådd kan man behöva ta in dessa på hösten och låta dem eftermogna inomhus.
April låter som tidigt att sätta ut plantorna men du kanske har värme i växthuset? Under +15C vill de helst inte ha ofta stannar de upp i utvecklingen ifall det blir för kallt och det kan ta tid innan de kommer igång igen.
Ett annat alternativ är att satsa på sorter med snabb utvecklingstid ex. paprikan Apple eller Red Ace eller liknande med utvecklingstider på runt 50-60 dagar att jämföra med den vanliga sorten man ofta hittar i fröställen = California Woner som har en utvecklingstid på runt 80 dagar.
Antar att du menar chili när du säger pepperone och även där finns det snabba sorter som funkar bra i vårat klimat.
Både paprika och chili sår jag i mars (då brukar det naturliga ljuset funka ganska bra) och jag fick mogna frukter även förra sommaren i juli-aug trots bristen på bra väder (och jag hade dem inte i växthus utan i hinkar ute i trädgården), jag satsar främst på snabba sorter som passar vårat klimat.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|