CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 11:04)

Jag menar som så att om jag blir sjuk o bara tänker på att minska mina sjukdagar med en eller två dagar så kanske jag bidrar till resistenta bakterier som blir ett rent helvete för framtida invånare i landet eller världen.
Men är det så att det är "systemet" som kräver att man kräver antibiotika så är det systemnet jag tänker bearbeta. Jag tänker ju inte klaga på varje individ som väljer att äta antibitokia inte.
Det håller jag med dig om ! Men som sagt , det är inte så lätt alla gånger . " Systemet " är ju sådant i dag tyvärr !
Visst kan det vara så , som fler andra skriver , att den sjuke vill ha piller för att känna att det görs något åt sjukdomen. Finns väl flera orsaker till det. Läkemedelsföretagen vill ju sälja , kolla all reklam överallt , och vi kanske har fått mindre toleransnivå när det gäller att vänta ut sjukdomen. Stressen breder ut sig överallt.
Det finns ju risker med att inte ge antibiotika också , eller hur ? Vi kan få sjukdomar som breder ut sig p g a det också. Visserligen kan man ta till antibiotikan då i ett senare skede , men vilken skada har sjukdomen då redan gjort ?