Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Antibotika ökar
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 10:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Läste nyss att det ökar igen. Utskrivna recpet på antibiotika. Det finns mer att läsa på sr.se/ekot. De har som teori att det beror på längre öppettider på vårdcentraler och att både allmänhet o allmänläkare har dålig kunskap om hur effektivt det är med antibiotika. Tydligen så tjänar man kanske en eller två dagar på lättare infektioner medan det gör rejäl nytta på svårare infektioner.

Vad har ni märkt av detta? Är ni rädda att det ska bli en massa resistenta virus bakterier?

edit. virus blev fel. bakterier menade jag.

Redigerat av anna_rispan: 28-01-2008, 10:36

Citera
          KURT
          Inlägg 28-01-2008, 10:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 11:04) *
          Vad har ni märkt av detta? Är ni rädda att det ska bli en massa resistenta virus?

Vad har virus med saken att göra?????????

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 10:35
          Länk hit: #3

Medlem

Föråt att jag skrev fel. Jag ändrar.

Citera
          KURT
          Inlägg 28-01-2008, 10:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Antibiotikaanvändningen ökar när patienterna ställer större krav på läkarna. Det sker t ex när det finns ett husläkarsystem, då måste läkaren inte bara bota patienten utan också hålla patienten "nöjd". Även om bästa behandlingen vore några dagars vila, så skrivs recept ut i alla fall, annars går patienten till en annan doktor nästa gång. Samma sak ser man ju t ex hos veterinärerna.

http://192.121.194.74/halland/nyheter/arti...artikel=1796450

Citera
          Siska
          Inlägg 28-01-2008, 10:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 092
          Medlem nr: 12 412

Antibiotikan biter inte på en virusinfektion och ska inte behandlas med antibiotika.

Antibiotikan kom på 30-talet och har räddat många människoliv,i Sverige har vi varit förskonade från bakterier som är motståndskraftiga mot antibiotika.Men tyvärr så har det ökat med resistenta bakterier även här och då är det främst i sjukhusmiljöer. Visst är det skrämmande att det ökar med resistenta bakterier det är ett globalt problem vi kan bara hoppas på att forskarna finner ett alternativ till antibiotikan.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 10:38
          Länk hit: #6

Medlem

Så då behövs det en stor kampanj som lär alla att det är bättre att låta kroppen vila ut en bakterrie som härjar än att be om antibiotika i ur o skur??

CITAT (Siska @ 28-01-2008, 10:37) *
          Antibiotikan biter inte på en virusinfektion och ska inte behandlas med antibiotika.

Antibiotikan kom på 30-talet och har räddat många människoliv,i Sverige har vi varit förskonade från bakterier som är motståndskraftiga mot antibiotika.Men tyvärr så har det ökat med resistenta bakterier även här och då är det främst i sjukhusmiljöer. Visst är det skrämmande att det ökar med resistenta bakterier det är ett globalt problem vi kan bara hoppas på att forskarna finner ett alternativ till antibiotikan.

jag skrev fel o har nu ändrat det.

Citera
          Siska
          Inlägg 28-01-2008, 10:39
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 092
          Medlem nr: 12 412

ok Anna

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-01-2008, 10:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Folk kanske inte har råd att vara hemma från jobbet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 10:45
          Länk hit: #9

Medlem

mm, kortsiktigt tänkande kanske ? sad.gif synd

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 11:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 10:45) *
          mm, kortsiktigt tänkande kanske ? sad.gif synd

Nu förstår inte jag vad du menar? Menar du att det är synd att folk inte stannar hemma från jobbet?

Förstår dem precis! Det kostar en hel del att var hemma från jobbet idag. Alla har inte sådana marginaler att de kan ta den kostnaden. Sedan tillkommer också risken att bli av med sitt jobb.

OK ingen ska kunna bli av med sitt jobb p g a sjukdom , sägs det , men verkligheten är nog en annan. Om företaget måste göra sig av med personal så ryker nog de sjuka först , då gäller inga turordningslistor.

Ska man sedan söka nytt jobb så kollas det ofta hur mycket sjuk man varit , kan räcka med några veckor per år , så minskar chanserna .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 11:04
          Länk hit: #11

Medlem

Jag menar som så att om jag blir sjuk o bara tänker på att minska mina sjukdagar med en eller två dagar så kanske jag bidrar till resistenta bakterier som blir ett rent helvete för framtida invånare i landet eller världen.

Men är det så att det är "systemet" som kräver att man kräver antibiotika så är det systemnet jag tänker bearbeta. Jag tänker ju inte klaga på varje individ som väljer att äta antibitokia inte.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-01-2008, 11:04
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 11:01) *
          Nu förstår inte jag vad du menar? Menar du att det är synd att folk inte stannar hemma från jobbet?
          (...)

Men visst är det synd att samhället är sådant.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 11:05
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Myosotis @ 28-01-2008, 11:04) *
          Men visst är det synd att samhället är sådant.

ja det är det jag ororar mig för. att samhället utvecklas åt det hållet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-01-2008, 11:19
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tyvärr har väl samhällsutvecklingen varit på väg åt det hållet länge.
          Det här med antibiotika och recistens talades det ju dessutom om redan i början på 70-talet då det var så poppulärt att proppa i småbarn antibiotika för att dom skulle kunna vara på dagis och föräldrarna kunna jobba.

Du får bli politiker anna rispan flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 11:22
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 11:19) *
          .../../..
          Du får bli politiker anna rispan flirting.gif

Hahahaha, ja det vore en syn det. Nej det skule jag inte palla med. Jag har hjärtat på ärmen eller vad det heter så jag skulle bli slarvsylta efter en enda debatt i fullmäktige. rolleyes.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-01-2008, 11:29
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag håller med Anna om att det är synd att folk hellre tar antibiotika i onödan än att stanna hemma ett par dagar extra och låta det gå över av sig självt. Det är synd, eftersom en dag kommer vi att stå där utan verksamma antibiotika eftersom bakterierna blivit resistenta. Då kommer det att bli verkliga problem som är värre än att folk får lite mindre i lön en månad.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 11:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 11:22) *
          Hahahaha, ja det vore en syn det. Nej det skule jag inte palla med. Jag har hjärtat på ärmen eller vad det heter så jag skulle bli slarvsylta efter en enda debatt i fullmäktige. rolleyes.gif

du skulle säkert kunna bli en bra politiker. I fullmäktige är det sällan debatt mellan mer än tre personer som orkar säga något.

Jag tror att vissa människor känner en viss tillfredställelse av att käka piller. får de antibiotika så vet de att de åtminstone får något mot sin sjukdom. Så känner de att de gör något eller genomgår någon form av behandling som ska hjälpa. Sen att kroppen hade klarat av det lika bra ändå i de flesta fall tänker man inte på. Är nog lite Placeboeffekten som spökar. Att det känns mer som om man tar sin sjukdom på allvar och gör något aktivt när man får piller.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-01-2008, 11:39
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Markus_H @ 28-01-2008, 11:33) *
          Jag tror att vissa människor känner en viss tillfredställelse av att käka piller. får de antibiotika så vet de att de åtminstone får något mot sin sjukdom. Så känner de att de gör något eller genomgår någon form av behandling som ska hjälpa. Sen att kroppen hade klarat av det lika bra ändå i de flesta fall tänker man inte på. Är nog lite Placeboeffekten som spökar. Att det känns mer som om man tar sin sjukdom på allvar och gör något aktivt när man får piller.

Det tror jag också. Och veterinären skriver ut medicin för att lugna matte och husse.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 13:11
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 11:04) *
          Jag menar som så att om jag blir sjuk o bara tänker på att minska mina sjukdagar med en eller två dagar så kanske jag bidrar till resistenta bakterier som blir ett rent helvete för framtida invånare i landet eller världen.

Men är det så att det är "systemet" som kräver att man kräver antibiotika så är det systemnet jag tänker bearbeta. Jag tänker ju inte klaga på varje individ som väljer att äta antibitokia inte.

Det håller jag med dig om ! Men som sagt , det är inte så lätt alla gånger . " Systemet " är ju sådant i dag tyvärr !

Visst kan det vara så , som fler andra skriver , att den sjuke vill ha piller för att känna att det görs något åt sjukdomen. Finns väl flera orsaker till det. Läkemedelsföretagen vill ju sälja , kolla all reklam överallt , och vi kanske har fått mindre toleransnivå när det gäller att vänta ut sjukdomen. Stressen breder ut sig överallt.

Det finns ju risker med att inte ge antibiotika också , eller hur ? Vi kan få sjukdomar som breder ut sig p g a det också. Visserligen kan man ta till antibiotikan då i ett senare skede , men vilken skada har sjukdomen då redan gjort ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 13:41
          Länk hit: #20

Medlem

När det gäller antibiotikanvänding kan man ju utgår från den kunskap som finns. Detta står att läsa på ekots sida.
          CITAT
          Jag tror att både vanliga doktorer och allmänheten inte har helt klart för sig vilka marginella effekter antibiotika har på de här vanliga infektionerna. Har vi svårt sjuka patienter, har antibiotika dramatiska effekter och kan vara livräddande. Men effekterna på bihåleinflammation, öroninflammation på barn, luftrörskatarr. De är väldigt marginella. De handlar om att man tjänat någon dag eller två, jämfört med att det tar slut av sig självt. ( Christer Norman distriktsläkare och aktiv i antibiotikanätverket Strama)

Alltså gäller det att välja sina strider mot vilka bakterier man ska sätta in antibiotkia.

Redigerat av anna_rispan: 28-01-2008, 13:41

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 10:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon