Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Antibotika ökar
          tettan
          Inlägg 28-01-2008, 13:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

jag tror oxå det beror på det MAMAMAGGAN skrev långt upp i tråden, rädslan att förlora jobbet, hamna i dålig dager, företagens rätt att kräva sjukintyg från första dagen om du är sjuk för ofta o.s.v.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 15:18
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 13:41) *
          När det gäller antibiotikanvänding kan man ju utgår från den kunskap som finns. Detta står att läsa på ekots sida.

Alltså gäller det att välja sina strider mot vilka bakterier man ska sätta in antibiotkia.

Man ska inte sätta in antibiotika mot något som i vanliga fall går över av sig självt på mindre än en vecka om det inte medför ökad risk att gå lite krasslig några dagar. Egentligen gör ju läkarna fel som skriver ut antibiotika för lindriga sjukdomar. De borde ju i första hand förklara för patienten att det bara handlar om att kanske i bästa fall förkorta sjukdomen med en dag eller två. Samtidigt är det kanske bra för vårat immunsystem att få "jobba" lite med ibland för allergier ökar ju i västvärlden. Vissa sätter det i samband med att vi lever i så rena miljöer idag att kroppen allt mer reagerar på främmande men ofarliga ämnen runt om oss.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 15:24
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Markus H. det är väl det det där STRAMA försöker föra fram.

Jag har i trådar om (tror jag) urinvägsinfektion berättat om vad jag fick för svar en gång när jag ringde o bad om råd. Jag fick höra att någon gång får man svampinfektion så det är bara att behandla. Och sambon har fått antibiotika mot relativt "lätta" sjukdomar. Jag personligen gillar inte doktorer så jag springer ju inte i onödan. Men det märks att läkarana inte ens verkar ta sig tid att förklara sjukdomsförlopp och sådant. De bara skriver ut piller.

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-01-2008, 15:41
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

När man nu vet hur korkat det är att använda antibiotika mot småinfektioner i tid och otid så är det på tiden att vi alla tar vårt ansvar. Det håller inte att skylla på att man inte kan vara hemma från jobbet den dagen ditt barn/barnbarn dör pga att man inte längre kan häva en relativt "banal" infektion. Var och en måste lära sej att tacka nej.

Att läkarna skriver ut trots att de vet hur det ligger till beror på flera orsaker. Bl a konkurrerar man om patienterna på ett annat sätt nu när det blir vanligare o vanligare med privat sjukvård. För att få behålla patienten måste man se till att denne är nöjd när h*n går därifrån och då blir det som det blir.
          Bromsar man inte utvecklingen snart kan problematiken bli lika allvarlig som t ex aids.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 16:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jo jag förstår att vi måste hindra den onödiga användningen av antibiotika.

Men jag vänder mig emot att man som regel ska neka t ex ett barn med öroninflammation antibiotika. Har själv varit öronbarn mina två söner likaså. En eller två dagar kan vara viktiga när det gäller att rädda hörseln. Om det värker hål av sig själv , eller som på mig , att man sticker hål så kan det faktiskt skada hörseln.

Användning med urskiljning är väl det bästa , vill inte se ett regelverk som kan ställa till skador .

Vem är det som säger att vi inte kan ta fram andra mediciner , totalt okända i dag, som hjälper oss i framtiden ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-01-2008, 17:45
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 16:57) *
          Jo jag förstår att vi måste hindra den onödiga användningen av antibiotika.

Men jag vänder mig emot att man som regel ska neka t ex ett barn med öroninflammation antibiotika. Har själv varit öronbarn mina två söner likaså. En eller två dagar kan vara viktiga när det gäller att rädda hörseln. Om det värker hål av sig själv , eller som på mig , att man sticker hål så kan det faktiskt skada hörseln.

Användning med urskiljning är väl det bästa , vill inte se ett regelverk som kan ställa till skador .

Vem är det som säger att vi inte kan ta fram andra mediciner , totalt okända i dag, som hjälper oss i framtiden ?

Tacka nej var väl lite att ta i kanske, men man ska nog inte propsa på att få antibiotika utskrivet i alla lägen i alla fall (vilket många tydligen gör har det ju visat sej). Och verkar läkaren vilja skriva ut det av slentrian så kräv istället en förklaring på hur h*n motiverar ordinationen.
          Ett regelverk tror jag att vi tyvärr får räkna men inom snar framtid om inte trenden vänder.
          Det är mycket möjligt att man kanske kan ta fram nya läkemedel men än så länge har man inte gjort det och då får man leva efter det.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-01-2008, 17:47
          Länk hit: #27

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 13:11) *
          Det finns ju risker med att inte ge antibiotika också , eller hur ? Vi kan få sjukdomar som breder ut sig p g a det också. Visserligen kan man ta till antibiotikan då i ett senare skede , men vilken skada har sjukdomen då redan gjort ?

Det är mycket viktigt att komma ihåg. Jag har nära släktingar som undermedicinerats (inte fått antibiotika i rätt tid, respektive inte fått alls), och felmedicinerats (fått för 'klen' eller snarare felaktig antibiotika) ett par gånger.
          Mitt förtroende för läkare har fått sig en törn eftersom jag själv (amatör, har inte käkat antibotika själv på 20 år) påpekade att det var fel antibiotika, men till ingen nytta. I slutändan löste det sig, och rätt antibiotika sattes in, men senfärdigheten hade då förorsakat onödigt lidande.

Redigerat av Pirum: 28-01-2008, 17:48

--------------------
          zon2.5

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 18:48
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Pirum @ 28-01-2008, 17:47) *
          Det är mycket viktigt att komma ihåg. Jag har nära släktingar som undermedicinerats (inte fått antibiotika i rätt tid, respektive inte fått alls), och felmedicinerats (fått för 'klen' eller snarare felaktig antibiotika) ett par gånger.
          Mitt förtroende för läkare har fått sig en törn eftersom jag själv (amatör, har inte käkat antibotika själv på 20 år) påpekade att det var fel antibiotika, men till ingen nytta. I slutändan löste det sig, och rätt antibiotika sattes in, men senfärdigheten hade då förorsakat onödigt lidande.

Ja och då kan vi inte ha ett regelverk!

Det finns ingen annan typ av medicin framtagen i dag var det någon som sa . Men vet vi vad som är på G hos läkemedelsföretagen ?

Har jobbbat på ett , just i projekt som tar fram ny medicin , så visst kan det redan i dag finnas preparat på G som löser problemen.

Visst kan det vara bra att i väntan på ett sådant vara restriktiva men det får inte gå fel , det kan ju som jag skrivit förut bli så att en del sjukdomar sprider sig p g a det.

Har för mig att jag läst om att vissa sjukdomar som vi har tagit bort den "obligatoriska " vaccinationen mot sprider sig bl a p g a att vi reser mer ,invandring mm.

Hur vi än vänder oss så har vi nog rumpan bak i alla fall!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-01-2008, 19:09
          Länk hit: #29

Medlem

Visst är det så mamamaggan! Snart har vi målat in oss i ett hörn.
          Fast jag tror inte riktigt att jämförelsen med vaccin håller i det här fallet. Det är ju inte på något sätt samma sak.
          Det är ju överanvändningen av antibiotika som gjort relativt oförargliga bakterier multiresistenta och det kan man inte vaccinera bort.
          Självklart finns det sjukdomstillstånd som motiverar antibiotikaanvändning men knappast "en talle i näsan".
          Sedan är ju folk dumma nog att så fort man börjar känna sej bättre så avbryter man kuren och bakterierna har fått sin"vaccinering" och blir resistenta till nästa gång de utsätts för den sortens antibiotika. Inte hjälper det heller att säga att "jag har bara använt a.b. 2 gånger i mitt liv innan så för mej är det ingen fara. Behövs inte för det har andra gjort åt dej och dina bakterier har redan blivit "vaccinerade".

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 19:41
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Cacki @ 28-01-2008, 19:09) *
          Visst är det så mamamaggan! Snart har vi målat in oss i ett hörn.
          Fast jag tror inte riktigt att jämförelsen med vaccin håller i det här fallet. Det är ju inte på något sätt samma sak.
          Det är ju överanvändningen av antibiotika som gjort relativt oförargliga bakterier multiresistenta och det kan man inte vaccinera bort.
          Självklart finns det sjukdomstillstånd som motiverar antibiotikaanvändning men knappast "en talle i näsan".
          Sedan är ju folk dumma nog att så fort man börjar känna sej bättre så avbryter man kuren och bakterierna har fått sin"vaccinering" och blir resistenta till nästa gång de utsätts för den sortens antibiotika. Inte hjälper det heller att säga att "jag har bara använt a.b. 2 gånger i mitt liv innan så för mej är det ingen fara. Behövs inte för det har andra gjort åt dej och dina bakterier har redan blivit "vaccinerade".

Nej jag menade inte att vi kan vaccinera bort saker utan ville visa på att det kan gå snett om man generellt tar bort skydd och tror att det ska gå bra i alla fall.

För en del kanske just en " talle i näsan" är allvarligt , de kanske blir väldigt dåliga om de väntar för länge innan de får medicin .Vi kan också få ett scenario där folk inte går till läkaren fast de skulle behöva alltmedan de går omkring och är rena smitthärden. De resonerar som så att jag får ändå inget för min sjukdom så det är meningslöst.

Det finns något som jag reagerar på idag och det är att läkare ibland skriver ut någon sorts antibiotika som de tror ska ta bort just de bakterierna som du har utan att veta om det är den rätta sorten.

Hur vi ska komma åt detta problem har väl inte jag lösningen på men gillar inte att man generalliserar och tar bort antibiotikan för alla , även de som behöver den för vad som andra kan tycka är nog så bagatellartat. Att vi är olika gäller även hur vi reagerar på bakterier.

Redigerat av mamamaggan: 28-01-2008, 19:42

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 19:45
          Länk hit: #31

Medlem

När det snackas antibiotika i media brukar det hävdas att läkare ska ta prover för att veta vilket som är det bästa för just denna infektion. Är det det som det slarvas med??

O det är väl ingen som sagt att all antibiotika ska förbjudas? Eller har jag missat något totalt?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 20:01
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 19:45) *
          När det snackas antibiotika i media brukar det hävdas att läkare ska ta prover för att veta vilket som är det bästa för just denna infektion. Är det det som det slarvas med??

O det är väl ingen som sagt att all antibiotika ska förbjudas? Eller har jag missat något totalt?

Nej inte att all antibiotika ska förbjudas men att det inte ska förskrivas vid " simplare " sjukdomar. Då blir iaf jag rädd för att det ska skapas något slags regelverk som talar om vid vilka sjukdomar det ska ges antibiotika resp inte. Vi är ju olika även när det gäller sjukdomar.

Ja jag upplever nog det så att läkare slarvar med att ta reda på vilken sorts antibiotika just du behöver.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-01-2008, 20:03
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 19:41) *
          Hur vi ska komma åt detta problem har väl inte jag lösningen på men gillar inte att man generalliserar och tar bort antibiotikan för alla , även de som behöver den för vad som andra kan tycka är nog så bagatellartat. Att vi är olika gäller även hur vi reagerar på bakterier.

Vet du, jag tror att vi har pratat lite förbi varann. Håller till 100% med dej att man inte får låsa sej så att man inte behandlar alla individuellt. Vad jag förstått av vad som sagts i media nu, är att användningen ökar och detta förmodligen beroende på att folk kräver att få det utskrivet i tid och otid eftersom dom inte ser sej ha möjlighet att vara hemma från jobbet.
          Men jag tror att det behövs lite "skrivna" regler att sticka under näsan på människor som bara kräver att få antibiotika utskrivet utan att det finns motivation.
          Jag kanske är blåögd, men jag litar faktiskt tillräckligt mycket på läkarkåren för att tro att det bästa är att låta dem bedöma vad som är rätt.

anna_rispan! Inget antibiotika ska väl förbjudas? Det är bara användandet av det som måste ändras.
          Och att det slarvas har säkert med ekonomi att göra. En odling är dyr, en resistensbestämning är ännu dyrare....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 20:07
          Länk hit: #34

Medlem

Var kommer den infon från då att det inte ska skrivas ut vid lättare sjukdomar.

Jag har bara citerat från ekots hemsida och det vet vi ju hur svårt det är formulera sig och citatet kommer i från en muntlig intervju. Vill man veta mer kan man kanske hitta nån slags rapport från det där STRAMA.

Alltså tror jag inte att det är en massa regler som är akuella. Mer att upplysa och informera och se till att läkare tar prover. men det är min teori.

Cacki. nej precis. det var det jag undrade hur det helt plötsligt blev en sådan rädsla för en massa regler som skulle sätta de som behöver utan medicin.

Jag rekommenderar att man lyssnar på nyhetessändningen som steg ett. Där nämsn inget om stramare regler. bara att de har sett ökning.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 21:28
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Cacki @ 28-01-2008, 20:03) *
          Vet du, jag tror att vi har pratat lite förbi varann. Håller till 100% med dej att man inte får låsa sej så att man inte behandlar alla individuellt. Vad jag förstått av vad som sagts i media nu, är att användningen ökar och detta förmodligen beroende på att folk kräver att få det utskrivet i tid och otid eftersom dom inte ser sej ha möjlighet att vara hemma från jobbet.
          Men jag tror att det behövs lite "skrivna" regler att sticka under näsan på människor som bara kräver att få antibiotika utskrivet utan att det finns motivation.
          Jag kanske är blåögd, men jag litar faktiskt tillräckligt mycket på läkarkåren för att tro att det bästa är att låta dem bedöma vad som är rätt.

anna_rispan! Inget antibiotika ska väl förbjudas? Det är bara användandet av det som måste ändras.
          Och att det slarvas har säkert med ekonomi att göra. En odling är dyr, en resistensbestämning är ännu dyrare....

Jodå , vi delar absolut uppfattning! tummenupp.gif

Har letat i tråden men hittar inte det om att inte ge antibiotika till t ex barn med öroninflammation. Det är det jag är rädd för liksom det du skriver om att " ha ett papper " att sticka under näsan på folk som vill ha antibiotika. En del har säkert ett fullgott skäl för att vilja ha antibiotika . Det är ju faktiskt så att en del läkare är så stressade att de inte lyssnar på en patient de aldrig träffat förut , har varit med om det själv , så de av ren slentrian vägrar skriva ut det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 21:36
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 20:07) *
          Var kommer den infon från då att det inte ska skrivas ut vid lättare sjukdomar.

Jag har bara citerat från ekots hemsida och det vet vi ju hur svårt det är formulera sig och citatet kommer i från en muntlig intervju. Vill man veta mer kan man kanske hitta nån slags rapport från det där STRAMA.
          Alltså tror jag inte att det är en massa regler som är akuella. Mer att upplysa och informera och se till att läkare tar prover. men det är min teori.

Cacki. nej precis. det var det jag undrade hur det helt plötsligt blev en sådan rädsla för en massa regler som skulle sätta de som behöver utan medicin.

Jag rekommenderar att man lyssnar på nyhetessändningen som steg ett. Där nämsn inget om stramare regler. bara att de har sett ökning.

Har hittat det som jag hängde upp mig på , detta citat som du har i ett av dina inlägg.

" Jag tror att både vanliga doktorer och allmänheten inte har helt klart för sig vilka marginella effekter antibiotika har på de här vanliga infektionerna. Har vi svårt sjuka patienter, har antibiotika dramatiska effekter och kan vara livräddande. Men effekterna på bihåleinflammation, öroninflammation på barn, luftrörskatarr. De är väldigt marginella. De handlar om att man tjänat någon dag eller två, jämfört med att det tar slut av sig självt. ( Christer Norman distriktsläkare och aktiv i antibiotikanätverket Strama) "

Och jag har inte sagt att det finns ett regelverk utan att jag inte vill ha ett regelverk men är rädd för att det kan bli så.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 21:38
          Länk hit: #37

Medlem

Ja men han sa inte att de skulle sluta ge recept på antibiotika heller. Jag ville bara bromsa upp nåt som inte ens är sagt.

Och den gången jag hade telefonkontakt med en sköterska på kvinnokliniken o hon hävdade att det var nog svamp o det är bara att behandla så visade det sig att det var urinvägsinfektion. Sådant gör att jag ändå tror att det förekommer en del lättvindigheter. Jag är glad att jag stod ut en dag till o fixade tid istället för att gå o köpa nåt medel mot svamp.

Redigerat av anna_rispan: 28-01-2008, 21:39

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 22:03
          Länk hit: #38

Medlem

Genom Stramas hemsida klickade jag mig fram till en sida där de skriver om en del sjukdomar. Bland annat läste jag att de tecken som tidigare har setts som tydliga tecken på bakterieinfektion i bihålorna inte alls behöver vara det. Smärta när man böjer sig framåt tex.

Läs mer här om ni är nyfikna.

Citera
          Netha
          Inlägg 28-01-2008, 22:03
          Länk hit: #39

Gäster

Finns väl inga regler när det gäller förskrivning av antibiotika, men det finns rekommendation
          att man ska vara återhållsam.
          Bihåleinflammation t.ex kan man ofta klara av med Rinexin och nässpray
          och som flera redan påpekat så biter inte antibiotika på virusinfektioner.

Jag har alltid recept på antibiotika hemma, men nyttjar det så sällan som möjligt
          eftersom jag vet att vi redan har resistenta bakterier och fler kommer de att bli pga alltför
          frikostigt användande av antibiotika.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 22:52
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 21:38) *
          Ja men han sa inte att de skulle sluta ge recept på antibiotika heller. Jag ville bara bromsa upp nåt som inte ens är sagt.

Och den gången jag hade telefonkontakt med en sköterska på kvinnokliniken o hon hävdade att det var nog svamp o det är bara att behandla så visade det sig att det var urinvägsinfektion. Sådant gör att jag ändå tror att det förekommer en del lättvindigheter. Jag är glad att jag stod ut en dag till o fixade tid istället för att gå o köpa nåt medel mot svamp.

Nej men jag har heller inte sagt att det ÄR så utan att jag är rädd att det KAN bli så! Bara för du inte behövde antibiotika den gången så kan det ju faktiskt vara så att det varit åt andra hållet för andra och ,som jag redan sagt, vi är olika . Då bör vi också ha rätten till att bli behandlade efter hur just vi reagerar på olika bakterier.

Finns det inga kommentarer till att jag skrivit att det kan ju bli så att folk blir vandrande smittohärdar p g a att man vill att det ska bli restriktivare med förskrivning av antibiotika?

Är det bara jag som ser det från det hållet?

OBS! säger inte att man alltid ska ha antibiotika men som sagt det finns risker med att dra ner på användandet också !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 01:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon