Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som har sått pelargon?
          laluna
          Inlägg 28-01-2008, 21:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 9 091

Hittade till min glädje idag frö som man faktiskt fick lov att plantera nu smile.gif då blev det pelargon (inte för att jag vet vart jag skall ha den smile.gif men det finns nog nån kruka till övers till sommaren) Jag tjuvstartade ju alla mina sorter så vansinnigt förra året så för att undvika att källaren förvandlas till en djungel redan i början på mars så tänkte jag att detta skulle stilla mig lite smile.gif

Nu till min fråga är pelargoner svåra? Finns det några speciella tips och trick? Och hur mycket växer dom fram till sommaren? Det står på påsen att dom är fleråriga men att dom ofta odlas som ett åriga och då borde dom ju blomma i sommar, eller??

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-01-2008, 22:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Finns verkliga proffs här på pelargoner , tyvärr är inte jag ett av dem, men jag har sått och också fått upp pelargoner.

Först så lägger man fröerna i varmt vatten en stund. Sedan sår man dem i krukor med såjord , ställer dem i rumstemperatur och väntar. Brukar funka för mig.

En del har blommat första sommaren men inte alla så jag törs inte uttala mig om hur dina kommer att göra. Lycka till!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Miro
          Inlägg 29-01-2008, 15:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

vad är det för fröer?

Citera
          ohlson
          Inlägg 29-01-2008, 16:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 9 596

Jag har lyckats bra med "vanliga" sorter. de brukar gro på några dagar.
          Vilda arter har jag haft lite svårare med. de verkar vilja ta lite längre tid på sig.
          Jag sår i såjord. 1 frö per kruka då pelargoner inte tycker om att bli omplanterade. (Om man vill kan man ha pelargonjord underst i krukan och såjord överst. )
          Jag brukar täcka fröet med vermeculite. låt stå över ett element på fönsterbrädan. när den grott extraljus samt svalare luft för knubbigare plator.
          Så gör jag och mina brukar blomma första sommaren!
          Lycka till.

--------------------
          MVH Maria Ohlson

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 29-01-2008, 17:19
          Länk hit: #5

Gäster

Jag har sått lite pelargoner ibland, har köpt lite olika sorters frö, dock inga vildarter. Det är roligt, de brukar gro fort och blomma första sommaren. Om du redan har fröerna i din hand tycker jag du ska så dem omgående, för att få tidigare blomning.

Citera
          laluna
          Inlägg 29-01-2008, 19:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 9 091

Köpte fröerna på plantagen så jag antar att det är vanlig pelargon och inte någon vild sort. Har inte ¨påsen här så jag kan inte kolla namnet.
          Vilken tur att jag gjorde rätt igår då smile.gif satte ett frö i varje kruka och ställde dom på fönsterbrädan över elementet smile.gif så nu är det bara att vänta och vänta och vänta smile.gif finns det nån större glädje än när det börjar gro??

Citera
          Gille
          Inlägg 21-09-2008, 19:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 041

Vad ska man tänka på när det börjar komma upp lite grönt? (om jag får låna tråden). Har ett frö i en brikett som till min förvåning faktiskt börjat gro! Ska den stå varmt/sol tills när?

Citera
          aldo
          Inlägg 21-09-2008, 20:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem nr: 7 700

Så varmt behöver den inte ...c:a +22 C och LJUS men inte sol .

När den sedan vuxit till sig och blivit större med många blad så vill den stå svalare för att inte bli alltför ranglig om du inte ger extraljus i vinter .

Jag sår mina vildar i januari och har sått zonaler fram i Februari-Mars .De gror på 5 dgr och behöver inte ljus ,men värme under,utan jag ställer fram den då de visar sig / det gröna kommer upp .

Det är roligt att så pelargoner eftersom man ser resultatet så fort wub.gif

Citera
          Gille
          Inlägg 21-09-2008, 21:03
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 041

Då flyttar jag till fönstret där sticklingarna bor. Skall man planetar om nu ckså, sätta i kruka med jord? (sådd i brikett).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon