| |
|
  |
Tillsatser i maten, är den mer som har reagerat |
|
|
|
|
29-01-2008, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 17:53)  Jag tror det var precis det Bear menade, att eget mos är bättre. Jo så förstod jag det oxå. Jag tyckte bara det var intressant att slå upp e-numren och se vad det innehöll. Alla e-nummer måste inte vara "farliga" tillsatser, även rödbetssaft (färgämne) har ett e-nummer men det är intressant att se hur mkt konstigt man tillsätter?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2008, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 18:24)  Jo så förstod jag det oxå. Jag tyckte bara det var intressant att slå upp e-numren och se vad det innehöll. Alla e-nummer måste inte vara "farliga" tillsatser, även rödbetssaft (färgämne) har ett e-nummer men det är intressant att se hur mkt konstigt man tillsätter? Aha, det var så du menade. Ja visst är det lustigt att tillsatser, alla tillsatser, har ett nummer (även de som inte är konstgjorda). Att de inte skriver rödbetssaft istället? Det låter ju godare än E-nånting..!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2008, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 13:26)  ................E620-625 (glutamat i olika former).................. Står MSG ibland också..... låter ju harmlöst när man letar efter E:n..... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2008, 22:06
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 18:42)  Aha, det var så du menade. Ja visst är det lustigt att tillsatser, alla tillsatser, har ett nummer (även de som inte är konstgjorda).
Att de inte skriver rödbetssaft istället? Det låter ju godare än E-nånting..! Det finns säkert en mening till varför man gör så. Kanske att om man döljer allt "konstgjort" under E-nummer och allt naturligt under sitt rätta namn så blir det lättare för oss konsumenter. Det kan ju vara så att livsmedelsverket kräver att de måste E-numreras. Tack för länkarna , har varit in och skrivit ut en lista över E-numren !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2008, 22:15
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 29-01-2008, 21:59)  Står MSG ibland också..... låter ju harmlöst när man letar efter E:n..... Anki Just det ja, monosodium glutamat och inte kort för message eller madison square graden (det tog ett tag innan jag hängde med på den)  Kan vara bra att komma ihåg! CITAT (mamamaggan @ 29-01-2008, 22:06)  Det finns säkert en mening till varför man gör så. Kanske att om man döljer allt "konstgjort" under E-nummer och allt naturligt under sitt rätta namn så blir det lättare för oss konsumenter. Det kan ju vara så att livsmedelsverket kräver att de måste E-numreras. Tack för länkarna , har varit in och skrivit ut en lista över E-numren !  Står så gärna till tjänst  Men jag är inte säker på att alla E-nummer måste skrivas ut? Namn eller nummer är det väl?
Redigerat av LadyG: 29-01-2008, 22:16
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2008, 22:19
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 29-01-2008, 22:06)  Det finns säkert en mening till varför man gör så. Kanske att om man döljer allt "konstgjort" under E-nummer och allt naturligt under sitt rätta namn så blir det lättare för oss konsumenter. Det kan ju vara så att livsmedelsverket kräver att de måste E-numreras. Tack för länkarna , har varit in och skrivit ut en lista över E-numren !  Förmodligen är det någon internationell/ europeisk standard de följer med E-nummer. Ibland ser man ganska konstiga översättningar på innehållsförteckningar så det finns väl ett syfte att ange tillsatser efter en standard. Men visst är det förvillande ibland för oss konsumenter när ett E-nummer kan vara klorofyll eller karoten (båda färgämnen) som vi får i oss naturligt via frukt o grönt men andra E-nummer kan vara helt syntetiska. Jag föredrar ju själv att det står namn på tillsatser men det kräver kanske större förpackningar då?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2008, 22:27
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 22:19)  Förmodligen är det någon internationell/ europeisk standard de följer med E-nummer. Ibland ser man ganska konstiga översättningar på innehållsförteckningar så det finns väl ett syfte att ange tillsatser efter en standard.
Men visst är det förvillande ibland för oss konsumenter när ett E-nummer kan vara klorofyll eller karoten (båda färgämnen) som vi får i oss naturligt via frukt o grönt men andra E-nummer kan vara helt syntetiska. Jag föredrar ju själv att det står namn på tillsatser men det kräver kanske större förpackningar då? Jo det kräver nog större förpackningar. Det skulle jag välkomna p g a att jag har så svårt att se den lilla lilla myrskriften ( my-skriften?) . Varför finns det inte förtsoringslas i affärerna ? Eller frågeterminal för innehåll ? Har i dagarna köpt en bok , Supermat av Helena Nyblom som är läkare ,som verkar väldigt intressant. Har inte hunnit läsa så mycket än men hon skriver om varför det är bra att äta vissa saker , d v s vad som händer i kroppen. Jag tycker det verkar bra att ha det samlat på ett ställe .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 08:20
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Aktuellt ämne - sötningsmedel i svenska sjöar.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 08:30
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 17:05)  Så bra att den finns än. Tyvärr är den tillfälligt slut och går inte att beställa  Får göra som jag har gjort hittills och sätta mig vid datorn med förpackningarna och kolla e-nummer på deras sajt istället. Jag försöker kolla på förpackningarna - det resulterade i att jag slängde ett par dressingflasor som stod i kylen. Problemet är ju att väldigt mycket av informationen på burkar o förpackningar är så finstilt att jag inte klarar av att läsa det - har faktiskt mailat ett par fabrikanter och bett dom skriva vad saker innehåller - dom enda som svarade var Fazer - undrade lite över julvörten! te jag letar efter i första hand är E621 ang den så skriver "den helmnlige kocken" att det är en smakförstärkare som tillsätts därför att produktens råvaror är av så usel kvalitet att all deras smak försvunnit i tillverkningsprocessen!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 10:28
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Man undrar ju varför alla tillsatser behövs. Är det för att man använder billigare råvaror?
Det får mig i alla fall att minnas ett uttalande av Marit Olsson för många år sen. Det var när kravodling och Ekomat låg i sin linda. Hon tyckte inte att vi behövde särskild hälsomat. "ALL mat skall vara hälsosam!" sa hon. Utvecklingen tycks ha gått åt andra hållet.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 10:36
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 9 023

|
CITAT jag letar efter i första hand är E621 ang den så skriver "den helmnlige kocken" att det är en smakförstärkare som tillsätts därför att produktens råvaror är av så usel kvalitet att all deras smak försvunnit i tillverkningsprocessen! Mononatriumglutamat (monosodium glutamat), også kjent som MSG, Ve-tsin eller E621
--------------------
Lill Kaja, Norge
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:23
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 30-01-2008, 08:20)  Aktuellt ämne - sötningsmedel i svenska sjöar. Det ger ordet sötvatten en helt ny innebörd, snart smakar väl sjövattnet socker  Det stod att det är okänt hur suckralos påverkar andra organismer men jag har för mig att det stod om det i tdiningarna för ett tag sedan då det började bli vanligare i livsmedel att man såg vissa faror med det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:29
|

Medlem

|
"Enligt Naturvårdsverkets uppskattningar sprids mellan fem och sex ton sukralos i svenska sjöar och vattendrag varje år. Eftersom ämnet bryts ner långsamt i naturen, menar Naturvårdsverket att fiskar och andra vattenlevande djur kan påverkas.
– Eftersom halterna ökar över tiden finns det en risk att det når en toxisk gräns där arter faktiskt påverkas, säger Andreas Woldegiorgis.
Arla uppger till SvD att de noga följer frågan men att de ännu inte tagit del av rapporten."
Ämnet (som inte normalt förekommer naturligt) i sig är ofarligt, men som med alla ämnen finns det en gräns för när även ett ofarligt ämne blir giftigt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det verkar som om livsmedelsfabrikanterna fortfarande tror att kunderna vill ha skräpet i maten. Tyvärr finns det alltför många som inte bryr sig ett dugg om vad varorna innehåller. Alla måste ha mat och vill må bra så jag tycker att det är märkligt att man bryr sig mer utan bara låter det fortgå att lura i människor en massa skräp.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:38
|

Medlem

|
Det finns ju alltid de som köper på extrapris utan att närmare fundera på vad det är de stoppar i foderluckan, och de är i majoritet idag. Det är dem matfabrikanderna lever på. Här på Odla verkar det vara lite motvals mot verkligheten (eller så är inte alla helt ärliga, men det är ni väl?) för det verkar sm väldigt många är medvetna om att kemikalier i maten inte är bra och det är många som försöker äta rätt.
Undrar hur många som regelbundet hellre satsar på ekonogiskt när det finns, även om det blir dyrare?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:43
|

Medlem

|
En liten omröstning kanske Kanske är det just odla-intresset som gör att vi tänker mer på vad vi stoppar i oss
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:48
|

Medlem

|
Inte omöjligt, är man intresserad av att odla saker kanske det ökar intresset för mat? Om man odlat sin egen tomat och provätit den är man inte lika förtjust i affärernas vattniga diton i fortsättningen
Redigerat av LadyG: 30-01-2008, 11:49
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:50
|
Medlem

|
Vi såg det där om sötningsmedlet på TV i morse. Min man sa så här " Jaha här går man och köper ketchup utan socker men inte f-n tänker man på att kolla om det finns sötningsmedel i den. Det känns ju som om innehållet ska vara just osockrat , d v s utan även sötningsmedel men då hade man fel".
Ibland är man just så aningslös , iaf vi.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:53
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 30-01-2008, 11:50)  Vi såg det där om sötningsmedlet på TV i morse. Min man sa så här " Jaha här går man och köper ketchup utan socker men inte f-n tänker man på att kolla om det finns sötningsmedel i den. Det känns ju som om innehållet ska vara just osockrat , d v s utan även sötningsmedel men då hade man fel".
Ibland är man just så aningslös , iaf vi. Jo men har man bara kommit på det så kanske man kollar nästa gång. Mer upplysning och information behövs det tycker jag.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2008, 11:55
|

Medlem

|
Visst är det lömskt av dem att göra så? Jag föredrar den här istället: http://www.felix.se/produkter_detalj.asp?produkt_id=06509Men det är inte alla butiker som har den. Dumt!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|