Hej! Drog igång en varmkompost i somras som vi även slänger mat i, fick maskar av grannen och det fullkomligen kryllade och gick över förväntan. Nu på vintern har vi nog haft mer mat-avfall än vi hade i somras, mer gröt, mer apelsinskal och rotfruktsskrap. Var där och grävde precis och det stinker verkligen så surt och illa! Varm är den, vilket väl är bra. Tycker inte maskarna verkar ha hunnit med dock, och det är kanske rimligt att det går långsammare på vintern? Ser ut som diarré alltihop, och det verkar för lerigt. Maskar finns det gått om,men bara klumpvis, och de klättrar på väggarna också ( försöker de fly?)
Oroar mig för att vi fått fel balans i komposten och behöver hjälp med att få rätsida på den. Vill inte alls gräva upp alltihop o börja om iallafall! Vad ska jag slänga i om jag fått för mycket mat i den nu, sågspån, halvruttna löv? Slängde i lite gamla stjälkar och jord nu, för jag tyckte inte jag hittade något sånt alls, då hade jag ju rört runt en del. Ska vi sluta slänga i mat ett tag och låta den komma ikapp? Kan en kompost "surna" så man aldrig får rät-sida på den igen? fyyy, vad äcklig den var, sitter kvar i näsan..
|