|
|
  |
Världens bästa katt, en helt vanlig bondkatt |
|
|
|
06-02-2008, 16:32
|

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 12 739

|
Mozze och forumet! Ups! Fel forum!
2008_Mozze_b.jpg ( 76.06k )
Antal nedladdningar: 47Mozze har identitetsproblem. Sover ofta nattetid på sängmattan.
2008_Mozze_a.jpg ( 96.14k )
Antal nedladdningar: 35
|
|
|
|
|
06-02-2008, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Det är något särskilt med röd-vita katter Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
06-02-2008, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Här kommer en bild på mor och son tillsammans. Sommaren 2001.  När Cora först började smyga omkring här tidigt på våren ´01 var hon så skygg så hon sprang och gömde sig när hon såg mig. Då anade jag inte att hon dessutom fått en unge ute i ladan. Vilken tur att det inte var tio! Jag såg honom inte förrän han var kanske några veckor, alltid på långt håll. Hon lärde honom att människor är det farligaste som finns, och han blev ju aldrig präglad på människor. Med mycket lirkande och tålamod fick jag honom så småningom att äta ur min hand. Kontakten underlättades av att Cora på sommaren kom på att hon egentligen älskade människor, hennes beteende vände på en dag från panik till att komma fram och vilja bli klappad. Knäpp katt. Men hur som helst, det är nog denna speciella bakgrund som gjorde honom till den han är/var. Alltid på helspänn, mer som en tämjd räv eller nåt kanske. Ingen fick klappa honom mer än jag. Men när han väl hade bestämt sig för att lita på mig, gjorde han det till hundra procent. Han var bara min katt.  Han kunde klättra upp i mitt knä för att söka skydd från något som skrämde honom.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
06-02-2008, 21:35
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
 katter!
|
|
|
|
|
06-02-2008, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
CITAT (Myosotis @ 06-02-2008, 21:32)  Vilken läckert tydlig täckning på den randiga katten. Dessa två ser ut som en tiger och en panter.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
06-02-2008, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 171
Medlem nr: 5 241

|
Härlig tråd! Måste visa vår lilla Maja Gräddnos, född den 17:e maj förra året. Första katten för oss, född på grannön och vår för 100 kr per öga... En bondkatt vars mamma föder mest kritvita ungar. Maja är helt och hållet vit, ingen annan färg och har ett blått och ett gulbrunt öga. Extremt härlig personlighet, både kelig och med integritet. Vi är grymt förtjusta i henne. Hon är ute när vi är hemma än så länge men vi kanske ska fixa kattlucka senare. :-)
Maja1.JPG ( 71.78k )
Antal nedladdningar: 27
maja2.JPG ( 62.95k )
Antal nedladdningar: 48
maja3.JPG ( 81.43k )
Antal nedladdningar: 40
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2008, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 174
Medlem nr: 2 778

|
Underbara katter! Här kommer en röding till: Alice snart 15 år. Den keligaste katt jag någonsin haft, men bara med mig - snacka om att känna sig utvald! Alla andra struntar hon i, är riktigt "oartig" när folk kommer på besök, blänger på dem så fort de kliver in i hallen, fräser lite och går in och lägger sig i ett annat rum. DSCN4244.JPG Sen har jag Sigge oxå, 17 år i år. Han är generös och delar med sig av sin trevlighet till alla, som tur är. Hoppas han hänger med länge till! DSCN4235.jpg Måste lägga in en bild på båda tillsammans också, från en regnig och åskig dag förra sommaren. DSCN4253-red.jpg Ursäkta bildstorlek, jag har väldigt svårt att få kläm på det där...
--------------------
Målet är ingenting, vägen är allt. GrönAnna
|
|
|
|
|
07-02-2008, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Ni vet väl att huskatten har ett eget forum? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
07-02-2008, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 1 085

|
Härliga kattbilder Här är vår katt Ozzy
ozzy.JPG ( 53.88k )
Antal nedladdningar: 70Hur ska jag nå upp till handtaget så att jag kommer ut?
|
|
|
|
|
07-02-2008, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Eftersom jag nu nämnt henne i andra trådar borde jag kanske visa en bild på henne också:  Aeola Hon kom in till veterinären (där jag brukade jobba) för avlivning. En ljuvlig liten kattunge som hittats i en sopcontainer, inknuten i en soppåse, avmagrad och smutsig. Tjejen som kom med henne hade haft henne ett tag, så katten var ren och välnärd och mycket kelig. Beslutet om avlivning hade hon fattat eftersom hon redan hade fem katter, och de gick inte ihop med denna, alla hennes försvann. Hon hade frågat alla hon kände, ingen kunde tänka sig att ta hand om katten. Så kissen åkte hem med mig. Det spelar ju egentligen ingen roll om man har två eller tre katter... Hon fick bara vara hos mig i drygt ett år, sen blev hon överkörd. Men hon fick ett bra liv och mycket kärlek under den korta tiden i alla fall.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
07-02-2008, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 174
Medlem nr: 2 778

|
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 22:06)  Eftersom jag nu nämnt henne i andra trådar borde jag kanske visa en bild på henne också:  Aeola Hon kom in till veterinären (där jag brukade jobba) för avlivning. En ljuvlig liten kattunge som hittats i en sopcontainer, inknuten i en soppåse, avmagrad och smutsig. Tjejen som kom med henne hade haft henne ett tag, så katten var ren och välnärd och mycket kelig. Beslutet om avlivning hade hon fattat eftersom hon redan hade fem katter, och de gick inte ihop med denna, alla hennes försvann. Hon hade frågat alla hon kände, ingen kunde tänka sig att ta hand om katten. Så kissen åkte hem med mig. Det spelar ju egentligen ingen roll om man har två eller tre katter... Hon fick bara vara hos mig i drygt ett år, sen blev hon överkörd. Men hon fick ett bra liv och mycket kärlek under den korta tiden i alla fall. Vilken tur att du tog hem kissen! Det är ofattbart hur en del människor behandlar huskatter och deras ungar! Min förra katt Zeb hittades, precis som din, i en soptunna tillsammans med sin bror vid ca 7 veckors ålder. Någon hade stoppat kattungarna i en kartong, förslutit den och lagt den i soptunnan på gården. Som tur var hörde fastighetsskötaren att det pep inne i tunnan, han letade fram dem och kom sedan in till oss, eftersom han visste att vi hade två katter. Herregud, två små grå pipande ullbollar bortkastade som skräp! Vi tog förstås emot dem och ordnade ett hem till den ena, men Zebben blev kvar - fast vi hade lovat oss själva att inte skaffa fler katter än de två vi redan hade...  Aldrig att vi ångrade det beslutet! Zebben fick ett långt och bra liv, han blev 16 år sedan la njurarna av och han fick somna in i min famn. Jag saknar honom fortfarande, fast det är närmare 15 år sedan han dog. Han var en underbar katt, och jag har undrat många gånger vem av mina dåvarande grannar i hyreshuset som dumpade honom och hans bror så brutalt.
--------------------
Målet är ingenting, vägen är allt. GrönAnna
|
|
|
|
|
08-02-2008, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 1 085

|
Här är dotterns lille sotis. Han bodde hos en arbetskamrat till min man och antagligen tröttnade dom på honom och skulle skjuta honom. Men min man tog hem honom till oss och här bor han sedan okt-06. Han fastnade för vår då 11-åriga dotter direkt och har blivit hennes egen katt. Det gör så ont när man tänker på om inte min man hade varit på rätt plats just då och räddat den lille gosingen.
DSC00018.JPG ( 24.98k )
Antal nedladdningar: 28
|
|
|
|
|
09-02-2008, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Flera av er har tagit hand om bortkastade eller plågade katter. Heder åt er! Jag själv fick två kattungar av ett par som då hade huset fullt av katter och hundar (och ladugården full av får). Några år senare var polisen där och "tog bort" ett 50-tal katter, ca 30 hundar och alla får, minns ej hur många, men måånga var det med tanke på ladugårdens storlek. Paret miss-skötte inte sina djur, så dom blev inte förbjudna att ha djur, men fick inte ha mer än ett visst antal. Nu hittar jag (naturligtvis!) inte det lilla fotoalbum där jag har korten på dessa kattungar! Tyypiskt!!! Honan var vit, hade blå ögon och vid ett års ålder var hon döv.  Hennes blyertsgrå bror tyckte det var väldigt roligt att skrämma henne, så med tiden blev hon så nervös så att jag bestämde mig för att göra det mest humana, nämligen att låta henne somna in. Som jag sörjde henne! Den grå lille "marodören" var en hängiven katt. Favoritsovplatsen var mina axlar. Där låg han som en sjal och värmde medan jag handarbetade!  Om jag någon gång var ledsen så hittade han på något hyss för att få mig glad igen! På sommaren följde han mig ut i skogen och satt på min rygg medan jag gick böjd och plockade bär  Hans liv tog slut på min 21:a födelsedag. Han kom ivägen för en slåttermaskin. Det gör fortfarande ont nu när jag tänker på honom och den dagen.
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
09-02-2008, 11:31
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Bamse.jpg ( 44.6k )
Antal nedladdningar: 49Denne herre "adopterade" mig och mina två äldsta söner när dessa var 7 och 2 år. Bamse, som vi kallade honom, gick omkring i vårt bostadsområde och blev magrare och magrare. Jag och två andra boende i området ställde ut vatten och mat till honom. Han lät ingen klappa honom men höll sig nästan inom räckhåll och visade tydligt att han var kelig. Efter någon månad, när natt-temperaturen för det mesta var under 0-strecket, bestämde Bamse sig för att följa med mig och sönerna in. Hans matchvikt (när han inte var överviktig) var 8 kg. Det var något att brottas med när han skulle avmaskas!!! Endast äldste sonen hade någon som helst chans att - utan att bli söderriven - få i Bamse medicin och att en gång behandla ett sår som katten fick på hakan (efter att ha hoppat ner från balkongen - vi bodde på tredje våningen!). Han fick somna in när han hade tappat de flesta av sina tänder, han var då (enl. veterinärens gissning) ca 20 år. Då hade han bott hos oss och hos mina föräldrar (han bestämde sig en dag för att bo ute på landet!) i 5 år.
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
09-02-2008, 14:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Jag hade förmånen att se min lilla kattmamma föda fem ungar, veckan innan det var dags gick hon runt och provade alla möjliga platser för födelsen, vissa av platserna var i mitt tycke mindre bra.. t ex bakom högtalaren ovanpå världens största sladdhärva så vi ordnade en flyttkartong med tak och väggar och bara en utskuren lucka som hon kunde gå in igenom, kändes som om hon skulle tycka att det var tryggt. Hon undvek lådan hela tiden innan, men när det väl var dags valde hon den att föda i och vi var på plats och såg hela underverket och hur hon direkt tvättade, fixade och fick igång allihop som om hon inte gjort annat i sitt liv...ett av mina bästa minnen här i livet. Vi har två av ungarna kvar och mamman väntar/önskar fortfarande att de ska flytta hemifrån så att allt blir som vanligt, dvs all odelad uppmärksamhet på henne... men hon har nog innerst inne förstått att de kommer att stanna...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|