| |
|
  |
Världens bästa katt, en helt vanlig bondkatt |
|
|
|
|
27-09-2010, 13:33
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Vilken tuff katt du har, Katie! CITAT (Bondbönan @ 24-09-2010, 10:17)  ...ledsen om jag gör ett litet snedsteg i trådens tema... Det gör absolut ingenting, jag tycker det är fånigt när folk blir hysteriska så fort man skriver minsta lilla OT. Skriv du om din kisse här. Klart du ska adoptera honom! Det måste ju vara meningen om det känns rätt, du kommer ju inte bara att kunna glömma honom igen nu när du har träffat honom. Katter är inte som hundar, jag tycker inte det är något problem att ändra namn på en vuxen katt till något som låter helt annorlunda. Om din man vill ha en kattunge så kan ni ju skaffa en till så småningom. Man ska inte göra rent kattlådan när man är gravid, det får din man göra under tiden. Din mamma bor inte hos dig, du måste väl få välja husdjur själv. Att ta hand om en katthems-/ hemlös katt är en god gärning. Det finns massor massor av hemlösa katter, katthemmen är överfulla. Självklart är vi nyfikna, du måste berätta hur det blir!
Katze.gif ( 2.21k )
Antal nedladdningar: 11
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 17:31
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Denna sekvens som sonen har filmat och lagt ut på You Tube älskar jag, tycker det ser speciellt kul ut när katten tittar på baksidan av printern för att se varifrån pappret kommer. http://www.youtube.com/watch?v=Zy1YZUgyQlw
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 23:07)  Tänkte vi skulle göra ett försök med en bondkattbildtråd. Är ni med? Först ut: Kasper, världens bästa katt. Han skulle fyllt 7 nu i vår, men tyvärr har han varit försvunnen i över ett år. Han kommer nog inte mer...  Jag saknar honom så, en sån speciell katt kommer jag aldrig mer att ha.  Din katt är en kopia på vår Saga, lite större kanske...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-09-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Till Bondbönan: Oh ja ! Iaf JAG vill gärna veta hur det går ! Att katter sover på huvudkudden ... Nja, EN av mina 4 gör det, men bara då ingen mänska ligger i sängen. Annars, om vi är i sängen, ligger det en eller möjligen 2 vid fotändan ovanpå täcket. Vill du /ni inte ha "Mangen" i sängen, är det bara att fösa ner, fösa ner, fösa ner osv. Till slut fattar han eller också ger du/ni upp (vilket är troligare), för det är ganska mysigt ... Och det där med fästingar ... Det behöver man inga husdjur för att få ... Och dessutom, har HUNDEN inga alls, eller ?? Din mamma bor inte hos dej, ta du hand om Mangen med gott samvete. Du kommer INTE att ångra dej !!
Redigerat av omk: 27-09-2010, 22:25
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
28-09-2010, 09:02
|
Gäster

|
Jag håller med de andra Bondbönan, såklart Magneto-Magnus ska flytta hem till dig!
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 15 353

|
Tack snälla söta ni! Kolla va söt han är när han ligger på rygg katten slappar.jpg Vad kan ni ge för tips när man tar hem en katt? Han är van vid att vara ute, har fått klara sig själv mycket den senaste tiden. (Har tydligen fått bo utanför några som matat honom men varit för allergiska för att kunna ta in honom) Tidigare har han visst växt upp i ett kollektiv som brutit upp. (det är de som försöker omplacera honom) Ska jag ha honom inomhus första veckan/dagarna? Vad ska man köpa för grejer? Har du något tips på bra kattprylar? Ska man helst köpa maten hos en veterinär? för att få "rätt sammansatt kost" Har du försäkrat din bondkatt? Har du kattlåda fast det är en utekatt? (känner några som inte har det) Nu börjar jag få fjärilar i magen! *pirrig*
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 33 258

|
CITAT (Myosotis @ 27-09-2010, 14:33)  Vilken tuff katt du har, Katie!  Ja, han är en riktig goding.  När jag nyss kom hem, efter att ha jobbat natt, så kom han och mötte mig. Han talade minsann om att jag varit borta SSSÅÅÅÅ länge. Tänk vad han måste ha lidit utan sin matte att krypa intill och sova på hennes arm. Stackars Bengt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 10:17
|

Medlem

|
CITAT (Bondbönan @ 28-09-2010, 10:23)  Tack snälla söta ni! Kolla va söt han är när han ligger på rygg Vad kan ni ge för tips när man tar hem en katt? Han är van vid att vara ute, har fått klara sig själv mycket den senaste tiden. (Har tydligen fått bo utanför några som matat honom men varit för allergiska för att kunna ta in honom) Tidigare har han visst växt upp i ett kollektiv som brutit upp. (det är de som försöker omplacera honom) Ska jag ha honom inomhus första veckan/dagarna? Vad ska man köpa för grejer? Har du något tips på bra kattprylar? Ska man helst köpa maten hos en veterinär? för att få "rätt sammansatt kost" Har du försäkrat din bondkatt? Har du kattlåda fast det är en utekatt? (känner några som inte har det) Nu börjar jag få fjärilar i magen! *pirrig* En riktig myskatt. När jag får hem en ny katt håller jag den alltid inomhus tills den lugnt rör sig fritt inne. Den vet vart maten serveras, har koll på OCH går på lådan. + det viktigaste, den rör sig fritt bland hundarna utan att få slaget. Den måste ju våga komma in igen. Det brukar ta en till två veckor ungefär. Om man nu inte räknar med Morgan, mitt senaste tillskott. Den tokfan gick direkt fram till hundarna och strök sig mot dem. Det höll nästan på att kosta honom livet. Min gammle hane visade tänderna mot honom och morrade. Då vänder sig Morgan om och ger hunden en rak höger.  Som tur var så såg jag alltihop så jag hann stoppa gamlingen innan han gjorde köttfärs av den lille. Han accepterar katterna och rör dem aldrig. Om de inte ger sig på honom, vilket de andra katterna är väl medvetna om. Denne lille skitkatt var en smula övermodig men tar nu en liten omväg runt hunden efter att hunden gjorde ett Baloo-vrål rätt över honom. Kattlåda med huv är inte dumt. Det blir inte en massa 'spill' med kattsand utanför då. En klöspelare är bra att ha så man skonar möbler och tapeter. Har funkat kanon här. (om man bortser från Kurt som fattat tycke för mina stegar i hallen  ) Jag köpen min kattmat på Maxi eller Granngården, har Mjau kyckling till mina pojkar. Mina grabbar är inte försäkrade, ÄN. Ska prata med försäkringsgubben om höjning på ena hunden och tänkte göra två flugor på smäller och ta med katterna också. Jag har Folksam. Kattlåda har jag inne trots att mina går ut. På sommaren använder de sällan lådan alls men på vintern är den välanvänd (och om det är regnrusk ute, då kommer mammis bebisar in  ).
Redigerat av Katie: 28-09-2010, 10:22
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 10:39
|

Medlem

|
Håll honom inne i några veckor, han kan ju inte veta annars att det är meningen att han ska bo där nu! Innan han kommer tycker jag att du ska fundera på var han ska få ligga så han får en egen plats där han får vara ostörd. Han verkar ju vara tam men när jag tagit hand om vildkatter har jag en låg låda med tak, känner de sig otrygga vill de gärna krypa in under soffan och liknande annars. Så istället för att behöva krypa omkring och leta efter katten vet du alltid var han finns, men då måste man respektera den platsen och aldrig störa honom där. Det funkar med en transportbur också, en sån måste du ändå skaffa för att kunna ta honom till veterinären vid behov. Det underlättar om katten gillar att ligga i den och frivilligt går in i den. Kastrerade hankatter får ofta njurproblem när de blir äldre. Billigt torrfoder innehåller för mycket salter som inte är bra för njurarna, veterinärfodret ska vara bättre. Det är faktiskt inte särskilt dyrt heller, för man behöver inte ge så mycket, det är koncentrerat och en sån säck räcker i evigheter. Många tycker att man bara ska ge blötfoder, men torrfoder är ju bra för tänderna. Det naturligaste för en katt är att äta möss, de äter både ben, päls, hjärna, maginnehåll, allt. Burkmat innehåller bara kött så jag undrar om det inte blir lite för ensidigt, det hade varit bättre om de hade malt ner hela kossor. Mina är utekatter som tar en del möss, ibland får de burkmat, oftast veterinärtorrfoder och ibland vanligt torrfoder från affären, men inte billigt skräp. De vill inte vara inne så de har ingen kattlåda. Men jag har en stående, det kan ju behövas om någon blir sjuk och måste bli innekatt.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 10:39
|

Medlem

|
CITAT (Katie @ 28-09-2010, 11:17)  Om man nu inte räknar med Morgan, mitt senaste tillskott. Den tokfan gick direkt fram till hundarna och strök sig mot dem. Det höll nästan på att kosta honom livet. Min gammle hane visade tänderna mot honom och morrade. Då vänder sig Morgan om och ger hunden en rak höger.  Som tur var så såg jag alltihop så jag hann stoppa gamlingen innan han gjorde köttfärs av den lille. Han accepterar katterna och rör dem aldrig. Om de inte ger sig på honom, vilket de andra katterna är väl medvetna om. Denne lille skitkatt var en smula övermodig men tar nu en liten omväg runt hunden efter att hunden gjorde ett Baloo-vrål rätt över honom. men på vintern är den välanvänd (och om det är regnrusk ute, då kommer mammis bebisar in  ). Oj, övermodiga kattungar lever farligt! (eller är han en kattunge?) Vi har inga andra djur just nu, men grannen har tre feta kissar som jag hoppas "Mange" kommer överrens med! Hihi, mammis bebisar...
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2010, 12:15
|

Medlem

|
CITAT (Bondbönan @ 28-09-2010, 11:39)  Oj, övermodiga kattungar lever farligt! (eller är han en kattunge?) Vi har inga andra djur just nu, men grannen har tre feta kissar som jag hoppas "Mange" kommer överrens med! Hihi, mammis bebisar...  Alla mina djur är min bebisar. Jag har inga barn så de får bli 'mammis bebisar' istället. Fåren kallas 'Mina flickor' alt 'Houdinigänget' Hästarna 'tanter' Katterna 'mina pojkar' alt 'mammis bebisar' Hundarna 'Dårarna', 'galningarna', 'mina pälsklingar' (beroende på humör och hyss) Jodå, Morgan är en kattunge på 14 veckor. Får jag tummen ur så kommer det bilder på även Kurt & Morgan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2010, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Mitt lilla (barn) Pappas älskling ju ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2010, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
CITAT (Myosotis @ 28-09-2010, 11:39)  Det funkar med en transportbur också, en sån måste du ändå skaffa för att kunna ta honom till veterinären vid behov. Det underlättar om katten gillar att ligga i den och frivilligt går in i den. DET skulle jag ju gjort !! Här är det tredje världskriget varje gång nån av Gang of Four måste in i transportburen !! OM jag öht HITTAR den som ska åka ... De andra 3 svansar omkring, men den det gäller = puts väck !! Har t.o.m hört om en veterinär som slutat ta emot katter, eftersom beställda tider oftast blir avbeställda ...  Patienten hittas inte ...
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
30-09-2010, 17:12
|
Gäster

|
Vilken fin bild på Ostbåge-fantasten Myo! Jag är väldigt mallig att ha fått klappa honom, vildkatt - pyttsan!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
Han är väldigt stilig din "vilding", Myosotis. Blir så frestad att skaffa katt när jag ser sådana bilder.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 08:18
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 30-09-2010, 18:12)  Vilken fin bild på Ostbåge-fantasten Myo! Jag är väldigt mallig att ha fått klappa honom, vildkatt - pyttsan!  Ja  jag borde ha köpt ostbågar tidigare, att jag inte fattade det  Han har inte glömt det än, frågar om jag har ostbågar varje gång han ser mig. Att du fick klappa honom beror på att du har det rätta lugna sättet så han litade på dig. De flesta får aldrig ens se honom.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
01-10-2010, 11:28
|
Gäster

|
Oh  . Bra tips för den som ska fånga in rädda vildkatter, funkar inget annat - prova med ostbågar.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 11:55
|

Medlem

|
Ostbågar är väldigt bra att ha som muta. Min prins, Bengt är aldrig påstridig i sitt tiggande... förutom när det gäller ostbågar. Där får jag bygga upp ett försvar, ungefär som i Amerikansk fotboll för att få ha ostbågarna i fred. När det är dags för avmaskning har jag ostbågar att stoppa framför näsan på dem. Trycker in tabletten ger dem en ostbågen och VIPS så har de glömt att harkla och spotta ut tabletten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 12:57
|

Medlem

|
Hej! Liten uppdatering: Katten Mange/Magneto kommer nog inte hem till oss trots allt.... Känner irritation, uppgivenhet och misströstan. Det hela faller på kommunikationen med tjejen som typ ansvarar för katten nu. Jag har varit redo för att hämta Magneto hela veckan ju! I tisdags skulle jag hälsa på honom, men det blev avblåst för att katten inte var "på plats". I går kunde jag komma men fick inget svar. I dag skulle vi hämta honom var det bestämt! Min granne som är van kattägare skulle komma med och hade skyndat hem ifrån jobbet. Men katten är fortfarande inte på plats. (Det är ju ingen vildkatt! "Han är en snäll och gosig katt, uppväxt i ett kollektiv. Han är van vid folk och snäll mot barn" har de skrivit om honom bland annat.) Det känns så nonchalant. *suck* Så nu sitter jag här med god kattmat, lyxig kattsand, fin transportbur men ingen gosig katt...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|