Hej, hej och tack, tack!
Rhapsodyn, ja. Den förtjänsten får frugan ta på sig. Det var hon som tjatade sig till just den. Hon älskar blått... Vi köpte den på Cedergrens 2004. Vill minnas att den var vald till typ Englands bästa/populäraste ros 2003. Så den var precis nyintroducerad i Sverige. Det är en klätterros, en "mini"-klättrare, härdig till zon 3 tror jag och estimerad höjd var nog 1,5-2m vill jag minnas att Krister sa. Den var uppe vid taket redan sommaren 2006, (strax över 2m), men den står nog bra mot stallväggen i sydväst. Den remonterar, är rikblommig, och doftar härligt. Den har dessutom ett varierande färgspel på blommorna beroende på ålder och väder, (precis som på de gammaldags rosorna). Den har hittills aldrig varit drabbad av någon sjukdom (peppar, peppar), och den har hittills blommat bra varje sommar. Kan rekommenderas om man vill ha en lagom och behändig klättrare.
Hansahäcken får jag återkomma till. Den var/är ett helt projekt, och ja det var ett mycket styvt jobb att få ner den.
PS Hade Stiffemannen varit bättre? Tydligare måhända, men längre att knappa in. Stefan hade varit väldigt korrekt och bra, men jag är ju inte precis ensam om det namnet..., och alltså krävs lite kreativitet för "user name". (Stiffe brukar oftast vara upptaget det också).
/Stefan alias Steffe alias Stiffe alias Stiffemannen