Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inte bara jag som reagerar, man kan ju undra
          rahmat2
          Inlägg 15-03-2008, 17:41
          Länk hit: #81

Gäster

CITAT (anna_rispan @ 15-03-2008, 17:27) *
          Hej! Jag snabbläste lite. Jag tror jag läste nåt om sammanskrivna ord. "De frekventa orden iallafall, iväg och varsin har blivit godkända som alternativ i den senaste upplagan av SAOL 1998" s.111 i boken Språk på väg -om elevers språk och skolans möjligheter 2002. Citatet kommer från en artikel av Katharina Hallencreutz och artikeln heter "Särskrivningar och andra skrivningar - nu och då"

Boken kanske finns på bibblan. Om nu någon skulle bli nyfiken på artikeln.

För att vara på den säkra sidan brukar jag stava alla ord sammanskrivna. Ingen kan anklaga mig för nån särskrivning.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 23-07-2008, 09:19
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Fick mig ett gott skratt när det låg ett mail från Lindex i inkorgen för några dagar sen "BAD SHORTS REA" giggle.gif
          Jösses duh.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-07-2008, 09:30
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hihi, ja man får fundera en stund innan man kommer på vad de menar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Heda
          Inlägg 23-07-2008, 15:40
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag är verkligen inte någon expert på vårt modersmål, det finns ord som jag aldrig riktigt lyckas lära mig...hur de stavas alltså. Annars tror jag att jag i alla fall (tycker jag nog att man ska skriva) är i övre "medelklassen" när det gäller stavning och grammatik. Hur man skriver när man chattar och smsar är en annan fråga. I sms gäller det ju hela tiden att få med så mycket som möjligt på så få tecken som möjligt och när man chattar ska det gå snabbt.

Min vänsterhand har en benägenhet att vara lite snabbare på tangentbordet, vilket ofta resulterar i att bokstäverna kommer i fel ordning ranting.gif irriterande....men va fanken!

I ett CV däremot är det ju en helt annan femma!! Precis som i TV och tidningar. Håller verkligen med om att språkkvalitén är fallande!!

Det bästa med sådana här diskussioner är ju att man blir uppmärksam! Att man börjar fundera och gnugga fram de kunskaper man, förhoppningsvis, fick i grundskolan!! Jag skulle aldrig klanka ner på någon för att de skrev eller talade illa, kanske för att jag har närstående med läs- och skrivsvårigheter. Att de skriver fel i tidningen däremot, ranting.gif kan domintepratasvenskadomdärjournalisternaeller?!?!?!

//Heda (som säkert har syftningsfel och stavgrodor i alla sina texter på det här forumet) whistling.gif

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 11:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon