Arma katter!
För ca tre veckor, en månad sedan fick vi se en kattunge här ute, en liten pjuskig sak. Det måste varit en juniunge, alltså en månad gammal cirka. Det regnade och regnade Tog den och gav den mat,brukar aldrig ta in katter och ge dom mat, förutom tre stycken som farit så illa så dom fick vara undantag.Den ena var så utsvulten så när jag tog den till djursjukhuset fick den avlivas då den hade svultit så länge att den inte gick att rädda och ägaren bodde vägg i vägg med oss, så det var ingen vildkatt Tillbaka till kronologisk ordning. När kattungen fått ätit sig mätt och blivit torr, blev det ett farligt buffande, strykande och slickande, samtidigt som den spann så det dånade. Efter ett tag somnade den bums Under tiden tittade och tittade jag ut, för att se om någon var ute och letade efter den, inte en människa syntes till. När det blev ett lite uppehåll i regnande, rullade jag ut för att se om jag kunde hitta ägaren,den måste ju bo någonstans här i närheten, för vi hade sett ungen här en gång förut. Träffade två människor, dom visste inte vems unge det var, men dom hade sett den på parkeringen c:a 60-70 m högre upp. Dom undrade också vad den lilla ungen gjorde ute helt utan uppsikt Dagarna gick och vi såg den ute från tidig morgon till långt ut på eftermiddagen och ibland på kvällen. Så fort vi hade en dörr öppen sprang den in hit. Kattungar behöver ju minst fyra fem måltider om dygnet och 18-19 timmars sömn, hur skulle den få det när den fick gå så mycket ute? Så kom torsdagen i förra veckan. Katten hade som vanligt varit ute hela dagen, men fram vid 7-½8 tiden var den fortfarande ute. Nu hade jag fått reda på vart katten hörde hemma, rullade dit och ringde på, ingen öppnade, ringde på igen vid åtta, min man vid ½9, 9, ½10,10,½11, kvart i elva, ingen syntes till någonstans, inga fönster eller dörrar hade en minsta springa öppen som katterna kunde ta sig in genom. Då tog vi in kattungen Dagen efter fick vi förklaringen. Ägaren av katten jobbade på Öland under sommaren och var bara sporadisk hemma då och då. En femtonårig dotter hade kommit hem dagen innan och skulle ha hand om kattungen och dens mamma som väntade ungar igen. Dottern hade stucket iväg och överlämnat tillsynet av katterna till en annan granne, som tydligen ansåg att tillsynen räckte med att sätta ut lite torrfoder och vatten. Här springer femtioelva katter så det skulle inte ta fem röda förrän maten skulle vara slut På lördagseftermidag kom femtonåringen hem. Jag bad henne komma. När jag talade om att barnen här ute jagade ungen och en dag fick jag se hur två barn slogs om katten,båda ville hålla den samtidigt. En drog den i bakbenen och den andra drog i frambenen, då skrattade flickan, det är helt sant, hon skrattade, tro mig. Jag frågade vad kattungen och mamman skulle ha att äta när dom andra katterna hade ätit upp deras mat. Till det fick jag en axelryckning och svaret "Vet inte" På min upplysning om att kattungen behövde mjukmat och inte bara torrfoder protesterade hon hej vilt. Det var inte bra ett ge katter mjuk mat, då blev dom sjuk i magen. Frågade också var ungens mamma skulle föda sin nya kull och vem skulle ta hand om dom? Samma svar som innan " Vet inte." I går kom flickans mamma inångande och talade om att jag skulle talat med henne och inte med dottern,vilket jag kunde hålla med henne om,men hon var ju på Öland och kom hem någon gång i månaden Ringa!!! Då skulle hon bara slängt luren i örat på mig garanterat. Om torrfodret fick jag samma utlåtande, katterna tålde inte mjukfoder och det hade dom sett att katterna hade blivit lös i magen efter att dom hade varit här.!!!!???? Vilka dom? Mamman har aldrig varit här inne och aldrig fått mat hos oss. Men det märkliga var att ungen var inne hos oss i tre dagar delvis och två nätter, då hade den ingen avföring alls, den bara hade kissat i lådan. Så var det med den lösa magen. På informationen om barnens misshandel av ungen och förfrågan om vad katterna skulle äta, när andra hade ätit upp deras mat, ingen reaktion. På förfrågan om katterna verkligen skulle vara ute dygnet runt, blev svaret " Men dom vill ju vara ute" Jag anser att om katterna föredrar att vara ute i ösande regn och blåst, i ett nybyggt bostadsområde, där det inte finns en springa att hitta skydd i, då är det fel på hemmet. Skillnad förr på landet när det fanns uthus ,hölador och lagård.
Detta blev väldigt långt, men vad skulle ni ha gjort i min situation? Jag anser att det är djurmisshandel att behandla djuren på detta sätt. Varför skaffar man sig djur, när man inte har tid att ta hand om dom.
|