Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Övertryck i bensintanken, Vad gör man?
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-02-2008, 23:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

När jag tankar ena bilen slår bara bensinpumpen av och enligt personal på macken måste jag köra tomt i tanken - Er åsikt??

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 09-02-2008, 23:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 4 285

Det där har jag råkat ut för - men bara på vissa mackar. Tror det är fel på deras munstycken. Är det så för dig på ALLA mackar?

Har jag varit tvungen att tanka på en sådan mack har jag "tvingat" pumpen att pumpa fram så pass mycket att jag kunnat komma vidare. I annat fall har jag åkt till en annan mack.

Kanske en fråga för Bosse Bildoktorn?

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-02-2008, 23:29
          Länk hit: #3

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Vad är det för munstycken? Antingen kan man för hand dra tillbaks bälgen, eller om det inte är en bälg, hålla munstycket närmare mynningen på tanklocket. Ok, då funkar inte latmanstankande längre, men man får iaf i en del.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-02-2008, 23:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Tvivlar på att det har betydelse om du kör tomt... Problemet brukar ligga i att det inte hinner rinna ner riktigt och munstycket slår ifrån när nivån stiger upp till munstycket. Vi har det problemet på Buicken och får tanka på halvfart. Trist om den är tom å man kör på automatstationen, för den slår av på tidsinställning innan det är fullt.
          Man får väl bara va glad att det inte är likadant på cadillacen, för man hinner nog bli galen om man ska fylla en 98 liters tank på halvfart crazy.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-02-2008, 23:38
          Länk hit: #5

Medlem

Ska testa på annan mack innan jag tror på att jag ska köra tanken tom. Som jag kan påminna mig är det bara på en speciell mack vi har detta problem. Om det är av någon betydelse så används denna bilen väldigt sällan.

ingrid

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-02-2008, 23:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Gör det... De matar lite olika antal minutlitrar, det kan gå mycket bättre med en pump som inte har riktigt lika bråttom.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 09-02-2008, 23:41
          Länk hit: #7

Medlem

Om jag inte missminner mig alldeles har Bosse Bildoktorn varnat för att köra tanken tom. Vill minnas att det hade något med vacuum i tanken att göra. Byt mack, blir mitt första råd.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 10-02-2008, 10:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Köra på tom tank??
          DET låter miljövänligt!!!! innocent.gif

flå't kunde inte låta bli....

Men det kan också vara avlufningen som är täppt!!... Hade jag på en bil.

För att överhuvudtaget kunna fylla tanken (eller vad som helst- KOLLA in när du skall fylla på en flaska med en tratt)
          MÅSTE LUFTEN i tanken ut... och det sker genom en avluftning. (i trattens fll lyfter man på den LITE)

I mitt fall var det en slang Parallellt med bensinröret som var igengrodd.

Fråga någon bilkunning hur det funkar på din bil. Kanske kan du själv hitta VAR det är täppt och rätta till det.

b

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-02-2008, 12:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det där har att göra med röret ner till tanken. Dessa rör är olika grova på olika bilar. Till detta så finns en returledning och ett avluftningsmunstycke. är det då så som Tosan säger, att pumpen pumpar mycke, så klarar inte bensinröret av att svälga bensinen i samma takt som det rinner ner. Prova med att dra ut munstycket en liten bit så det kommer luft mellan pistolen och röret, då brukar det gå lättare.
          KÖR ABSOLUT INTE TOMT TANKEN! På vissa bilar slås insprutningen ut helt och ny inställning på datorn behövs, för att kunna köra igen!

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 10-02-2008, 21:12
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (MariaS @ 10-02-2008, 12:53) *
          Det där har att göra med röret ner till tanken. Dessa rör är olika grova på olika bilar. Till detta så finns en returledning och ett avluftningsmunstycke. är det då så som Tosan säger, att pumpen pumpar mycke, så klarar inte bensinröret av att svälga bensinen i samma takt som det rinner ner. Prova med att dra ut munstycket en liten bit så det kommer luft mellan pistolen och röret, då brukar det gå lättare.
          KÖR ABSOLUT INTE TOMT TANKEN! På vissa bilar slås insprutningen ut helt och ny inställning på datorn behövs, för att kunna köra igen!

Detta råd tar jag till mig - just denna bil är lite väl datastyrd i mina ögon så där vill jag inte ställa till något. Nästa gång den ska få ta sig en tur åker vi förbi en annan mack och ser hur det fungerar där

Citera
          Kjellepelle
          Inlägg 11-02-2008, 00:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 1 969

Känner igen problemet att pumpen slår av. Jag brukar vrida munstycket/handtaget 90 grader eller mer, då funkar det på min Saab 900. Kanske det funkar på andra bilar också.

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 11-02-2008, 18:35
          Länk hit: #12

Medlem

Kom just att tänka på att det på vissa pumpar kan hjälpa att lyfta upp pumpmunstycket en aning under tankningen. Jag har varit med om att pumpen hela tiden stängts av p.g.a. att vinkeln mellan munstycket och bilen varit fel.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-02-2008, 21:52
          Länk hit: #13

Medlem

I morgon tar jag nämnda bil till en fullpris mack och testar - ska bli spännande!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 09:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon