Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Helleborus- Julros, Så här ser min ut nu
          AnnammA
          Inlägg 31-03-2008, 07:11
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Denna helgen blev det julrosutställning på Ulriksdal i Kivik. Åh, vad där fanns många godbitar, och man kan inte ta med sig allt hem...
          I allafall, var där några som såldes ut för 3st/300kr, olika sorter/färger, där kanske ngn blomma blivit tilltufsad, men annars kraftiga ex. Tre olika hittade jag där: en aprikosfärgad, en vit med röd kant och en rosa med fåtal prickar. Sedan gick jag in i växthuset och hittade en helt underbar dubbel, så den fick också följa med hem...

Dubbeljr2.JPG

Dubbeljr.JPG

julrosor.JPG

jr15.JPG

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-03-2008, 07:16
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Åhhh så vackra! Och du var där! Skulle också ha velat vara det blush.gif , men nästa år........då ska jag ta mig till Skåne vid rätt tidpunkt yes.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          labbråttan
          Inlägg 31-03-2008, 11:08
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 10 734

Får jag flika in en fråga till er som verkar kunna julrosor? Jag köpte en mörkrödviolett, onamnad, i början på februari som har fått stå inne. Det kom nya blommor, men de blev ljusare, nästan cremevita. Nu har den ju slutat blomma och jag har tänkt ställa ut den. Men är det någon som vet varför blommorna hade en annan färg? De ska ju gilla halvskugga, men det kanske var för mörkt ändå?

Citera
          C o a
          Inlägg 01-04-2008, 23:16
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 14 731

CITAT (AnnammA @ 31-03-2008, 08:11) *
          Denna helgen blev det julrosutställning på Ulriksdal i Kivik. Åh, vad där fanns många godbitar, och man kan inte ta med sig allt hem...
          I allafall, var där några som såldes ut för 3st/300kr, olika sorter/färger, där kanske ngn blomma blivit tilltufsad, men annars kraftiga ex. Tre olika hittade jag där: en aprikosfärgad, en vit med röd kant och en rosa med fåtal prickar. Sedan gick jag in i växthuset och hittade en helt underbar dubbel, så den fick också följa med hem...

Dubbeljr2.JPG

Dubbeljr.JPG

julrosor.JPG

jr15.JPG

*SUCK!* Vill ha! Så underbara! Helst den dubbla! *Dreglar nu* ohmy.gif)

CITAT (labbråttan @ 31-03-2008, 12:08) *
          Får jag flika in en fråga till er som verkar kunna julrosor? Jag köpte en mörkrödviolett, onamnad, i början på februari som har fått stå inne. Det kom nya blommor, men de blev ljusare, nästan cremevita. Nu har den ju slutat blomma och jag har tänkt ställa ut den. Men är det någon som vet varför blommorna hade en annan färg? De ska ju gilla halvskugga, men det kanske var för mörkt ändå?

Det beror nog på ljuset!
          Men en Mörkröd planta kan även få ljusare blommor ute. Alltså, det kommer blommor i olika nyanser.
          Sen nästa år, kan alla vara mörka igen.
          Ljuset verkar påberka dessa en hel del.
          Mina Röda har ännu inte blommat. Nu verkar de ha kommit igång, med nytillväxt, så jag hoppas på blommor snart!

Citera
          karen
          Inlägg 04-04-2008, 09:29
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 12 482

Hej!
          Har många julrosor som växer sedan gammalt i min trädgård och även många mördarsniglar. Har aldrig sett någon närma sig en julros - inte heller några snigelskador på vare sig blad eller blommor...kanske bara en lokal avvikelse från kosten men förhoppningsvis överlag inte på sniglarnas favvomeny!?
          Undrar by the way också hur jag ska göra med löpande skötsel av gamal julrosor. De blommar fint men har ibland som mörka, torra blad - några är frodiga och fina...ser också här i forumet på bilderna att era är mera som små buskar. Ska man tillföra något för att undgå torra, glesa bladverk?
          Karen i Stuvsta

Citera
          lyckero
          Inlägg 04-04-2008, 09:56
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Bladen på helleborus har jag aldrig sett några snigelangrepp på, däremot misstänker jag att de äter lite på blommorna till Helleborus niger...
          Får jag bjuda på en sann barnhistoria men anledning av detta?
          Min stora flicka var väl ungefär 3 år då hon lärt sig vad en snödroppe är. Något senare på säsongen kom helleborus niger på ungefär samma ställe.
          Kommentaren: Mamma! Vilka häftiga snödroppar!
          Och det kunde jag ju bara hålla med om...
          Lyckero

Citera
          Christina i Smål...
          Inlägg 05-04-2008, 20:46
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 362

Jag har bara två sorters julrosor. Just nu är den röda väldigt fin. Den vita börjar bli lite överblommad. Bilden på den är tagen för ett par veckor sedan, den andra bilden är tagen idag.
          Bifogad fil  julrosvit.jpg ( 43.5k ) Antal nedladdningar: 25

Bifogad fil  julrosröd.jpg ( 77.47k ) Antal nedladdningar: 23

--------------------
          Christina, zon 4-5

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-04-2008, 16:35
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Är det bara mina julrosor som vädret har tagit knäcken på? (Skåne) De brukar ju klara det mesta, men -16° i slutet av mars kom tydligen som en chock efter den varma vintern. Stjälkarna blev helt sladdriga. Jag klippte av och satte i vas men det blev inte heller bra, de kunde inte dricka vatten längre. Snön skyddade tydligen inte tillräckligt, många blommor blev förstörda, bl.a. tulpaner som redan hade stora knoppar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anki V
          Inlägg 01-05-2008, 16:53
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Äntligen blommar min julros.
          Bifogad fil  Julros__Large_.jpg ( 63.23k ) Antal nedladdningar: 25

Den här köpte jag i februari för drygt tre år sedan och då blommade den. Eftersom det var en mycket snörik vinter det året så fick den omväxlande vara ute och i kylskåpet tills det blev maj och planteringsdax.

År ett och två så kom det lite blad (som sniglarna mumsade i sig) så jag i alla fall fick en ”hint” om att den levde där nere i jorden.

Den har bara ett fel....blomman kommer nästan direkt ur marken. Den har liksom nästan ingen stjälk så ska jag se den får jag lägga mig ner laugh.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon