| |
|
  |
Tycker ni om hästar?, Svara Svara Svara |
|
|
|
|
19-04-2009, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
En häst-tråd, så trevligt  Jag är mer eller mindre uppvuxen med hästar (i alla fall i nära släkten), och red på skola i 5-6 år innan jag slutade i 15års ålderns för att kampsport var tuffare Min mamma föder upp Welsh Cob, och till hennes stora glädje blev min dotter vid tidig ålder såsom många flickor, hästfrälst  Numera rider hon varje vecka på ridskola och till och från hos sin farmor. Då sambon inte har körkort så har det varit jag som följt med och blivit den involverade. Lite lustigt är det hur rida är som att cykla förresten.. Första gången på mammas Cob hingst var första gången på 15 år och det gick hur bra som helst  Höjdpunkten förra sommaren var dessutom när jag och då 10 åriga dottern tog en tur på Islandshästar hööööögt upp i fjällen i Härjedalen, det var underbart  får man lägga in lite smygreklam? Iglatjärn stuteri där håller mamma till med sin hobby
Redigerat av Danne031: 19-04-2009, 21:54
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2009, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Wilmer @ 19-04-2009, 22:38)  Så fin han är WIlmer! Längtar verkligen tills när jag får hälsa på honom!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2009, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Så härliga bilder från hagen Wilmer ... är såå rädd för hästar men tycker de är så vackra!
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Jajamän! Ponny Fia till din tjänst  . Fast nu har jag visst bytt upp mig till 600 plus kilo stor häst  . Men marsvinen är färskast i flocken, du vet, bebisar får all uppmärksamhet. Wriggen är storebror  .
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 09:08
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Härligt med nya bilder på Wrigg  Han är så fin! Mår han helt bra nu? Visst var han halt eller nåt? Men det var ju längesen nu. Och Danne, Welsh Cob är jättefina! Varje sommar går här Welsh Cob-unghingstar på sommarbete, det tycker min svarthöna är fascinerande.  Under tiden jag försöker ladda upp bilden (det verkar vara serverfel igen  ) har jag tittat på länken. Du kan hälsa din mamma att hennes hästar är underbart vackra! Bäst gillar jag Gwyneth och Gwydyr, men jag måste erkänna att det är svårt att bortse från så vackra färger, så bedömningen är kanske lite orättvis...
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 09:24
|

Medlem

|
Visst är det server problem igen, får ideligen upp IPS driver error! Men den bilden är så vakcer Myosotis! Tur den kom upp till slut. Nu har jag kollat Dannes länk, dregel!! Nu minns jag varför det var en COB jag var ute efter  . Brorsans fru har ett COB sto, hon är så vacker.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 09:26
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Wilmer @ 20-04-2009, 09:59)  Jajamän! Ponny Fia till din tjänst  . Fast nu har jag visst bytt upp mig till 600 plus kilo stor häst  . Men marsvinen är färskast i flocken, du vet, bebisar får all uppmärksamhet. Wriggen är storebror  .  Försöker med all kraft att få med mig sambon till ridskolan. Vet inte riktigt om han vill, för när han var liten så red han och hästen sprang under en gren och där blev sambon hängande
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 09:29
|

Medlem

|
Just det, jo Myosotis, hoven är mycket bättre. Han var aldrig halt av det tack och lov, men för att undvika att hoven skulle kollapsa så fick vi avstå att rida några månader. Nu har hoven växt ner såpass att vi har satt igång honom igen, oj vad han njuter av det! Jag tar han om hoven så gott jag kan, det är allt som finns att göra, plus att hålla tummarna. Hoppas på en torr sommar  . Han har hela resan varit pigg o glad, så HAN har inte tagit skada, men matte har varit sååå orolig. CITAT (Chamomille @ 20-04-2009, 10:26)   Försöker med all kraft att få med mig sambon till ridskolan. Vet inte riktigt om han vill, för när han var liten så red han och hästen sprang under en gren och där blev sambon hängande  Asch, det var ju då det  . Ridning och hästar är balsam för själen  .
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 09:35
|

Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 20-04-2009, 10:29)  Asch, det var ju då det  . Ridning och hästar är balsam för själen  . Ja, det är det verkligen  Hade "hand" om en fjordis i min ungdom. Jösses vad skojsigt vi hade  Världens gulligaste toto.
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Chamomille @ 20-04-2009, 10:26)   Försöker med all kraft att få med mig sambon till ridskolan. Vet inte riktigt om han vill, för när han var liten så red han och hästen sprang under en gren och där blev sambon hängande  Ett tips! Släpa med honom på turridning istället! Lite cowboystuk tycker killar är tufft. Om han är lite rädd räcker det med skritt och lite trav och sen kan man fråga om han vill testa att galoppera. Jag har själv jobbat med turridning och jag har sett samma reaktion många gånger, de tycker det är nånting helt annat än att rida runt runt i ridbanan, många blir frälsta direkt. Skulle han sen tycka att det är kul kanske det kan bli ridskola så småningom så han får upptäcka att man visst inte rider runt runt och har tråkigt där. Om du tror att han kommer att tacka nej får du antingen ge honom en tur i födelsedagspresent eller arrangera en överraskning.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 10:26
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 20-04-2009, 11:18)  Ett tips! Släpa med honom på turridning istället! Lite cowboystuk tycker killar är tufft. Om han är lite rädd räcker det med skritt och lite trav och sen kan man fråga om han vill testa att galoppera. Jag har själv jobbat med turridning och jag har sett samma reaktion många gånger, de tycker det är nånting helt annat än att rida runt runt i ridbanan, många blir frälsta direkt. Skulle han sen tycka att det är kul kanske det kan bli ridskola så småningom så han får upptäcka att man visst inte rider runt runt och har tråkigt där. Om du tror att han kommer att tacka nej får du antingen ge honom en tur i födelsedagspresent eller arrangera en överraskning. Joorå. Någonting blir det. Ska leta upp en kepa till honom  sen blir det full rulle
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
20-04-2009, 12:52
|
Gäster

|
CITAT (Wilmer @ 19-04-2009, 22:38)  Hälsade på i hagen med kameran. Där fanns nyfällda träd att mumsa på, uppskattades av hästarna. Snålblåst men vårpigga hästar, härlig syn! wrigg kliver över stocken.jpgMen Bullen då, det är väl inte du som vält trädet?????
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
20-04-2009, 15:18
|
Gäster

|
Ja så kan det gå när man inte utfodrar ordentligt...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 17:42
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
CITAT (Meriona @ 20-04-2009, 16:18)  Ja så kan det gå när man inte utfodrar ordentligt...  poäng! Tack för komplimangerna  Jag tycker det är vansinnigt avslappnande att vara nära hästar..man kan liksom bara gå där och känna sig lugn. Vill man få någon biten så är ju turridning suveränt faktiskt..typ islandshästar, jag tycker de är vansinnigt härliga..så 'mycket' häst liksom..
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2009, 20:26
|
Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 21 973

|
Jag älskar hästar! Jag har varit en riktig hästtjej. När jag var 10 år hade jag tjatat om att få börja rida i flera år, men kön var lång, så en dag följde jag med en kompis som börjat rida. Hon gick i en grupp ett snäpp över nybörjarnivån och det fanns en plats nedlig i hennes grupp (nån hade väl slutat). Så då gick jag in till ridskoleföreståndaren och blev inskriven i gruppen, sen åkte jag hem och informerade mamma om att jag kunde ta mig dit själv, men hon måste hämta mig efteråt. Hon blev nog imponerad av min beslutsamhet så hon gjorde inga invändningar. När jag var 15 hyrde jag en ridskolehäst över sommaren, och det var underbart. Men närmare än så har jag aldrig kommit att ha egen häst. När jag sedan flyttade och började plugga så la jag hästlivet åt sidan. Nu, efter 3 barn väger jag 100 kg och det vill jag inte utsätta någon hästrygg för. Men kanske, så småningom, när barnen är större (och jag mindre) att jag kan återuppta hästintresset. Som det är nu nöjer jag mig med att klappa grannens islänning.
--------------------
Zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|