| |
|
  |
Tycker ni om hästar?, Svara Svara Svara |
|
|
|
|
16-06-2009, 12:53
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag hoppas att alla som funderar på att köpa häst till sitt barn läser Myosotis inlägg. Det är alltför vanligt att folk köper en häst till barnet som har ridit två år och är så duktig. Det är alltid föräldrarna som får ta ansvar och det krävs kunskap och en viss djurkänsla om det ska gå bra. Är någon i familjen lite rädd för hästar så ska man kanske inte köpa någon. Försök i så fall att hyra eller låna en häst tillsammans med någon som har erfarenhet. Det finns enstaka djur som är mentalt rubbade och de kan vara riktigt farliga. Rudan som är utrustad med en håv torde kunna skrämma iväg vilken häst som helst. Ett litet exempel på vad som kan hända med ett djur är min lama, Basker. Han är en charmknutte. Folk älskar honom och jag har fått massor av förfrågningar om att sälja honom. Jag har inte haft en tanke på att göra mig av med honom eftersom han är för människovänlig, vilket utgör en risk. Basker har en del egenskaper som gjorde att jag ville använda honom till avel. Allt gick bra ett par veckor men plötsligt anföll han mig. Jag blev mest arg. Jag vägrar att vara rädd för mina djur. Hade det däremot varit barn som kommit in i hagen hade det kunnat gå illa och hade det varit Rudan så hade han kunnat få hjärtproblem. Basker älskade människor så mycket att han plötsligt såg mig som en konkurent. Nu har vi varit och hälsat på veterinären och kan han inte uppföra sig ihop med andra lamor och människor efter två månader så blir det ett nackskott. Efter två dagar hemma i en box i stallet så blev han åter den charmiga laman som är synnerligen lätthanterlig. Slutsatsen är: Du kan aldrig lita till 100% på ett djur. Du måste kunna hantera otrevliga situationer också. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2009, 20:51
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
I fredags morse när min mor skulle till jobbet så var det tillökning nerkommen, visst är dom söööööta som små? bild stulen och länkad från Iglatjärns stuteriModer Gwyneth RWD (i folkmun Grynet), poserar med lille Iglatjärns Glenfiddich
Redigerat av Danne031: 16-06-2009, 20:54
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
17-06-2009, 08:21
|
Gäster

|
Vilka godbitar! Gissade på Connemara först, men googlade och såg att det var WelchCob.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-06-2009, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
suck jag skulle vilija ha häst jag med  har en granne med äng kanske man kunde hyra in sig där
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2009, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 40
Medlem nr: 23 133

|
Hej alla glada! Visst är raggsockorna goa! Jag har två stycken! Försöker bifoga bild på min tjockis, han ska sättas igång efter en tids sjukdom. Snygg, eller hur! Här är mitt söta sto! Glad midsommar hästälskare. Ha det gott i regnet!
Bifogade fil(er)
5.jpg ( 216.01k )
Antal nedladdningar: 41
4.jpg ( 176.78k )
Antal nedladdningar: 35
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2009, 09:45
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Men hjälp vad härliga dom är
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2009, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
CITAT (Piafia @ 19-06-2009, 10:37)  Hej alla glada! Visst är raggsockorna goa! Jag har två stycken! Försöker bifoga bild på min tjockis, han ska sättas igång efter en tids sjukdom. Snygg, eller hur! Jättesöt! Och en fin levad av en sådan liten goding
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2009, 10:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
CITAT (Myosotis @ 19-06-2009, 10:54)  Tänk er en islänning med stylad man *ryyys* Jag har sett en sådan tyvärr  En robust musblack med enorm tvåfärgad man och svans kom till stallet för att tjänstgöra som turhäst. En dag hade ägarens lillasyster gjort en dalmasfrisyr. Från att ha varit stallets tiopoängare blev han degraderad till en riktig rysare. I vissa fall kan en rakning eller klippning vara befogad om hästen mår bättre av det, men snyggare blir det inte, enligt min mening.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-06-2009, 18:33
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 19-06-2009, 10:54)   Men alltså allvarligt! Han är jättesöt men vad har hänt med manen?! Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är fruktansvärt fult när folk förstör hästars manar på det där viset, det ser så onaturligt ut med rak man. Förlåt Wilmer, hoppas vi inte blir ovänner nu  . Man är ju van att se det på varmblod, men Wrigg är väl en nordsvensk eller nordsvenskblandning, då är det ännu värre. Tänk er en islänning med stylad man *ryyys* Han är ardenner eller möjligen korsning ardenner/okänt. Tur för dig att Wilmer är bortrest.... Hans man är tyvärr omöjlig att reda ut om man inte snaggar den ibland. Svansen (som jag råkar "äga") slukar pälsglans för hundratals kronor per år bara för att hålla någorlunda ok. Tänk när man hittar honom sittande på bakdelen i hagen och skrubba sig mot marken, då är svansen INTE fräsch efteråt.... Finns kanske en anledning att jag slutade rida? Nej såklart är det andra orsaker, just Wrigg saknar jag något oerhört!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2009, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 19-06-2009, 19:33)  Tur för dig att Wilmer är bortrest....  Tror du hon blir arg på mig nu?  Kan ju inte hjälpa att jag tycker så!  Jag rider islandshäst och är van vid skitiga svansar, det är helt enkelt ingen som bryr sig (om man nu inte ska på tävling eller så).
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
20-06-2009, 13:57
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 20-06-2009, 11:15)   Äger du en svans?! Vi brukar skoja om det, eftersom jag stod för bränsle och bil när vi hämtade honom på andra sidan Sverige... hihi  Wilmer brukar påminna mig om vem som "äger" svansen när den ser förj-ig ut...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2009, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
 Myosotis, du kan vara lugn!! Det finns alla åsikter, själv älskar jag långa mumsiga oklippta manar. Men han får ingen vacker man utan bara något längre som är ojämn så innibänken med kåda dessutom stripig som sjutton. Så, på våren och hösten klipper jag den för att jämna till, att rycka manen vägrar jag. Meriona äger som sagt svansen, men den klipper jag bara nertill så den inte släpar i backen. Jag gjorde ett väldigt slarvig jobb med klippet av manen med tanke att göra finliret sedan  I stallet pållen står kan jag nämna att alla hästar jag såg i hagenutom en hade täcke förra veckan. Ni kan ju tänka er själva hur ohyffsad jag anses där, när min pålle inte är mer snaggad än han är och dessutom inte har täcke  Han tål dessutom vatten långt in på hösten  Jag gillar det naturliga, men användningen av honom är ju inte naturlig direkt, så lite anpassad måste hans tillvaro bli - tycker jag. Hans pannlugg är INTE klippt, mer än så blir det inte, föresten. Kul att få se er andras hästar! Fölsäsongen är ju ljuvlig  Min pålle är extremt otränad efter en vinters mest vila, nu hoppas jag vi kan få igån kondisen igen, visst är det kul att få sätta igång ingen
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-06-2009, 18:37
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 21-06-2009, 11:06)   Får du rida på svansen  Hänga i den efter kanske? Rider inte längre alls, kroppen har sagt ifrån. Saknar Wrigg, men inte ontet....
|
|
|
|
|
|
|
|
23-06-2009, 19:01
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Alla vi som håller på med islandshästar hoppas att den pågående forskningen visar vilka gener som ger eksem. Det skulle göra att vi slapp importera eksemhästar från Island. Vi skulle också kunna få en kontroll på vilka hingstar som bär på eksemgener utan att det märks. Det vore bra för stoägarna att veta. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2009, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 23-06-2009, 19:37)  Rider inte längre alls, kroppen har sagt ifrån. Saknar Wrigg, men inte ontet....   Vad tråkigt!! Du måste ha abstinens ju! Det var inte ryggen väl? Man brukar ju säga att ridning är bra för ryggen. CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2009, 20:01)  Hej! Alla vi som håller på med islandshästar hoppas att den pågående forskningen visar vilka gener som ger eksem. Det skulle göra att vi slapp importera eksemhästar från Island. Vi skulle också kunna få en kontroll på vilka hingstar som bär på eksemgener utan att det märks. Det vore bra för stoägarna att veta. MVH Jan Lindgren Kan man läsa mer om denna forskning? Det verkar intressant. Hur nedärvs eksem, måste båda föräldrar bära på genen?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|